Pony op weide 24/7, eten bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

Pony op weide 24/7, eten bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:15

Onze pony staat op een weide, 24/24 7/7 momenteel....
Moet ik hem nu bijvoeren? Want kgeef hem nog steeds 2x per dag een handvol onderhoudskorrel en een wortel of 4.
Doe ik hier goed aan of beter alleen een worteltje ipv onderhoudskorrel nu? Hij staat wel goed rond.. :-$

grtz

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:22

Het hangt er vanaf wat je pony doet. Wortelen zijn sowieso niet zo goed voor je pony; veel suiker. Dat heeft-ie helemaal niet nodig. En de meeste pony's kunnen het nu ook wel af met alleen gras, of evt hooi erbij.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:24

Dat is zo moeilijk te zeggen. We missen een aantal dingen namelijk:

* hoe is het gras in de wei? (volle wei, kale wei)
* Leeftijd van het paard? ( in de groei, ouderdom)
* Arbeid van het paard? (recreatief, of in de sport)
* Gezondheid vna het paard? (ziek, herstellende, gezond of drachtig)

Mijn fjordenjaarling staat ook zo op de wei met mijn 2 shetters, bij mijn ouders.

Omdat hij in de groei is voer ik hem sowieso 1kg pavo podo grow op een dag. Maar hij is een dikke maand geleden gecastreerd en dat heeft nogal wat bijwerkingen gehad (etter uit de wonden, hij is ziek gewordne omdat zijn weerstand zo laag was, was dus enorm ingevallen). Toen heb ik hem ook nog erbij 1 kg cavalor probreed gevoerd (muesli) per dag en slobber elke dag.

Nu is hij inmiddels weer bijgekomen en zitten we weer op die 1 kg pavo podo grow per dag. Mijn wei is hartstikke kaal, dus krijgen ze bij mij onbeperkt hooi erbij gevoerd.

De shetters eten alleen het hooi en krijgen een halve pavo koek per dag.

Edit: ik voer ook 3 maal per week lijnzaad door de brokken! Dit omdat mij weides erg kaal zijn, wil ik zandkoliek zo proberen te voorkomen. Ik kook de lijnzaad 20 min, laat het afkoelen en meng het door het voer.

Vke

Re: Pony op weide 24/7, eten bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:07

Pony staat nu gewoon stil....de bedoeling is om hem hopelijk zover te krijgen dat hij recreatief wil rijden.
Wei staat genoeg gras....geen hoog gras, maar genoeg.
17jaar (zeiden ze, toen we hem kochten)
Hij zou gezond moeten zijn.

De hoefsmid zei dat we hem eigenlijk niet meer mochten voeren tot de 23ste volgende maand....dat hij genoeg gras had van de weide.....maa hij komt van 1kg voeding s'morgens en 1kg s'avonds bij vorige eigenares en hooi. Maar daar stond hij wel op stal.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:10

Nou denk niet dat dan bijvoeren nodig is hoor.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:10

wow in dat geval zou ik hem totaal niets extra meer geven!
totaal GEEN inspanning en een weide met voldoende gras moet echt ruimschoots volstaan.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:02

Ik zou hem niet bijvoeren.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:13

nuja...kon het weer niet laten, kheb hem net nog een handje korrel gegeven en een worteltje.....vind het zo zielig als ik hem niks geef, aangezien hij van zoveel komt..... Maja...miss moet ik toch ma wat strenger zijn (voor mezelf dan) en hem echt niets meer bijgeven...? Geven jullie nog? Nuja...jullie zullen wel werken met jullie paarden... Soms laat ik hem wel eens wat stappen aan de longe....iedere dag ga ik wel effe wandelen met hem aan de hand in de weide. Maar echt werken moet hij dus (nog) niet....wantja, kmoet de vertrouwensband opkrikken met hem....

de weide is sinds een 2weken in 2en verdeeld.....ik heb de schapen er ook weggehouden, zodat op dat stuk het gras terug mooi kan groeien. zodat hij er nadien op kan.... De schapen staan meer op een stuk waar hij dan weer niet komt.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:45

Je kan hem best een handje onderhoudsbiks geven per dag. En van een paar wortels word hij echt niet dik hoor. Mocht je wat meer gaan doen met hem kwa rijden zou ik hem na het rijden wel wat meer brok geven. Ik kreeg als advies na het rijden een halve schep krachtvoer te geven.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:19

JastieHorse schreef:
Je kan hem best een handje onderhoudsbiks geven per dag. En van een paar wortels word hij echt niet dik hoor. Mocht je wat meer gaan doen met hem kwa rijden zou ik hem na het rijden wel wat meer brok geven. Ik kreeg als advies na het rijden een halve schep krachtvoer te geven.

ok...dank je.
zolang ik niks mis doe is het goed...want wil natuurlijk niet dat hij hoefbevangen wordt door teveel gras/eten of iets dergelijks.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:33

Ik trainde met mijn merrie vijf keer in de week op Z niveau en die kreeg helemaal niks bij. Dus dat is ook met rijden erbij eigenlijk helemaal niet nodig!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:25

Nergens voor nodig. Ruwvoer alleen is prima en meer dan voldoende. Biks en wortelen zou ik ook schrappen. Af en toe een wortelschijfje als beloning.

Denk wel aan een liksteen waar ze naar behoefte bij kunnen.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:28

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:56

Als de hoefsmid zegt dat je hem niet bij moet voeren , zal dat mischien zijn omdat hij iets heeft gezien , dat de pony te dik is , of dat hij tegen bevangen aan zit ?
Heb je dat niet gevraagd ?
Onze smid zegt zoiets niet zomaar , die heeft daar dan een reden voor .
Mischien kun je een stukje summerfit koek geven als je komt , heeft ie toch wat .

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:00

Brok bijvoeren zal niet nodig zijn, wij voeren altijd hooi bij. Zoals ik het zo lees heeft je pony niets nodig.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:01

mijn haflnger van 1 staat op de wei ,
ik voer hem 2x per dag hooi bij en 1 keer per dag veulenbrok

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 18:28

sjonnie48 schreef:
Als de hoefsmid zegt dat je hem niet bij moet voeren , zal dat mischien zijn omdat hij iets heeft gezien , dat de pony te dik is , of dat hij tegen bevangen aan zit ?
Heb je dat niet gevraagd ?
Onze smid zegt zoiets niet zomaar , die heeft daar dan een reden voor .
Mischien kun je een stukje summerfit koek geven als je komt , heeft ie toch wat .

hij zei dat hij vroeger al eens hoefbevangen was geweest en dat ik dus daarvoor moest opletten....
maar miss moet ik dan maar eens naar koekjes zoeken ofzo, die hij wel mag en moet ik proberen een tijdje niets meer bij te voeren...., is gewoon omdat hij nu wel naar ons komt omdat hij denkt dat hij dan eten krijgt, in het begin kwam hij nog niet eens af....zelfs niet waar hij stond bij de vorige eigenaar. Kzou het jammer vinden dat hij nu opeens ook niet meer wil komen omdat we niets bij hebben voor hem. :-$
grtz

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:33

als die pony al eens bevangen geweest is kan je er maar beter voor zorgen dat die niet te dik gaat worden.
Anders is dat dier ziek voor je het weet :j
Snijd anders een wortel in plakjes en geef hem een plakje ipv een hele wortel.
Dan blijft hij toch naar je toe komen zonder dat je hem ziek maakt.
En zorg dat dit dier voldoende beweging heeft!!!!
Is ook erg belangrijk.

succes met je pony

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:23

Als hij vroeger bevangen is geweest dan zou ik hem idd niet bijvoeren!! Daar moet je echt heel goed mee oppassen hoor.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:53

Ok...dan zal ik iets moeten zoeken waarmee ik hem kan belonen als hij flink mee wandelt of voetjes geeft enz...
Partner ziet hem niet iedere dag en hij zegt dat hij wat afgeslankt is.....maar zelf zie ik dat niet en vindt dus van niet. Nuja, miss als m'n vriendin terug eens komt kijken dat zij wat verschil ziet of niet, heeft hem al meer dan een week niet gezien. Kan een wortel eigenlijk zoveel kwaad dan? :-$ Dank jullie wel voor de hulp/info

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:16

Heb je misschien een foto van het paard waar het om gaat?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:18

Als je een plakje wortel geeft ipv een hele dan geef je al minder om dik van te worden.
Verder, als je pony bevangen is geweest zal het dier gevoeliger blijven reageren op suikers.
Suikers kunnen het dier dan al ziek maken dus matig hier zo veel mogelijk in.
Toen mijn shet te dik was toen ik haar kocht ben ik met haar gaan fietsen.
Vonden we beide erg leuk om te doen, pony kwam in conditie en ging zich snel beter voelen.
Na een paar maanden was ze op een heel mooi gewicht en zat beter in haar vel.
Werd vrolijker en speelser.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:20

JastieHorse schreef:
Heb je misschien een foto van het paard waar het om gaat?

geen recente, alleen van 14dagen terug toen hij hier eerst was.
dusja...zie je geen verschil nu natuurlijk.

NaatSaloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:26

ik zou hem niet 4 wortels per dag geven

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:28

Ligt eraan wat hij doet, en hoe vol de weide is. Mijn merries staan op een schraal landje, en krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd. Ik geef hoeveelheid naar wat ze eten. Is het de volgende dag sochtneds al op, geef ik ze nog meer. Wel graszaadhooi, dus voor buikvulling en dan krijgen ze 1x per dag voordroog er ook nog bij, en voor het werk mueslis.