Welk merk Glucosamine gebruiken jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Welk merk Glucosamine gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 14:16

Ik gebruik voor mijn 22 jarige ruin sinds 3 jaar Glucosamine. We zijn begonnen met Groene Os Glucosamine Compleet en zijn onlangs overgestapt naar Glucosamine hoge dosering van Vitella Horse Care. Over de Groene Os was ik goed te spreken, maar de Vitella Horse Care is aanzienlijk goedkoper. Heeft iemand ervaring met dit merk? Mijn paard krijgt het net een paar dagen. Moet de werking nog ondervinden.

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen met andere merken. En waarom jullie het gebruiken.

Ik gebruik het voor mijn paard, omdat hij wat ouder is en op deze manier toch lekker soepeltjes blijft.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:19

Zit er in die Vitella dan wel ook Chondroïtine als het zoveel goedkoper is? Da's wel belangrijk, want zonder dat doet de glucosamine namelijk niets. Wij voeren de Gluco/Chondro van Hobacultura en die bevalt ook goed.

Heukeltje

Re: Welk merk Glucosamine gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:21

Ik gebruik de pure Glucosamine van Pharmahorse. Is volgens mij ook de goedkoopste als je het met andere merken vergelijkt.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 14:24

Eirikur schreef:
Zit er in die Vitella dan wel ook Chondroïtine als het zoveel goedkoper is? Da's wel belangrijk, want zonder dat doet de glucosamine namelijk niets. Wij voeren de Gluco/Chondro van Hobacultura en die bevalt ook goed.

Meen je dat? Heb ik nog nooit van gehoord... Wordt op de site wel geadiviseerd om dat bij te voeren. Hmmm...

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 14:34

Even iets gegoogled:

De bewering dat combinatie van glucosamine met chondroitine meer effect heeft dan monotherapie met één van de afzonderlijke preparaten, is niet wetenschappelijk aangetoond. Uit een recente studie in 2006 in the New England Journal of Medicine blijkt dat glucosaminehydrochloride (500 mg 3x per Dag) in combinatie chondritoinesulfaat (400 mg 3x per dag) wel de pijn wat verminderde in een grote groep van meer dan 1500 patienten, maar dat het pijnstillend effect niet significant beter was dan placebo.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:19

Het gaat in jouw quote over "niet aangetoond pijnstillend effect". Maar dat is ook niet waar het voor is bedoeld. Het is dud niet raar, dat het niet pijnstillend werkt. Pijn stillen gaat een stuk beter met Metacam, want dat is daar wel voor.

Gluco/chondro is bedoeld voor het soepel houden/weer maken van gewrichten. Ik geef het daarvoor aan 2 bejaarde (27+) ponnies. En die doen het er echt goed op. Veel beter dan voordat ze het kregen. Dat ze de complex krijgen ipv alleen gluco, is op basis van een advies dat Menno van Os ooit persoonlijk aan mijn betere helft heeft gegeven. Daar, plus de praktijkervaringen die we ondertussen zelf met het goedje hebben opgedaan, hecht ik meer waarde aan, dan één of ander quote'je wat via Google boven komt drijven, met informatie die al 6 jaar oud is.

Maar iedereen die cheap-ass wil doen, moet dat vooral lekker voor zichzelf weten.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:24

Het is geen pijnstiller evenals MSM geen pijnstiller is. Anders zou het namelijk onder doping vallen. Doordat het soepeler word en MSM een (natuurlijke) ontstekingsremmende werking heeft geeft het idd wat pijnverlichting, maar is geen pijnstiller!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:04

Glucosamine en Chondro zijn 2 verschillende stoffen, de combinatie met chondroitine maakt de glucosamine sneller/beter werkzaam.
Het is niet zo dat glucosamine als monotherapie niet werkt, het werkt niet pijnstillend, maar je kunt je wel voorstellen dat als jou gewrichtsvloeistof beter aangemaakt wordt dat je dan minder pijn hebt.
Dus de therapie uiteindelijk kan wel pijnstillend zijn.

Metacam is meloxicam, en dat is een NSAID, een ontstekingsremmer met pijnstillende werking.

Dat heeft niets met een lichaamseigenstof Glucosamine te maken.

Het is ook niet zo dat de ene glucosamine nou beter is dan de andere, je moet er alleen goed op letten dat je de juiste dosis voert, het grote prijsverschil kan hem ook zitten in de merknamen.

Wij, in de apotheek adviseren voor een mens: als er 1500mg glucosamine in een preparaat zit, is dat goed werkzaam.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:11

Mexxuna, toch scheelt het heel erg per merk of iemand er goed op reageert. Onze hond deed het super op een product, terwijl op een andere product ( met meer glucosamine ) ze het stukken minder goed deed. En dat hoor je veel vaker.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:19

Ik gebruik voor onze hond gluco-motion, ik haal het gewoon bij de drogist of bestel het via internet.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:27

Ik gebruikte eerst zakjes van de dierenarts. Daarna ben ik overgestapt op poeder van de groene os. Nu krijgt m'n paard glucosamine (met chon. En msm) pillen van de kruidvat. En ik moet zeggen, ze doet t er geweldig op.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:27

Eirikur schreef:
Het gaat in jouw quote over "niet aangetoond pijnstillend effect". Maar dat is ook niet waar het voor is bedoeld. Het is dud niet raar, dat het niet pijnstillend werkt. Pijn stillen gaat een stuk beter met Metacam, want dat is daar wel voor.

Daar is het niet voor.
Metacam is een nsaid, oftewel een niet steroïdale ontstekingsremmer.
Pijnstilling is een neveneffect, dat alleen optreedt als er inderdaad ontstekingen aanwezig zijn.
Als jij 's morgens wakker wordt met een kater, mag je zoveel metacam nemen als je wil, de hoofdpijn zal niet overgaan.

Eirikur schreef:
Gluco/chondro is bedoeld voor het soepel houden/weer maken van gewrichten. Ik geef het daarvoor aan 2 bejaarde (27+) ponnies. En die doen het er echt goed op. Veel beter dan voordat ze het kregen. Dat ze de complex krijgen ipv alleen gluco, is op basis van een advies dat Menno van Os ooit persoonlijk aan mijn betere helft heeft gegeven. Daar, plus de praktijkervaringen die we ondertussen zelf met het goedje hebben opgedaan, hecht ik meer waarde aan, dan één of ander quote'je wat via Google boven komt drijven, met informatie die al 6 jaar oud is.

Ik wil best geloven dat je pony's het goed doen, maar dat is waarschijnlijk te danken aan de glucosamine,
en niet aan de chondroïtine, en nog veel minder aan het feit dat de glucosamine met chondroïtine gecombineerd wordt.
De reden daarvoor is heel eenvoudig.
Chondroïtine heeft een veel te groot moleculair gewicht,
met andere woorden het wordt oraal niet opgenomen door het lichaam.
Om het maar eens simpel te formuleren, wat je er vooraan in stopt, komt er achteraan weer uit.

Eirikur schreef:
Maar iedereen die cheap-ass wil doen, moet dat vooral lekker voor zichzelf weten.

Probeer geen andere mensen te kleineren, als je zelf nauwelijks weet waarover je praat.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:31

Ik heb vandaag voor mijn bijrijdpaard (waar niet meer op gereden word door artrose) primeval gelatinaat gehaald. Dit krijgt hij al langer. Maar man! Wat een prijs! Ik lees dus maar even mee ... ;)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:35

Heukeltje schreef:
Het is geen pijnstiller evenals MSM geen pijnstiller is. Anders zou het namelijk onder doping vallen. Doordat het soepeler word en MSM een (natuurlijke) ontstekingsremmende werking heeft geeft het idd wat pijnverlichting, maar is geen pijnstiller!!

Jammer, maar msm heeft geen ontstekingsremmende werking.
Msm is een industrieel oplosmiddel, een solvent,
maar tot nog toe is nog nooit bewezen dat het ook maar enig therapeutisch effect heeft.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:39

Ik gebruik sinds vorig jaar Glucohorse en ik ben daar heel tevreden over.
Daarvoor gebruikte ik Primeval gelatinaat maar dat was wel veel geld en werkte minder goed dan de Glucohorse.
5 kg Primeval gelatinaat is goed om 3 maand toe te komen en dat kostte mij 150 euro.
Nu doe ik 3 maanden met 3 potten Glucohorse van 358gram en dat kost mij 84 euro. Het scheelt mij bijna de helft en het werkt veel beter bij mijn paard dan gelatinaat van Primeval.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:52

Ik heb ook een tijdje glucosamine chonderite gebruikt van het kruitvat. Sinds een kleine 2 jaar geef ik mijn merrie een muesli waar glucosamine en chonderite aan toegevoegd is. Hier doet ze het goed op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:54

16 plus van dodson& horrell ??

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:57

ik heb glucosamine van pharmahorse! zonder msm, chrondoitide enz..
schijnt dat puur het beste werkt! van de chrondo kunnen ze maagklachten krijgen!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:09

@Maris nee geen dodson & horrel maar de onderhoudsmuesli van Best Mix.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 22:43

Tot zover heel erg interessant al die verschillende ervaringen en inzichten. Ik hoop dat er meer reacties volgen. Zoveel mensen, zoveel ervaringen. Ik ga voorlopig met de Vitella verder en zal zeker over enige tijd mijn ervaringen delen met jullie. Uiteraard blijf ik meelezen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:27

Maris schreef:
Mexxuna, toch scheelt het heel erg per merk of iemand er goed op reageert. Onze hond deed het super op een product, terwijl op een andere product ( met meer glucosamine ) ze het stukken minder goed deed. En dat hoor je veel vaker.

Ja maar dat kan bij elk geneesmiddel zijn, ieder (menselijk) lichaam is anders, en er hoef maar een hulp/grondstof in te zitten waar men op reageert en de werking wordt al als onvoldoende benoemd.

Het verschilt toch per persoon, het merk, wat laat de portemonnee toe enz.
Neem gewoon hetgene waar je je eigen fijn bij voelt.

Ik gebruikte vroeger voor mijn merrie Biosynov zakjes, echt stervensduur, maar omdat het goed hielp bleef ik het gebruiken, geloof dat het wel op 100euro per maand kwam, inmiddels zijn ze goedkoper.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:41

Ik gebruik Dr Horse Gewricht en ben er zeer tevreden over. De dosis werkzame stof(fen) bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is hoog tegenover de meeste andere middelen. Per fles van 50 euro doe je er bij de aanbevolen hoeveelheid een maand mee, maar wij gebruiken maar de halve dagelijkse dosis en dat werkt ook prima (duidelijk soepeler paard).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:06

Ben het helemaal met Big Ben eens!!
namelijk dat van chondroïtine , msm en wat al niet nog meer helemaal nooit bewezen is dat het nut heeft. Ook niet in combinatie met glucosamine.

Glucosamine, zuiver in een hoge concentratie is nochtans het enigste waar van bewezen is dat het oraal opgenomen ook werkelijk nut heeft.
Glucosamine, zuiver in hoge concentratie is prijzig!

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:11

ik gebruik voor mijn oude paard ook de hoge dosering van Vitella en mijn paard doet het er goed op, is minder stijf en mag graag weer bokken in de wei.. dus het maakt mij niet uit hoe goedkoop of duur het is, zolang het voor mijn dier werkt.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:01

Ik gebruik horseflex van glucosaminecentrum.nl eerst alleen dat en sinds een.paar maanden.icm devils relief en.hij doet het er heel goed op. Wil de devils relief na de winter weer af gaan.bouwen.