[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:12

Ik ben toch wel benieuwd...

Omdat ik heel vaak op Bokt foto's zie van dunne tot normale paarden met een dikke (ruwvoer)buik waarbij er wordt gezegd: Hij is wel een beetje (veel) te dik..

Of een foto van een paard wat een slanke buik heeft maar een enorme kap op de nek en een apple-bottom, waarbij iedereen hem mooi op gewicht vindt of er zelfs een beetje beledigd wordt gereageerd op berichten dat hij wel wat te vet is.

Het beeld van wat te dik en wat te dun is is dus niet duidelijk bij velen. Een objectieve manier om dit te meten is via vet scoren. Je kijkt dus niet naar het paard maar voelt en kijkt per onderdeel en krijgt op die manier een totaalbeeld.

Hier 2 (Engelse) filmpjes hoe je een paard kan "vet scoren"

Schaal loopt dus van 0 t/m 5 waarbij het ideaalbeeld 2 of 3 is.
0: Uitgemergeld
1: Te dun
2: Slank
3: Normaal
4: Overgewicht
5: Obesitas

Nu mijn merrie:
Voorhand: 3,5 (weinig vet op de nek, beetje vet op de borst, voelbaar vet voor de schouder)
Middenhand: 3,5 (ribben goed voelbaar, beetje vet langs de ruggengraat, voelbaar vet achter de schouder)
Achterhand: 2,5/3 (weinig vet op de billen, beetje vet langs de staartwortel)

Ik neem haar als totaal beeld 3,5, dus licht overgewicht omdat het vet rondom de schouder toch iets teveel is.
Zoals te zien is heeft ze geen dunne buik omdat ze bijna onbeperkt ruwvoer krijgt, maar zie je de ribben toch lichtjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben erg benieuwd hoe het bij andere paarden is!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 25-02-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto tag toegevoegd.

Pippaa

Re: Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:09

De score lijkt me toch wel lastig te bepalen, maar zal het zeker een keer proberen! Duidelijke filmpjes ook :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:15

Leuk topic! De filmpjes zal ik binnenkort even bekijken, maar heb bij PKC al wel eens zoiets gedaan :j Ben het wel met jou score eens. Maar de ribben zie ik op die eerste zijfoto eigenlijk niet, alleen op de tweede.

Edit; ik zal binnenkort even duidelijke foto's van mijn paarden maken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:15

Kiki: je hebt gelijk hoor, ribben zijn alleen zichtbaar als ze haar buik optrekt (bij opwinding bijv) of als ze buigt! Maar ze zijn gelukkig wel goed voelbaar (is wel eens anders geweest ..)

Leuk dat jullie het ook willen proberen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:32

Dit systeem kende ik al wel maar heb het nooit durven toepassen op mijn ros. Ik verwacht dat hij op 4,5 uitkomt :o Hij heeft mooie boterhambillen en kwabbels achter z'n ellebogen. Alleen de speknek ontbreekt. Z'n ribben heb ik nog nooit gevoeld :+
Afgelopen zomer was hij 5: dikke vetlagen langs z'n ruggegraat en zadeltasjes op z'n flanken.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:31

Hmm.. Interessant! Ik kan de filmpjes helaas niet bekijken aangezien ik op mijn werk zit, en daar is het internet veel te traag...

Ik gok dat mijn merrie momenteel 1,5 zal scoren. Helaas geen heel duidelijke foto en van onder het zadel, maar wel recent;

Afbeelding

Ik heb haar nu net 4 maanden (had toen waarschijnlijk een gemiddelde 3,5/ 4 gescoord);

Afbeelding

Merrie is door de verhuizing en het wennen aan de hit aktief stal (veel beweging!) veel afgevallen maar daar wordt aan gewerkt! Ik zal het filmpje eens bekijken om het bij haar te kunnen checken. Zal dan gelijk goede foto's maken. Zeker nu ik bezig ben om haar weer netjes op gewicht te krijgen vind ik het wel leuk om bij te houden! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:40

interessant.

Maar niet om 't een of 't ander, maar haflingers (zoals de mijne :') ) die hebben toch rastypisch zo'n 'appel-kont' ?

Of heb ik er nu ras-typisch van gemaakt om dat éigenlijk alle/meeste haflingers gewoon teveel vet op hun kont hebben want er éigenlijk dus níet hoort? Idem dito voor volgens mij zie je het veel bij welsh-cobs?

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:59

Leuk topic! Heel interessante filmpjes ook. vooral deze twee punten:
1. dat je dus NIET naar de buikomvang moet kijken. maar die specifieke vetopslag plekjes.
mijn merrie bijv heeft echt zo'n "pocket" vet achter haar schouder en bovenop haar staartbeen.
2. dat je dus tussen de 2 en 3 goed zit, veel mensen mikken op 3 en vinden een paard snel te dun...

@marloes ik vind niet dat ze in de buurt komt van uitgemergeld hoor!:) wel wat onbespierd maar niet te dun.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 03:03

Laura_Zodine schreef:
@marloes ik vind niet dat ze in de buurt komt van uitgemergeld hoor!:) wel wat onbespierd maar niet te dun.

Nee uitgemergeld zeker niet! Maar de ribben zijn duidelijk zichtbaar als ze gewoon stil staat, dus daar mag zeker wel wat spek op. Ook aan de bespiering wordt hard gewerkt :D.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 03:24

Maartje1990 schreef:
interessant.

Maar niet om 't een of 't ander, maar haflingers (zoals de mijne :') ) die hebben toch rastypisch zo'n 'appel-kont' ?

Of heb ik er nu ras-typisch van gemaakt om dat éigenlijk alle/meeste haflingers gewoon teveel vet op hun kont hebben want er éigenlijk dus níet hoort? Idem dito voor volgens mij zie je het veel bij welsh-cobs?

Dat idee heb ik ook, ik denk dat je moet kijken naar het blubberpercentage en bij je haf/welsh cob even niet naar het kontmodel moet kijken. Dus zeg maar je scoort het vet en niet het vlees, zoiets.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 03:31

Maartje1990 schreef:
interessant.

Je hebt een appel kont en een appel KONT, niet waar? :') Een stevige bouw is heel wat anders dan een koudbloed met een veel te vet achterwerk onder het motto van een 'ras kenmerk' wat vervolgens niet eens in de buurt komt van...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:00

Marlous, voor zover te zien van de rij foto denk ik dat je paardje eerder een 2,5 scoort hoor, dr kont en wat te zien is van dr ribben en rug is heel netjes, niet mager. Een 1,5 is wel echt heel mager.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:06

hestejente schreef:
Maartje1990 schreef:
interessant.

Dat idee heb ik ook, ik denk dat je moet kijken naar het blubberpercentage en bij je haf/welsh cob even niet naar het kontmodel moet kijken. Dus zeg maar je scoort het vet en niet het vlees, zoiets.

Volgens mij is het zo dat ook IJslanders een achterhand moeten hebben in de vorm van een C, dus 1 curve, en niet 'een boterhamkont'.... ofwel: een appelkont.
Voor andere rassen als Haflingers vind ik dat lastig, en is vast een kenner van dergelijke rassen die dat kan vertellen.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:32

Mijn merrie zal zeker een 2 zijn, kan ook altijd snel zien of ze is aangekomen of is afgevallen.
Heel veel paarden bij ons op stal zijn 4 of 5! Best zorgelijk eigelijk!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 14:08

Maartje1990:
Ik denk dat het eerder rastypisch is dat een Haflinger wat soberder is en daardoor eerder vet opslaat + dat het genetisch bepaald is waar het vet wordt opgeslagen (en dus rasgebonden).
Dus opzich is alleen een apple bottom niet slecht. Stel je Haflinger heeft een 3 op voorhand, 2 op midden en een 4 op kont dan zit je alsnog met een gemiddelde van 3, en dus oké.

Overigens zie je idd heel veel paardjes die een 4 of 5 zijn. En volgens sommigen zijn die 5-ers zelfs goed op gewicht, enkel omdat men zich blind staart op de buikomvang!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:11

VSW-->VS

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:12

Revanches schreef:
VSW-->VS

Hoezo deze verplaatsing?
In de welkomstekst van VS staat dat topics met (oa) vragen over voeding en supplementen hier horen. Dit gaat toch niet over voeding of supplementen? Of heb ik het verkeerd begrepen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:19

Afbeelding

Dit is een zeer kort door de bocht voorbeeld :-)
3/5 is een goede body condition score (BCS-score)
lager is te mager, hoger is te vet

Deze link geeft alles weer in tekst en prenten/tabellen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:24

Maar 5 is toch geen goede BCS in het bovenstaande plaatje?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:46

Nee, 5 is te dik, 1 is te dun... Een 3-3.5 is ideaal :-)
Is hetzelfde systeem als ze voor runderen gebruiken...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:07

Lol, inesje, niet 3,5 ook, dan ga je namelijk alweer richting 4 ;) 3 is ideaal, tussen de 2,5 en 3,5 is netjes.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:25

Airborn schreef:
Lol, inesje, niet 3,5 ook, dan ga je namelijk alweer richting 4 ;) 3 is ideaal, tussen de 2,5 en 3,5 is netjes.

Dat is allemaal afhankelijk van welk seizoen, leeftijd, eventuele dracht en inspanningen ;-). Jouw interval lijkt inderdaad beter, daar zit ruimte voor wat variatie tussen paarden onderling.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:36

Heel erg intresant. Aan de hand van het filmpje schat ik mijn paard op 4,5 helaas. Hij komt aan van de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:25

Aan de hand van het filmpje schat ik mijn pony zo rond de 4-4,5.
Ze is nu bijna 6 jaar,(loopt in haar groei een jaar achter vanwege verwaarlozing).
Afgelopen jaar heeft ze toch wat teveel voer gehad,toen ik haar kreeg was ze mager,en moest ze veel en goed eten. Dat schema is heel iets verminderd,maar doordat ze in de groei was,was ze alles wat ze kreeg nodig. Nu ze dan bijna uitgegroeid is wordt het voer omgezet in spekkies :Y)
Ook heeft ze een tijdje stilgestaan door blessures van mij,waardoor ze nog wat vetter is :o

Afbeelding
Afbeelding

Deze pony krijgt:
O: halve speciekuip kuilgras
M: halve speciekuip kuilgras
A: ong. 150-200 gram HugHo (krachtvoer,is een soort van muesli)
halve tot driekwart speciekuip kuilgras.

Mijn paard schat ik rond de 3. Ze is niet te dik,maar heeft snel een hele erge ruwvoerbuik waardoor ze heel dik lijkt -O-
Deze foto is van het najaar
Afbeelding
paard krijgt (winter)
O:1 kilo HugHo
Hele speciekuip kuilgras
M: driekwart speciekuip kuilgras
A: 1 kilo HugHo
1,5 speciekuip kuilgras
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:37

Ik gebruik deze methode ook om te bepalen of mijn pony te dik is of niet. Bij een welshje vind ik dat vaak toch wel wat moeilijk te bepalen omdat ze van nature al heel breed gebouwd zijn maar er niet zo breed uit zien.

Dit was mijn pony op zijn dikst, paar maanden stil gestaan en 24/7 op een koeienwei (niet deze op de foto):
Afbeelding
heb niet echt heel goede foto's van toen, hij lijkt overal gewoon stevig en niet heel vet maar hier kun je mede door de lichtval de vetophopingen wel goed zien.

Afbeelding
en vooral deze foto is heel duidelijk te zien hoe vet hij eigenlijk was :o

We zijn verhuisd naar een stal waar hij in de winter ook dag en nacht naar buiten kon dus meer beweging vanuit zichzelf. En de weides en het ruwvoer zijn hier wel geschikt voor paarden en vooral dat maakt al een heel groot verschil want ik kort niet op ruwvoer, dit moet hij gewoon onbeperkt ter beschikking hebben dus in hoeveelheid voer zat geen verschil tussen beide stallen.

Na ruim een jaar was hij heel erg veel afgevallen:
Afbeelding

Let vooral op het verschil van zijn nek :oo . Op de eerste foto's scoorde hij een 4,5 - 5 en op de laatste een 3 - 3,5 , hij had nog wat vet achter zijn schouder maar de rest was goed, op deze foto toont hij wel extra slank omdat zijn spieren zijn aangespannen natuurlijk, http://i174.photobucket.com/albums/w112 ... mewijk.jpg deze is uit dezelfde periode dus met dezelfde score maar toont weer een stuk voller, de vetophoping achter de schouder kun je hier wel weer beter zien. Dat is dus ook precies wat ik bedoelde met wat het bij een welsh moeilijk maakt goed te kunnen zien of ze op goed gewicht zitten, ze zijn gewoon heel rond en breed gebouwd maar tegelijkertijd lijken ze ook heel rank en slank. Daarom vind ik deze manier van scoren erg fijn werken :j .