Equi Parex,iemand ervaring met dit kruidenontwormingsmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Equi Parex,iemand ervaring met dit kruidenontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 06:55

Gisteren was ik in de plaatselijke ruitershop waar men een nieuw kruidensupplement verkoopt,
om "het gebruik v de chemische ontwormingsmiddelen te verminderen".

De overheid zou dit nieuwe supplement aanmoedigen, omdat door het gebruik van chemische
pasta's de wormen resistent kunnen worden, met alle gevolgen van dien.

Om de 12 weken dien je je paard 5 dagen achter elkaar een zakje te geven met dit supplement,
het zou ervoor zorgen dat je paard oninteressant wordt voor wormen en parasieten.

Ik kan echter nergens in de folder terugvinden of je dan helemaal niet meer hoeft te ontwormen
met de traditionele producten... volgens de mevrouw van de ruitershop niet.

Wie kent dit product en weet het antwoord?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:48

paarden vinden het in ieder geval erg smakelijk, in tegenstelling tot de pasta...

s6801881

Re: Equi Parex,iemand ervaring met dit kruidenontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:50

Het is aan te raden om aan het begin (en einde) van het weideseizoen dan nog chemisch te ontwormen. De paarden worden hier namelijk niet wormvrij van, de kans op een besmetting wordt wel sterk verlaagd.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:51

Ik zag het ook al! Vraag me af of er dan meer ervaringen zijn.. Vond het wel interessant!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:18

MLoeser schreef:
Het is aan te raden om aan het begin (en einde) van het weideseizoen dan nog chemisch te ontwormen. De paarden worden hier namelijk niet wormvrij van, de kans op een besmetting wordt wel sterk verlaagd.

A ok, kon het niet uit de folder halen...

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:37

Ik was ook op zoek naar ervaringen.
Want ergens klinkt het ook wel als 't mooi om waar te zijn' ofzo.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:44

Ze hebben mij verteld dat het dezelfde wormen aanpakt als de andere wormmiddelen. Ben nu met de 5e dag bezig en ga gewoon over 2 of 3 weken een mestonderzoek laten doen. Het klinkt inderdaax bijna te mooi om waar te zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:47

Wat kost het per paard, die 5 dagen?

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:49

Wij hebben het ontlangst gekocht, en voor de eerste keer geprobeerd enkele weken geleden, ik kan nog niet veel vertellen behalve dat het met smaak binnen gegaan is. Het is gebruikt geweest op zowel sportpaarden als recreatie en lespaardjes. Ben zelf benieuwd of het echt werkt, klinkt te goed om waar te zijn. Wij alleszins gaan zeker nog met pasta's ontwormen om de zoveel maanden, voor het zekerheid.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:15

JoCo schreef:
MLoeser schreef:

A ok, kon het niet uit de folder halen...

Nee, dat klopt, dat staat ook niet in de folder. Een kennis van mij heeft het gebruikt en haar paard heeft ondanks dat een wormeninfectie gekregen. Bij navraag zijn haar DA dan ook dat ze minstens 1x per jaar moet ontwormen met een echte ontwormingspasta, en dan ook een pasta die alle wormen doodt. In ieder geval in het voorjaar, voordat ze de weide weer opgaan, aangezien de kans dat jouw paard de andere paarden dan besmet ook groter is.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:22

Ik heb altijd geleerd bij het najaar de fatsoenlijke wormenkuur, omdat je dan de horzel larven dood moet maken.. Maar die van mij staat ook het hele jaar door op de weide en wordt iedere dag de weide bij uitgemest. Ik ga het wel uitproberen en dan geef ik hem 1x in het jaar een fatsoenlijke wormenkuur, maar dat was ik sowieso al van plan.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:47

ik lees verschillende adviezen, de meeste over 5 dagen lang 2 keer per dag 25 gram Equi Parex geven, maar sommigen zeggen 5 dagen achter elkaar 1 keer per dag 50 gram per dag.
Wat doen jullie? Mijn dames staan op een pensionstal niet heel dicht in de buurt van huis. 5 dagen achter elkaar 2 keer per dag komen is niet makkelijk uitvoerbaar, dus als het ook in 1 dosis per dag zou kunnen zou dat al heel mooi zijn.

Iemand een idee wat je paardjes van 400 en 250 kilo aan Equi Parex geeft? De aanbevolen dosis is voor 600 kilo?? Gewoon creatief omrekenen hoeveel ze per kilo nodig hebben?

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:41

SimoneX schreef:
Ze hebben mij verteld dat het dezelfde wormen aanpakt als de andere wormmiddelen. Ben nu met de 5e dag bezig en ga gewoon over 2 of 3 weken een mestonderzoek laten doen. Het klinkt inderdaax bijna te mooi om waar te zijn.

Heb een paar dagen geleden een mestonderzoek laten doen en het was prima! Ze hoeft niet ontwormd te worden :)
Tja, of het aan de Equi Parex ligt? Wie zal het zeggen. Ga half december de 2e kuur geven en daarna weer een mestonderzoek.
Altijd beter als standaar een wormkuur erin duwen. ;)

Kingdom4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:27

Ze hebben mij verteld dat als ik Equi Parex voer ik geen chemische ontworming hoef te geven aan mijn paarden. Ideaal toch.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:40

Ik ga t ook proberen.
Zijn bij mij kort geleden nog gedaan maar in februari ga ik beginnen.

Wil ook graag weten of het 1 of 2 maal daags gegeven moet worden.

En dood t ook de eitjes die in je paard zitten?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:35

Is dit dan een vergelijkbaar middel als verm-x?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:00

Met dit soort middelen maak je de darmflora van paarden minder interessant/gevoelig voor parasieten. En je voorkomt resistentie door te vaak of met te weinig te pasta te ontwormen.
Maar let wel op dat dit nooit kan voorkomen dat je paard een worminfectie krijgt, of een bestaande infectie oplost. Dus bij een infectie moet je wel degelijk chemisch ontwormen.
Met infectie bedoel ik trouwens niet dat je paard onder de wormen zit en er ziek van is, maar dat er meer dan de normaal aanwezige hoeveelheid eitjes etc in de mest zit. Er is namelijk altijd wel wát aanwezig.

Je kan het beste om de zoveel tijd een mestonderzoek laten doen door je dierenarts. Dat kost net zoveel als een wormspuit. En een de hand daarvan bepalen of je chemisch wil ontwormen.
En natuurlijk de conditie van je paard goed in de gaten houden.

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:41

wij gebruiken al jaren Verm-X (http://www.verm-x.nl) dit na het product eerst een gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben. Ik weet niet of parex ook zo goed getest is, kan ik nergens info over vinden

Kingdom4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:19

Als je gebruik maakt van Equi Parex hoef je nooit meer te ontwormen.
Ook niet in de winter of het voorjaar.
Equi Parex reinigt het paardenlichaam en bestaat puur uit kruiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:42

Kingdom4 schreef:
Als je gebruik maakt van Equi Parex hoef je nooit meer te ontwormen.
Ook niet in de winter of het voorjaar.
Equi Parex reinigt het paardenlichaam en bestaat puur uit kruiden.

Sprookjes

Parex is prima om af te wisselen maar risicogroepen zoals veulens of reeds besmette paarden zou ik zeker ook chemisch ontwormen