Paard en vuurwerk, Bach rescue ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990Jarig

Paard en vuurwerk, Bach rescue ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 12:39

Ik hoop dat het hier goed staat?

Vorig jaar ging het rond oud en nieuw helemaal mis.. Al dagen van te voren was mijn paard heel erg overstuur! Niet eten, de hele dag rennen, hinniken, steigeren..
En dat allemaal omdat er al wat geknal was van vuurwerk.

We hebben haar toen op oudejaarsavond om 21.00 2 spuiten Sedelin gegeven, het leek goed te werken, rond 22.30 stond er lekker rustig bij. We hadden de radio alvast vrij hard aan gezet en de lampen aan gelaten. Maar rond 00.00 uur ging het mis!! Ze werd helemaal gek! Ze stond zo te rennen en te steigeren in haar stal dat ze bijna over de staldeur heen kwam, we hebben toen het boven Luik dicht gedaan. Maar ze bleef heel gek! Het was zo sneu om te zien!!

Ik wil dit graag voorkomen!!

Nu hoorde ik iets over Bach rescue!
Maar hoe werkt dit precies? Moet ik dat al dagen van te voren geven? Of alleen op oudjaarsdag?

troi

Re: Paard en vuurwerk, Bach rescue ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:59

Tis homeopatisch. Sommigen geloven erin sommigen niet. Ik behoor tot de laatste categorie.. Hoe dan ook zou ik fikse lading sedalin halen, bovendeur van de stal dichthouden de radio flink hard zetten en in de buurt blijven om haar toch nog wat houvast te geven. Arm ding..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:03

Je kan het wellicht proberen, weekje van te voren beginnen, drie keer per dag 3 druppels o.i.d Maar het is meer voor een acute trauma,, dit is angst.

Oefenen met knallen is niet in je opgekomen? Ik zou gaan oefenen met haar, todat ze niet meer bang is voor de knallen, gewoon klein opbouwen.. Dan verhelp je het probleem echt.

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:20

Dat is nu te laat denk ik? En hoe kan ik dat doen?

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:22

troi schreef:
Tis homeopatisch. Sommigen geloven erin sommigen niet. Ik behoor tot de laatste categorie.. Hoe dan ook zou ik fikse lading sedalin halen, bovendeur van de stal dichthouden de radio flink hard zetten en in de buurt blijven om haar toch nog wat houvast te geven. Arm ding..

Zo deed ik het vorig jaar! Maar dat was echt een ramp....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:23

Bij mij werkt bach rescue niet. Ik heb het vorig jaar in de waterbak gedruppeld en ik heb ze bij mezelf op de tong gedruppeld, omdat ik zelf vuurwerk ook eng vind. Maar echt rustiger werd ik er niet van. Overigens zijn die van mij enkel om 12 uur onrustig, pap was er dit jaar bij en toen waren ze heel rustig, omdat mijn pa vuurwerk juist mooi vind en heel rustig stond te kijken. Heb je daar niet een paard dat vuurwerk niet eng vindt en die heel rustig is zodat ze daar aan kan hangen?

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:24

Vorig jaar stonden ze met z'n 3e en de 2 andere gaven echt geen kick.. Stonden rustig hooi te eten.
Nu zijn die 2 van vorig jaar verkocht en staan er 2 andere bij..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:37

Danique1990 schreef:
troi schreef:

Zo deed ik het vorig jaar! Maar dat was echt een ramp....

Een ramp niet, want ondanks dat ze het heel eng vond is haar niks overkomen. Het lijkt me dat je dus goed de risico's hebt beperkt. Tis heel rot maar het duurt niet idioot lang natuurlijk. na 1 uur is het ergste geknal over. Heb je een vriendin/vriend met verstand van paarden die je bij kan staan?

De tip om haar te desensibliseren (ongevoelig maken) is trouwens wel een goede maar zou ik bij een paard met zo'n extreme angst niet alleen doen. Het komt nogal precies wanneer je de stimulus (bij haar iets dat knalt ) weghaalt en wanneer juist niet wil je dat het echt effect heeft. Ik zou nu alvast voor volgend jaar november een 6weekse cursus regelen bij iemand die hier ervaring mee heeft. Als je zoekt in de NH hoek vindt je vast iemand. Dat lost idd echt het probleem op en daar ga je erg veel plezier van hebben!

edit: waarom de lampen aanlaten eigenlijk? Dan blijf ze des te alerter toch?

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:46

Dan lijken de lichtflitsen minder fel had ik bedacht? Of niet??

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:15

Ik vind 't persoonlijk echt niks om een paard te 'versuffen': stel je eens voor dat je onwijs bang bent en wilt vluchten, maar dit bemoelijkt wordt omdat je versuft bent.
Verder begrijp ik niet dat je paard vorig jaar helemaal doordraait en je nu pas gaat zoeken naar 'n oplossing.
Niet om je een verwijt te maken, maar als het zóveel stress oplevert heb je imo een jaar de tijd om eraan te werken.

Hoe staat je paard normaal? (Stal, weide, paddock - woonwijk, afgelegen?) Hoe gedragen de andere paarden zich?
Vaak heeft opsluiten een averechts effect: paarden zijn vluchtdieren en door de op te sluiten creeër je vaak nog meer paniek.
Radio is inderdaad een veelgebruikt en vaak ook effectief middel, maar afhankelijk van hoe je paard is heeft deze alláng door dat er iets aan de hand is, ook omdat de mensen om het dier heen zo gefocust en gestresst zijn.

Bach Rescue is een fijn middel bij stress, maar als jij zegt dat ze al dagen vantevoren overstuur is dan gaat 't meer richting angst.
Je kunt 't sowieso geven, op wat brood bijvoorbeeld, 3x daags en richting oudjaar opbouwen tot 5x daags of zelfs meer.
Ook voor jezelf, want als jij er gestresst naast gaat staan (begrijpelijk overigens) wordt je paard er niet rustiger van.

Succes!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:18

Ik geef mijn pony's al sinds een paar dagen Bach Rescue (dosering voor een paard is 10 druppels per keer). Maar die hebben geen extreme angst, zijn gewoon gestressed rond deze tijd van het jaar. En reageren op de knallen die al weken te horen zijn, en dat wordt steeds erger. Ik ben van mening dat het de scherpe kantjes eraf haalt.
Versuffen met Sedalin zou ik niet snel doen, daar gaan paarden juist door vechten en raken ze angstig omdat ze minder kunnen dan ze willen.
Verder geef ik mijn pony's even voor twaalf uur nog extra hooi. Verder doe ik bewust niets anders dan normaal.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:00

Is ze ook bang voor andere harde geluiden? Je kan me ook even pb'en.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 09:43

sedalin wordt inderdaad afgeraden omdat het versuft en niet de angst minder maakt...

bach heb ik geen ervaring mee...

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 15:40

Ik geef nu 3x daags 5 druppels en ik heb echt al het idee dat haar schrikreactie minder wordt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:47

De Bach kan inderdaad onwijs goed helpen. Wat je kunt doen op oudjaarsdag en dan echt tegen 12en de dosis wat verhogen of vaker toedienen. Maar volgens mij staat dat ook wel op het doosje.

Paarden verdoven ben ik altijd wat tegen, ten eerste spuit je onwijse rotzooi in het lijf en ten tweede als er dan paniek uitbreekt, is die des te groter omdat alles ook nog eens traag reageerd. Heb je niet de mogelijkheid om haar samen met een braaf en bomproof vriendje in de binnenbak te zetten? Dan heeft ze iets meer ruimte en niet ook nog eens de stress van opgesloten in een kleine ruimte terwijl er paniek heerst...

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:38

Twee van de drie paarden hier geven niets om het geknal, maar mijn oudje wel en is de laatste dagen van het jaar erg gestresst. ik ben vandaag begonnen met de druppels van Bach rescue. Dit doe ik elk jaar en ik heb het idee dat het de grootste stress wegneemt. Hij krijgt nu twee maal daags tien druppels. op oudjaarsdag krijgt hij vier of vijf keer tien druppels en als het nodig is, heb ik ook nog de bach rescue spray.

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:51

Ik heb de paarden thuis staan en beschik helaas niet over een binnenbak.. Ik heb wel een paddock, wei en buitenbak.
Maar over dit hek kan ze heen ( is al enkele keren gebeurt) ( wordt in het voorjaar verhoogd)

xTess96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:18

mijn paard was ook altijd super bang ik heb er savonds in de bak gezet 2 dagen ervoor een paar uurtjes zodat ze het kan zien een paar keer geschrokken en nu kijkt ze er niet meer naar

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:50

Hoe gaat het vandaag met je paarden TS?

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 23:48

Tot nu gaat het goed!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:32

Top! En om 12 uur ook nog?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:10

Misschien een idee voor volgend jaar om je paardje voor een weekje ergens te zetten waar het vuurwerk vele malen minder is?

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:15

Ja het ging super goed!!

We hadden alle ramen afgeplakt, radio aan en dan die druppels! Nou ging echt super!! :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:15

Super fijn!!
Claudia: dan veroorzaak je juist stress omtrend de verhuizing...

Danique1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:21

Dat lijkt mij ook ja..

Maar ik ben blij en opgelucht dat het zo goed ging :)