welke brok is goed voor een 3,5 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

welke brok is goed voor een 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:43

wie kan mij wat uitleg gevven
ik heb een mooi wei gevonden waar mijn haflinger rond 1 oktober kan gaan staan
maar dan moet ik ook brok zelf gaan kopen en zo
wel wil ik hem het meeste reuw voer gaan geven en wat brok
dit omdat hij pas 3,5 is en dus nog niet veel doet
dit gaan we wel proberen een beetje dan
dus wie weet wat voor brok ik het beste dan kan gaan halen en waar en wat me dat ongeveer gaat kosten
en wat zullen jullie hem dan kwa hoeveel heid gaan geven per dag ?(ook kwa reuw voer)
ja ik vraag veel maar ik ga voor het eerst echt op een eigen wei staan met hem
en wil het goed aan pakken

Martine

Re: welke brok is goed voor een 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:54

Vsw -> vs

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:01

Heeft hij wel brok nodig?
Mijn pony is met pensioen (dus doet ongeveer net zoveel als de jouwe :-)) en zij krijgt al jaren alleen 's ochtends en 's avonds een handje voer 'voor de sier'.

Ik ben ervoor om paarden zo sober mogelijk te houden.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 10:12

mienand tips meer ;(

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:22

Een paard moet ongeveer 2% tot 2,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof eten per dag. Per soort ruwvoer is het een beetje verschillend op hoeveel kilo je uit komt (hooi zit meer droge stof in, dan in bijvoorbeeld kuil of gras). Een paard van 600 kg, die niet in de wei loopt, zal minimaal zo'n 12 kilo hooi nodig hebben.
Jou paardje loopt in de wei, dus er is een beetje moeilijk te zeggen hoeveel droge stof hij uit gras binnen krijgt. Misschien dat je hem gewoon onbeperkt hooi kunt geven, zodat hij kan eten wat hij naast het gras nog nodig heeft.

Qua brok moet je even kijken. Haflingers zijn sobere rassen en hebben niet echt brok nodig. Als je hem toch iets van brok wil geven, dan zou ik kijken voor een vitaminekorrel of een pavokoek of een basisbrok/muesli.

Als je wil dat ik er wat uitgebreider naar kijk mag je me altijd pben.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:23

Er zijn nogal veel soorten verkrijgbaar,dus dat is best lastig..Het ligt er een beetje aan wat je wilt..Wil je een brok/muesli zonder rotzooi?Wordt je paardje snel dik of heeft hij wat extras nodig om op gewicht te blijven?Op zich is wat bijvoeren voor de vitaminen en mineralen erg goed en is wat dat betreft hooi niet voldoende,maar als je paardje snel dik wordt kun je altijd bv marstall force geven met een beetje brok/muesli..

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:26

Kijk maar eens bij de welkoop wat ze allemaal hebben, speciale brok voor ieder soort paard. Ik zou ook zo sober mogelijk voeren, het liefst alleen goed gras en ruwvoer ( kun je aan hooi komen daar, dat moet ie in de winter wel 24/7 hebben! En dan miss een supplementje , er zijn ook zgn vitaminebrokjes die je uit de hand kunt geven. Maar als je echt bij moet voeren (omdat ie te dun wordt) doe dan de meest eenvoudige ponybrok. Vergeet niet te ontwormen evt mestonderzoek en hou de wei goed mestvrij. Het eerste wat je nodig hebt is dus een mestboy ;-). Is er wel water of zet je een bak neer? Heel veel plezier met je paard!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:32

veel ruwvoer en geen krachtvoer,wel een liksteen van paardnatuurlijk of bv force van mastall
zo krijgt hij wel alle vitamine en mineralen binnen die hij nodig heeft zonder teveel suikers en zetmeel wat in krachtvoer zit.ik heb al mijn 7 paarden /pony's zo er bij lopen en daar lopen ook jaarlingen en 2jr bij.
je kan altijd kijken als je dadelijk met hem onder het zadel rijd hij bv wat meer nodig heeft voor energie maar ik heb daar geen last van.bij een haflinger moet je zo wie zo uit kijken dat ze niet te dik worden en hoefbevangen kunnen worden.

ik zou dus kiezen voor geen krachtvoer,maar een vitamine mineralen korrel waar je ongeveer 100gr per dag van voert(marstall force),of een liksteen van paardnatuurlijk

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 09:39

okee dat ga ik snappen nu ga hem verwennen met een handje broken muslie per dag meer niet
maar ik kan zeker aan hooi komen maar is keul beter of kna hooi gewoon

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:07

Persoonlijk zou ik hem een vitamine korrel als bv pavo vital compleet van geven.
Je betaald voor 10kg rond de €22,-, lijkt duur maar je geeft er maar 50 gr per dag van.

En daarbuiten natuurlijk voldoende ruwvoer!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 07:57

ja inderdaad je wilt hem een handje geven van iets pak dan inderdaad een vitamine/mineralen korrel bv marstall force geloof dat ik 20 of zelfs 25 kilo heb gekocht voor nou moet ik goed denken 30 of 40,-
maar kijk even bij marstall op de site
http://www.marstall.nl

pavo ben ik zelf geen voor stander van

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:13

Nagano schreef:
okee dat ga ik snappen nu ga hem verwennen met een handje broken muslie per dag meer niet
maar ik kan zeker aan hooi komen maar is keul beter of kna hooi gewoon

Hooi kan je ook prima voeren hoor.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:25

Ik heb ook een 3,5 jarige. Ik rijd hem 3x per week max. een half uurtje.
Hij krijgt 1x per dag 3-4 handjes brokken, dus ik denk iets van een halve voerschep..
Wij hebben basis/sport brok in een zak van 20kg geloof ik, en zo'n zak kost iets van 7,50€.
Ik doe daar sws wel 2/3 maand mee!
Hij heeft wel onbeperkt weidegang met een schuilstalletje. 's Winters krijgen ze 2x per dag hooi bijgevoerd ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:33

keona schreef:
ja inderdaad je wilt hem een handje geven van iets pak dan inderdaad een vitamine/mineralen korrel bv marstall force geloof dat ik 20 of zelfs 25 kilo heb gekocht voor nou moet ik goed denken 30 of 40,-

Waarom niet?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:09

Bo_Cassey schreef:
keona schreef:

Waarom niet?

Ik weet niet of het ook zo bij de vitamine mineralen korrel is,omdat daar normaal niks geks in hoort te zitten.maar de meeste paarden krijgen jeuk van pavo krachtvoer

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:11

carmenbrum schreef:
Hij krijgt 1x per dag 3-4 handjes brokken, dus ik denk iets van een halve voerschep..
Wij hebben basis/sport brok in een zak van 20kg geloof ik, en zo'n zak kost iets van 7,50€.
Hij heeft wel onbeperkt weidegang met een schuilstalletje. 's Winters krijgen ze 2x per dag hooi bijgevoerd ;)

Als je gaat kijken wat je paard aan brok/musli nodig heeft om genoeg vitamine mineralen binnen te krijgen,moet je wel flink wat meer voeren dan die 3/4handjes.als je dan toch zo weinig wilt voeren waarom dan geen vitamine mineralen korrel.je hoeft maar weinig te geven en hij krijgt toch alles binnen.of een liksteen van paard natuurlijk,kun je er bij hangen.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:23

Ja liksteen heeft hij ook gewoon onbeperkt hoor :j

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:32

keona schreef:
carmenbrum schreef:

Als je gaat kijken wat je paard aan brok/musli nodig heeft om genoeg vitamine mineralen binnen te krijgen,moet je wel flink wat meer voeren dan die 3/4handjes.als je dan toch zo weinig wilt voeren waarom dan geen vitamine mineralen korrel.je hoeft maar weinig te geven en hij krijgt toch alles binnen.of een liksteen van paard natuurlijk,kun je er bij hangen.

en welke is dan een goede brok

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:42

@Keona: Ik wist dat niet, dat veel paarden jeuk krijgen van Pavo. typisch hoor...... Maar alleen van het krachtvoer begrijp ik?

Verder zat ik ook al te denken aan een vitaminen/mineralen liksteen. Die van mij trapt zo'n ding uit haar stal (letterlijk), maar normale paarden vinden het over het algemeen te gek!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 02:52

marstall force en deze is deze goed

RoyalC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 02:56

Basisbrok en dan max 2 keer per dag een klein handje.

Als het mogelijk is, gewoon zonder krachtvoer zetten

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 02:58

maar krijg hij dan wel genoeg vitamines en zo binnen

RoyalC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 03:21

Het is geen mens he, met goed ruwvoer krijgt een paard alles binnen wat hij nodig heeft, helemaal een ras wat zo sober is als de jouwe.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 07:59

RoyalC schreef:
Het is geen mens he, met goed ruwvoer krijgt een paard alles binnen wat hij nodig heeft, helemaal een ras wat zo sober is als de jouwe.

oke snap hem hahhaha

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:07

Nagano schreef:
RoyalC schreef:

oke snap hem hahhaha

dit is ook niet waar,ik heb me zelf heel goed ingelezen over voer de laatste tijd.ik zou gewoon marstall force nemen.moet je dadelijk toch naar krachtvoer toe om welke reden dan ook kun je kijken voor een goede musli.

het gras hier is nooitpaarden gras maar koeien gras en koeien hebben andere dingen nodig dan paarden.
jou paard heeft inderdaad niet veel nodig daarom alleen die korrel en dan bv die van marstall.

ook zijn de meeste likstenen ook niet echt zo heel goed de liksteen van paard gezond bevat alles wat ze echt nodig hebben en dat is niet alleen maar zout.omdat ze vaak een magnesium te kort krijgen zit deze in een zeer goed opneembare variant in die likstenen

dus ik zeg
hooi/voordroog(paarden kwaliteit)24/7+marstall force
of
hoor/voordroog(paarden kwaliteit)24/7+liksteen paard natuurlijk

zo als de laatste houd ik mijn paarden nu en bevalt goed vroeger heb ik nog andere dingen geprobeerd maar dit vind ik het fijnste en best
in de zomer is het hooi/voordroog natuurlijk gras