vlo zaad (psyllium) hoeveel water erbij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

vlo zaad (psyllium) hoeveel water erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:44

Hoiii

Vraagje over vlo zaad (psyllium)

Hoeveel water moet ik hier bij doen?
Ik heb dit gekocht ipv zandweg van excellent.

Ik had er water bij gedaan maar zag niet dat het ging opzwellen of iets dergelijks.

Of moet dit bv een hele nacht staan of zo?

gr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:06

Ik doe er heet/warm water bij en dan is het zo een slijm/gelatine brij. Moest het bijna snijden zo dik en het plakt aan alles.

Liesje89

Re: vlo zaad (psyllium) hoeveel water erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:08

Flink water erbij en goed roeren :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:38

Je moet ook water erbij doen en dan gelijk geven ! Anders wordt het 1 plakkerige bende die je paard misschien niet eens meer wil eten.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:40

ik heb het zonder water moeten geven, gewoon tussen de korreltjes door

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 21:09

Ik had het dus bv half uur in het water gehad maar er gebeurde dus niks....
Geen plakkerige bende of iets dergelijks.
Ik dacht er gaat ergens wat verkeerd...

Warm water kan wel op stal is niet heel warm maar kan het eens proberen.
Zonder water durf ik nou ook weer niet ook al gebeurd er tot nu toe niks als ik er wel water bij doe...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:10

Geen. Althans, ik doe het niet. Ik doe het door het voer, scheutje olie erbij voor het plakken aan de brokken en ze eet het zo op. Omdat het om 45 gram per keer gaat, is er geen kans op maagscheuringen, het passeert snel en zwelt pas in de maag/darm op, waar het zijn werk doet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:09

Hier ook zonder water gewoon zo over het voer en daarna laten drinken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:02

Vlozaad wordt geadviseerd om het NIET droog te voeren ivm kans op verstoppingen.
Ik doe het ook met warm/heet water en gelijk goed roeren en het is gelijk een dikke drab.
Ik doe het altijd wel met ruim water, anders kan je er letterlijk plakjes van snijden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 07:32

kiki1976 schreef:
Vlozaad wordt geadviseerd om het NIET droog te voeren ivm kans op verstoppingen.
Ik doe het ook met warm/heet water en gelijk goed roeren en het is gelijk een dikke drab.
Ik doe het altijd wel met ruim water, anders kan je er letterlijk plakjes van snijden.

Als het helemaal opgezwollen is door het water, doe het niet meer wat het moet doen, nl zand aan zich binden omdat het dan al verzadigt in de maag aankomt en het zand zit in de darm. De kans op maagrupturen is alleen aanwezig als het paard niet voldoende kán drinken óf dat niet doet, óf als je teveel geeft. Meer dan de 45 gram die aanbevolen wordt. Mijn paard krijgt na een zandkoliek operatie nu al 4 jaar ph zónder water en leeft nog steeds, doet het er juist super op. Eerste jaar zelfs elke dag, en nu nog "maar" 2x per week. Olie door het voer zodat het plakt maar nog niet uitzet, en klaar.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 07:43

Halen jullie niet lijnzaad en psyllium vezels door elkaar? Lijnzaad laat in je in warm water weken en dat wordt een slijmerige massa die je dan ergens doorheen doet. Maar lijnzaad kun je ook je ook zo eten.

Psyllium zaadjes is wat anders, dat heb ik zelf een tijd genomen en dat kon je op twee manieren innemen. Of in water oplossen en direct opdrinken, als je dat laat wellen kan het in je slokdarm blijven hangen. Of als capsule zodat het direct in je maag komt.

Sand clear (= psyllium) moet je volgens mij ook droog voeren en mag je niet in water laten wellen ivm het blijven hangen in de slokdarm. Dat staat althans in de gebruiksaanwijzing van de paardendrogist.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 09:32

Dat het door elkaar gehaald word zou inderdaad kunnen.
Zandweg gaf ik eerder dus maar deed het ook wat in water en gelijk geven word inderdaad gelijk een massa.

Nu heb ik dus vlo zaad en zoals ik al zei in water gedaan maar er gebeurde niks en hier geef je dus bv een optie 2x in de week 2 eetlepels of je doet een kuur.
Ik maak anders vandaag er eens een foto van hoe het eruit ziet voor de duidelijkheid.

Maar omdat er niks gebeurd als ik het in water doe weet ik niet of ik teveel water gebruik of gewoon iets gekocht heb wat totaal geen nut heeft. Foto volgt vanavond waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 16-09-12 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:33

Het kan dat je psyllium zaadjes hebt gekocht die nog niet tot poeder gemalen zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 09:39

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 09:49

Ik geef flosameschale. En als je ziet hoe dat reageert op warm water dan ga ik dat echt niet doog voeren.
Is ook het advies van de leverancier om het niet droog te voeren ivm verstoppingen.

Lijnzaad geef ik ook wel eens, maar dat kook ik echt (20 minuten doorkoken).

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:14

Zat er geen gebruiksaanwijzing bij? Anders misschien eerst even bij de leverancier navragen hoe het toegediend moet worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:27

Psyilliumzaadjes moet op 50 gr ongeveer een halve liter warm water.Als je dit min. 3 uur laat staan krijg je een kleverige massa om de zaadjes.Nu kun je het door het voer doen :)

Ik meng het met zemelen en Pre Alpin Aspero...ze vinden het heerlijk :j een x in de 2 maanden een kuur van ongeveer 5 á 7 dagen.

Niet te verwarren met Psyillium husk...dit zijn de vliesjes van de zaadjes ;)

Let er wel op dat je water toevoegt...dat het niet werkt als het verzadigt is,is onzin.
Als je geen water toevoegt neemt het onderweg water op wat wel goed is om bv diarree tegen te gaan maar als je paard mooie keutels heeft moet je geen water willen onttrekken aan het maag/darm kanaal.Alleen maar meer moeite om de keutels naar buiten te werken.

Edit: Lijnzaad moet gekookt worden ivm met de giftige stof om de zaadjes,met koken wordt dit afgebroken ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:49

Psyllium husk is hetgeen er in SandClear en co zit, alleen is het dan in pelletjes geperst. Nogmaals, doe ermee wat je wil, maar mijn paard krijgt het droog op advies van de da ná een zandkoliek operatie. Het doet idd niks als het al een massa is, want het is juist die massa die je in de darm wil hebben omdat het dán zand aan zich bind, ander heeft het totaal geen nut dat je het geeft. Is het al een massa dan passeert het wel, maar neemt veel minder zand mee dus onzin dat je het erin gooit. Mijn paard heeft schitterende keutels en kan gewoon mesten moeite heeft ze niet en ze krijgt het ondertussen al 4 jaar.

De zaadjes an sich doen overigens niets is mij verteld, je moet juist de husk hebben omdat die door hun vorm veel zand aan zich kunnen binden. Maar ik zie dat je het zelf verkoopt... tsja...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:36

Breghje schreef:
Maar ik zie dat je het zelf verkoopt... tsja...

Ik verkoop geen psyllium zaad hoor,heb alleen een zak lijnzaadschilvers/meel te koop.Dat is basis ingrediënt van biks maar heb ik niet meer nodig ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:53

Tinky12 schreef:
Breghje schreef:
Maar ik zie dat je het zelf verkoopt... tsja...

Ik verkoop geen psyllium zaad hoor,heb alleen een zak lijnzaadschilvers/meel te koop.Dat is basis ingrediënt van biks maar heb ik niet meer nodig ;)

ah, idd verkeerd gelezen, sorry.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:26

Bedoel je de zaadjes die ik gekocht heb dus niks doen? Dat het weg gegooit geld is?
Dan ga ik het namelijk niet meer geven en gooi het weg....en moet ik iets anders gaan kopen.

Er zat wel een gebruiksaanwijzing bij zoals ik al eerder aan gaf.
Maar als ik het dus in water liet weken gebeurde er niks.
Heb het geen 3 uur laten weken max. een uur en zag niks gebeuren.
Vandaar mijn vragen hier wat de bedoeling is van dat zaad.

Breghje schreef:
Psyllium husk is hetgeen er in SandClear en co zit, alleen is het dan in pelletjes geperst. Nogmaals, doe ermee wat je wil, maar mijn paard krijgt het droog op advies van de da ná een zandkoliek operatie. Het doet idd niks als het al een massa is, want het is juist die massa die je in de darm wil hebben omdat het dán zand aan zich bind, ander heeft het totaal geen nut dat je het geeft. Is het al een massa dan passeert het wel, maar neemt veel minder zand mee dus onzin dat je het erin gooit. Mijn paard heeft schitterende keutels en kan gewoon mesten moeite heeft ze niet en ze krijgt het ondertussen al 4 jaar.

De zaadjes an sich doen overigens niets is mij verteld, je moet juist de husk hebben omdat die door hun vorm veel zand aan zich kunnen binden. Maar ik zie dat je het zelf verkoopt... tsja...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:42

linnie050 schreef:
Bedoel je de zaadjes die ik gekocht heb dus niks doen? Dat het weg gegooit geld is?
Dan ga ik het namelijk niet meer geven en gooi het weg....en moet ik iets anders gaan kopen.

Er zat wel een gebruiksaanwijzing bij zoals ik al eerder aan gaf.
Maar als ik het dus in water liet weken gebeurde er niks.
Heb het geen 3 uur laten weken max. een uur en zag niks gebeuren.
Vandaar mijn vragen hier wat de bedoeling is van dat zaad.

Breghje schreef:

Klopt, de zaadjes an sich doen niets volgens mijn da. Kijk ook maar eens naar de ingrediëntenlijst op Sandclear en aanverwanten, overal is het Flosamenschalen, Psyllium Husk etc. Allemaal de husk vorm. Als je de husk in water gooit, dan zie je heel erg duidelijk dat het (volgens mij zelfs meer dan) 300% van zijn eigen volume toeneemt. Door dat volume bindt het zand aan zich, en transporteert het verder naar buiten.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:22

Ik geef ook sinds gister 'Flosamenschalen'. Op advies van de DA ook gewoon droog door het voer. DA zegt dat dat het meest effectief is.

Maar vaak willen paarden het niet droog eten en dan kan je het beter met water doen.

Mijn paard vreet echt alles, dit doe ik droog door het voer (biks en lucerne) scheutje zonnebloem olie en ze smikkelt het lekker weg.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:25

moet eens kijken bij paardnatuurlijk.nl daar verkopen ze ze ook, maar in poedervorm! is denk ik veel doelbewuster dan de losse zaadjes. Staat ook een duidelijke gebruiksaanwijzing bij

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:11

Citaat:
Klopt, de zaadjes an sich doen niets volgens mijn da. Kijk ook maar eens naar de ingrediëntenlijst op Sandclear en aanverwanten, overal is het Flosamenschalen, Psyllium Husk etc. Allemaal de husk vorm. Als je de husk in water gooit, dan zie je heel erg duidelijk dat het (volgens mij zelfs meer dan) 300% van zijn eigen volume toeneemt. Door dat volume bindt het zand aan zich, en transporteert het verder naar buiten.

Vanuit de leverancier uit adviseren het daarom ook niet droog te geven. Hier bij de kliniek adviseerde het ook om het absoluut niet droog te geven, omdat er toch regelmatig verstopping door komen. Hun komen dat in de kliniek wel vaker tegen.
Waarop ik gevraagt heb waarom je bv sandclear juist wel droog moet geven, en dat sandclear toch voor 90% uit psyllium bestaat.
Een echte verklaring hiervoor kunnen niet geven, maar bij de brokjes komt een verstopping beduidend minder voor.....