Van voer veranderen bij tijdelijk meer inspanning?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Van voer veranderen bij tijdelijk meer inspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:44

Hallo allemaal!

Volgende week vertrek ik op vierdaagse met mijn welsh pony van 1.25m. Uiteraard ben ik nu meer met hem gaan trainen om hem klaar te maken voor de vakantie. Ik geef mijn pony een schep Tradition van Cavalor 's morgens en een schep 's avonds. Nu zei mijn schoonzus dat ik best even van voer kan veranderen, ze raadt aan om tijdelijk Endurix te geven (ook van Cavalor).

Ik zei haar vorige week dat Romeo zijn billen dunner beginnen te worden ondanks dat ik meer met hem train (en ik het dus logischer zou vinden als hij juist meer spieren zou krijgen), ze zei dat ze hetzelfde had met haar paard. Blijkbaar is dat logisch als paarden plots meer inspanning gaan doen dan gewoonlijk en nog steeds het basisvoer krijgen. (ik ben nu veel meer met hem aan het trainen dan door het jaar) Volgens haar helpt het niet om meer Tradition te geven omdat daar niet de voedingsstoffen in zitten die een sportpaard nodig heeft, ookal is het maar tijdelijk dat het paard meer sport.

Vinden jullie het logisch dat ik van voer verander gedurende de zomer (nu ik meer met hem train) Of volstaat het om gewoon meer Tradition te geven?

Groetjes
Lotte

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:48

Ik zou niet plots van voer gaan veranderen. Als je opeens op een heel ander voer over gaat kan dat echt problemen geven. Je moet een paard langzaam laten wennen aan ander voer. Ook de hoeveelheid moet je rustig opbouwen. Je kunt wel een ander produkt gaan bijvoeren. Dan pas je de hoeveelheid Tradition iets aan (minder) en voert een ander brok oid bij. Paard heeft bij meer inspanning/training wel bouwstoffen nodig waardoor de spieren zich kunnen ontwikkelen. Hij heeft nu meer energie nodig dan hij uit zijn huidige rantsoen krijgt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:54

@ Sim: Daar dacht ik ook aan, dat het niet gezond is om plots heel ander voer te geven. Aan welk product had jij dan gedacht om bij te voeren? Ik heb namelijk totaal geen kennis van voer en zou echt niet weten wat ik kan bijvoeren.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:55

Je zou het erbij kunnen geven. Naast je basisvoer, beginnen met een halve schep en opbouwen tot 1 schep erbij. Begin wel enkele dagen voor je gaat, dat heeft het beste effect. Succes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:02

als je voor een langere periode intensiever gaat rijden, dan is het raadzaam van voeding te veranderen, desnoods alleen 's morgens de nieuwe sportvoeding en 's avonds de "normale voeding"

Als je het nu alleen maar in de aanloop van de 4-daagse is zou ik gewoon meer gaan voeren en eventueel een goeie scheut olie als trage energie bron...

Zelf geef ik sportvoeding en ben van het principe dat mijn paard op rustdagen minder voer krijgt dan op "werk" dagen en dit kan tot de helft verschillen. bv 0.6kg spelt en 0.75kg muesli per dag tijdens een rustweek maar 0.6kg spelt, 1.5kg muesli en 100-200gram zwarte haver. Ik heb 10L emmertjes en ik vul deze steeds aan met luzerne zodat mijn paard altijd "evenveel" voer krijgt naar haar idee...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:38

@ Udo2001: We vertrekken volgende week vrijdag (12 augustus), dus ik kan dus een week op voorhand ermee beginnen moest het nodig zijn.

@ petitparis: Het is zo dat ik in de zomer wel meer rij dan in de winter. Na de 4-daagse ga ik niet plots veel minder rijden, maarja ook niet meer 4 keer in de week 20-30 kilometer.
Die goeie scheut olie, hoort lijnzaadolie hier ook onder? (dit geef ik hem reeds)
Je zegt dat jouw paard minder krijgt dan op werkdagen, maar bij jou zit er wel haver bij. In het voer van mijn pony zit geen haver, ik denk dat dat ook wel scheelt. Volgens mijn schoonzus heeft het geen zin om meer Tradition te geven omdat er te weinig voedingsstoffen in zitten voor een sportpaard.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:46

Maar je traint 'm toch ook niet als sportpaard?
Denk dat de olie voor de langzame energie een goede aanvulling is op het rantsoen met daarnaast wat meer energie-rijker voeraanvulling. Je gaat op vierdaagse, da's een soort van trektocht idee denk ik? Dan moet hij voldoende energie hebben/opbouwen om dat vol te houden. Daar is die olie perfect voor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:05

ik geef niet dagelijks extra haver bij, alleen bij meer dan 4x/week arbeid EN een wedstrijd. Mijn paard wordt niet heet van haver, maar er zijn genoeg sportpaarden die dat wel doen en dus een havervrije voeding krijgen...
mijn stalbaas gaf zijn renpaarden ook de tradition, maar dan extra haver erbij, maar die inspanningen zijn vele malen intensiever dan 3-4x/week een buitenrit of uur dressuren...
Mensen denken vaak dat een uur L-niveau dressuren al zware arbeid is en eigenlijk hoef je een paard daar amper voor bij te voeren...

lijnzaadolie valt ook onder olie, maar voor extra energie denk ik wel eerder richting 100-200ml/dag en dan is lijnzaadolie een dure olie om te geven

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:12

Hou er ook rekening mee dat het meeste voer pas na 3 weken begint te werken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 15:17

@ Sim: Nee ik train hem inderdaad niet als sportpaard, maar hij doet wel véél meer dan gewoonlijk.
De vierdaagse houdt inderdaad trektochten in: vrijdag gaan we tot de plaats van bestemming, de 2 volgende dagen daar rondrijden en de 4e dag weer terug.

@ petitparis: een uur L-niveau dressuren is wel wat anders dan 5 uren aan 1 stuk 330 kg vooruit trekken hé, dus ik vind dat dat onmogelijk vergeleken kan worden. Mijn pony zijn achterwerk wordt duidelijk dunner, dus moet er iets niet goed zijn aan mijn voederwijze/-hoeveelheid.
Ik geef mijn pony dagelijks 50 ml per dag lijnzaadolie, maarja het is ook een pony hé, jij mikt misschien op 100-200 ml per dag voor een paard?

@ bora: na 3 weken pas??? Ik dacht dat het een paar dagen was..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:38

nee, E-pony van 400-450kg. voor paarden spreekt men zelfs over 2 kopjes/dag. En er staat nergens wat je met je pony doet buiten die 4-daagse trektocht. zowieso geef ik op dagen dat ik met m'n paard werk meer krachtvoer.

voer opbouwen naar wedstrijden toe kan je op 2-3 dagen, maar als je van voer verandert merk je idd pas na enkele weken of het werkelijk een goede keuze geweest is. Tenzij je ook ineens veel meer geeft en je pony/paard gat stuiteren... maar invallen/bijkomen zie je niet op enkele dagen...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 15:52

Mijn excuses, dat was ik vergeten te vermelden. Normaal gezien zijn het tochten van +/-15 km, ongeveer 2 keer per week. Daarnaast ook nog wat longeerwerk ongeveer 1 keer per week. In de zomer ga ik vaker rijden, zo een 3 keer per week ook ongeveer 15 km. Nu, net voor de 4-daagse dus, is het nog vaker, tot 5 keer per week. De afstand wordt opgevoerd en de snelheid ook. Maandag hebben we een langere afstand gedaan, toen heeft hij 30 km gelopen op ongeveer 4 uren tijd. Dinsdag hebben we de snelheid opgevoerd, toen was het 10 kilometer op een uur tijd.

Invallen zie je inderdaad niet op enkele dagen, maar ik ben ook al langer aan het trainen voor de vakantie.(lees: meerdere weken)

Denk jij dat het kan helpen om gewoon de hoeveelheid Tradition aanzienlijk te veranderen? Als je na enkele weken pas merkt of van voer veranderen helpt, lijkt het me nutteloos om dit te doen. Mijn doel is gewoon dat hij die 4 dagen goed kan uithouden zonder zo af te vallen (want dat wijst erop dat hij geen reserves meer heeft en dus te diep gaat, ookal laat hij het niet merken).

bora

Re: Van voer veranderen bij tijdelijk meer inspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:03

Dit is mijn zo verteld door mijn voerleverancier verteld toen ik over ging op ander voer. Dat het ong. 2-3 weken duurd voor dat een paard/pony erop gaat reageren en ook 2-3 weken nog werkt na stoppen met het voer.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:05

Voor inspanningen die je omschrijft (vierdaagse) is echt geen omstelling van voer nodig, laat staan extra bijvoeren. Een beetje training is veel belangrijker, maar dat doe je al. Voor een gemiddeld getrainde welshpony is dit een fluitje van een cent.
Dat de billen wat dunner lijken te worden is waarschijnlijk niet ondanks, maar dankzij de extra training. De pony raakt wat overtollig vet kwijt en dat is alleen maar goed.
Mooie pony trouwens!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:31

als je veranderd bent van 2-3x/week naar 4-5x/week zou ik toch de hoeveelheid voer opdrijven (2x een halve schep extra of zelfs 's morgens 1 en 's avonds 1/2, jij kent je pony het best) en indien je pony rust krijgt na de 4-daagse onmiddellijk terug naar je "gewoonlijke" hoeveelheid om verzuring tegen te gaan.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:42

Allemaal erg bedankt voor de tips!

@ bora: ik wist niet dat het zo lang duurde, bedankt dus voor de info.

@ lageveld: De training vond ik inderdaad logisch, je gaat ook geen marathon lopen zonder wat meer te trainen hé :) Dank je voor het complimentje over mijn pony.

@ petitparis: Ok dank je. Na de 4-daagse ben ik inderdaad van plan om het voer te verminderen en ook het werk niet drastisch te verminderen, alles langzaam afbouwen, dat lijkt me het beste voor zijn lichaam.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:56

Je gaat met een kleine welsh voor de kar lange ritten maken.
Je geeft aan dat in de voorbereidende fase de billen zijn gaan invallen.

Zo'n kleine pony kan dat werk niet aan !!!!
Wanneer de billen gaan invallen dan is zij bezig met het opeten van haar eigen spieren tijdens de rit.
Dit is niet met extra voer op stal bij te voeren, het werk is te zwaar voor haar.

Als je echt die vierdaagse wil gaan doen met je kleine pony heb ik één advies.
Doe het zelfde als de boeren vroeger deden met hun trekpaarden voor de ploeg.
Neem haver mee en voer dat tijdens de rustpauzes van de rit.

Haver is koolydraat, is directe energie,

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:24

Ariebren, sorry, maar wat een onzin. Ik heb dit met een vergelijkbare pony (zie avatar) regelmatig gedaan. Met een lichte marathonwagen en niet meer dan 2 niet te zware personen op de kar is dit voor een welhpony echt een peuleschil. En zeker ook niet te vergelijken met het werk wat boerenpaarden dagelijks voor de kiezen kregen.
Een veel groter probleem is dat welshpony's doorgaans te dik gevoerd worden. Het is van nature nu eenmaal een sober ras. En haver voeren tijden zo'n ritje? Doe normaal. Hooguit een beetje koelen op de hals en drinken aanbieden mocht het erg warm weer zijn.

Uit wat ik lees is TS goed bezig en kan ze beter alle adviezen over extra voer in de wind slaan. Zelfs op alleen gras/hooi kan een pony als deze, mits gezond uiteraard, dit makkelijk aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:35

Ja hoor, jij weet het beter.
We hebben het over een Welsh pony van topic starter.
En dan hebben we het over een ongeveer 300 kg paardje tegenover een 1000 kg trekpaard.

Die kleine welshjes zijn niet geschikt en sterk genoeg om in hun uppie een kar te trekken met twee man / vrouw erop.
In twee span dan ben je beter af, maar om zo'n klein ukkie af te matten tijdens de training die nu al gebeurd ???
Sorry hoor.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 22:43

@ Ariebren: dank je voor je mening. Ik begrijp je zeker wel hoor. Ik kan me voorstellen dat welsh pony's grassprietjes zijn als je Irish cobs en tinkers gewoon bent. Er zijn ontzettend veel mensen die vinden dat ik een beul ben omdat mijn pony niet sterk genoeg is. Die mensen hebben allemaal 1 ding met elkaar gemeen: ze hebben nog nooit zelf een welsh pony (voor de wagen) gehad. En daar is ook niets mis mee, maar iedereen onderschat die ukkies, ze kunnen meer dan iedereen denkt. Enkel welsh-eigenaars weten over wat ik spreek.

Vorig jaar ging ik met de haflingerclub mee op 5-daagse in de Veluwe. Iedereen zei "Wij gaan langs die weg, maar neem jij maar die weg, je pony kan die rit van ons niet aan", maar ik wist wel beter en ben gewoon met de groep mee gegaan. Ik was de enige met een enkelspan, en dan nog wel met een welsh pony, de rest had allemaal haflingers. (haflingers met aardig wat conditie) 's Avonds lagen alle haflingers helemaal k.o. in de wei, mijn pony liep te galopperen en de haflingers aan te sporen om met hem te spelen. Zo ging het verder tot dag 5, mijn pony was de enige die actief bleef. Sindsdien heeft mijn kleine welsh pony ontzettend veel respect gekregen van de leden van de haflingerclub.

@ lageveld: Inderdaad, heel veel welsh pony's worden te dik gevoerd, daar let ik ook heel goed op dat dat hier niet gebeurt. Voeren tijdens de ritjes doe ik nooit, volgende week zorg ik ervoor dat hij water heeft tijdens de pauzes en ik laat hem wat rusten, maar voeren doe ik niet.
Op alleen gras of hooi riskeer ik het toch niet, maar door het jaar krijgt mijn pony niet veel extra en toch doet hij het alsof alle ritjes een fluitje van een cent zijn.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:49

Ariebren schreef:
Ja hoor, jij weet het beter. .....

Inderdaad, in dit geval denk ik het, na meer dan 20 jaar ervaring met welshpony's beter te weten. Je vergelijking gaat ook volledig mank.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:52

Ah, ik lees het nu pas. Prima verhaal Lotte!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:05

Ik ben geen voerdeskundige maar spreek nu uit ervaring en lering van de eigenaresse van mijn bijrijdpaardje.
In juni hebben wij een trektocht gereden van 5 dagen ca 30 a 35 km per dag, dit met een pony (welsgrootte) voor de kar met 2 mensen (waarvan 1 niet al te licht) erop. Daarnaast zou er een paard meegaan onder het zadel die de gehele training meegelopen heeft maar helaas vlak voor vertrek kreupel werd.

Eigenaresse heeft paarden al ruim van van te voren flink bijgevoerd (2x per dag voerbeurt ipv 1x per dag + onbeperkt hooi/gras) zodat ze wat extra reserves op zouden bouwen. Verder kregen de paarden naast de standaard voerhoeveelheden bij extra werk ook extra voer, de hoeveelheid die erbij gegeven werd was afhankelijk van de inspanning, bij een uurtje dressuren was dat natuurlijk wat minder dan bij een trainingsrit van 30 Km.

Ik zou dus ook de hoeveelheid voer van jouw paard gaan opvoeren en daarnaast afhankelijk van de hoeveelheid werk zelfs nog extra bijvoeren, niet standaard maar gewoon een halve schep extra voer na een trainingsrit. Als je paard nu al invalt krijgt hij het zwaar tijdens de vierdaagse, nu dus zoveel mogelijk reserves meegeven en wellicht ook je training aanpassen.. de conditie heb je nu (als ik het lees) wel opgebouwd, die blijft met wat minder werk ook wel intact.

Mijn advies: Training omlaag (niet stil maar wel omlaag), voer omhoog. Op die manier kan je pony de reserves die hij nu al kwijt is (en niet kan missen tijdens de vierdaagse) misschien nog wat opbouwen voor de vierdaagse...
Succes natuurlijk!

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:08

Roggebrood is wel goed te voeren tijdens rust, omdat het best zacht is kan het dus makkelijk met bit, is best veel directe energie en de meeste paarden vinden het heerlijk.

Wij hebben tijdens de vierdaagse een beetje extra sportbrok gegeven maar ze waren aardig op gewicht...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 12:31

@ Nikitah86: Dank je voor je tip. Wat betreft de hoeveelheden kan ik op zich mijn plan wel trekken, ik heb ondertussen ook alweer 16 jaar ervaring met paarden en ook met voeren.(niet met verschillende voeders, wel met de hoeveelheden) Het topic was vooral bedoeld om te kijken of bokkers zouden luisteren naar mijn schoonzus met het advies om tijdelijk van voer te veranderen, of dat het misschien voldoende zou zijn om gewoon meer voer te geven. Meer voer geven zou ik wel kunnen testen, maar over een week vertrek ik al, dus het moest snel beslist worden welke oplossing ik zou kiezen, vandaar mijn topic. Maar toch bedankt! ;)

@ E_W: Van dat roggebrood wist ik niet. Geef je het dan vers of gedroogd?