Omdat ik heel vaak op Bokt foto's zie van dunne tot normale paarden met een dikke (ruwvoer)buik waarbij er wordt gezegd: Hij is wel een beetje (veel) te dik..
Of een foto van een paard wat een slanke buik heeft maar een enorme kap op de nek en een apple-bottom, waarbij iedereen hem mooi op gewicht vindt of er zelfs een beetje beledigd wordt gereageerd op berichten dat hij wel wat te vet is.
Het beeld van wat te dik en wat te dun is is dus niet duidelijk bij velen. Een objectieve manier om dit te meten is via vet scoren. Je kijkt dus niet naar het paard maar voelt en kijkt per onderdeel en krijgt op die manier een totaalbeeld.
Hier 2 (Engelse) filmpjes hoe je een paard kan "vet scoren"
Schaal loopt dus van 0 t/m 5 waarbij het ideaalbeeld 2 of 3 is.
0: Uitgemergeld
1: Te dun
2: Slank
3: Normaal
4: Overgewicht
5: Obesitas
Nu mijn merrie:
Voorhand: 3,5 (weinig vet op de nek, beetje vet op de borst, voelbaar vet voor de schouder)
Middenhand: 3,5 (ribben goed voelbaar, beetje vet langs de ruggengraat, voelbaar vet achter de schouder)
Achterhand: 2,5/3 (weinig vet op de billen, beetje vet langs de staartwortel)
Ik neem haar als totaal beeld 3,5, dus licht overgewicht omdat het vet rondom de schouder toch iets teveel is.
Zoals te zien is heeft ze geen dunne buik omdat ze bijna onbeperkt ruwvoer krijgt, maar zie je de ribben toch lichtjes

Ben erg benieuwd hoe het bij andere paarden is!