voer voor ponys

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_2001

voer voor ponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:49

ik zat te bedenken wat een pony kost en wat ie allemaal nodig heeft
maar met voer was ik niet echt ervaren dus vraag ik jullie voor hulp
de ponys die ik leuk vindt

een c-pony van ong 4/5 jaar
wordt nog goed door beleerd en 2 keer in de week gereden ong en voorderest grondwerk en vd

d-pony van 14 jaar 3 +/- per week bereden grondwerk en vd

gr.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:57

het verschilt zo erg per pony.
ik heb nu een c pony 6jr die ik aan het trainen ben voor mendurance.eigenlijk staan al mijn paarden/pony's op onbeperkt ruw voer,en daar hebben ze eigenlijk genoeg aan.de pony die ik nu train krijgt 1 half schepje per dag van voernatuurlijk,ook heb ik een aangekocht veulen die te schraal is en die krijgt 1schep van voer van voernatuurlijk.
ik zou gewoon kijken hoe je pony he doet op enkel goed ruwvoer en een minaraal/zout blok in dewei/stal.en anders zal 1 half schepje per dag zeker voldoende zijn.

vaak geven mensen eigenlijk veel te veel,paarden in de sport redden het vaak tot op een m nivo makkelijk alleen op goed ruwvoer

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:59

keona schreef:
het verschilt zo erg per pony.
ik heb nu een c pony 6jr die ik aan het trainen ben voor mendurance.eigenlijk staan al mijn paarden/pony's op onbeperkt ruw voer,en daar hebben ze eigenlijk genoeg aan.de pony die ik nu train krijgt 1 half schepje per dag van voernatuurlijk,ook heb ik een aangekocht veulen die te schraal is en die krijgt 1schep van voer van voernatuurlijk.
ik zou gewoon kijken hoe je pony he doet op enkel goed ruwvoer en een minaraal/zout blok in dewei/stal.en anders zal 1 half schepje per dag zeker voldoende zijn.

vaak geven mensen eigenlijk veel te veel,paarden in de sport redden het vaak tot op een m nivo makkelijk alleen op goed ruwvoer

dankjewel voor je berichtje

Martine

Re: voer voor ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:40

VSW -> VS

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:21

Ik ben voor twee pony's (C en D) al snel 30 euro per maand kwijt aan extra voer. Geef een granenmix (weinig) lucerne zodat ze langer bezig zijn en rustiger eten en bietenpulp.
Oja, voor mijn eigen gemoedsrust ook nog een vitaminekorreltje. En na het werk in de weekenden krijgen ze een klein slobbertje van muesli zonder haver :o Ik voer best wel veel, tenminste, dat zegt bokt. Onze pony's hoeven niet hard te werken.

Aan hooi/droge voordroog ben ik één grote baal, dus 60 euro per maand kwijt.
Dus al 90 € aan voer voor twee pony's. Daarnaast nog weidegeld (70 euri). Daarboven op komt de hoefsmid, dierenarts, wormkuren, fysio, tandarts... Paarden zijn duur in het onderhoud :P

Voer zou je op kunnen besparen door veel, of onbeperkt hooi te geven en een goedkope ponybrok te pakken, waarvan je dan elke dag een handje geeft. Of alleen na het werk een halve schep of zo. Zou ik ook goed kunnen doen, ware het niet dat een van onze pony's ook met veel goed hooi snel afvalt in de winter. Ook wil ik geen brok voeren door alle hulpstoffen die er in (kunnen) zitten.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:32

oke ik denk dat ik voor een shet ga dus ik ga nog even kijken wat di allemaal eet

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:51

een shet hoeft helemaal niet veel.als ik een shet had zou ik kijken naar hooi waar niet teveel in zit en verder geen brokken of musli voeren(dit inverband snel dik en hoefbevangenheid).voor mineralen/zouten een likblok ophangen.eventueel een weidekoek waar ook vitamine in zitten dat is alles.kijk uit met teveel voer bij een shettie

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:11

ja hij gaat naar een goede stal waar ze me vast wel zullen helpen en ik verzorh nu ook ene shetlander ik zal daar ook vragen wat en shetlander allemaal eet

gr.
en trouwens gefeliciteerd keona

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:29

dank je