Ik heb gisteren mest naar de veearts gebracht voor de wormentelling. Paarden hadden niet of nauwelijks wormen, maar wel wat zand in de mest. Nu gaf ik ze al lijnzaadolie, maar wil het nu eens proberen met gekookte lijnzaad. Ik heb wat gekookt, maar vraag me nu af hoeveel ik paard en shet geef en hoe lang ik het gekookte spul kan bewaren. Iemand hier ervaring mee?
Het heeft geen zin om het dagelijks te geven, gewoon 1 of 2 keer in de week vers koken dus! Ik meng het met wat geweekte bietenpulp en zemelen. Voor 4 Shetten kook ik een halve biksschep in +- 4 liter water dan hebben ze een flinke portie
O, dat is ook slim, Sybelle, dat ga ik maar doen, heb geen zin om om de haverklap dat spul te gaan koken.
Janne, is dat niet erg veel?
Anoniem
Geplaatst: 31-10-12 15:52
Het weegt niks, dus een halve schep is maar een paar honderd gram denk ik.. Als je de darmen echt schoon wilt hebben moet je niet je met een handje aankomen. Ze krijgen van mij 1 à 1,5 biksschep van het mengsel 1 x per week. Verder zit er niet veel in, het is gezonder dan een schep krachtvoer!
De paarden krijgen 2 à 3 scheppen, das ongeveer een halve emmer per paard! Meeste is water.
Oke, ik meende ergens gelezen te hebben dat, als ze er niet aan gewend zijn, dat je er voorzichtig mee beginnen moet, anders heb je ze aan de schijterij. Aan de andere kant, ze zijn wel gewend aan lijnzaadolie, dus kan ik ze ook wel wat meer geven.
Ze krijgen het bij mij de hele zomer niet, nooit last gehad. Als ze er aan wennen is zelfs het effect weg, daarom ook niet dagelijks geven. Overigens is de olie heel wat anders hoor, dat zijn alleen gezonde vetzuren maar heeft niet het slijmerige effect op de darmen
bianca2
Geplaatst: 01-11-12 13:40
hoi ik kook het voor 1week vooruit en dan in de vriezer in zakjes. ik gebruik een melk pannetje vol met water en 4 eetlepels lijnzaad en dan laat ik het 45min koken. dan laten afkoelen en dan verdelen in zakjes ik doe ter groote van een klein handje in een zakje en dan in de vriezer. savonds haal 1zakje uit de vriezer en doe dit in de koelkast om rustig te ondooien en de volgende dag neem ik het mee.
Jij geeft ze dus behoorlijk wat minder dan [***]. Ik had 1 mok lijnzaad gekookt in 3 mokken water, ik denk dat ik totaal ongeveer 3/4 liter had. Dat heb ik in 1 keer gegeven, ze vonden het best te eten. Volgende week maar weer een portie.
Ik geef nu iedere dag lijnzaadjes en doe enkel gekookt water erover na klein uurtje geef ik enkel de "opgezwollen" zaadjes samen met Psylliumzaad dat is ook voor zand in darmen
nynke55
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-12 15:38
De meningen zijn aardig verdeeld, zie ik wel. Psylliumzaadjes hebben ze ook al eens gehad, maar dat willen ze niet eten, kan ze geen ongelijk geven, alsof je een hap droge behangselplak neemt.
Toch vraag ik me af of het zin heeft. Men zegt dat, omdat het zo slijmerig is, dat het slijm het zand meeneemt. Maar word dat slijm niet gewoon verteerd in de maag?
Ik doe iedere dag een halve kg op 4 paarden. Ik doen het in een emmertje, giet er gekookt water uit de snelkoker op,Deksel erop en minimaal 10 minuten laten staan. Ik geeft het samen met een flinke handvol dailly plus, een eetlepel magnesiumpoeder en een halve schep muesli. Dit eten ze allemaal graag.