Keltisch Zeezout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:13

Je hebt gelijk henshem. Ik snap alleen niet wat voor punt je wil maken in dit topic?

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:48

In keltisch zout zitten geen chemische toevoegingen. Dus als je zout wilt geven is dat een goede keuze. Sommige reacties hierboven waren wat sceptisch. Mijn punt is dat er wel degelijk verschil is. Ik verkoop het trouwens niet en mijn paarden krijgen alleen zout als het erg warm is.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:28

henshem schreef:
Heb jullie wel eens gekeken wat er in gewoon zout zit tegenwoordig? Vaak anti-klontermiddel en optische witmakers. Totaal onnodige chemische toevoegingen...

Is dat totaal onnodig? Willen consumenten dan graag zout dat binnen de kortste keren niet meer uit het vaatje strooit en alle gaatjes verstopt?

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:19

Hebben jullie ook altijd dat als je zoute popcorn eet dat je dan dorst krijgt?
Wat nou als er ook al zout in je water zit?

Slecht voorbeeld misschien gezien paarden weinig zout uit ander voedsel binnen krijgen, maar ik vraag me dan toch af; stilt zout water de dorst net zo goed als gewoon water voor paarden? Gaan deze paarden dan niet meer drinken?
Het wordt straks (uiteindelijk :') ) kouder, paarden gaan minder zweten. Is dan dagelijks zout geven door het water dan nog echt nodig? Of willen ze 's winters de verhouding water-zout verlagen op een of andere manier?

Kort door de bocht, ik zou dit niet willen als complete vervanging.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:46

oomens schreef:
henshem schreef:
Heb jullie wel eens gekeken wat er in gewoon zout zit tegenwoordig? Vaak anti-klontermiddel en optische witmakers. Totaal onnodige chemische toevoegingen...

Is dat totaal onnodig? Willen consumenten dan graag zout dat binnen de kortste keren niet meer uit het vaatje strooit en alle gaatjes verstopt?


Daar heb je toch rijstkorrels voor. Ik weet niet beter dan wat rijstkorrels in je zoutvaatje ervoor zorgt dat het niet vochtig wordt.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 01:12

laraxXxemma schreef:
Hebben jullie ook altijd dat als je zoute popcorn eet dat je dan dorst krijgt?
Wat nou als er ook al zout in je water zit?

Slecht voorbeeld misschien gezien paarden weinig zout uit ander voedsel binnen krijgen, maar ik vraag me dan toch af; stilt zout water de dorst net zo goed als gewoon water voor paarden? Gaan deze paarden dan niet meer drinken?
Het wordt straks (uiteindelijk :') ) kouder, paarden gaan minder zweten. Is dan dagelijks zout geven door het water dan nog echt nodig? Of willen ze 's winters de verhouding water-zout verlagen op een of andere manier?

Kort door de bocht, ik zou dit niet willen als complete vervanging.

Liksteen is beschikbaar, dus bijvoeren doe ik normaal niet. Bij echt flinke hitte wel, maar dan merk ik meteen aan de emmers of en hoe groot de zout behoefte is. Ik gebruik gewoon doodsimpel veezout trouwens. 25kg is 9 euro oid. himalaya stenen lossen bar slecht op en geeft of frustratie of ondeugden (teveel likken en teveel zout binnen krijgen). Simpel basisspul, werkt nog het beste, toevoegingen kosten vaak teveel om er in te gooien.

Bij echt warm weer maak ik zelf ook wel een vruchtensap/water/(dieet)zout mix en die lest de dorst inderdaad beter dan enkel water.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 07:29

oomens schreef:
Is dat totaal onnodig? Willen consumenten dan graag zout dat binnen de kortste keren niet meer uit het vaatje strooit en alle gaatjes verstopt?

Daarvoor bestaan potjes met een molen.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 08:47

laraxXxemma schreef:
Hebben jullie ook altijd dat als je zoute popcorn eet dat je dan dorst krijgt?
Wat nou als er ook al zout in je water zit?

Slecht voorbeeld misschien gezien paarden weinig zout uit ander voedsel binnen krijgen, maar ik vraag me dan toch af; stilt zout water de dorst net zo goed als gewoon water voor paarden? Gaan deze paarden dan niet meer drinken?
Het wordt straks (uiteindelijk :') ) kouder, paarden gaan minder zweten. Is dan dagelijks zout geven door het water dan nog echt nodig? Of willen ze 's winters de verhouding water-zout verlagen op een of andere manier?

Kort door de bocht, ik zou dit niet willen als complete vervanging.



Vergelijk het met iemand op zee die alleen zeewater te drinken heeft. Daar ga je gewoon dood vam, want inderdaad, dat zoute water is ongezond als er geen zoet water tegenover staat. Zee wordt niet voor niets "de natte sahara" genoemd door survivalmensen.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:00

Maar zoals al vaker genoemd, keltisch zout is helemaal niet zo super zout.
Daarnaast doen mensen vaak maar kleine beetjes op grote liters. (wat ik logisch vind.)
Heb zelf ook even contact gezocht met een aanbieder hiervan, die ook opperde om dit door het rantsoen te doen. En maar 80% van te gebruiken wat je aan het "normale" zout had gegeven.

Daarbij vind ik ook, dat je ten alle tijden ook zoet water moet aanbieden. En keltisch zoutwater in geringe mate. Als je het wel door het water doet.

Je moet goed weten hoeveel je op hoeveel water doet, en hoeveel je aan hoevele paarden aanbied.

Conclusie: Aanbieden: OK.
Maar compleet vervangen. Nee. Absoluut niet.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:25

Ik ben ook niet tegen aanbieden, m.i. is dat net zo nuttig als fewoon een liksteen ophangen. TS had het echter over vervangen

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:05

secricible schreef:
Ik ben ook niet tegen aanbieden, m.i. is dat net zo nuttig als fewoon een liksteen ophangen. TS had het echter over vervangen


Volgens mij heb ik dat ook geplaatst?
Mijn inzicht tegen over vervanging?
Laatste twee zinnen...?

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:48

maralyn schreef:
Heb zelf ook even contact gezocht met een aanbieder hiervan, die ook opperde om dit door het rantsoen te doen. En maar 80% van te gebruiken wat je aan het "normale" zout had gegeven.


Wij van wc-eend adviseren wc-eend.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:21

Nielojram schreef:
maralyn schreef:
Heb zelf ook even contact gezocht met een aanbieder hiervan, die ook opperde om dit door het rantsoen te doen. En maar 80% van te gebruiken wat je aan het "normale" zout had gegeven.


Wij van wc-eend adviseren wc-eend.


Lijkt mij dat het los staat van het verkooppraatje.

En juist omdat het niet werd geadviseerd door het door t water td doen.

Vreemde opmerking waar mensen geen klap mee kunnen. Sorry.

Dat ze het zelf verkopen betekent niet dat ze het verkeerd hebben.
Sterker nog. Ze adviseren het product niet zo zeer zoals je leest.
Enkel hoe zij t zouden aanbieden.

Beeeetje jammer.

selnature

Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-16

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:04

Hallo, als Keltisch zeezout deskundige en leverancier reageer ik op bovenstaande interessante reacties. Ik zal reclame hierin proberen te vermijden.
Het keuken- en agrarisch zout uit de industrie bestaat bijna altijd alleen uit NaCl (Natrium Chloride) en zijn alle overige belangrijke mineralen en sporenelementen eruit gefilterd. Simpelweg om dat deze mineralen geld opbrengen in een andere industrie zoals de cosmetische (shampoo met extra magnesium) en de farmaceutische industrie (zalfje met extra kalium). De keuringsdienst van waarde heeft dit aangetoond in een aflevering over Dode zeezout (http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 03-05-2012) . Het sel de Guérande, of wel het Keltisch zeezout, bevat absoluut nog wel al haar mineralen en sporenelementen (analyses beschikbaar), simpelweg omdat het niet geraffineerd wordt. Daarnaast heeft het ook nog eens een laag natriumgehalte (het zout wordt op een kleibodem gewonnen) waardoor er weer extra ruimte is voor bijvoorbeeld het belangrijk mineraal magnesium. En belangrijk zijn deze goede stoffen inderdaad voor elk levend wezen, dit geldt voor zowel mens als dier! Natuurlijk, wc eend adviseert wc eend ;-) , maar de resultaten laten het zien. Ook de dieren (en die liegen niet) pakken liever een smaakvol, en toevallig ook een completer zout met de daarbij behorende ervaringen van tal van gebruikers. Ook binnen de natuurgeneeskunde adviseert men al jaren een 100% natuurlijk zeezout (zout heeft men nodig) en gelukkig is die nu eenvoudig te verkrijgen, ook in Nederland en België. In het begin leverden wij veelal alleen aan melkveebedrijven. Maar nu zien we ook steeds meer orders van eigenaren van paarden maar ook van geiten en schapen. Ook zij gebruiken liever een ongeraffineerd zout voor de benodigde mineralen....en ja, toevallig heet dit Keltisch zeezout, en het komt gewoon uit Frankrijk (wat 2000 jaar geleden bezet was door de Kelten die in Bretagne de zoutmoerrassen hadden aangelegd....vandaar Keltisch zeezout).

Ik zal dit topic blijven volgen en als er vragen zijn stuur dan aub een pb

Mvg. Jacques Lardenoy

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:09

Verkooppraatjes of niet, mijn ruin vind het geweldig. Ik heb een tweede waterbak staan met keltisch zeezout en sindsdien eet hij geen zand meer en zn likstenen laat hij ook links liggen. Ik heb alles geprobeerd qua stenen en niks werkte genoeg. Het zoute water wordt keurig naar behoefte gebruikt (wisselt heel sterk!) en hij is eindelijk van het zand eten af.
Zoals iedereen hier aangeeft zou ik het nooit als enige waterbron aanbieden maar wel als vloeibare liksteen. Ik koop het op verschillende plekken in grote zakken, er is altijd wel ergens een aanbieding te vinden. Stuk goedkoper dan de likstenen in mijn geval!

Anoniem

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:34

Ik zoek een kleine zak. Betaalbaar.
Puur na intensief rijden en dus flink zweten.

selnature

Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:04

Anoniem schreef:
Ik zoek een kleine zak. Betaalbaar.
Puur na intensief rijden en dus flink zweten.


als je wilt mag je ons een pb sturen.

Roodvos

Berichten: 6665
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:30

Lieve Bokkers, laat je niet gek maken:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema- ... nzout.aspx

Anoniem schreef:
Ik zoek een kleine zak. Betaalbaar.
Puur na intensief rijden en dus flink zweten.

Ik meng mijn eigen electrolyten met jodiumvrije keukenzout (NaCl) en dieetzout (KCl) en een beetje druivesuiker. Heb de exacte verhouding niet hier, maar als je geïnteresseerd bent kan ik die wel even opzoeken morgen.

Ik heb het bepaald m.b.v. de samenstellingen van de electrolytenmixen die De Paardendrogist verkoopt. Ik ben ben chemicus, dus je kan vertrouwen op mijn berekening.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:46

Roodvos schreef:
Lieve Bokkers, laat je niet gek maken:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema- ... nzout.aspx

Anoniem schreef:
Ik zoek een kleine zak. Betaalbaar.
Puur na intensief rijden en dus flink zweten.

Ik meng mijn eigen electrolyten met jodiumvrije keukenzout (NaCl) en dieetzout (KCl) en een beetje druivesuiker. Heb de exacte verhouding niet hier, maar als je geïnteresseerd bent kan ik die wel even opzoeken morgen.

Ik heb het bepaald m.b.v. de samenstellingen van de electrolytenmixen die De Paardendrogist verkoopt. Ik ben ben chemicus, dus je kan vertrouwen op mijn berekening.


Afbeelding

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:41

@darkchrystal Die kleine zakken kan je normaal gezien in iedere "bio" winkel vinden. Hier zelfs bij de supermarkt. Ook natuurwinkels verkopen ze, maar daar zijn ze vaak aan dezelfde prijs als goud.
Keltisch zeezout is een hippere naam voor Sel de Guérande of gewoon "grijs zeezout". Het wordt in Frankrijk gewonnen rechtstreeks uit de zee. Prachtig om te zien, volgens een eeuwenoude methode. Niets geindustrialiseerd. En neen, ik heb geen aandelen bij Selnature. Ik kende hen niet, en ken hen nu enkel van dit topic.
Ik gebruik al jaren grijs zeezout, bracht het mee uit Frankrijk én uit IJsland (daar is het niet Frans natuurlijk) en ik ben overtuigd van de kwaliteit ervan.

Maar zout blijft zout, je gebruikt het met "mate". Ikzelf ben dus geen voorstander om het aan mijn paard aan te bieden als zout water als ze niet zouden kunnen kiezen.

selnature

Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:23

TanteFlavie schreef:
@darkchrystal Die kleine zakken kan je normaal gezien in iedere "bio" winkel vinden. Hier zelfs bij de supermarkt. Ook natuurwinkels verkopen ze, maar daar zijn ze vaak aan dezelfde prijs als goud.
Keltisch zeezout is een hippere naam voor Sel de Guérande of gewoon "grijs zeezout". Het wordt in Frankrijk gewonnen rechtstreeks uit de zee. Prachtig om te zien, volgens een eeuwenoude methode. Niets geindustrialiseerd. En neen, ik heb geen aandelen bij Selnature. Ik kende hen niet, en ken hen nu enkel van dit topic.
Ik gebruik al jaren grijs zeezout, bracht het mee uit Frankrijk én uit IJsland (daar is het niet Frans natuurlijk) en ik ben overtuigd van de kwaliteit ervan.

Maar zout blijft zout, je gebruikt het met "mate". Ikzelf ben dus geen voorstander om het aan mijn paard aan te bieden als zout water als ze niet zouden kunnen kiezen.


Wij adviseren ook om gewoon eens de proef op de som te nemen....zet een bak water weg en een bak water gemengd met wat Keltisch zeezout. Laat het dier kiezen en naar behoefte drinken.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:25

Nielojram schreef:
wij van wc-eend adviseren wc-eend


maralyn schreef:
Heb zelf ook even contact gezocht met een aanbieder hiervan, die ook opperde om dit door het rantsoen te doen. En maar 80% van te gebruiken wat je aan het "normale" zout had.

Lijkt mij dat het los staat van het verkooppraatje.

En juist omdat het niet werd geadviseerd door het door t water td doen.

Vreemde opmerking waar mensen geen klap mee kunnen. Sorry.

Dat ze het zelf verkopen betekent niet dat ze het verkeerd hebben.
Sterker nog. Ze adviseren het product niet zo zeer zoals je leest.
Enkel hoe zij t zouden aanbieden.

Beeeetje jammer.



Roodvos schreef:
Lieve Bokkers, laat je niet gek maken:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema- ... onder-dan-
Ik meng mijn eigen electrolyten met jodiumvrije keukenzout (NaCl) en dieetzout (KCl) en een beetje druivesuiker. Heb de exacte verhouding niet hier, maar als je geïnteresseerd bent kan ik die wel even opzoeken morgen.

Ik heb het bepaald m.b.v. de samenstellingen van de electrolytenmixen die De Paardendrogist verkoopt. Ik ben ben chemicus, dus je kan vertrouwen op mijn berekening.


Dus.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:28

selnature schreef:
TanteFlavie schreef:
@darkchrystal Die kleine zakken kan je normaal gezien in iedere "bio" winkel vinden. Hier zelfs bij de supermarkt. Ook natuurwinkels verkopen ze, maar daar zijn ze vaak aan dezelfde prijs als goud.
Keltisch zeezout is een hippere naam voor Sel de Guérande of gewoon "grijs zeezout". Het wordt in Frankrijk gewonnen rechtstreeks uit de zee. Prachtig om te zien, volgens een eeuwenoude methode. Niets geindustrialiseerd. En neen, ik heb geen aandelen bij Selnature. Ik kende hen niet, en ken hen nu enkel van dit topic.
Ik gebruik al jaren grijs zeezout, bracht het mee uit Frankrijk én uit IJsland (daar is het niet Frans natuurlijk) en ik ben overtuigd van de kwaliteit ervan.

Maar zout blijft zout, je gebruikt het met "mate". Ikzelf ben dus geen voorstander om het aan mijn paard aan te bieden als zout water als ze niet zouden kunnen kiezen.


Wij adviseren ook om gewoon eens de proef op de som te nemen....zet een bak water weg en een bak water gemengd met wat Keltisch zeezout. Laat het dier kiezen en naar behoefte drinken.



voor mij geen optie, paard in kudde.

selnature

Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:31

Roodvos schreef:
Lieve Bokkers, laat je niet gek maken:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema- ... nzout.aspx

Anoniem schreef:
Ik zoek een kleine zak. Betaalbaar.
Puur na intensief rijden en dus flink zweten.

Ik meng mijn eigen electrolyten met jodiumvrije keukenzout (NaCl) en dieetzout (KCl) en een beetje druivesuiker. Heb de exacte verhouding niet hier, maar als je geïnteresseerd bent kan ik die wel even opzoeken morgen.

Ik heb het bepaald m.b.v. de samenstellingen van de electrolytenmixen die De Paardendrogist verkoopt. Ik ben ben chemicus, dus je kan vertrouwen op mijn berekening.


Ik houd me dan zeker aanbevolen voor deze verhoudingen, ik ben erg geïnteresseerd. Overigens, een kilo Keltisch zeezout voor dieren, het Agrisel dus, zullen we ook in kleinere hoeveelheden aan gaan bieden. Ik denk vanaf 2-3 kilo in een zak. Nu hebben we het nog alleen per 25 kilo zakken, en per pallet. Maar gezien de reacties en de wens om het een keer te proberen zullen we het dan ook in kleinere verpakkingen in de webshop zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:11

Ik heb nu een zak keltisch zeezout liggen, hoeveel is bij echt heftig zweten aan te raden?
Gaat dan door grasbrok slobber.
Een theelepel? Meer?