Ruwvoer beperken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Ruwvoer beperken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 01:22

Ik heb een 4 jarige shetlander die onlangs geruind is, en (sindsdien?) ook moeilijk op gewicht te houden.

Hij staat op een kale weide waar dus echt bijna geen gras meer is, hij krijgt wel onbeperkt hooi. Verder krijgt hij echt niets, een keer in de paar dagen een halve wortel als beloning.
Hij werkt denk ik genoeg: 1 keer per week gaat hij ingespannen, nog niet heel intensief want hij is pas beleerd. Maar ik ga daarnaast elke dag dat het weer een beetje te doen is (min. 4x per week ) een grote toer met hem lopen. En niet alleen stappen, maar ook grote stukken draven (ik doe zelf mn hardloopschoenen aan en we lopen samen :) ) we zijn meestal zo'n 45 minuten weg. Longeren doen we allebei niet zo graag dus daar doen we niet echt aan, maar als het niet anders kan moet ik dat misschien beginnen doen. Ik heb wel geen piste dus dat moet in de wei of op het erf.

Wat kan ik nog doen om mijn kleine deugniet op gewicht te houden? Ik ben geen fan van ruwvoer beperken eigenlijk, aangezien een paard daar toch niet voor gemaakt is. Ik geef het hooi in een slowfeeder (rooster met gaten 5x5) maar misschien moet ik een net met fijnere mazen opleggen? Hij staat voorlopig alleen op een weitje en ik weet dat het niet ideaal is, maar we kijken uit naar een oplossing zodat hij samen met een vriendje (of meerdere vriendjes) kan rondlopen. Als we een weide kunnen kopen maak ik een paddock paradise voor shetjes, maar voorlopig moet ik het doen met wat ik heb...

hotchocolat

Re: Ruwvoer beperken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:07

Je kan het hooi mengen met wat stro zodat hij toch nog iets te knabbelen heeft.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:28

SMP --> VS

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:25

Ik zou er inderdaad een net met kleinere mazen opleggen zodat hij even meer werk heeft om zijn hooi te pakken. Als je door het hooi inderdaad wat stro mengt krijgt hij ook al minder voeding binnen.
Een vriendje erbij zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. Spelen kost heel veel energie...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:06

Paarden hoeven echt niet 24/7 te eten hoor. :n
Dat is best wel een misverstand. Paarden in het wild eten ook niet
24/7 aan een berg hooi/kuil. Die scharrelen en knabbelen wel het grootste deel
van de dag. Logisch dat veel paarden zo dik zijn :)*

Mijn paard heeft ook aanleg om dik te worden die krijgt 3x per dag
een plak hooi en verder eet ze als ze op stal staat aan haar
stro. Ze krijgt elke dag een verse plak en zo kan ze altijd knabbelen maar
wordt ze niet zo dik.

En inderdaad veel beweging, dus misschien toch 2x per week longeren?
Want als een shetlander zo dik is moet je ook oppassen
voor hoefbevangenheid.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:43

bij eppel jeck kun je hooinetten bestellen met kleine gaatjes je hebt 2 maten de grootste gebruik ik voor mijn paard daar eet een volwassen paard 24 uur uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:45

Idd, kleinere mazen, of afgemeten hooi, dan indien mogelijk wel meermalen per dag in kleinere porties aanbieden.

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:27

een paard hoort niet langer dan 4 uur achter elkaar geen ruwvoer te hebben. Ze krijgen dan o.a. last van hun maag. Het aanbieden van kleine porties gaat dus vooral 's nachts niet werken...
Ik zou gaan voor een kleinere maas. Ik heb KWPN-ers die uit 3,5 x 3,5 eten dus een shetlander zal zelfs nog wel kleiner kunnen dan dat. Als dat nog niet voldoende helpt, zou ik een gedeelte van het hooi vervangen door stro, en evt. overdag gaan voor afgepast rantsoen (waarbij hij dus niet langer dan 4 uur niks heeft) en 's nachts 'onbeperkt' maar wel uit kleine maas

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:57

hooinet met kleine mazen , wat xApple zegt, ze hoeven echt niet de hele dag monden vol naar binnen te kunnen schuiven maar het is wel fijn als er de hele dag iets te doen is ,
dat kun je door een hooinet met hele kleine mazen een beetje realiseren.een deel van het hooi vervangen voor goed (voerkwaliteit) stro is ook een idee, kan ook gewoon in het hooinet .
en als je aan overjarig hooi kan komen is het ook een mooie, dat is vaak door het bewaren wat minder rijk geworden.

onbeperkt ruwvoer is leuk, maar voor een flink deel paarden en ponies gewoon niet realistisch doordat het hooi etc te rijk is , of het paard gewoon een schrokop...
2% van het lichaamsgewicht is een beetje de max wat een paard kan opnemen aan droge stof per dag
1,5 % is een goeie leidraad om aan te houden , de 1 heeft wat meer nodig dan de ander, dus is het altijd kijken naar het betreffende paard
200 kg lichaamsgewicht (ik heb geen idee wat een shet weegt moet ik bekennen) 1,5% daar van is 3 kg droge stof...als hooi een gemiddeld droge stof gehalte heeft dan kom je dus op een krappe 5 kg hooi per dag ...
sport om hem daar zo lang mogelijk mee te laten doen ;)

en kijken of hij die 5 kg nodig heeft of dat het te veel of te weinig is, anders kun je dus idd een deel vervangen door stro oid

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:57

Onbeperkt aanbieden wil niet zeggen dat ze onbeperkt eten natuurlijk.
Overigens is onbeperkt ruwvoer ook iets anders dan onbeperkt hooi.

Een paard in het wild, of op ("volle") weide eet ook niet 24/7 terwijl hij wel 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking heeft.

Mijn merrie eet bijv. 3 tot 5 kg in de periode van 9.00 uur tot 17.00 uur.
350 a 600 gram per uur eet zij dus weg.

Nu mag mijn merrie niet meer dan 7 kg per dag omdat zij te dik is en af moet vallen (staat volledig op rust dus op een andere manier gaat niet).
Ze eet dus 3 tot 5 kg in de paddock en daarna krijgt zij 2 kg hooi in de stal voor de nacht. Daarnaast onbeperkt stro (= ook een ruwvoer :) ) . Dus in feite staat zij op onbeperkt ruwvoer.

Wat wel een hele goede is om naar te kijken is al je hooi veranderen in graszaadhooi. Zeer arm hooi waar ze vaak zelfs van afvallen terwijl je er heel veel van voert.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:40

focussed ik ben het helemaal met je eens mijn paardje is ook op deze manier aan het lijnen.
hij vind het niet zo leuk maar dat is een tweede hij heeft zich zelf 9mnd vol gevreten en dat gaat er nu weer af.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:55

hooi in kleine porties en voor de tussentijd geweekt hooi (langer geweekt), stro, boomstam/takken. Dan is er ook genoeg te knabbelen de hele dag, maar zou dan wel zeggen tenminste 2 maar het liefst vaker hooi voeren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 21:20

Ja maar door school enz kan ik niet vaker dan 2 of 3 keer per dag hooi gaan geven. De shet staat niet thuis vandaar.

Mengen met stro is geen slecht idee, maar ik heb hier nu wel geen balen stro liggen. Misschien kan ik daar eens voor kijken. We zijn momenteel heel dringend op zoek naar een oplossing waar hij met een vriendje kan staan, maar we hebben nog niks :(