Ruwe spelt vs geplette spelt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruwe spelt vs geplette spelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:12

Ik zit al een tijdje naar spelt te kijken .. Zie er veel positiefs over en omdat die van mij eigenlijk niks nodig heeft en ik hem toch graag iets geef (na het werk bv.) ben ik dus op zoek naar iets wat toch goed voor hem is. Zo dus spelt .. Nu was ik vandaag in een winkel en deze verkochte geplette spelt (dacht ik, dat kan toch hé? :o ) terwijl een andere het over ruwe spelt had, dit zou beter zijn.

Wat is precies het verschil?
Waarom zou ruwe spelt beter zijn? Zij zei dat het nog langer duurde voor het verteerd was dus beter voor de maag? Maar maakt dit zoveel verschil?

Ik heb op internet gezocht maar kon eigenlijk niks vinden .. Wel gewoon info over ruwe spelt enzo, maar niet over het verschil met geplette.

tamary

Re: Ruwe spelt vs geplette spelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:57

Ruwe spelt bevat meer mineralen, omdat er geen schilletjes af zijn. Geplette spelt heeft dat minder en door het pletten is het veel beperkter houdbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:02

Aha, dank je wel :)
Die mineralen, is dat veel verschil? Kan je dat opvangen met bv. een KNZ liksteen? (weet alleen niet wat daar precies in zit :o ). Of bv. met een supplementje? (Pavo Vital bv.) Heb jij een idee hoe beperkt beperkter houdbaar is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:13

Zoutliksteen bevat minstens 98-99% zout (in natriumchloride verbinding), eventuele toevoegingen van andere mineralen zijn niet in zulke hoeveelheden dat daarmee een tekort kan worden aangevuld.

Beperkt houdbaar zal zo 2-3 maanden zijn, plus dat zo'n zak eenmaal open moeilijker goed te houden is. Hele granen zijn zeker 6 maanden houdbaar.

Granen zijn rijk aan fosfor, dat kan je uitbalanceren met een calciumrijk voer als lucerne of bietenpulp (dikmaker). Pavo vital is ook geschikt omdat de calcium fosfor verhoudingen daarop zijn aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:15

Ok, dank je wel.

Een maand of 2 moet wel lukken om zo'n zak leeg te krijgen denk ik, elke dag een beetje ...
Lucerne & bietenpulp zie ik niet zitten (suikers enzo).

Maar dus gras/hooi + spelt + pavo vital + de KNZ liksteen zou moeten kunnen om alles binnen te krijgen wat hij nodig heeft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:17

Ja. en even doorspringend naar je andere topic. Weeg af wat je die dag wil voeren en gebruik dat als beloning, wat je over hebt doe je daarna in de voerbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:18

Zoiets zal het inderdaad worden :j Dan wil ik die Pavo Vital als beloning gebruiken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:15

voor paarden wordt normaal gezien altijd ruwe spelt gebruikt. Al het positieve aan spelt komt mede door het ruwe kapsel, het "kaf". Dit prikkelt de darmwerking.

ik vraag me af of bij geplette spelt, je dan niet alleen geplette graankorrels geeft, dit zou ik zelf nooit geven. Volle spelt weegt per schep (zo eentje als van pavo) een 600gram, maar zuivere spelt weegt makkelijk voor diezelfde schep.
Bij geplette granen komen de zetmelen onmiddellijk vrij wat slecht is voor de darmflora en is niet de hoofdbron aan energie voor een paard...
Je "moet" wel luzerne bijgeven wanneer je "veel" spelt, want die 100gram Pavo vital compenseert helemaal niet zoveel.

bv 100gram pavo vital aan 20/1 en 200gram spelt aan 1/5 maakt
20 + 2 / 1 + 10
22 / 11
2 / 1 ideale verhouding is 1.5-2 / 1

Van zodra je meer dan 250 gram spelt geeft is de vitamine korrel onvoldoende...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:24

Onze paint merrie krijgt al twee jaar een mengeling van ruwe spelt en strucomix original en dit op advies van een osteopaat.
Toen ze regelmatig moest werken kreeg ze een schep 's morgens en een schep 's avonds maar door omstandigheden staat ze al een jaar stil op de weide en nu krijgt ze een halve schep 's morgens en 's avonds.

Wij zijn heel tevreden over deze voeding, wat mij wel opvalt is dat ze rustiger eet dan met haar vroegere voeding, schijnbaar moet ze regelmatig stoppen om te kauwen op de spelt korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:57

Ik heb ruwe spelt *\o/*

Ik kan alleen nergens vinden hoeveel je daar eigenlijk van mag geven. En in de winkel konden ze mij ook niet helpen ^) (toen dacht ik: maakt niet uit, ik kijk wel op internet, maar dat valt serieus tegen :') ).

Ik schrik wel een beetje van die Spelt/Pavo berekening, ik mag nog niet eens 100 g Pavo geven, heb maar een pony.
Dus dan zou ik amper spelt kunnen geven, en dat was nu ook niet de bedoeling ... Ik heb hem vandaag een kleine 500 gram gegeven en dan 50 gram Pavo, gewoon om te zien wat hij ermee deed. Hij was een gelukkige pony :Y) Hij vond het wel wat :j

Maarja, dan zit ik dus nog met een probleem -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:03

Max. mag je 250gram pavo vital per dag voeren (pony dosering), dus er is ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:07

Echt? Waarom staat dit dan niet op de emmer?

Heb wel dit gevonden:
Paard
Totale dosering paard per dag 100.00 gram
Frequentie per dag 1.00 keer
Hoeveelheid per portie paard 1.00 gram

Pony
Totale dosering pony per dag 50.00 gram
Frequentie per dag 1.00 keer
Hoeveelheid per portie pony 50.00 gram

Overige info
Waarschuwing Maximaal 500 gram per dier(600kg) per dag voeren. Na gebruik de verpakking hersluiten.

Dus op zich kan ik je 250 gram begrijpen :j Maar aangezien er bij die zin 'waarschuwing' staat. Is het dan wel zo goed?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:10

Waarom zo moeilijk doen als er honderden kant en klare producten te koop zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:11

Omdat in die honderden kant en klare producten veel rotzooi zit wat mijn pony echt niet kan gebruiken. (en verder zie ik niet in wat de reactie aan het topic toevoegt).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:12

Veilige marge die fabrikant aanhoud ligt stukje lager dan wat meteen problemen geeft.

Maar waarom meteen 500gr krachtvoer als je pony al te dik is? Krijgen ze hier samen niet eens en die zijn beide keurig op gewicht.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:14

Spelt is toch gewoon een graan en DUS niet geschikt voor paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:27

In al het voer zit spelt :) Naast zoveel andere granen.
Het voordeel van ruwe spelt is dat het nog het volledige graan is, dat het daardoor 'moeilijker verteerbaar' is (wat juist goed is want een paard moet altijd iets in z'n maag hebben) en het bevat heel veel ruwe celstof. Het is dus geen kant & klaar graantje met nog zoveel andere toevoegingen erbij, zoals de doorsnee krachtvoeders ... En wel gewoon geschikt voor paarden.

@ Tamary : Is spelt krachtvoer?
Er wordt toch gezegd dat een paard altijd wat in de maag moet hebben om maag & darmen goed te laten werken en dat spelt hier ideaal voor is. Het werkt goed voor de weerstand en de huid/vacht en zou positieve effecten hebben op jeuk & irritatie (het schijnt zo, daarom dat ik het wilde proberen ;) ) Dan zou ik denken dat je er meer van mag geven dan gewoon krachtvoer? Wat niet wil zeggen dat ik hem 3 kg wil gaan geven, maar als 500 gram al teveel zou zijn, dacht dat het toch wel iets meer mocht :=

Edit; hier is een oud topic met wat info:
[VS] Spelt voeren??

Staat ergens wat in dat de hoeveelheid spelt max. 15% van de totale hoeveelheid voer mag zijn. Maarja, hoe komen ze erbij en hoe bereken je dat? :+

Nog tekst:
Citaat:
Spelt

Spelt is één van de meest originele, natuurlijke granen. Het
is lekker, heel gezond en tevens betaalbaar. Daarom is spelt bij uitstek geschikt als voer voor uw paard. Spelt mist alle technische 'verbeteringen' en bevindt zich nog in de oervorm. Omdat spelt minder snel door ziekten wordt aangetast, zijn chemische bestrijdingsmiddelen niet nodig. Het bevat meer vitamines en mineralen dan andere graansoorten. De belangrijkste voedingsstoffen zitten in
de kern van de korrel.

Spelt bestaat uit een uitstekende mengeling van:

• Vitamines (E, B groep, Foliumzuur, Niacine);
• Mineralen, met name ijzer, magnesium en fosfor;
• Koolhydraten, waaronder speciale koolhydraten die een belangrijke factor zijn bij het stollen van het bloed en het immuunsysteem stimuleren;
• Hoogwaardige onverzadigde vetzuren, welke levensbelangrijke bouwstoffen zijn voor de celwanden en zenuwen;
• Voedingsvezels die de spijsvertering bevorderen;
• Eiwitten welke niet alleen dienen voor energiewinning, maar ook als belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Aminozuren zijn bouwstenen van eiwitten. Spelt bevat zelfs 6 van de 8 essentiële aminozuren.

Het unieke van spelt wordt ook afgeleid uit zijn genetische constructie en voedingwaardeprofiel. Spelt heeft een hoge wateroplosbaarheid, zodat de voedingsstoffen gemakkelijk worden geabsorbeerd door het lichaam.

Glucosamineglycanen die worden aangetroffen in spelt spelen een belangrijke rol bij de aanmaak en opbouw van kraakbeen wat belangrijk is voor soepele en veerkrachtige gewrichten. Ook bevat het cholesterine dat de bloedvaten reinigt. Spelt is de enige graansoort die neutraal in het lichaam werkt, noch zuur nog basisch.

Kortom, redenen te over waarom spelt helpt uw paard gezond te houden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:46

Spelt is graan en graan is krachtvoer. Krachtvoer is voer met meer energie per kg dan ruwvoer en is ook moeilijker te verteren.
Spelt is weliswaar de best verteerbare graansoort en rijkste aan nuttige stoffen, maar het is nog steeds krachtvoer. Nuttig om te voeren, maar erg met mate.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:46

Spelt = graan = koolhydraat = rotzooi. Zo zie ik dat. :D

Waar komt die tekst vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:48

Stond op een ander forum, heb het alweer weggeklikt.
Maar ik denk dat je alles wel kan herleiden naar rotzooi, dan kan je niks meer geven .. Zelfs gras bevat rotzooi :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:49

klopt....spelt = graan = zetmeel dus suiker....en dan schrijft TS dat er in bietenpulp veel suiker zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:53

Dat heb ik niet geschreven :+ Ik heb gehoord dat er in luzerne veel zit en in bieten zal ook wel wat zitten, maar bietenpulp zie ik vooral niet zitten omdat het moet weken (toch hé?).

Weet je, iedereen zegt & vindt wat anders, ik heb tot nu toe alleen maar positief gehoord mbt paarden (pony's) zoals die van mij, dus ik probeer het gewoon. Ik zal vanzelf wel merken wanneer het niet werkt ... Als je moet wachten met proberen tot je 100% zeker bent van iets kan je nog lang wachten, want als je denkt het gevonden te hebben komt er wel weer iemand met een ander verhaal ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:57

in lucerne zit geen suiker....als ze het tenminste niet in de melasse gerolt hebben.
In ongemelasseerde bietenpup zit ook geen suiker,het moet wel weken maar met heet water is dat maar 10 minuutjes.
Paarden voeren is niet makkelijk,en er is zeker geen regel die voor ieder paard geldt.
Over het algemeen zijn vezels en vetten beter dan koolhydraten uit granen en biks.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:58

spelt is idd graan en dus krachtvoer... Gelukkig zit het kaf er nog rond en is kg spelt niet hetzelfde als kg krachtvoer maar eerder 1/4 ruwvoer en 3/4 krachtvoer...

spelt heeft veel goede eigenschappen, maar is nog steeds niet "HET" voer voor paarden...

die 15% bereken je zo:
een paard/pony kan 2% van z'n lichaamsgewicht aan droge stof (dus rekening houden met ghet vochtgehalte in je voer) verwerken, al de rest is balast en komt er onbenut uit. Dus voor een paard van 600kg betekent dit 12kg
Deze 12kg is het totale rantsoen dus 100%, hiervan mag max 25% uit "krachtvoer" bestaan, hieronder valt alles wat als wat voornamelijk in de maag afgebroken en verteerd wordt (zetmelen en suikers), dus granen, brok, muesli,... maar ook appels, wortels,... Dus dat zou zo'n 3kg droge stof zijn, rekening houdend dat muesli's en brok nog een kleine fractie vocht bevatten, zou dit zo'n kleine 3.5kg brok/muesli betekenen.
In het geval van spelt zou dit voor dit paard 1.8kg DS dus 2kg betekenen...

Luzerne bijvoeren om de Ca/P balans beter te krijgen...

Wat is de Ca/P van bietenpulp?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:04

in bietenpulp zit vrij veel calcium....de verhouding met phosfor weet ik niet.