De een zegt tegen me, je pony is niet te dik je moet graan voeren en minder hooi.. de ander zegt nee juist veel hooi en weinig brok/graan.
En ik, tsja ik wil t niet fout doen maar weet t zo onderhand niet meer.. (waarschijnlijk net zoals veel andere hier) Dus probeer ik het maar eens hier.
Even wat informatie:
Naam: Silvester (Sil)
Leeftijd: 4
Ras: Kruising Welsh x Shetlander
Silvester staat voor de kar en het verschilt heel erg per week en het weer hoeveel we mennen. Zowiezo 1x per week een 30 tot 60 minuten in de bak. Eigenlijk probeer ik hem elke dag aan het werk te zetten, door middel van longeren, mennen, wandelen.
Ben sinds vorige maand verhuist van stal, Silvester staat vanaf een maandje 24/7 buiten en heeft de keuze uit weiland en zandbak.
Het land is in 3 stukken verdeelt en elke week verhuizen ze van stukje.
Sil is te dik, hals ziet er wel goed uit, maar buik is vrij dik en een kuil in zijn kont.
Op de vorige stal moest ik zelf voeren en werd Sil alleen gevoerd als hij gewerkt had. (handje kruidenmuesli + 50gr vital complete + zeewier + lijnzaad)
Nu op zijn nieuwe stal word er 's ochtends gevoerd. Silvester wou ik graag wat actiever hebben ivm de wedstrijden die we afgelopen maanden hadden begon ik hem granenmix van subli bij te voeren. Een kwart 's graan ochtends en een kwart 's graan avonds + 50gr vital complete +zeewier + lijnzaad + handje muesli.
Graan is nu op en heb niet echt verandering gemerkt bij Silvester.
18 Juli gaan we op vakantie naar Drenthe met als doel lekker te mennen! Omdat ik hem daar graag wel wat extra's wil geven heb ik all sports van Pavo gehaald.
Ben gestopt met de zeewier en lijnzaad, omdat ik ineens bedacht waarom voer ik het en zie ik echt wel verandering bij Sil?!
Ben dus bang dat ik er maar vanalles in stop zonder dat ik eigenlijk weet of het wel werkt.
Ook de Pavo Vital Complete wil ik mee stoppen als het op is, vooral nadat iemand mij had gevraagd of ik vond dat het werkte, enja dat weet ik dus niet.
Ik vraag me dus af.. wat is nou het best?!
Sil moet afvallen.
Alle bijvoer stoppen? Dus geen brokken meer, geen handje muesli, geen vital complete?
En alleen als we dat weekje naar Drenthe gaan wat extra bijvoeren met All Sports?
Moet hij van het gras af? Weet alleen niet of dat mogelijk is en dan staat hij dus alleen. En wat moet ik dan bijvoeren aan hooi?
Heb hulp nodig

(ben trouwens Vital Complete gaan voeren nadat Sil vorig jaar inene onder de bulten zat, wat waarschijnlijk te maken had met verlaagde weerstand.)
Sil nu: