Wat te geven aan je paardje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Wat te geven aan je paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:46

Hai hai !

Ik vroeg mij even wat af...

Om je paardje bezig te houden en met t warme weer af te koelen kan je b.v. een ijsblok geven of iets... Wat kan je nog meer geven?
Ik heb gehoord dat je ook in t warme weer een appelsap koud kan geven, klopt dit?
En wat kan je nog meer geven om je paardje bezig te houden of als het erg warm is ?

xJasmijn

Re: Wat te geven aan je paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:47

Ik doe altijd een skippie bal in een hooinet (in de stal) en in de wei gewoon een skippiebal los, en daar smeer ik dan een beetje appelstroop op, dat vind ie heeeeerlijk!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:54

Iets koud zou ik niet geven, en al helemaal geen ijsblok. Ik heb altijd geleerd dat een paard van te koud water (zeker als hij zelf warm is van rijden) koliek kan krijgen. Afkoelen gaat veel beter door ze af te spoelen met koud water (niet ijskoud!).
Appelsap kun je wel geven, maar daar zit vaak erg veel suiker in - niet zo gezond dus!

Zolang je paard ruwvoer of gras heeft hoef je niets extra te geven om hem 'bezig te houden', dan is 'ie namelijk al bezig met lekker gezonde voeding eten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:16

@xjasmijn, de paardjes staan 24/7 buiten :D met stroomdraad dus een bal is erg lastig op te hangen...

@traiectum de paardjes rijden niet, ze staan lekker in de weide te genieten, worden gepoetst en 1 keer in de week ben ik bezig met Sunny de fjordenkruising die net alles leert.
Water vind ze nog eng, daarom zocht ik ook iets anders en ze hebben zelf ook (zover ik weet) geen waterslang... Appelsap zat ik ook aan suiker te denken, dat is niet echt een goede optie dus.
Omdat ze 24/7 op t land staan dacht ik misschien is het leuk om iets anders te laten doen als alleen maar eten ;)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:39

Eten is nou eenmaal de favoriete bezigheid van een paard :)) ik denk niet dat je paardjes zich vervelen!
Als ze verder niets doen zou ik ze ook niets bijvoeren.

Je zou kunnen denken aan wandelen (door de wei, neem bijv. pionnen, een paraplu of een zeiltje mee), dat is niet belastend en ze leren er veel van. En als ze bang is van water zou ik daar juist mee aan de slag gaan, een paard met watervrees is heel lastig ;) . Zoek er een lekker warme dag voor uit, en laat haar maar wennen aan dat natte spul.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:46

@traiectum ik kom er zelf 1 keer in de week, en dan ben ik bezig met Sunny zoals ik al zei. alles aan het leren want die was compleet groen. Water kan ik alleen doen dmv een emmer, aangezien er geen slang aanwezig is...

Iemand nog ideeen wat je kan geven in t warme weer / verveel tijd? Wij nemen tenslotte ook b.v. een ijsje of iets :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:14

WD-V => VS

chantyyy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:18

een liksteen ergens neerleggen bijvoorbeeld in een grote ton met water (aangezien ophangen niet mogelijk is ) hebben ze tog iets te doen en kan niet slecht voor ze zijn

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:34

Als ze op het land staan en het erg warm is, is een schuilgelegenheid wel erg fijn voor ze. Denk aan de schaduw van (een paar) bomen of een open schuilstal.
Verder voldoende en schoon drinkwater en that's it. Meer heeft een paard imo niet nodig.

Geen liksteen in het water leggen hor! De zouten en mineralen lossen op in het water en het water wordt er zout van, waardoor ze het niet meer drinken.

chantyyy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:53

Had ik idd niet aan gedacht dat het op zou lossen in het water :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:46

@jibbel ze hebben inderdaad een schuilstal dus schaduw is er gelukkig altijd, ook beschutting voor de regen haha