Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quir schreef:Een paard kan maar een maximale percentage van zijn/haar lichaamsgewicht opnemen uit ruwvoer. Staat me bij 2 % van het lichaamsgewicht droge stof (droog hooi is meestal 80% DS).
Dus bij een paard van 600kg zou dat 12 kg droge stof hooi zijn, wat uit komt op 15 kg hooi (met een DS waarde van 80%). Als ik dat zo even snel goed uitgerekend heb.
Ik weet niet de precieze waarde, omdat ik het boek hier niet bij me heb.
Meer kunnen ze niet opnemen, wel op eten al doen de meeste dat niet op enkele na (zoals shetlanders in het algemeen). Waarom dat precies is, zou ik moeten na zoeken.
Citaat:dat 12 kg droge stof hooi zijn
Citaat:Meer kunnen ze niet opnemen, wel op eten al doen de meeste dat niet op enkele na .
Citaat:onbeperkt voordroog
ceasario schreef:Citaat:onbeperkt voordroog
Voordroog van z.g.n. meer dan 80-85 ds.
heeft het probleem dat het niet gefermenteerd is. Die "rotzooi" komt er bij ons niet in..
Voor een optimale fermentering (goede bacteriegroei) heb je nodig voordroog tussen de 65-75 % in de pak gedaan.
Je pakken ruiken dan na 6 weken naar een "zoete" lucht (bierlucht).
Een paard waar de energie uit is..Geef die maar eens goed hooi, allleen dat !! zoveel als ze wil en voldoende water en de ontgifting start..
Geleerd van Albert Voorn ruim 25 jaar geleden.
Quir schreef:[Paard heeft kwalitatief zeer goed hooi gehad toen (nu nog steeds overigens) en redden het toen echt niet op alleen hooi en water!! Maar daar speelde nog heel wat andere factoren mee.
.
ceasario schreef:Quir schreef:[Paard heeft kwalitatief zeer goed hooi gehad toen (nu nog steeds overigens) en redden het toen echt niet op alleen hooi en water!! Maar daar speelde nog heel wat andere factoren mee.
.
We hebben het blijkbaar over 1 paard met verschillende opspelende faktoren.
Daar kun je toch niet van uit gaan dat het voor alle paarden geldt.
Elk dier is een individu met zijn eigen darmflora en daarop dient ie gevoerd te worden.
Verder Hooi opslag mag niet meer dan 14% vocht bevatten anders heb je kans op broei en schimmels etc.
Zit je bij 14-16 % vocht dien je elke week met een vochtigsheidsmeter te meten...En meten is weten.
HippoLogic schreef:Als je paarden het nu goed doen op het voer dat ze krijgen zou ik niets veranderen. Je gaat misschien meer trainen, maar je merkt al snel genoeg of een paard te weinig krijgt. Ze kunnen snel afvallen. Het is natuurlijk goed om je te verdiepen in voer.
Citaat:Ik heb sobere paarden die, nu ze daar de leeftijd voor hebben, een stuk intensiever belast gaan worden.
Ik voer ze nu hooi/ gras en als aanvulling een kilo Pre Alpin Aspero, ongeveer 50 tot 100 ml olie, een totaalsupplement (Formula4Feet) en voor mijn merrie aanvullend nog vit E/Selenium aangezien ze dat niet in voldoende mate opneemt uit haar voeding (op basis van meermalen bloedonderzoek).