Zand likken; gedrag of tekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 16:55

Wie weet hoe het nu precies zit met zand likken? Waarom doet een paard dit?
Mijn merrie zie ik sinds een week in haar paddock kleine kuiltjes met haar neus maken en daarna gaat ze aan het zand staan likken, ze kan dit best lang volhouden. De dierenarts was er toevallig ook deze week en toen ik het haar vroeg, was haar antwoord dat het likken van zand niks te maken heeft met een tekort aan bepaalde mineralen. Volgens haar zouden paarden niet zo slim zijn dat ze dat zelf door hebben en oplossen door zand te gaan eten. Bloedonderzoekje o.i.d. zou ze ook niet nodig vinden dus.
Volgens haar zou het gewoon "gedrag" zijn. Mijn paard doet het zelfs wanneer ze een grote berg hooi heeft staan, dus ik vraag me af of het wel gedrag/verveling is.
Ze heeft het eerder gedaan voor een periode, ik heb het net teruggezocht en dat blijkt exact een jaar geleden geweest zijn, ook half december. Ze is er toen op een gegeven moment vanzelf weer mee gestopt.

Mijn paard staat op hooi (bijna onbeperkt) en 2 keer een handje marstall faser light. Ze heeft een himalaya liksteen, die wordt gebruikt maar niet overmatig. Ik geef haar nu een sand clear kuurtje en ben ook een totaal supplement bij gaan geven. De reden dat ze zo weinig krachtvoer krijgt is dat ze op rust staat.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:09



darlindixie
Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:19

ik kan je niet zeggen waaróm, maar ik weet zeker dat er íets' in dat zand zit wat je paard wil hebben. mijn vorige pony at nooit zand, maar op één bepaalde plek op het kavelpad ( op weg van, of naar de wei) moest soms aarde/klei gegeten worden.
En mn huidige pony heb ik ook nooit zand zien eten, alleen op een buitenrit in de buurt van hellendoorn ging bovenop een 'berg' ineens dr neusje naar de grond en moest er ook zand gegeten worden.. ik kan dat niet afdoen als "gedrag" dit is een doelbewuste actie...:D

oh , en als de moeder van mijn ponys zand of mest ging eten, deed ik zeewier door het voer en ging het weer over...

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:22

Zhuf heeft dit ook een hele periode gedaan en ik kreeg ook de tip om zeewier bij te voeren. Daarna was het over.

amayziah
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-11-11

Re: Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:58

Naar mijn weten is het wel een behoefte aan een bepaald mineraal (of meerdere).
De tip hierboven is een goede: iedere dag een eetlepel zeewier geven. De meeste paarden vinden dit ook heerlijk.

Ragdollcat
Berichten: 14678
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:02

Ook ik geef zeewier aan mijn paard, hij eet nooit van het zand en likt er ook niet eens aan.

Er was een paard die happen tegelijk at van het zand en kreeg natuurlijk ervan zandkoliek, maar eenmaal zeewier gegeven, deed die het niet meer.

Dus misschien helpt dat ook bij je paard???

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:04

Die van ons doen het ook, zwart zand dan.
In de wei zie je dan ook hier en daar zwarte rondjes, waar ze een poos staan te likken.
Wat mij opvalt is dat ze het vooral doen als ze op hoog gras hebben gestaan en dus de buik aardig vol hebben.

Wytsing_HD
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-12-11

Re: Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:10

Zand kan het nodige zout bevatten wat paarden smakelijk vinden, maar daarnaast ook behoefte aan hebben als dit in het ruwvoer onvoldoende aangeboden wordt. (zoals oud hooi bevat weinig zouten) Maar icm een himalayasteen zou je denken dat deze behoefte gedekt is, echter bevat een himalayasteen in tegenstelling tot een KNZ of Rockie steen bijvoorbeeld minder mineralen.

ellepel

Berichten: 47407
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:27

zegt jouw veearts nu werkelijk dat paarden niet zo slim zijn om een eventueel tekort door likken aan zand aan te vullen?
die mag dan echt wel eens de schoolbanken in want dat klopt dus van geen kanten. :n
beetje jammer zo'n opmerking van iemand waarvan je wel zou verwachten dat die een beetje op de hoogte is van diergedrag

om maar uit te leggen dat wilde paarden speciaal naar bepaalde gebieden lopen en daar bijvoorbeeld aan zout gaan likken om zo mineralen binnen te krijgen of juist aan waterbeddingen om daar dus ook extra mineralen te halen?
zeker in tijden van verharen gebruiken paarden meer mineralen/vitamines...en dan vooral zink en koper

zijn die op dat moment tekort in de voeding dan weten ze dus instinctief dat ze die dus kunnen aanvullend met bepaalde grond,boombast of andere zaken.
maar een tekort hoeft het niet te zijn.


is je engels een beetje goed?
hier staat een en ander uitgelegd:
http://www.animavet.com/EatingDirt.pdf

appie deed het vroeger altijd, en altijd in de herfstperiode.
nu hij standaard een vrij compleet supplement door zijn voer krijgt zie ik het hem niet meer doen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 15:20

Ja, naar haar mening zou het eerder om `gedrag` gaan dan dat ze zelf een oplossing zoeken voor een tekort door zand te eten. Verder een prima veearts hoor :) maar ik geloof niet zomaar alles, vandaar ook dit topic ;) Ik vind het "verdacht" dat ze het exact een jaar geleden ook deed en dat het toen weer over ging, maar ook dat ze met een verse bak hooi vlak ernaast zand gaat staan likken, dat vind ik niet meer op gewoon verveling o.i.d. lijken.
Bedankt voor het artikeltje Ellepel, ga het zo even lezen!

Echt oud hooi krijgt ze niet, het is wel van 2011 maar vrij dik stengelig hooi. Ik zou graag een analyse laten doen van mijn ruwvoer, maar kan helaas niet veel opslaan waardoor ik iedere 2 a 3 maanden weer een andere lading heb.

Ik heb gisteren en vandaag geen kuiltjes meer gezien, ze krijgt een compleet supplement erbij sinds een week.. ben benieuwd of ze er nu helemaal mee gestopt is, dat zou voor mij genoeg bewijs zijn.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:52

Mijn DA heeft dezelfde mening hoor! dat ze iets tekort komen is blijkbaar achterhaald. En aangezien ik een paard met ernstige zandkoliek heb/gehad was ik hier ook benieuwd naar.
Los van dat het blijkbaar achterhaald is wezen 3 verschillende uitgebreide bloedonderzoeken ook uit dat er geen tekorten waren/zijn.

ellepel

Berichten: 47407
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:55

moet je even die link van mij lezen,daarin staan ook andere oorzaken genoemd :j

monicees

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:24

iets oud topic,

maar ik kwam laatst dé tip tegen..

mijn jaarling is 3 weken terug spontaan begonnen met diepe kuilen graven en dan aan het leem/zand likken en ook opeten..
moeders kopieerde dit direct na en ging het ook doen.

Meteen pure psylliumvezels gegeven (is et werkzame ingredient in sand clear en zandweg etc)
en nagedacht hoe dit kon.

Verveling leek me sterk, mijn paarden vervelen zich nooit, zolang ze hun beentjes kunnen strekken en eten hebben :(:)
en dat hebben ze dus 24/7

dus moest het wel een tekort zijn,
nu kwam er dus iemand met levertraan olie, heb ik vaker gegeven maar dan meer voor de laxatie
maar levertraan zit dus tjokvol vit D. welke ze normaal uit zonlicht halen.
Bij nader inzien zijn ze dus begonnen met dit ''gedrag'' nadat de herst begon.
Ook krijgen ze een schepje fenegriek granulaat bij om evt. vitaminen en mineralen aan te vullen.
ik gebruik het nu 4 dagen..
vanmiddag liepen ze weer in de paddock, moeders deed niks behalve rondstappen,
jaarling begon wel te graven, maar ik zag dr denken ''ik graaf wel, maar waarom?!''
en ze stopte er mee..
eind van de middag weer gaan kijken, geen verse kuilen gevonden en van allebei waren de neus en mond nog zandvrij :D
(mn paarden (tinkers) hebben snorren waar voorheen dus allemaal zand en klein in hing, mond schoongespoeld door te drinken gaat niet op :o )

dus voor mijn paardjes is dit duidelijk de oplossing.
PS. heb ook een zoutblok liggen maar daar kijken ze dan weer amper naar om

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:40

Ik heb er ook 1 die altijd in de herfst begint. Dierearts zei ook verveling, Geef in ieder geval lijnzaad bij en ben nu begonnen met summerfit koeken.
Waar kun je levertraan olie kopen, dit wil ik ook wel eens uit proberen?

monicees

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:48

hoi maringe,

lijnzaad is meer als ze moeilijk door de verharing heen komen, en bij mijn paarden werkt t iets laxerend,
summerfit koeken krijgen ze ook, vinden ze voornamelijk lekker maar is blijkbaar niet voldoende.
de levertraan olie haal ik bij dekkershoek, een grote dierenvoeders handel
maar denk dat sommige paarden winkels het ook wel hebben
of misschien welkoop of http://www.agradi.nl?

* hmm, agradi heeft alleen kleine flesjes..
misschien kun je bij een drogist kijken of http://www.paardendrogist.nl/product/na ... ie/108215/

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:32

Ik kook zelf lijnzaad (wordt dan een slijmerige massa) en dit is volgens mijn dierenarts wel goed voor zand af te voeren.
Lijnzaadolie helpt inderdaad alleen voor de vacht

Zal bij ons eens in de buurt informeren, hoeveel geef je ze van de levertraan

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Re: Zand likken; gedrag of tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:35

Mijn pony doet het ook heel apart.. ik denk dat het idd komt door mineralen te kort ;) Dus ik denk niks om je druk over te maken.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:36

sorry,

De dosering heb ik al gevonden bij de paardensrogist

monicees

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:51

xmarlies96

opzich is een tijdelijk tekort niet iets om je heel druk over te maken,
maar als je niks doet kán dat hele nare gevolgen hebben
een paard kan zand namelijk niet vanzelf goed uitpoepen, omdat het naar de bodem van maag en darmen ''zinkt''

om dit eruit te krijgen kun je hele dure sandclear kopen, of gewoon psylliumvezel geven, voor 7 dagen
dan ben je zo goed als zeker dat ie schoon van zand is

levertraan dosering is afhankelijk van je formaat/leeftijd en algehele conditie van je paardje,
maar je geeft snel te veel, ik doe gewoon een klein ''scheutje'' :j

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:53

Bij mijn paard is het een paar dagen na het geven van NAF kompleet supplement weer helemaal gestopt, ik denk dus toch wel dat het een tekort aan het een of ander was.
"niks om je zorgen over te maken" vind ik ook niet.. ik heb een paard verloren aan koliek, geen zandkoliek maar toch.. ik sta te stuiteren als ik ze zand zie eten :=

Lijnzaad koken heb ik eens geprobeerd, maar ze is er allergisch voor, krijgt er bulten van. Ik geef dus gewone psylliumzaadjes van de agradi.

monicees

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:22

+:)+ Ireen_