voedingssupplementen en kruiden, werken ze echt of....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristianneb

voedingssupplementen en kruiden, werken ze echt of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:10

Vorige week heb ik mijn paard na laten kijken door een dierenarts die ook de opleiding fio, ostheopaat en homeopaat heeft. Deze heeft mij aangeraden om herbasan te geven + een site waar ze het verkopen. Nu zag ik dat deze kruiden toch behoorlijk prijzig zijn, dus daarom de vraag: heeft misschien iemand ervaring met deze kruiden en werkten zo ook goed? aangezien ik ze toch wel wat te prijzig vind om maar even te proberen.

De reden hiervoor is dat mijn paard niet helemaal lekker in z'n vel zit, weinig spieren heeft (was voor de winter veel meer) en er gewoon niet goed uit ziet. Wat dus ook is gebleken is dat de nieren en lever (hierdoor?) niet helemaal goed werkten.

Om er weer meer spieren op te krijgen is ook aangeraden om myoplast te voeren. Ik heb een paar verhalen hierover gelezen op bokt, maar ook hierover zijn alle ervaringen welkom.

Alvast bedankt :)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:32

Hier geen ervaring met herbasan maar even een vraagje, hoe is hij er achter gekomen dat de lever en nieren niet goed werken?

kristianneb

Re: voedingssupplementen en kruiden, werken ze echt of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 22:53

Ik weet niet meer precies wat hij zei, maar ik geloof iets met die acupunctuurpunten daar geloof ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:05

Voor dat je je geld aan allerlei spullen gaat uitgeven zou ik eerst een DA zoeken die op reguliere manier ( bv dmv bloedonderzoek) vaststelt of de lever en de nieren wel of niet goed werken.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:50

Wat en hoeveel voer je nu precies en wat voor een werk doe je met hem/haar? Hoe groot is hij/zij en gewicht? Is dat plotseling ontstaan of er langzaam ingeslopen? Zijn er veranderingen geweest de laatste tijd?

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 14:10

Zijn maatje (mijn andere pony) is 3 maanden geleden verkocht, kort daarna zijn we naar een andere stal gegaan. Hij krijgt nu 2x per dag 3/4 biks (al heb ik wel een beetje het idee dat ie eerder minder dan meer krijgt) hierom hebben wij zelf nu een zak musli erbij gekocht (omdat wij hem dit op de oude stal ook voerden) --> dus ja er zijn dergelijk veel veraderingen geweest waarschijnlijk is dit ook de reden

Verder rijdt ik er dressuur mee in de M en springen en crossen we op B niveau
Het is een nrps van 11 jaar en 1,55, ruin

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:39

Stress kan zeker de veroorzaker zijn. Dit soort dingen doet naar mijn idee altijd meer met een paard dan dat wij denken!

Misschien is de krachtvoer hoeveelheid wel gelijk gebleven na de verhuizing maar is het ruwvoer minder of van mindere kwaliteit het kan dan zijn dat je paard onvoldoende eiwitten binnen krijgt en die zijn juist belangrijk voor spier groei. Ik zou eerst eens kijken hoeveel kg ruwvoer je paard krijgt! En daar meer van gaan voeren! Dan eerst eens kijken of het beter wordt natuurlijk moet je wel zorgen dat hij alle vitaminen en mineralen binnen krijgt die hij nodig heeft. Helaas voldoet alleen ruwvoer niet meer aan de behoeften van een paard.....

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:38

Jannepauli schreef:
Voor dat je je geld aan allerlei spullen gaat uitgeven zou ik eerst een DA zoeken die op reguliere manier ( bv dmv bloedonderzoek) vaststelt of de lever en de nieren wel of niet goed werken.

Hier ben ik het helemaal mee eens! :j

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:53

Ik zou inderdaad eerst bloed laten trekken.
Ook een paard kan een dipje hebben: vriend weg, andere stal.
Na bloedonderzoek zou je is kunnen kijken op de site van soulmate nutrition.
Ze geven een goed advies en het is te betalen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:58

Ik gelopof wel dat kruien en supplementen werken, mits je de juiste voert.

Ik voer mijn haf momenteel en reiniginskuur van mariadistelzaad voor zijn lever, hij is stofwisselingsgevoelig en had voordat ik dit alles deed altijd mok en bulten.
Verder krijgt hij wilgenbast en rozenbottels, de rozenbottels bevatten veel vitamine c en helpen zijn hoeven sterker te houden.

Mijn fjord heeft darmproblematiek, hij krijgt dus ook wilgnbast, dit is een natuurlijk antibioticum en tevens werkt het stoppend bij diarree, zijn bloedwaardes bij onsteing zijn beter nu.

Verder voer ik de haf geregeld vitamine en en selenium bij, hij heeft altijd strammer in de speren gestaan, hij is erg snel gegroeid en is een tijd lang erg stijf geweest tijdens training, sinds hij dit bijgevoerd krijgt gaat het stukken beter en is hij niet meer zo stijf.

Beide krijgen geregeld een kuur van biergisttabletten voor de maag en darm.

De fjord is al door de hele mallemolen van onderzoeken endergelijk geweest, DA schiven steeds antibioticum voor maar dat is ook niet goed, nu met de ondersteunende kruiden gaat het stukken beter met hem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:35

Loes'sCorner schreef:
Ik gelopof wel dat kruien en supplementen werken, mits je de juiste voert.

Mijn fjord heeft darmproblematiek, hij krijgt dus ook wilgnbast, dit is een natuurlijk antibioticum en tevens werkt het stoppend bij diarree, zijn bloedwaardes bij onsteing zijn beter nu.

Weet je zeker dat je wilgenbast bedoelde?
Wilgenbast is nl GEEN natuurlijk antibioticum en werkt niet stoppend bij diarree. Het heeft ook geen invloed op de bloedwaardes.
Wilgenbast bevast een beetje salicylzuur en dat is hetzelfde goedje als wat in een asperientje zit, een natuurlijke pijnstiller dus ..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:35

Ik citeer :

Een natuurlijke aspirine.

Bij gewrichtsontsteking en spierpijn, jicht, artritis en wervelontsteking. Bij chronische diarree, misselijkeid en diarree met zwakke spijsvertering. Goed bij chronische, terugkerende koortsen. Versterkend na acute aandoeningen.

Eigenschappen
Tonisch, bloedstelpend, ontstekingsremmend, lustremmend, adstringerend, verkoelend.

Verder zeggen verschillende DA's in mijn omgeving dat het wel als een soort natuurlijk antibioticum werkt, het zal niet te vergelijken zijn met een gewoon antibioticum, maar het werkt onstekingsremmend.
Maar ach ik denk dat dit een beetje een welles nietes verhaal is/word en dat is niet mijn insteek.
Ik geloof erin en heb er baat bij, dat is te zien aan de bloiedwaardes van het dier en de algehele gezondheid ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:09

met de producten van herbasan heb ik geen ervaring, ik ken ze zelfs niet. Maar heb wel erg positieve ervaringen met fytotherapie dus kruidenmixen, net zoals ik al goede resultaten gezien heb dmv accupunctuur.
Ik laat standaard de accupunctuurpunten van mijn paard controleren, omdat in het verleden al gebleken is dat mijn paard een gevoelige lever en maag heeft. Bloedonderzoek heeft dit ook bevestigd, dus als mijn DA zegt dat haar lever gevoelig is, behandel ik de lever, want uit bloedonderzoek komen dan toch ook slechte leverwaarden.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:51

Ik denk ook dat je het moet zoeken in de grote veranderingen - maatje weg en nieuwe stal. Maar geruststellend kan zijn om bloedonderoek te doen. Daarna kun je altijd nog kijken of er kruiden etc bijgegeven moeten worden.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:21

Wilg werkt wel stoppend bij diarree door de looistoffen :j
Of kruiden werken is niet zozeer een kwestie van 'erin geloven" maar een juiste diagnose stellen , en het juiste kruid en dosering kiezen.
Ik zou ook liever zien dat een DA een en ander kan bevestigen dmv bloedonderzoek.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:29

@mehlika ,bedankt voor je bevestigung ;)

Ik vind ook dat een DA eerst het een en ander moet vaststellen, zo is het bij ons ook gegaan, kruiden werken ook alleen goed als je de juiste gebruikt, dus diagnose aantoonbaar is erg belangeriijk.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:47

Vandaag naar de dierenarts geweest. Deze vond dat hij er niet zo slecht (meer) uit ziet, niet te dun. En dacht dat het inderdaad aan de veranderingen lag dus heeft hem een vitaminen spuit gegeven. Wanneer het zo bleef konden we altijd nog bloedonderzoek laten doen.