Cavalor Strucomix sensitive vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Cavalor Strucomix sensitive vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:53

In verband met het op raken van mijn zak voer (waar ik al een jaar mee doe..) ben ik aan het kijken of ik ditzelfde voer terug neem, of dat ik over ga naar wat anders.
Op dit moment heb ik strucomix original.

Mijn pony is een fjordje, 24/7 buiten, prima conditie, wordt gauw vet zegmaar. hoeft niet meer energie.
Hij heeft lichte zomereczeem, dus ik wil graag sober voeren. Maar ik wil wel graag iets voeren
Hij doet zoals net getypt nu al 13 maanden met 1 zak voer. Ik voer dus gewoon weinig, niet dagelijks. Als hij voer krijgt is het 2 handjes en dat misschien 2 keer in de week..

Nou gaat het op de original best goed, hij krijgt ook weinig natuurlijk.
Original heeft 25,5% zetmeel/suiker
en de sensitive 21% zetmeel/suiker
zie daar de reden om dit graag te willen.
Alleen vind ik op de site van cavalor het volgende:
Citaat:
Strucomix Sensitive wordt gecombineerd gegeven met grofstengelig droog hooi. Zeker geen kuilvoer noch jong gras meevoeren!

http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... &pro=27157

Paardlief krijgt voordroog. Dus géén grofstengelig droog hooi. Én hij gaat in het voorjaar gewoon mondjesmaat het gras op.

Zou dat nou echt zo'n groot probleem zijn?
Iemand ervaring met de Strucomix sensitive?

Tass

Re: Cavalor Strucomix sensitive vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:28

Ik ga dit even volgen want ik zit met hetzelfde :j.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:54

Als je graag sober wilt voeren kan je ook Subli zonder geven.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:56

van subli zonder staat mijn paard binnen no time onder de bulten.. Ik vind dat voor mijn paard dus regelrechte rommel :) Subli komt er niet meer in :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:09

Als je zo weinig voer geeft, maakt het denk ik niet uit.
Reken het maar eens uit, hoeveel gram krijgt je paardje? Twee handjes is max 200 gram denk ik. Neem die %'s en reken uit hoeveel je paard binnen krijgt. Dan maakt de hoeveelheid suiker en zetmeel weinig uit, zeker als je erbij bedenkt dat je fjordje waarschijnlijk rond de 400kg weegt en ook hooi en gras eet, waar ook zetmeel in zit.

Als je zo lang doet met een zak voer, zou ik eerder kijken naar de houdbaarheidstermijn, en degene kiezen die het langst houdbaar is. Dan heb je het meeste aan de vitamines en andere zaken die toch minder worden als het voer ouder wordt. En brok is meestal langer houdbaar dan meusli denk ik.
Kun je niet beter van die vitaminekoeken gaan geven? Daar zit weinig anders dan vitaminen in (reken ook daar het aantal grammen eiwit en zetmeel uit). Dan heb je een kleinere voorraad, die minder oud wordt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:13

vitaminekoeken als in van die pavo koeken?
die zijn niet al te best voor eczemers, schijnen vol met suikers te zitten en vaak schuren op te wekken. Dat wil ik nou net voorkomen..

Paardlief krijgt ook wel eens een week wat meer gevoerd overigens. Als ik in een week veel rijd oid dan verandert de hooi/grasopname natuurlijk niet, dus vang ik zoiets op met voer.

Het voer wat ik nu geef ziet er nog prima uit overigens, niet muf oid.
maar als ik iets kan vinden wat nog lager zit in suiker/zetmeel is dat natuurlijk alleen maar fijn?

ik begrijp echter niet waarom je strucomix sensitive niet met gras en voordroog mag geven :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:20

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:29

ze hebben bij cavalor een voedings deskundige ,die kan je evt telefonisch om raad vragen

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:30

Ik heb hetzelfde "probleem", voer ook cavalor maar alleen af en toe een klein beetje ivm schuren en al dik genoeg zijn.
vind cavalor wel goed voer, dus denk dat ik wel gewoon maar weer een zak ophaal.

wij voeren wel wat droog grofstengelig hooi, niet veel enkel s'nachts als ze wel binnen komen, maar ze staan nu nog 24/7 in het gras.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:45

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:28

natuurlijk mag je de strucomix ook geven met gras of voordroog. Ze bedoelen er alleen mee te zeggen dat je naast strucomix ook nog ruwvoer moet geven aan een paard/pony.
en als je zoooooo weinig strucomix voert zou ik me geen zorgen maken over gehaltes aan suikers etc.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:16

Waarvoor voer je eigenlijk? Wat is het doel/ nut van het voer?
Extra energie hoeft niet zeg je zelf al.
Om de vitamines dan? Dan geef je nu te weinig. Van de meeste meusli en brokken heb je bijna een kilo per dag nodig om alle vitamines erin te krijgen. Als je uitrekent hoeveel gram suiker en zetmeel je paard nou echt per dag binnenkrijgt door de Cavalor (1kg) en door zo'n pavo-koek (1koek), dan kunnen die koeken nog best meevallen. Want daar zitten wel alle vitamines is die je paard nodig heeft, en weinig andere dingen.
Als je voert om het geven zelf, gewoon om 'iets' te kunnen geven, is het misschien handiger om alleen een appel of wortel te geven, of een stukje droog brood.

En elke eczemer is anders, en reageert anders op soorten voer. Mijn eigen eczeemfjord kan prima die koeken eten zonder extra jeuk.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 08:40

@jowien; ik voer om in te kunnen spelen op de hoeveelheid arbeid die mijn paard verricht.
Als ik een stuip krijg en 6x in de week rijd kan ik dat niet opvangen door de hele kudde maar wat hoger in het hooi te zetten.

Ik weet vrijwel zeker dat een paar handjes cavalor strucomix veel lager zitten dan 1 koek... geen optie dus.
Bovendien haalt mijn paard, als het goed is, ook uit zijn gras/hooi nog vitamines en mineralen, en is hij daarvoor niet compleet afhankelijk van de inhoud van zijn voerbak toch?

Een appel of wortel als beloning krijgt hij ook wel eens.

Ik ga het gegeven topic eens doorspitten volgende week! :)
En contact opnemen met cavalor ook, ik had inderdaad al bedacht om gewoon eens een mailtje te sturen om het te vragen :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:09

Sorry, ik had niet goed begrepen dat je het voerde voor de extra energie. Dan heb je inderdaad niks aan die koeken.
Advies vragen aan Cavalor is altijd handig.
En ik raad je aan toch ook naar de houdbaarheidstermijn kijken, of kijken of je een kleinere voorraad kunt aanschaffen. Want een jaar is wel lang om voer goed te houden.

(Trouwens... ik heb het toch even uitgerekend: 1 koek = 11,55gr suiker + 39,6gr zetmeel= 51,15gr suiker+zetmeel; en 300 gr cavalor (dat is 3 handjes) = 63gr suiker+zetmeel. Dus het aandeel suiker+zetmeel maakt weinig uit als je zo weinig krachtvoer geeft; een koek is gelijk aan 2-3 hand krachtvoer. De vitamines maakt wel uit, maar dat wordt bij jou genoeg gedekt uit het ruwvoer.)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:10

Ik ben sinds deze week Equine sensitive van D&H gaan voeren, misschien is dat ook iets voor jou?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:24

Pavo koeken begin ik niet meer aan :n.

Daar is mijn paardje alleen maar van gaan schuren. Toen ik gestopt was was het schuren weg, leek toeval... Dus weer koek gegeven en weer schuren gestopt en schuren weg... Ik begin er niet meer aan.

Nouvel: Ik ga eens kijken :j.