Vit E supplement ZONDER selenium ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Vit E supplement ZONDER selenium ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 20:44

Ik heb bij mijn 2 grote paarden uitgebreide bloedonderzoeken laten doen, waarbij bij allebei bleek dat Vit E aan de ondergrens was en Selenium aan de bovengrens %) Ook ijzer was bij beide aan de hoge kant (bij de ene over de bovengrens, de ander net daaronder) dit kan wel verklaard worden ...blijkbaar zit er 7% ijzer in psylliumvezels, daarbij hebben ze een tijdje chlorella supplement gekregen (degene die hoog ijzer had, veel meer, dat had een medische reden destijds)

Ook calcium wat bij beide paarden aan de hoge kant (weet niet of dit verband heeft- DA staat ook voor een raadsel)

Kent iemand hier een supplement dat alleen vit E bevat zonder selenium ? of bepaalde voederstoffen die veel E bevatten (maar liefst geen selenium)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Vit E supplement ZONDER selenium ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:50


Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Vit E supplement ZONDER selenium ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 21:05

DA wist eigenlijk niet goed hoe ze aan vit E zonder selenium kon komen. Blijkbaar is vit E instabiel ?

mag ik vragen waarom jij dit moest voeren Polly?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:20

Ik geef gewoon capsules vit E, vloeibare vorm schijnt beter opgenomen te worden, en je hebt alleen vit E, zonder toevoegingen

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:24


merries
Berichten: 222
Geregistreerd: 16-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:26

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1004/25346
deze bevat geen selenium volgens mij. voor de zekerheid kan je altijd naar paardendrogist mailen om het te vragen, die staan steeds paraat om je te helpen :)
ik heb hier vroeger ook naar gezocht en had er eentje gevonden maar weet zo meteen de naam niet meer...

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:27

Tarwekiemolie uit de reformwinkel, kost een euro of 5 per flesje en bevat vrij veel vitamine e :). Is mij aangeraden door de dierenarts. :D

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:29

Nouvel schreef:
Ik geef gewoon capsules vit E, vloeibare vorm schijnt beter opgenomen te worden, en je hebt alleen vit E, zonder toevoegingen


humane ?

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:30

Amaranth7 schreef:
Tarwekiemolie uit de reformwinkel, kost een euro of 5 per flesje en bevat vrij veel vitamine e :). Is mij aangeraden door de dierenarts. :D


ik heb de link doorgestuurd aan mijn DA!

merries
Berichten: 222
Geregistreerd: 16-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:33


Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:58

Mist schreef:
Nouvel schreef:
Ik geef gewoon capsules vit E, vloeibare vorm schijnt beter opgenomen te worden, en je hebt alleen vit E, zonder toevoegingen


humane ?


:j

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:01

Alleen nadeel is in plantaardige olie dat die vitamine E niet echt makkelijk op te nemen is door je paard dacht ik.

Heb tijd terug ook alléén vit. E moeten voeren, is een aardig prijzig supplement alleen vitamine E. Gewoon via DA verkregen, kan als je wil nog wel even kijken welk merk dat was.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:07

Bienotje schreef:
Alleen nadeel is in plantaardige olie dat die vitamine E niet echt makkelijk op te nemen is door je paard dacht ik.

Heb tijd terug ook alléén vit. E moeten voeren, is een aardig prijzig supplement alleen vitamine E. Gewoon via DA verkregen, kan als je wil nog wel even kijken welk merk dat was.


Heel graag !

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:15


essie23

Berichten: 236
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Klein dorpje in het hoge noorden

Re: Vit E supplement ZONDER selenium ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:17

ik geloof weet het niet zeker de lijndistel olie van marstal

KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:21

Hoe was hun magnesium waarde? Ik begreep dat als de calcium heel hoog is dat er heel slecht magnesium word opgenomen wat weer tot stijfheid en spierpijn kan lijden.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vit E supplement ZONDER selenium ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:46

vitamine E. Hoge dosering van de zingendesmid.nl

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:50

Wij voeren Equilin bij, daar zit ook vit.E in zonder selenium.
van de site:
Citaat:
Vaak wordt extra vitamine E en selenium bijgevoerd, dit ter voorkoming van spierproblemen. Selenium zit doorgaans al voldoende in het krachtvoer (brok/muesli bij 3 kg per dag) maar tegenwoordig steeds minder in het ruwvoer. De Equilin producten bevatten alleen vitamine E, dus zonder selenium zodat het zonder overdosering bij elk rantsoen gegeven kan worden.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 14:49

simsalakim schreef:
Hoe was hun magnesium waarde? Ik begreep dat als de calcium heel hoog is dat er heel slecht magnesium word opgenomen wat weer tot stijfheid en spierpijn kan lijden.


Magnesiumwaardes heb ik nog niet terug.

Iedereen trouwens bedankt voor de tips....ga eens een avondje googlen :-) dit zijn wel adressen inderdaad waar ik nooit eerder heb besteld, dus vandaar nooit eerder tegen gekomen.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 14:49

dubbelpost

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Vit E supplement ZONDER selenium ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:08

ik voer equilin basis, dat is zeker zonder selenium en mét vitamine E

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:18

http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/equilife.htm

Dit product bestaat uit brokjes die je zo uit de hand schijnt te kunnen voeren. Er zit geen selenium in maar wel vitamine E.
Verder staat er duidelijk beschreven wat er nog meer in zit, dat is voor jou mischien wel handig op het moment.

Zo nu heb je in elk geval voldoende keus. :)

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Vit E supplement ZONDER selenium ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:25

Vitamine E pilletjes van het kruidvat. Kosten 3X niks.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:13

simsalakim schreef:
Hoe was hun magnesium waarde? Ik begreep dat als de calcium heel hoog is dat er heel slecht magnesium word opgenomen wat weer tot stijfheid en spierpijn kan lijden.


dat vroeg ik me ook af. Bij mijn paard waren de vit E waarden ook aan de lage kant naast een Magnesium tekort. Door magnesium te supplementeren is de opname van vitamine E verbetert en dus geen te lage waarden meer.

olie met veel onverzadigde vetzuren kan rijk zijn aan vitamine E maar dit wordt ook door de olie zelf "verbruikt". Vit E is een anti-oxidant dat de onverzadigde vetzuren beschermd tegen oxidatie (ranzig worden). Dus die vit e is niet geheel beshikbaar voor opname.

Vriendin heeft 0.5kg gekocht bij de DA, best prijzig ik geloof 70 euro, maar ze zou er met gemak 3-4 maanden moeten mee doen...

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:18

Mist schreef:
Ik heb bij mijn 2 grote paarden uitgebreide bloedonderzoeken laten doen, waarbij bij allebei bleek dat Vit E aan de ondergrens was en Selenium aan de bovengrens %) Ook ijzer was bij beide aan de hoge kant (bij de ene over de bovengrens, de ander net daaronder) dit kan wel verklaard worden ...blijkbaar zit er 7% ijzer in psylliumvezels, daarbij hebben ze een tijdje chlorella supplement gekregen (degene die hoog ijzer had, veel meer, dat had een medische reden destijds)

Ook calcium wat bij beide paarden aan de hoge kant (weet niet of dit verband heeft- DA staat ook voor een raadsel)

Kent iemand hier een supplement dat alleen vit E bevat zonder selenium ? of bepaalde voederstoffen die veel E bevatten (maar liefst geen selenium)


Laag vitamine E komt heel, heel veel voor.
Die vitamine zou je eigenlijk structureel moeten bijvoeren. Dosering is afhankelijk van werkintensiteit, hoeveel ze op gras komen, hoeveel gras er staat en lichaamsgewicht. Bijzonder is wel dat het selenium gehalte hoog was: meestal is ook dat laag, omdat in NL de grond en dus ook zo het ruwvoer weinig selenium bevat.
Ijzer zit zowieso meestal in grote hoeveelheden in ruwvoer en brok/muesli etc.
Wel goed dat er ook op ijzer is getest, dat wordt niet vaak (genoeg) gedaan.
Veel ijzer kan ook een teken zijn van ijzerstapelen tgv insuline resistentie of te weinig koper/zink in het rantsoen.

Hoog calcium heeft ook (net als bij ijzer/zink/koper/mangaan) te maken met hoeveel fosfor en magnesium in het dieet zit.
Ook hier heb je te maken met het belang van de onderlinge verhoudingen: ca/fosfor en ca/magnesium.

Eea zou zich weer normaliseren als je rantsoen in balans wordt gebracht.
Voor meer info also ook info over vitamine E produkten, kun je me een pb sturen.