Voeren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Voeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:33

Ik word er gek van.. zoveel voer en wat moet nou wel en wat nou niet?!
De een zegt tegen me, je pony is niet te dik je moet graan voeren en minder hooi.. de ander zegt nee juist veel hooi en weinig brok/graan.

En ik, tsja ik wil t niet fout doen maar weet t zo onderhand niet meer.. (waarschijnlijk net zoals veel andere hier) Dus probeer ik het maar eens hier.

Even wat informatie:
Naam: Silvester (Sil)
Leeftijd: 4
Ras: Kruising Welsh x Shetlander
Silvester staat voor de kar en het verschilt heel erg per week en het weer hoeveel we mennen. Zowiezo 1x per week een 30 tot 60 minuten in de bak. Eigenlijk probeer ik hem elke dag aan het werk te zetten, door middel van longeren, mennen, wandelen.

Ben sinds vorige maand verhuist van stal, Silvester staat vanaf een maandje 24/7 buiten en heeft de keuze uit weiland en zandbak.
Het land is in 3 stukken verdeelt en elke week verhuizen ze van stukje.
Sil is te dik, hals ziet er wel goed uit, maar buik is vrij dik en een kuil in zijn kont.
Op de vorige stal moest ik zelf voeren en werd Sil alleen gevoerd als hij gewerkt had. (handje kruidenmuesli + 50gr vital complete + zeewier + lijnzaad)
Nu op zijn nieuwe stal word er 's ochtends gevoerd. Silvester wou ik graag wat actiever hebben ivm de wedstrijden die we afgelopen maanden hadden begon ik hem granenmix van subli bij te voeren. Een kwart 's graan ochtends en een kwart 's graan avonds + 50gr vital complete +zeewier + lijnzaad + handje muesli.

Graan is nu op en heb niet echt verandering gemerkt bij Silvester.
18 Juli gaan we op vakantie naar Drenthe met als doel lekker te mennen! Omdat ik hem daar graag wel wat extra's wil geven heb ik all sports van Pavo gehaald.

Ben gestopt met de zeewier en lijnzaad, omdat ik ineens bedacht waarom voer ik het en zie ik echt wel verandering bij Sil?!
Ben dus bang dat ik er maar vanalles in stop zonder dat ik eigenlijk weet of het wel werkt.
Ook de Pavo Vital Complete wil ik mee stoppen als het op is, vooral nadat iemand mij had gevraagd of ik vond dat het werkte, enja dat weet ik dus niet.

Ik vraag me dus af.. wat is nou het best?!
Sil moet afvallen.
Alle bijvoer stoppen? Dus geen brokken meer, geen handje muesli, geen vital complete?
En alleen als we dat weekje naar Drenthe gaan wat extra bijvoeren met All Sports?
Moet hij van het gras af? Weet alleen niet of dat mogelijk is en dan staat hij dus alleen. En wat moet ik dan bijvoeren aan hooi?

Heb hulp nodig :P Of iig iemand die met me mee wilt denken haha want alleen kom ik er niet uit!

(ben trouwens Vital Complete gaan voeren nadat Sil vorig jaar inene onder de bulten zat, wat waarschijnlijk te maken had met verlaagde weerstand.)

Sil nu:
Afbeelding

meikie

Re: Voeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:10

Ziet er prima uit op de foto, ik zou zeggen gewoon doorgaan met hoe je nu voert. En een pony heeft, zeker in de zomer, niet heel veel nodig maar om nou te stoppen met voeren. Dat zou ik niet doen, dan een halfje op een dag.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:21

als je hem actiever wilt hebben kan ik je de sport + van equifyt adviseren
dit is een natuurlijke mueslie
kijjk maar eens op www.equifyt.be voor meer informatie ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:08

Maar stel dat ik hem op zand zet ipv gras, hoeveel hooi moet ik dan bijvoeren?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:21

Een pony als de jouwe heeft op zich niet zoveel nodig. dus 24/7 weidegang met voldoende gras, kan al maken dat je pony teveel voedingsstoffen binnen krijgt en dus te dik wordt. Wel is het zo dat weides vaak te eenzijdig ingezaaid zijn en niet/foutief bemest/gekalkt worden voor paarden. Daarom zou ik de pavo Vital complete niet weg laten. Lijnzaad en zeewier zijn dingen die ik nooit gedurende het hele jaar zou geven. Lijnzaad vnl tijdens de rui en/of na en koliek of ten tijde van langdurige intensieve arbeid (hoog vetgehalte)

Niet elk paard/pony reageert hetzelfde op krachtvoer. Het zou eveneens kunnen dat als je pony effectief te dik is, absoluut niet "frisser" wordt van krachtvoer. bv mijn EV stond 2 jaar terug te dik en kreeg 3.5kg krachtvoer (veel te veel achteraf bekeken) een schep haver meer of minder maakte geen verschil. Nu is ze goed op gewicht en krijgt maar 1.5kg/dag en nu heeft ze veel meer energie. 1 Ze haalt meer uit minder voer en 2 ze voelt zich beter in haar vel.

Algemeen een paard/pony heeft minimaal 1% van zijn lichaamsgewicht nodig aan "droge stof" en kan maximaal 2% verwerken, de rest wordt gestockeerd als vetweefsel of komt er gewoon weer uit langs achteren.
Dus stel: jouw pony weegt 200kg dan heeft hij minimaal 2kg nodig en kan maximaal 4kg droge stof verteren. Hiervan mag maximaal 25% bestaan uit krachtvoer (granen, brok, lijnzaad, wortels, appels,...) de rest moet ruwvoer zijn. Dit zou betekenen dat als jij je pony op zand zet, je minimaal
2.5kg en maximaal 5kg hooi moet geven (hooi heeft een vochtgehalte van +/- 80-85%) en maximaal een 700gram krachtvoer/dag mag voeren.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:36

Petitparis, bedankt voor je bericht!

Ik zelf denk dat het beter is als hij op zand komt te staan met bijvoer van hooi, maar dat zou betekenen dat hij wel alleen komt te staan. Wel met aangrenzend land waar nog 1 (binnenkort 2) ponys in staan.
En dan zou hij misschien per dag een uurtje op het gras komen als de bak wordt gebruikt.
Is dat eerlijk voor hem?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:40

't zou wel jammer zijn voor hem dat hij niet bij z'n vriendjes kan zijn. Misschien dat een graaskorf ook een optie is, zo kan hij bv door de dag nog op de weide bij z'n vriendjes en voor de nacht dan op het zand met een beetje hooi

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:47

Graasmasker zat ik ook aan te denken. Had ooit zo'n greenguard gekocht maar die zat niet goed. Dus weer terug gebracht. Bij die andere graasmaskers lees ik vaak dat ze wondjes krijgen?
Als hij zo'n graasmasker om heeft, kan hij 's ochtends niet bijgevoerd worden met brok.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:51

ik zou geen brok gaan bijvoeren, hooguit op de dagen wanneer je hem werkt. Of toch tot hij beter op gewicht is. verder ben ik helemaal geen voorstander van brok, dit is of veel te geconcentreerd of bevat veel te veel "afval". beide zijn slecht voor de maag van een paard.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:51

Je kan sowieso even naar de fouragehandel en daar vragen welk voer (en hoeveel, en überhaupt óf) ze aanraden.. Heb ik toen ook gedaan met Bis en ben helemaal happy (hij staat btw nog steeds op Fyto Gold :P ), hij doet het er zó goed op! Dus misschien dat je daar qua brok dan weer een beetje mee geholpen bent :)

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:40

tja altijd lastig, soms is het een beetje uitzoeken wat het beste werkt en wat er mogelijk is. Maar waarom wil je hem wel bijvoeren maar niet op het gras zetten? Ik zou juist hem liever op de wei zetten. En alleen bijvoeren met muslie of brok na het werk. Dan zou 1 handje per keer genoeg zijn.
Probeer dit een tijdje en als hij dan te dik wordt kun je hem altijd nog iets minder op de wei zetten of juist in de wei zetten die een beetje schraler is ipv een vollere weide.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:22

Ik zou in principe geen brok voeren mits je genoeg en goed ruwvoer voor handen hebt, misschien wel een vitaminebrokje (Topfitmix van Healthy herbs, maar ook andere merken hebben een vitamine brokje; maar kies dan 1tje op basis van organische stoffen, zonder toevoeginen, die zijn goed opneembaar en geven weinig balaststoffen). En mocht je toch wat willen voeren, heb ik met dit soort ponies die snel te veel krijgen goede ervaringen met Healthy Herbs, Weidebrok of hooguit Basisbrok is prima voor dit soort ponies.

Equihappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:45