aanstaande zaterdag komen er bij mij 2 nieuwe pony's. Een 15 jarige fjord en een 8 jarige shetlander.
Nu heb ik deze pony's opgevangen omdat de eigenaar een nieuw plekje voor ze zocht, hij durft ze niet op marktplaats oid te zetten want is bang dat ze dan in de verkeerde handen terrecht komen.
Hele aardige mensen die echt het beste met hun dieren voor hebben. Iets té.....
De pony's hebben namelijk heel erg extreem overgewicht (persoonlijk heb ik nog nooit zulke dikke paarden gezien).
Ze zijn momenteel niet bevangen, maar wel allebei geweest.
Nu vroeg ik mij af wat de meest verantwoorde en gezondste manier is om ze af te laten vallen.
Als ik ze nu ineens 24/7 op het zand zet met arm hooi, en ze zijn afgevallen dan ben ik bang dat ze nooit meer op het gras kunnen, omdat ze het niet meer gewend zijn en dan dus direct bevangen zullen worden.
Zelf dacht ik aan in de paddock, en iedere dag een uurtje of 2 op het gras. Het gras bij ons moet je niet veel van voorstellen dan hoor, ze komen op een kaalgevroten stuk, waar ook veel stukken alleen maar zand is. Maar ze hebben iets te knabbelen.
De fjord is bereden en gaan we ook weer oppakken, ,aar ze zal eerst wat af moeten vallen want zoals ze nu is zal het niet goed voor haar zijn als er ook nog iemand op gaat zitten, ze heeft al zoveel gewicht om mee te zeulen.
We gaan denk ik wel rustig beginnen met een beetje longeren/lange lijnen, kijken hoe ze dat oppakt.
Ik open dit topic om ervaringen van mensen te horen maar ook om onder de aandacht te brengen de ernst van overgewicht onder paarden. Wat een steeds groter probleem wordt.
Ik zal zaterdag, als de paarden aankomen, foto's maken en zal de progressie bijhouden in dit topic