Magere slobber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eenhoorn

Magere slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:35

Ik heb 2 oudere pony's met slechte tanden die snel mager worden. Zij krijgen 1 x per dag Seniores Priores erbij, waar ze het goed op doen.

Maar nu heb ik ook 2 jongere pony's (2 en 15 jr), allebei halve koudbloeden, die snel te dik zijn. Die krijgen geen slobber, maar ik krijg ze erg lastig uit elkaar, als ze merken dat er SP aan de oudjes gegeven gaat worden. En wat zijn pony's dan slim en volhardend.

Nu wil ik die ook wat voeren, zodat het makkelijker wordt om ze apart te zetten. Heeft iemand een idee voor een magere slobber?

Ze krijgen natuurlijk al hooi, maar die emmertjes met lekker ruikend spul zijn véél aantrekkelijker.

Ik hoop dat ze op een dag allemaal op hun vaste plekje gaan staan voor hun emmer lekkers ;-)

Ze lopen in een groep, met een loopstal, dus het is niet mogelijk om ze apart in hun eigen stal te zetten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:39

Gewoon hun eigen brok weken? en er dan evt iets van appelmoes/geraspte wortel ofzo doorheen doen?

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:41

Ze krijgen geen brok, alleen een klein stukje Pavo koek.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:47

Dan misschien een dieetbrok aanschaffen en deze weken. Voor de lekker zou je er inderdaad wat appelmoes of iets dergelijk doorheen kunnen mengen. Voor een merk brok die bij je paarden past raad ik je deze aan: voervergelijk.nl. Hierop staat heel erg veel nuttige info :).

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:49

Geef ze anders een wortel? Die kan je per hele grote zak inkopen voor maar een paar euro bij boeren.
Meestal zijn die wortels heel dik dus dan hebben ze daar best even plezier van, het is trouwens ook heel gezond!

Je kan misschien ook het pavo koek laten weken met een worteltje er door in stukjes, zijn ze wat langer bezig :P

Martine

Re: Magere slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:03

VSW -> VS

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:25

Klinkt al goed! En zemelen? Zodat ze iets langer bezig zijn? Dat SP zijn ze best lang mee bezig.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:12

zemelen is inderdaad wel goed alleen zit je ermee dat dit nooit zoveel wordt als de sp. dus blijven ze tekort bezig.
gewoon zelf wat samen stellen. stuk koek wat zemelen handje sp. wortel erbij handje luzerne zonder suiker.
wij maakte eenlange tijd onze eigen sp hahaha 1 deel slobber 1 deel bietenpulp 1 deel slobber wortels meusli laten weken en spullen maar. of gewoon even uit elkaar halen oudjes eruit en apart laten eten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:14

wortels zullen niet helpen, die slobber ruikt lekkerder, en andermans emmer zal altijd beter zijn dan hun eigen emmer.
(Mijn kleine krijgt identiek hetzelfde als weidegenootje, en ze wisselen constant van emmer :D)
gebruik de emmers als voederzak (strotouwtje eraan, en hang ze om zoals een halster?

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:28

Ja, ik wil ze allemaal eenzelfde emmertje geven, en dan dat ze ongeveer even lang bezig zijn.

SP in een emmertje om de hals, zal niet lukken. Heb het eerder met andere emmers en voeding geprobeerd, en ze gingen rollen, schudden, allesbehalve eten. Wat zijn koudboeden dan makkelijk, als het maar eten is!

De oudjes worden sowieso uit bij de anderen vandaan gehaald, maar dat wordt steeds lastiger, omdat de koudbloedjes prima doorhebben dat de anderen iets lekkers krijgen!

Maar met jullie tips krijg ik al goede ideeën wat ik kan gaan doen. Helaas loopt het wortelseizoen een beetje op z'n eind.

Lastig hoor, nu ook met het weideseizoen in het vooruitzicht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:50

Ik heb één senior en die krijgt zijn eten toch echt gewoon appart. Jammer voor de rest, en ja, die vinden het ook heerlijk, maar voor hun is het gewoon niet goed. Ook geen ander voertje, want al die extra suikers en zetmeel, daar worden ze niet beter van. Even volharden is mijn advies dus. Geef ze hun hooi en eventueel een wortel en daar moeten ze het maar mee doen.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:29

Agrobs Alpengruen Mash is een slobber zonder granen maar wel met veel kruiden en worden ze niet dik van.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:35

seniores priores is gewoon wat ruwvoer in papvorm,en dat kun je ze prima geven zonder dat ze enorm dik worden van een beetje smikkelwerk :) geef mijn wedstrijdpaarden ook als afwisseling wat seniores priores :D helamaal happy zijn ze dan! heb het staan omdat we een schrale oudere fokmerrie hebben opgeknapt er mee ,die er van afhankelijk is. succes! groetjes deess

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 10:48

Dat is helemaal makkelijk, dan kan ik ze dat gewoon geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:42

Eenhoorn schreef:
Ja, ik wil ze allemaal eenzelfde emmertje geven, en dan dat ze ongeveer even lang bezig zijn.

SP in een emmertje om de hals, zal niet lukken. Heb het eerder met andere emmers en voeding geprobeerd, en ze gingen rollen, schudden, allesbehalve eten. Wat zijn koudboeden dan makkelijk, als het maar eten is!

De oudjes worden sowieso uit bij de anderen vandaan gehaald, maar dat wordt steeds lastiger, omdat de koudbloedjes prima doorhebben dat de anderen iets lekkers krijgen!

Maar met jullie tips krijg ik al goede ideeën wat ik kan gaan doen. Helaas loopt het wortelseizoen een beetje op z'n eind.

Lastig hoor, nu ook met het weideseizoen in het vooruitzicht.

de 2 ponys zijntoch koudbloeden? als je hun de emmer rondknoopt, kunnen zij eten, én de oudjes ook, want de ponys kunnen er ook niet meer aan ;)
wat denk je van een beetje luzernebrok?

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 12:23

Ja, halve koudbloeden, kruising haflinger/paint en ijslander/peruaanse paso.

Dat is ook een goed idee, en luzernebrok, dat ken ik eigenlijk niet. Zit daar ook weinig in?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:29

is eigenlijk gewoon gedroogde en geperste luzerne.
ik gaf het vroeger in combinatie met wat natte zemelen en olie, de zemelen vulden, olie zorgde dat het niet aankoekte (soms deed ik er geen olie in hoor ;) ) en de luzerne zorgde voor wat smaak :)
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... uzernebrok

(nu geef ik aan mijn koudbloeden gewoon een simpele basisbrok (komt op 12 euro voor 40 kilo, zit niet echt veel in, als ik afga op de verpakking zouden mijn paarden 10 kilo brok "nodig" hebben) )
ze krijgen elk een schep met wat wortels of brood of appels of niks erbij .

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:54

Grasmix van Hartog of compactgras. Daar zijn ze wel even zoet mee. :j
Lucerne is ook goed spul maar er zijn paarden die daarvan aanzetten.

Ik zou geen brok, appeltjes, worteltjes en dergelijke geven. Allemaal onnodige rommel en dat schrokken ze zo weg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:58

als ik 1 schepje basisbrok geef (0.5 - 0.8 kg) met enkele grote wortels erbovenop, zijn ze er toch een 10 minuutjes zoet mee hoor. zeker als je dan nog een grote emmer gebruikt, waardoor ze mooi moeten rond"zoeken" achter hun korreltjes :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:10

Ligt ook 'n beetje aan wat voor paard je hebt natuurlijk. ;)
De mijne is ook geen schrokker, maar ik ken er die echt van het 'hap-slik-weg' zijn. :=
Bij grasmix ed lukt dat gewoonweg niet, plus dat het ruwvoer is dus geen dingen bevat die niet nodig zijn (omdat TS haar paarden niet bijvoert).

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:28

Grasmix, klinkt goed. Goh, heb ik al 20 jaar paarden, en ik wist niet eens dat het bestond :-) Zijn dat brokken, en compactgras? Nou ik zal eens even naar het voerbedrijf, eens kijken wat ze daar hebben.

Mmm, als lucerne aan kan zetten, is het niks voor kruising haf/paint. Die wordt dik van de lucht. Het veulen van 2 wordt niet echt snel dik, maar ziet er goed uit. Die groeit natuurlijk nog.

Maar die oudjes, één is een luchtzuiger, was ze al toen ik haar kreeg (15 jaar geleden), en dat doet de tanden en kiezen geen goed. Luchtzuigband vond ik ellendig, ze moest dan de hele dag met haar hoofd naar beneden staan, en als ik hem losser deed, ging ze weer luchtzuigen. Ik heb toen gekozen voor dan maar wat korter leven, maar wel met je hoofd op de plek die jij wilt.

Het andere oudje heb ik 1,5 jaar terug gekregen, zocht heel dringend een ander plekje. En die heeft loszittende kiezen. Goh, wat een verschil tussen die 4 zeg.

Leuk dat jullie zo meedenken, ik leer hier echt van. T was net weer drama, de oudjes apart gezegd, de dikkerds rennen en gillen. Hihi, ook wel weer goed voor de lijn!

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:54

Inmiddels heb ik dankzij jullie een voorlopige oplossing gevonden. Helaas heb ik inmiddels één van de oudjes moeten laten inslapen.

Het andere oudje krijgt een grote bak Seniores Priores, met een voederkoek van Pavo erin.
2 x per dag, en een bak mueslie van Subli, voor magere paardjes.

De 2 dikkertjes krijgen een schep van de SP, zonder voederkoek. Zo kan ik ze makkelijk uit elkaar zetten, en hebben ze allemaal iets te eten.

Over grasbrok en Luzerne ga ik me nog verder inlezen.

Bedankt!