Ca/Phos verhouding, belangrijk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ca/Phos verhouding, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:21

Is de verhouding zo belangrijk dat je echt moet gaan rekenen en afwegen?
Of is dit enkel bij grote hoeveelheden voer van belang?
Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

Zit namelijk met het volgende ..
Ik voer die van mij ruwe spelt en wil daarbij nog iets extra om het qua hoeveelheid wat meer te maken en voor de verhouding.
De verhouding van spelt is namelijk 1 (Ca) op 5 (Phos).
Ik had oorspronkelijk hierbij de luzerne van Hartog, met een verhouding 4 (Ca) op 1 (Phos).
Echter is mijn luzerne op en bleken ze in de winkel geen voorraad te hebben :+
Nu heb ik dus wat anders bij, namelijk Horse Dinner van Jopack. Een verhouding van 3 (Ca) op 1 (Phos).

Is het nu echt nodig dat ik ga zitten berekenen en afwegen?
De hoeveelheden waar het om gaat is 250g of 500g spelt (momenteel voer ik hem wat meer ivm de winter) en dan 500g of 1000g luzerne.
Hoe bereken je de boel eigenlijk? Volgens mij snap ik er niet zoveel van :o
Iemand met een grotere wiskundeknobbel en niet zo'n vermoeid hoofd die me even wat uitleg kan geven? :Y)
Of moet ik me er allemaal niet zoveel zorgen om maken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:29

Die Jopack dingen zijn eigenlijk dure pakjes voordroog hooi en benaderen zeer dicht de ideale verhouding van 2 : 1

als je wil gaan rekenen moet je gewoon rekening houden met het gewicht, voorbeeld:
500g spelt (1/5) + 1000g Luzerne (hartog 4/1) + 8kg hooi
=> (500 x 1) + (1000 x 4) + (8000 x 2) / (500 x 5) + (1000 x 1) + (8000 x 1)
. 500 + 4000 + 16000 / 2500 + 1000 + 8000
. 20 500 / 11 500

. 1.8 / 1

dus op je dagrantsoen zit je nog steeds op wat het ideale zou zijn 1.5 -2 / 1

Britt

Re: Ca/Phos verhouding, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:30

Wat zou je dan het beste bij de ruwe spelt kunnen voeren om de verhoudingen gelijk te trekken? Zonder gelijk brok bij te moeten geven?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:35

brok is uitgebalanceert, dus heeft de "ideale" verhouding. 't enige wat je bij granen kan geven is luzerne of bietenpulp. Pavo vital complete heeft ook een scheve Ca/P balans (20/1) om naast granen gevoerd te kunnen worden. Maar die 100g trekt ook maar +/- 200g granen recht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:37

Bedankt petitparis! Volgens mij heb jij die berekening ookal eens via pb doorgestuurd? Ik was 'm kwijt :o

Dus je rekent het aantal kilo's aan ruwvoer ook mee? Waarom doe je dat?
Zit daar nog een verschil in of je hooi of voordroog of ... geeft?

Als ik reken met hetgeen ik nu heb, van Jopack en ik reken op 7 kg ruwvoer dan kom ik op een verhouding 1.6 / 1 uit bij hetzelfde aantal grams spelt/luzerne. Dus dat zou ik dan ook gewoon kunnen geven, toch? De 1000 g luzerne vervangen door 1000 g Horse Dinner?

(ik geef trouwens ook nog 50 g Pavo Vital, maar dat doe ik vooral voor de andere vitaminen, hou er niet meteen rekening mee bij het berekenen van de Ca/Phos-verhouding).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:39

Tja brok voer ik niet en wil ik eigenlijk ook niet voeren. Ik voer nu de vito en daar zit 0,70% calcium en 0,30% fosfor in, dus die verhouding klopt in principe. Maar ik vind de spelt wel fijn om te voeren, ze doet er lang mee en ze vind het echt heerlijk.

Wat gebeurd er als je het niet aanvult, lopen ze tekorten op of krijgen ze bijwerkingen door een teveel aan fosfor?
Luzerne zie ik eigenlijk ook de meerwaarde niet zo van in bij veel ruwvoer, of zie ik dat verkeerd?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:45

De exacte waarde van hooi of voordroog hangt af van de bemesting van het hooiland, dus dit weet je niet met zekerheid tenzij je het laat testen. Ik heb het ruwvoer meegeteld om aan te tonen dat als je bv maar 100g spelt zou voeren, dit eigenlijk weinig invloed heeft op het totale rantsoen en je er dus niet van moet wakker liggen, 't is pas van zodra je meer dan 1kg granen gaat voeren dat je er iets (luzerne of bietenpulp) moet tegen overzetten om problemen op lange termijn te voorkomen.

Luzerne kan je veel meer dan 1kg bijvoeren omdat die Ca/P balans minder afwijkend is dan bij granen.
Van bietenpulp heb ik helaas de Ca/P waarde niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:47

Ok, dank je wel voor de informatie :)
Dus als ik het goed begrijp zou ik van bv. die Horse Dinner ook makkelijk meer kunnen geven? Dit is nu eigenlijk wel geen luzerne, maar heeft wel een afwijkende waarde, dus vandaar. Maar ik kan die dan bv. combineren met de spelt, maar daarnaast nog zeg maar 1 kg ofzo apart van geven? Dit heeft dan niet zo'n invloed op die verhouding?

Ben eigenlijk tegelijk ook een beetje op zoek naar een ruwvoervervanger, die ik dan naast het voordroog als extra kan geven. Hij krijgt eigenlijk wat te weinig op dit moment (al ben ik hem niet aan het uithongeren :+ ) dus ik wil nog wel een kilo of 2 kilo extra per dag geven. Maar ik wil dit niet met voordroog doen omdat ik het aantal kg voordroog graag hou zoals het nu is (om allerlei redenen) en ik vind het ook wel leuk dat hij wat andere smaak heeft zeg maar. Ik heb zo bv. een baaltje compact gras van hartog geprobeerd om die reden, maar dat viel toch niet zo mee. Die Horse Dinner die ik nu heb is dus ook (gedroogd) gras, is langstengelig (in theorie, moet de zak nog open doen), bevat geen melasse en maar 5 - 7 % eiwit. Dus dat leek mij ideaal om als extra te geven, maar omwille van die scheve verhouding wist ik het niet goed...

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:46

Als je bietenpulp 1:1 combineert met haver, is de ca/p verhouding goed.
Ja, die verhouding is heel belangrijk, zeker vr jonge opgroeiende dieren.
Maar goed, eigenlijk geldt dit voor alle mineralen. sporenelementen en vitaminen. Ik heb geweldige resultaten gezien van paarden die al fit waren en die nog fitter, beter in hun vel kwamen, doordat ze een uitgebalanceerd dieet kregen.
Daaraan wordt gerekend, dat is waar en erg belangrijk.
Hier geldt dan ook echt 'meten is weten'.

Astrid

www.horsefoodforthought.nl