Waar krijg je een gedegen, onafhankelijk voedingsadvies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Waar krijg je een gedegen, onafhankelijk voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:18

We hebben 4 paarden op stal staan met een totaal verschillende behoefte qua aanvullend voer.
Toch zou het fijn zijn dat ze allemaal van hetzelfde merk gevoerd zouden worden, ieder naar eigen behoefte.
- PRE: jong en pas begonnen met rustige training, heeft hulp nodig bij spieropbouw.
- Tuigpaard: is makkelijk in voer, ziet er goed uit
- Fjord: heeft snel last van jeuk (geen zomer eczeem), verder redelijk sober
- Welsh kruising: is hoefbevangen geweest maar zeer moeilijk op gewicht te krijgen

We voeren nu Subli (dieetmix en Subli zonder).
Heb goede ervaringen gehad met D&H maar dat is lastiger verkrijgbaar (duur in transport).

Lezend op alle sites van de voer leveranciers zie ik de bomen door het bos niet meer.
Daarnaast twijfel ik enorm of de commerciële praatjes ook daadwerkelijk steekhoudend zijn.
Wie kan mij nou een advies geven die niet gekoppeld is aan een bepaald merk?

Anoniem

Re: Waar krijg je een gedegen, onafhankelijk voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:30

Dat wordt moeilijk....ik voer weinig brok, maar wel standaard vitamine/mineralen korrels bij, ook tijdens weide seizoen en mijn paarden zijn daar erg van bij gekomen...niet alles zit in gras en hooi.

De koolhydraten voer ik voor de energie die ze nodig hebben voor de spieren en het werk, dus op gevoel en als ze te mager zijn geworden door een omstandigheid voer ik tijdelijk maismeel bij...verder meer ruwvoer dan per lichaamsgewicht nodig is....brokken zijn ook vezels....

Ik heb vele merken geprobeerd, lees wel de inhoud van etiketten en al die bakkerij afval, groenten afval en al dat soja schroot etc, daar ben ik niet dol op, dus slobbers en muesli daar ben ik niet zo op....verder voer ik brok met mate.....maar voor vit. Ben ik wel alert, want die hebben ze nodig om lichamelijke processen te latne verlopen en vertering.

Met schuren is natuurlijk suikers, maar ook eiwitten iets om op te letten en dan zou je bv schraler hooi kunnen proberen...om bacterien op te bouwen kan je wel een dik jaar bezig zijn, dat heb ik gezien bij mijn anda, werd er hopeloos van...heb op gegeven moment hooi uit tjechie gevoer, zo mooi prachtig hooi hebben ze hier niet en daar is hij zienderogen van opgeknapt, heb het 4 maanden gevoerd...zal nu een stuk goedkoper zijn....haalde dat bij de fouragehandelaar...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:32

PB Crista hier op bokt eens. Zij geeft voeradvies en rekent het helemaal door voor je.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:37

mijn ervaring met Master brok (vancooten) is tot nu toe nog het beste gebleken bij mijn PRE's en barokke paarden.
Momenteel voer ik master brok, de grote, Sereen. en tussen de middag de granen mix met vitic. (ook van master) Soms voer ik wat spelt.
Mijn pre's zijn er groot mee geworden ;-)
Het is gewoon een basis brok, waarin alle vit en min aanwezig zijn en extra biotine en vit e in zit voor een goede vacht conditie en hoeven.
Master maakt nooit veel reclame, en dat bevalt me prima.
Kheb hier trainingspaarden binnengehad, vol in het haar, die na 1 maand stonden te glanzen als een spiegel. (en, vergeet niet de lichten aan te houden tot een uur of 10 in de stal. Dit voorkomt veel wintervachtvorming.)
Ik heb 20 jaar geleden dit voer ontdekt, doordat ik op een manege kwam, die dit voer voerde.
Het viel mij toen al op, dat de paarden er zo goed glanzend uitzagen , conditie hadden en nooit of zelden wat mankeerde. Dat is de reden geweest, dit voer ben gaan voeren

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:08

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:13

Er heeft pas een heel topic op bokt gelopen over voer en wat erin zit. Ik zal eens even kijken of ik het nog kan vinden. Dat ging erover dat vrijwel al het voer vol zit met onnoddige troep en veel te veel suiker. Daar kwam toen min of meer uit dat er maar 1 voer was die het allemaal niet had. Dingen zoals pavo bevatten allemaal te veel stuiker en dingen die paarden niet nodig hebben. Momenteel krijgt Abdul 2x per dag 2 handjes musli. Maar ik wil ook nog verder kijken naar wat anders. Nombrado, ik zal anders dat merk waar jij het over hebt eens proberen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:16

Wat zeker belangrijk is mee te nemen, is wat je doet met je paard, hoe oud hij/zij is, hoeveel en wat je rijd.
Ik heb een paar jaar geleden bio voeding uitgeprobeerd. Ik merkte een verlies in kracht en bespiering in mijn trainingen. Werden traag en sneller moe.
Nu vraag ik zelf best veel in de training, dus daar moet ik de voeding dan ook op aanpassen.
dat gaan ze niet redden met alleen hooi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:23

De basis is voor mij: veel ruwvoer (gezien je fjord het liefst hooi, geen kuil of voordroog), aangevuld met een compleet vitaminesupplement.
En dan afhankelijk per paard en per inspanning een aanvulling waar nodig. Dit zou je met een goede brok of muesli kunnen doen. Ik ben zelf meer fan van muesli. Weinig suiker (wel even zoeken naar een goed merk), meer kauwbewegingen, minder junkfood.
Je fjord zal de aanvulling waarschijnlijk niet nodig hebben. Tuigpaard misschien ook minimaal. Voor je PRE kun je kijken naar een goede sportmuesli of brok dat de spieren ondersteunt.
De welsh vind ik een lastige. Doet hij het goed op de dieetmix? Dan zou ik daar niet teveel aan veranderen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:30

@Vera
Wil je van hetzelfde merk wel verschillende soorten voeren of echt allemaal hetzelfde voer in de verschillende hoeveelheden die bij jouw paarden passen?

@Knuffeldier
Naar dat topic ben ik ook wel op zoek, want ik overweeg een overstap omdat mijn merrie best wel aan de maat is en blijft. Al krijgt ze maar een halve schep basisbrok per dag (verdeeld over 2 momenten).

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:46

zasread schreef:
http://www.horsefoodforthought.nl
Astrid Noordhoek is onafhankelijk en heeft veel kennis over voeding en wat bepaalde voedingsstoffen met/voor je paard doen.

Haar zou ik ook aanraden!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:11

Rene Wielens weet er ook enorm veel van. Erg behulpzaam, je kunt hem gewoon bellen.
http://www.rwdh.nl

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:24

bel anders Anton van Ommen,
deze man is zeer kundig en kan je altijd bellen voor advies en komt langs!

mijn paarden zien er een stuk beter uit sinds dat hij geweest is.
mijn 3 jarige staat op de basis, het springpaard van mijn vriend ook op basis. mijn andere dressuurpaard op de sport. een paard van een vriendin van ons op een kleine beetje basis brok met een meuslie erbij.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:28

Zo! Wat een reacties :))

@ Jibbel, bedankt!
@ Nombrado, mag even eerlijk zijn :o :o , ik vind jouw paarden op de foto nogal 'stevig' overkomen (no offence!), is dat bewust of zijn het lekkerbekken :9
@Zasread, Astrid! Nooit aan gedacht, heb haar zelfs op FB :+
@Amanda, de Weslh is er nog niet zo lang maar persoonlijk vind ik dat ze weinig tot geen progressie maakt op dit voer (aangevuld met supplement Soul Mate).
@EmmaSGirl, ze hoeven niet hetzelfde voer te krijgen, hetzelfde merk is wel handig omdat je anders van hot naar her moet om overal voer vandaan te halen.
@Kinke, Rene Wielens schoot me ook door het hoofd dus die had ik straks al gemaild. Bel hem liever niet want hij praat nogal een dialect en zo razend snel dat ik hem niet altijd even goed kan volgen -O- Wel veel kennis van zaken!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:35

_O- _O-
Meen je dat Vera? Volgens mij geeft hij geen advies via de mail. Anders gewoon ff bellen en vragen of hij kan proberen om wat minder dialect te praten :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:35

haha, dat zijn spieren vera

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:41

Hier is Marstall gratis naar stal gekomen om de paardn te zien en advies te geven.
Vond het zelf eerlijk en netjes advies. Paard wat op rust staat wordt gewoon geadviseerd om goed ruwvoer te geven en verder niks, bijvoorbeeld.
Lusitano paardje van m'n vriendin die getraind wordt kreeg ook netjes advies, geen kilo's krachtvoer maar ergens tussen 0,5 en 1 kg van hun voer voor barokke (Spaanse) paarden en voldoende ruwvoer.

Heb bij andere merken wel eens hele andere adviezen gekregen :+ ...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:53

@ Kinke, Zijn vrouw Angelique mailt wel :P . Ja erg he, ik kan hem slecht volgen, :))
@Nombrado, zo ;)
@Focussed, Maar dan krijg je toch een advies van 1 voermerk, dat wil ik nu graag eens voorkomen :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:56

O sorry dat wist ik niet! Ik voerde Marstall en was erg tevreden, dus vandaar dat ik mee deed met het voedingsadvies toen ze op stal kwamen haha.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:02

overigens krijgen mijn paarden 1 kilo per dag aan brok.... (halfje smorgens/halfje savonds.)
tussen de middag 1/4 schepje granen :D
daar gaan ze echt niet dik van worden
het probleem zit hem vaak in het hooi/kuil
daar kunnen ze echt van gaan ontploffen...als je niet uitkijkt waar je het vandaan hebt.

Mijn hooi vind ik het belangrijkste, bij een "verkeerde baal" merk ik het meteen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:29

Emma_s_girl schreef:
@Vera
Wil je van hetzelfde merk wel verschillende soorten voeren of echt allemaal hetzelfde voer in de verschillende hoeveelheden die bij jouw paarden passen?

@Knuffeldier
Naar dat topic ben ik ook wel op zoek, want ik overweeg een overstap omdat mijn merrie best wel aan de maat is en blijft. Al krijgt ze maar een halve schep basisbrok per dag (verdeeld over 2 momenten).

gevonden
[VS] Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 15:50

Super, Knuffeldier!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:40

Wij zijn met de hele stal overgegaan op Metazoa, wat nog niet zo lang op de markt is. Een compleet suplement wat je in plaats van krachtvoer geeft. De paarden die flink aan het werk moeten krijgen er een 5granenmix bij voor extra energie.
We hebben veel Friezen op stal, waaronder ook schuurders. Het effect van de Metazoa is verbluffend, schuren stopt of wordt veel minder. Komt omdat er geen onnodige suikers inzitten, die gaan ophopen (afvalstoffen). Verder zien de paarden er allemaal super uit, glanzend, komen veel beter door de verharing heen.
We hadden ook een vreselijk druk paard (stress), die is veel relaxter geworden van dat voer. Maar energie hebben ze genoeg!

Zowel de Friezen als hoog in het bloed staande paarden doen het er geweldig op.

http://www.metazoa-horse.nl/

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:18

zasread schreef:
http://www.horsefoodforthought.nl
Astrid Noordhoek is onafhankelijk en heeft veel kennis over voeding en wat bepaalde voedingsstoffen met/voor je paard doen.

Idd bij Astrid!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 08:24

Wat interessant, GJ9!
Ga even lezen :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 09:01

Jammer dat de site nogal summier is.... Ziet er wel goed uit...uiteraard weer niet verkrijgbaar bij mij in de buurt :?

Gisteravond om 23 uur ging mijn mobiel en het was een onbekend nummer, heb niet opgenomen want ik vind een onbekend nummer altijd een beetje verdacht :o . Luisterde ik mijn Voicemail af.....was het Rene Wielens! Voor een voeradvies :))