Keltisch Zeezout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:28

Ik heb van het voorjaar 2 bakken water in de paddock gehad en waarvan 1 met keltisch zeezout. Een goede theelepel per liter water.
De eerste 2 weken dronk ze het erg graag maar op den duur niet meer dus kon ik het na 2/3 dagen weggooien. Toen ben ik er weer mee gestopt.

Ik heb nog een klein beetje staan en geef het als ze heel hard gewerkt heeft met warm weer. Een theelepeltje door haar voer.
Maar dat komt niet zo vaak voor.

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:08

Roos_M schreef:
Ik heb van het voorjaar 2 bakken water in de paddock gehad en waarvan 1 met keltisch zeezout. Een goede theelepel per liter water.
De eerste 2 weken dronk ze het erg graag maar op den duur niet meer dus kon ik het na 2/3 dagen weggooien. Toen ben ik er weer mee gestopt.

Ik heb nog een klein beetje staan en geef het als ze heel hard gewerkt heeft met warm weer. Een theelepeltje door haar voer.
Maar dat komt niet zo vaak voor.


Hoi Roos, paarden nemen dit naar behoefte op. Zijn de gehaltes voldoende aangevuld dan neemt een paard het (tijdelijk) niet meer op.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:17

Paarden krijgen over het algemeen een overschot aan kalium binnen en een tekort aan natrium. Er zijn maar weinig paarden die dusdanig veel likken aan een liksteen om voldoende natrium binnen te krijgen. Laat staan om de kalium:natrium verhouding optimaal te krijgen (3-5 delen kalium:1 deel natrium). Ik zou dus gewoon een bak jodiumvrij keukenzout aanbieden, al dan niet opgelost, want ook los zout nemen ze al een stuk beter op. Bij echt veel zweten wat zout over het voer doen.

Maar ik zou nooit enkel zout water aanbieden (tijdens wedstrijden e.d. uitgezonderd als er echt een gegronde reden toe is, maar dat gaat om één of enkele dagen), altijd gecombineerd met gewoon (zoet) water.