Hooibak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Hooibak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 10:48

Geen idee of het topic zo goed staat.

Ik heb via de site http://paddockparadijs.blogspot.com het idee opgedaan voor een hooibak.

De behoefte ontstond omdat mijn pony eigenlijk meer ruwvoer zou moeten eten, snachts op stal. (overdag in grote groep buiten krijgt ze niet altijd evenveel) Echter als wij meer kuil in de stal gooien savonds, verloopt ze het grotendeels, gebruikt het als toilet en eet het alsnog niet op. Daar is ruwvoer toch even te duur voor.

Ik heb een hooinet, maar die is vrij klein (ze moet eigenlijk meer dan dat). 2 hooinetten ophangen kan natuurlijk, maar het is vrij veel werk om deze te vullen en daarom ben ik meestal de enige die het doet, waardoor ze dan nog niet altijd veel ruwvoer heeft.....

Ik wou het dus van de grond af, grote hoeveelheid, een vorm van 'slowfeeder' om te voorkomen dat ze grote plukken alsnog op de grond legt en makkelijk te vullen.

Zo kwam ik op bovenstaande site en ben ik aan de knutsel gegaan.

Ik heb een palletbox gekocht bij Kruizinga. Een magazijnbak/stapelbak van 1000mm bij 700mm en zon 700mm hoog.
Een rooster heb ik gehaald voor (dier) afrastering, welke gecoat is en geen scherpe randen heeft.

Vervolgens touw en karabijnhaken gehaald bij de bouwmarkt.

Gaatjes geboord in de bodem voor touwtjes en afwatering, en de touwtjes eraan geknoopt:
Afbeelding

In stal gevuld met hooi:
Afbeelding

Zo groot is hij in verhouding tot de stal:
Afbeelding

Pony vond het eerst maar eng:
Afbeelding

Maar kwam er al snel achter dat er hooi in zat:
Afbeelding

Ik had er een uurtje laten staan zo en toen ik daarna terug kwam stond de bak midden in de stal :+
Dus paar grinttegels gehaald en deze op de bodem gelegd. Zo heeft ze een nacht gestaan en de volgende ochtend stond hij nog vrijwel op dezelfde plek, dus dat leek te helpen.

Het rooster had ze alleen vrij snel krom :P Het werd een soort dakje. Dus ik denk dat ik hem aan de lange zijdes ook nog vast moet zetten. Het buigt gelukkig makkelijk terug en heeft verder niet zoveel nadelen voor de functie. Zitten ook geen scherpe randen aan ofzo.

Maar goed, ik dacht ik hou het project en de veranderingen die ik waarschijnlijk nog doe (tov kromme rooster) bij, ik denk dat het ideaal is om veel meer ruwvoer te voeren met zo weinig mogelijk verspilling...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:59

Dat ziet er goed uit!
Wat heb je onderaan de touwtjes gemaakt dat ze strak blijven als het rooster zakt?

Ik heb voor mijn jonge paard een hooitas aangeschaft, is hij ook lekker mee bezig als hij 's nachts op stal staat...

letziforevr

Re: Hooibak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:07

Mooi gedaan!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:42

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:27

Wij hebben op stal ook zo'n bakken, naast een aantal enorme ruiven (25+ paarden).
Hier werd het rooster ook altijd krom naar boven, waardoor ze op 'n gegeven moment niet meer bij het hooi konden.
Wellicht is een steviger, zwaarder rooster daar 'n oplossing voor?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:57

Waar heb je dat rooster gehaald? Was het kant en klaar in verschillende afmetingen te krijgen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:27

Nee rooster moest ik zelf zagen en even scherpe randjes eraf vijlen, maar als je groter rooster koopt willen ze hem daar meestal ook wel even op maat maken.

Flower had het rek binnen no-time kapot :P dus ik moest iets anders verzinnen.
De oplossing is zo geworden:

Afbeelding

De vierkante stalen profielen (praxis) zorgen dat het rek langs de lengte niet meer kan verbuigen. Ik heb er dus 2 bevestigingspunten bijgemaakt in de lengte. De karabijn haken paste echter niet om mijn stalen profiel heen... Dus dat is tijdelijk even zo opgelost:
Afbeelding

Ook zit het profiel nog vast met tie-wraps, wou eerst eens kijken of het uberhaupt helpt. Maar, het zit zo al paar weken en het rooster word niet echt meer krom. Lijkt dus zeker te werken! Binnenkort even 6 grote karabijn haken ergens scoren.

Ik verkies dit zeker voor een net, vind dit stuk makkelijker vullen (dat net elke keer om hoog hijsen was dodelijk voor mijn rug), pony kan hier niet in vast komen, past veel meer in en het hangt tenminste niet hoog (natuurlijkere eethouding).
Ik ben er blij mee.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:30

Nouvel schreef:
Dat ziet er goed uit!
Wat heb je onderaan de touwtjes gemaakt dat ze strak blijven als het rooster zakt?

Touwtjes blijven niet strak, ze trekt gewoon het rooster mee naar boven, maar ondervind daar verder geen hinder van.

Gimli_ schreef:
Hier werd het rooster ook altijd krom naar boven, waardoor ze op 'n gegeven moment niet meer bij het hooi konden.
Wellicht is een steviger, zwaarder rooster daar 'n oplossing voor?

Mijn rooster trekt niet zo krom dat ze er niet bij kan, en ze drukt hem zelf ook wel naar beneden voor dat ene plukje..... Het echte gruis onderin verwijder ik uit de bak, heb liever niet dat ze dat eet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:57

Wij hebben deze bakken buiten in de paddocks staan. Ook wij hebben er een zwaar rooster op liggen, deze zitten vast met kettingen.
Gaat super met 3 paarden die eruit staan te eten (2 friezen en een x tinker)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:39

Ik heb hetzelfde idee gemaakt alleen ik heb van oude pallets een bak gemaakt, deze houdt het al 2 jaar vol.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:25

Toydoll, bij welke zaak verkopen ze die rekken dan? Of lees ik er nu overheen? :o

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:32

Heel mooi gedaan. Dit is ook wel iets voor mijn paard, die kan soms zo gulzig zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 15:35

Ik weet niet meer hoe die zaak heet waar ik het rooster vandaan heb, maar bij de meeste zaken waar ze omheiningen verkopen voor dierverblijven, verkopen ze dit rooster.
Wil je een sterker rooster zou ik opzoek gaan naar betongaas, dit is echter wel 10 bij 10cm en moet zeker nog wel na gevijld worden want daar zitten vaak vele bramen aan.

Ik ga die profielen nog even beter bevestigingen (2 gaatjes erin, karabijnhaak er door heen, zodat het onschuifbaar aan elkaar vast zit) en ik denk dat ik eigenlijk dat helemaal tevreden ben met de bak zo! Echt aanrader :)

Sizzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:38

Wat een goed idee! Nog nooit eerder gezien ;)

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:56

Ik gebruikte ook eerst een rooster. Maar vond het niet echt handig en het verboog inderdaad.
Nu heb ik gewoon een fijnmazig hooinet in de bak liggen.
Aan de onderzijde vh hooinet op de 2 hoeken bevestigd met een karbijnhaak, aan een oog in de hooibak.
Aan de bovenzijde vh hooinet (vulopening); maak ik dicht dmv lus. Deze lus zorg ik dat aan de onderkant vh
hooinet ligt, en met 1 karbijnhaak bevestigd aan een oog in de hooibak. Aan deze heb ik wel een elastiek bevestigd.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:00

Dat is een goed idee! Wij hebben ook zo´n bak voor het hooi en daar wordt best mee geknoeid.

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:19

@ onlineshop, je bedoeld om er een hooinet in te plaatsen?
Ja, ik vond het de ideale oplossing

Het rooster werd verbogen, was bang dat ze de tanden erop kapot beten en doordat het er niet helemaal
vast in ligt, rammelde het iets, dus ook snachts.... :o

Als je wilt, kan ik wel een foto maken en deze proberen te plaatsen :D

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:46

Paardengek84, ik bedoelde in eerste instantie het idee van de TS.
Maar zoals jij het hebt gemaakt lijkt me ook wel gemakkelijk, ik wil er wel een foto van zien :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:52

ik heb zo'n bak buitenstaan. wel wat groter. heb bij bedaf stallenbouw een rek gehaald. afmeting mag je zelf kiezen. erg handig. op de hoeken even karbijnhaak doorheen en vast aan een touwtje en werkt perfect.