Ik heb via de site http://paddockparadijs.blogspot.com het idee opgedaan voor een hooibak.
De behoefte ontstond omdat mijn pony eigenlijk meer ruwvoer zou moeten eten, snachts op stal. (overdag in grote groep buiten krijgt ze niet altijd evenveel) Echter als wij meer kuil in de stal gooien savonds, verloopt ze het grotendeels, gebruikt het als toilet en eet het alsnog niet op. Daar is ruwvoer toch even te duur voor.
Ik heb een hooinet, maar die is vrij klein (ze moet eigenlijk meer dan dat). 2 hooinetten ophangen kan natuurlijk, maar het is vrij veel werk om deze te vullen en daarom ben ik meestal de enige die het doet, waardoor ze dan nog niet altijd veel ruwvoer heeft.....
Ik wou het dus van de grond af, grote hoeveelheid, een vorm van 'slowfeeder' om te voorkomen dat ze grote plukken alsnog op de grond legt en makkelijk te vullen.
Zo kwam ik op bovenstaande site en ben ik aan de knutsel gegaan.
Ik heb een palletbox gekocht bij Kruizinga. Een magazijnbak/stapelbak van 1000mm bij 700mm en zon 700mm hoog.
Een rooster heb ik gehaald voor (dier) afrastering, welke gecoat is en geen scherpe randen heeft.
Vervolgens touw en karabijnhaken gehaald bij de bouwmarkt.
Gaatjes geboord in de bodem voor touwtjes en afwatering, en de touwtjes eraan geknoopt:
In stal gevuld met hooi:
Zo groot is hij in verhouding tot de stal:
Pony vond het eerst maar eng:
Maar kwam er al snel achter dat er hooi in zat:
Ik had er een uurtje laten staan zo en toen ik daarna terug kwam stond de bak midden in de stal

Dus paar grinttegels gehaald en deze op de bodem gelegd. Zo heeft ze een nacht gestaan en de volgende ochtend stond hij nog vrijwel op dezelfde plek, dus dat leek te helpen.
Het rooster had ze alleen vrij snel krom

Maar goed, ik dacht ik hou het project en de veranderingen die ik waarschijnlijk nog doe (tov kromme rooster) bij, ik denk dat het ideaal is om veel meer ruwvoer te voeren met zo weinig mogelijk verspilling...