Dikker worden van... ? Lucht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8572
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:36

Graszaadhooi geef je dan ook niet echt als voeding, maar als vulling. Dus naast verstandige weidegang, en een gecontroleerde hoeveelheid gewoon hooi. Het geeft minder risico op verstopping dan stro en bevat dus weinig energie. Dat is voor sobere rassen toch echt erg belangrijk

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:36

Ik weet nog wel hooi van vorig jaar in Drenthe (vlakbij Stadskanaal).
Als je daar nog belang bij hebt, stuur maar even een berichtje.
Kost volgens mij 3 euro per pak. Is van een kennis van mij.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:45

De wei ziet er niet meer zo uit als op de foto, dat eventjes voor de duidelijkheid, het is niet kort, maar totaal platgestampt en uitgebloeid, het gras is gewoon verdord zegmaar...

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:52

Meer laten bewegen, 2 keer = geen keer eigenlijk. Ik zou hem zeker 5 a 6 keer per week beweging geven. Gewoon rustig opbouwen. En dan bijv. 3 keer rijden en 3 keer longeren.

Verder je hooi wegen wat hij krijgt, en als het kan een deel vervangen door graszaadhooi of stro. Verder de wei op met een graasmasker.

Op deze manier pak je van alle kanten het probleem aan en laat je geen steken liggen.
Ipv 2 handen Subli Zonder zou ik overgaan op een vitamine brok. Ik vrees dat je van die Subli Zonder minimaal een kilo moet voeren om aan het ADH vitamine's en mineralen te komen, zeker als hij op uitgebloeid gras staat en weinig hooi krijgt. Met een vitamine korrel voer je 1 handje (60 gram ca) en dan weet je zeker dat hij alles binnen krijgt.

Succes!! Ik ken er alles van, ik heb er een staan die op rust staat, dus ik kan niet meer beweging geven. En dan wordt het echt puzzelen met graasmaskers, weidebeheer, hooi, etc. pfff :(

Punz

Berichten: 8572
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:53

Oh joh allemaal. Léés even hoe het beweeg en weibeheer is!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:55

Het gras kan gewoon Engels Raai zijn... dat ziet er ook zo uit wanneer het flink uitgebloeid is.
Ik heb ook een sober setje pony's. Ik heb ze eigenlijk met een graasmasker op het gras gehad totdat de ergste groei uit het gras was, nu krijgen ze strookbegrazing en verder knabbelen ze her en der nog wat losse sprieten. Dat is dan wel heel erg kaal land. Mijn ervaring is dat ik ze beter op kort kaal land kan hebben, dan op vol land... Tenzij ze een graasmasker op hebben.
Verder zijn ze beiden 5x pw ah werk; ohz, ad fiets, het bos in, de bak in, longeren.... als ze maar bezig zijn!

Ze zijn nu allemaal slank.

Langere tijd zonder eten zetten is onverstandig. Het lichaam gaat op de spaarstand en je lokt andere zaken uit die je niet wilt: verveling, overvloed aan maagzuur en dus maagproblemen, gebrekkige darmwerking, zand eten.... ;(

In de zomermaanden geef ik wel wat extra Magnesium bij, zorg voor een goede liksteen (paardnatuurlijk) en geef ze een goede multivitamine (Formula 4 Feet).
Recentelijk geef ik ze ook wat brokjes bij van Voergezond.
Punt is dat ze voldoende vitaminen MOETEN krijgen om het binnenwinkeltje correct te laten werken. En aangezien onze paarden beperkte hoeveelheden gras eten, kunnen ze het daar niet uit halen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:00

ps: als degene waar hij staat er 2x iets mee doet, en jij 1 of 2 x doet hij soms dus maar 3x per week iets.
Dat KAN voldoende zijn, maar dan moet je meer in termen van duurbeweging gaan denken.... dus met een schema duurritten gaan opbouwen waarmee je zijn metabolisme kunt beïnvloeden.
Als dat niet lukt, zou ik toch kijken of je 5x pw iets kunt gaan doen. Een half uur fietsen doet ook wonderen!

ps2: over dat scheten laten... Hoe is zijn mest? Hoe is zijn huid? Heb je het idee dat hij sterk reageert op gras? Mijn ruin is ook gevoelig voor gras, als in: veel gasvorming, jeukerig, pafferig. Met een graasmasker EN strookbegrazing in het voorjaar, en zonder graasmasker op strookbegrazing als de ergst bloei eruit is lijkt goed te werken. Ofwel: niet teveel gras ineens... en het zal je verbazen hoeveel er op een 'kale' weide staat ;-)

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:03

Het voorjaar hebben we inderdaad door middel van strookbegrazing...

En wat ik al zei, ik ga hem weer flink oppakken, aangezien ik de afgelopen periode veel weg was en weinig tijd had, heeft hij inderdaad niet heel veel in de week gedaan..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:26

Milan_lover schreef:
Het voorjaar hebben we inderdaad door middel van strookbegrazing...

En wat ik al zei, ik ga hem weer flink oppakken, aangezien ik de afgelopen periode veel weg was en weinig tijd had, heeft hij inderdaad niet heel veel in de week gedaan..


Ik denk dat je daar je antwoord hebt.
Een paard dat veel werkt, heeft een ander metabolisme en verbrandt dus ook meer in rust.

Bouw wel rustig een eerlijk op... niet ineens vanuit het niets gaan knallen.
Stevig stappen verbrandt het meeste vet!!!

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:41

mijn da vertelde dat je hooi, als je het weekt, de suikers er ook uit wekt, ms is dat een optie?

Lastig probleem hoor. Karev is zomers ook vaaak te dik. ik probeer elke dag te rijden, en dan wel flink aan het werk, maar lukt ook niet altijd. Beweging is wel de link in deze denk ik. Als het lukt elke dag even flink werken, wordt ie vast beter van!

Succes meiden!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:46

Dit soort paardjes worden idd heel snel dik van stilstaan en zijn vrij aardig in balans te houden met beweging. Afvallen is altijd moeilijk en gaat vaak geleidelijk aan als het weer winter wordt.
Lekker weer gaan bewegen en misschien eens een andere muesli proberen idd, ik voer Elin Marstall Vito waar ze het heel goed op doet en ze krijgt regelmatig een handje ruwe spelt, vind ze heerlijk en doet ze het ook heel goed op :j bovendien geeft het beide geen extra energie, wat in ons geval wel handig is :Y)

Punz

Berichten: 8572
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:55

@karev: klopt! hooi moet dan wel minimaal een half uur onder water staan, maar dan 'spoel' je de suikers er idd uit!

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:05

kirach schreef:
Je kan het hooi ook mengen met stro, zo heeft hij iets te knabbelen, maar van stro zal hij niet zo snel dikker worden. Graszaadhooi zou ik zelf nooit kopen, dat bevat alleen engels raaigras, en geen andere kruiden.
Hooi dat een mengeling is van verschillende grassoorten en kruiden is beter dan graszaadhooi


Ik meng het met voordroog of weidehooi, omdat ze anders teveel invallen. Maar voor die van mij is het super. De hele dag kunnen eten (mogen maar zeer beperkt op de weide ivm bevangenheid in het verleden) zonder dat hun gezondheid eronder leidt. Een supplement erbij zodat ze iig geen tekorten krijgen en ze zien er beter uit dan ze ooit gedaan hebben. Overigens bevat het meeste hooi volgens mij ook gewoon alleen engels raai, omdat we daar het meeste van hebben in Nederland. Dan moet je echt opzoek naar kruidenhooi lijkt mij?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:14

@riagr, en op die manier kun je ook meer/veel voeren

Jorinda

Berichten: 13462
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:28

Ik zit op mobiel en is dus erg lastig om op iedereen te reageren, dat doe ik als ik een laptop tot beschikking heb. Heb wel alles al gelezen en wil in ieder geval iedereen bedanken alvast voor alle reacties.! Heel leerzaam ook.

Wilde wel even melden dat Cas geen droog stro mag (vooral even voor Claudia dit) omdat daar redelijk veel stof in zit en Cas daar erg slecht tegen kan. Heeft daar vorig jaar een hele fikse luchtweginfectie aan overgehouden..

Dierenarts die ik vanmorgen heb gebeld kon me niet verder helpen (holistische dierenarts, maar zit ergens in Utrecht, en nu hoeft niet iedereen op de achterbenen te gaan staan omdat ie holistisch is, mijn paard, mijn keuze). Ga dus straks nog even een reguliere dierenarts bellen die Cas kent.

Zo heb een half uur over dit berichtje gedaan :')

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:32

Stro hebben we niet en ga ik ook nooit geven, aan geen enkel paard niet, heb daar al veel te veel mee fout zien gaan...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:38

Bewegen is altijd goed.
Voordat je nu de hele medische staf erbij haalt kun je misschien eerst eens een doordacht schema van voeren en bewegen maken.
Strookbegrazing, afgewogen hooi, zorgen dat je iets aan zijn winderigheid doet (ook slappe mest?), en veel gaan bewegen.
Ga anders gewoon eerst eens consequent 5x per week een half uur flink stappen met hem.
Het paard heeft nauwelijks gewerkt, veel op het gras gestaan, en kan blijkbaar niet heel goed tegen gras... Door veel te bewegen help je het lijf weer in balans te komen.

Kijk eens op de site van NML Health (medicatie die Laarakker ook gebruikt) en zoek eens naar een probioticum en goede multivitamine.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:09

kirach schreef:
Je kan het hooi ook mengen met stro, zo heeft hij iets te knabbelen, maar van stro zal hij niet zo snel dikker worden. Graszaadhooi zou ik zelf nooit kopen, dat bevat alleen engels raaigras, en geen andere kruiden.
Hooi dat een mengeling is van verschillende grassoorten en kruiden is beter dan graszaadhooi



Graszaadhooi bevat helemaal niet alleen Engels Raai.:) Ja het is wel een monocultuur, want het is een restproduct van de graszaadteelt. Maar je kunt daardoor ook kiezen voor Veldbeemd, Timothee, Roodzwenk etc gras wat beter is dan Engels Raai

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:57

Hey Jorinda, zoals je weet worden die van mij ook dik van de lucht ;) Ik heb ze nu op iets langer gras lopen, en met een graaskorf op.
Kort gras is idd rijk aan fructaan, zeker gras wat steeds kort afgegraasd is....

Ik geef mijn paarden als ze binnen zijn graszaadhooi voor de nacht. Dat is erg arm aan voeding, maar wel tijdverdrijf en houdt de darmen op gang.
Je kan evt. ook wat stro bijgeven. Hooi van dit jaar zou ik idd ook (nog) niet doen, zeker niet voor een paard wat al te dik is.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:00

Koper schreef:
Hier in de buurt is al wel hooi van dit jaar, ik wist niet dat dat bij jullie kennelijk niet is.

Wat voor soorten gras staan er dan? Als jij zo zeker weet dat het geen productiegrassen zijn weet je vast ook wel welke rassen dan wel? Al zou ik eigenlijk niet weten hoe je dat kunt zien als de plant niet kan uitgroeien omdat hij voor die tijd al lang opgevreten is... is de weide mooi egaal groen? Dan kun je er gif op innemen dat 't koeiengras is. Een paardenweide ziet er rommeliger uit en heeft een minder stevige zode. "Gewoon gras dat ze hebben laten groeien" is juist bijna altijd koeiengras. De gemiddelde grasberm is een stuk gezonder voor je paard dan een Nederlands weiland.


Nou sorry, maar ik zou mijn paarden nooit of te nimmer bermhooi geven. Als je weet wat daar allemaal voor troep inzit. Besmet door uitlaatgassen, rommel, allerlei soorten onkruid waaronder Jacobskruiskruid. Als je je paard ziek wilt hebben, moet je dat zeker doen :j

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:06

Milan_lover schreef:
Graszaadhooi zou ideaal wezen voor hem, maar vindt dat maar eens.. Tegenwoordig willen heel veel mensen zulk hooi hebben..


Wij kopen het ook, wel in baal van 600 kilo helaas. Is lastig, maar het is beter dan gewoon hooi. Zeker voor paarden met overgewicht.
Dus als je wat wilt....
Wij moeten ook nogal wat kunstgrepen uithalen om die baal bij huis te krijgen, en dan onderdak.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:09

zonder het hele topic doorgelezen te hebben, zou ik zeggen dat het "te korte" gras de boosdoener is. Kort gestresst gras maakt meer suikers aan dan langer gras, deze zitten kort bij de grond, maar gezien het gras zo kort is, bijt je fjord het ook heel kort bij de grond af.

mijn EV heeft dit 2 jaar terug ook in het najaar gehad. normaal is ze moeilijk op gewicht te houden, maar toen leek ze op te zwellen, kreeg in verhouding amper nog krachtvoer, van het stro gehaald, minder hooi tijdens de nacht en nog leek ze alleen maar dikker te worden. Toen een week van het land gehouden en alleen zandpaddock met hooi en ze kwam weer mooi op gewicht ben zelfs meer dan het dubbele aan hooi gaan bijvoeren dan voorheen en toch kwam ze mooi op gewicht...

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:42

Ben wel benieuwd wat de dierenarts zeg Jorinda, klopt hij heeft een wat opgezette buik en Cas laat heel veel scheten het zou best kunnen zijn dat er te veel gassen in zijn 'buik' zitten.
Over het grasland, wat je zou kunnen doen om zeker te weten wat er inzit. (ik dacht dat ik nog een boek had van school maar kan hem niet vinden.)
Op het internet grassoorten zoeken of zoveel mogenlijk soorten 'gras' mee naar huis nemen en op de computer op gaan zoeken.
veder is er eigenlijks al heel veel gezegd, ik zou zoieso even de dierenarts afwachten.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:50

We weten wat voor grassoorten er in het land zitten, geen van hen zijn schadelijk en allemaal zo arm mogelijk aan vet en suikers, al weet ik uit mijn hoofd alleen niet welke dit zijn...

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:08

Het was al tip bedoeld en ik wil daarmee niet suggereren dat het land schadelijk of vol suiker zit.
Meer zo dat Jorinda dan voorzich zelf ook weet welke grassoorten zich op het land bevinden.
Je geeft zelf al aan dat je het niet meer uit je hoofd weet ;)