Pony te dik afvallen zonder beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Pony te dik afvallen zonder beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:21

Mijn haflinger merrie is te zwaar, er moet zo'n 50 tot 100kg af. Helaas heeft ze artrose, en loopt ze op dit moment kreupel dus extra beweging is geen optie.

Wat ze op het moment te eten krijgt:
* Over de hele dag verdeeld: 2 geweekte plakjes hooi. ( plakjes van een kleine 18kg baal )
* 30 minuten op de weide.
* 2 x per dag een handje cavalor sensitive met pijnstiller. ( voor artrose )

Ze staat op een zandpaddock en een stukje kaal gegeten weide met inloopstal. Dus eigenlijk 24/7 buiten.

Heeft er iemand tips om haar makkelijker te laten afvallen? Ze is al geminderd in haar hooi. Eerst kreeg ze 3 plakjes per dag.

Brainless

Re: Pony te dik afvallen zonder beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:26

Je kan evt ook stro bijvoeren.
Haar maag/darmen moeten nl. niet lang leeg blijven staan (kans op maag/darmzweren).

Zodra je hooi 30min weekt, is het suikergehalte al een stuk lager.
Ook kun je bv graszaadhooi voeren, daar zit in verhouding weinig suikers in en mogen ze dus meer van eten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:29

Ik ga met Brainless mee. Stro of graszaadhooi is goed om te laten knabbelen, zodat de darmen in werking blijven.
Mijn paarden (Haflinger en Fries) krijgen in de zomer alleen maar graszaadhooi.

Pas wel op op een kaal stuk weide, ivm opnemen van zand/zandkoliek.

Het beste is (wanneer mogelijk) meerdere keren per dag kleine plukjes hooi/stro te geven.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 09:32

Bedankt! Ze krijgt over de hele dag verdeeld telkens kleine beetjes hooi, inderdaad om haar maag en darmen bezig te houden. Ik denk dat ze 6 tot 8 voerbeurten op een dag heeft.

@ brainless: maakt het uit wat voor stro? Tarwe of gerstestro?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:16

Gerststro wordt als ruigvoer verkocht.
Dit is wat zachter van structuur dan tarwestro, wat juist voor bodembedekking wordt gebruikt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:55

Gerstestro schijnt smakelijker te zijn (aldus de paarden, niet zelf geproefd ;) ).

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:01

Je kan inderdaad ongeveer de helft van je ruwvoer vervangen door stro. Zorg wel dat je altijd het hooi en stro samen geeft, dan begint je pony met het hooi, komt de speeksel productie en darmwerking op gang. Voer dus geen stro op een lege maag! Bouw de hoeveelheid stro heel langzaam op. Op die manier voorkom je een verstopping.

Zorg wel dat je paard minimaal 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer binnenkrijgt!

Verder zou ik zeker een compleet vitamine/ mineralen supplement geven anders kom je niet aan de vitaminen/ mineralen welke je pony nodig heeft! Bijvoorbeeld Marstall Force. Misschien is dat zelfs smakelijk genoeg om de medicijnen doorheen te doen en kun je ook de muesli achterwege laten! Alle kleine beetjes helpen!