Spierstijfheid door gras??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cupido1996

Spierstijfheid door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 08:41

Mijn paard (7 jarige KWPN-er die fanatiek in de sport loopt) heeft de laatste twee weken ineens veel last van spierstijfheid. Dit valt metname op in de achterhand. Hij heeft er zelfs een aantal dagen onregelmatig door gelopen. In eerste instantie dacht ik dat hij zich had verstapt of dat hij was uitgegleden in het land. Maar nu ik er langer over nadenk vroeg ik mij af of het niet door het gras kan komen.

Door de lange droogte, heeft er eerst weinig groei in het gras gezeten, maar nu het is gaan regenen zie je het gras de grond uit schieten. Twee weken geleden, wanneer dit probleem dus ook ontstaan is, is hij verweid naar een nieuwe weide met veel meer gras. Wat dus helaas ook resulteerde in een veel te dik paard. Sinds het weide seizoen is hij al iets te dik. Inmiddels wordt de weide weer wat kaler en merk je dus ook dat het paard weer beter gaat lopen, nog steeds veel te stijf maar niet meer onregelmatig. Helaas moeten ze binnenkort weer omgeweid worden, omdat ze de weides van de boer niet helemaal kaal mogen eten.

Nu vroeg ik mij af, of deze stijfheid door het gras kan komen, doordat er nu veel eiwit in het gras zit. Of zijn het dan juist de suikers (fructaan) die dit veroorzaken? En moet ik bij deze symptonen dan denken aan spierbevangenheid (of kan dat niet door gras komen) of zal ik dan toch meer aan een beginnende vorm van hoefbevangenheid moeten denken.

Ik hoop dat er iemand is die hier ook ervaring mee heeft of tips voor mij heeft om hier mee om te gaan.
Inmiddels heb ik zelf de volgende stappen ondernomen.
- Hij krijgt nog maar 1 handje ponybrok.
- Wordt elke avond rustig laag en rond gereden, om hem wel in beweging te houden (is dit goed of juist niet?)
- Gaat vanaf vandaag als het goed is minder uur naar buiten. (stond de hele dag) Maar ben wat afhankelijk van weide maatjes. Kan hem helaas niet in zijn 1tje binnen zetten. Dan breekt hij de boel af.
- Hij krijgt extra vitamine E en magnesium door het voer.

jendemen25

Re: Spierstijfheid door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:07

moeilijk he, maar ik hoor er meerdere mensen over dat hun paard hier last van hebben, deze staan wel dag en nacht op de wei. ik weet niet of jou paard ook `s nachts buiten staat? anders zou je hem op stal moeten zetten en voor je dat doet aan de hand stappen over het harde.
bij ons kreeg ik de indruk dat de stijfheid kwam doordat de paarden best wel wat in het zweet waren gewerkt en dan even een zweet- deken op kregen en dan weer het land op gingen en dan daar door erg stijf werden.
ik had mijn pony toen in de paddock staan en na het werken binnen laten staan. door de weeks was dat altijd `s avonds ivm mijn werk, maar als het weekend was bleef ze ff binnen staan 1,5uur en dan ging ze weer naar buiten en nooit ergens last van.

maar wat jou paard precies heeft durf ik niet te zeggen, misschien kun je de DA om advies vragen aan de telefoon, dan hoeft deze ook niet meteen langs te komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:00

spierbevangen kan welk degelijk door gras komen :j
momenteel zit er behoorlijk veel voeding in het gras dus gaat het voor de paarden dan vrij hard.
op minder gras zetten is inderdaad de beste oplossing

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:11

Of je doet je paard een graasmasker om! Dat lijkt misschien zielig, maar de meeste paarden wennen er snel aan en het scheelt al snel de helft in grasopname. Bij de paardendrogist kan je de greengard een week proberen.

Een hoefbevangen paard is inderdaad stijf en ze lopen niet graag, meestal hebben zij ook een harde/dikke manenkam en vet rondom de staartaanzet en schouders. Het beste is ze niet te rijden, dat kan de klachten verergeren. Eigenlijk moeten ze zo min mogelijk bewegen! Of je paard dit heeft kan je het beste aan de dierenarts vragen. Mocht dit het geval zijn, dan kan die meteen medicijnen voorschrijven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:23

Hoefbevangen lijkt me niet, omdat hij achter stijf is.
Spierbevangen lijkt me ook niet, volgens mij zijn die symptomen veel heftiger!
Laat eens een osteo kijken, waar die denkt dat de stijfheid vandaan komt.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:23

Bevangenheid kan ook in een lichte vorm voorkomen. Mijn eigen shetje was ook wat stijf, maar liep nog gewoon (maar niet van harte) en was vrolijk. Dit bleek toch hoefbevangenheid te zijn door het fructaanrijke gras. Nu heeft hij een graasmasker om en kan hij met de andere paarden gewoon de wei op.

Ik denk persoonlijk dat het beste is om de DA te laten komen. Die weet precies waar hij naar moet kijken en kan evt. ook medicijnen voorschrijven. Ik ben heel voorzichtig geworden met stijve paarden, zeker als het een relatie heeft met de hoeveelheid gras die ze krijgen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:30

Mirjam schreef:
Bevangenheid kan ook in een lichte vorm voorkomen. Mijn eigen shetje was ook wat stijf, maar liep nog gewoon (maar niet van harte) en was vrolijk. Dit bleek toch hoefbevangenheid te zijn door het fructaanrijke gras. Nu heeft hij een graasmasker om en kan hij met de andere paarden gewoon de wei op.

Ik denk persoonlijk dat het beste is om de DA te laten komen. Die weet precies waar hij naar moet kijken en kan evt. ook medicijnen voorschrijven. Ik ben heel voorzichtig geworden met stijve paarden, zeker als het een relatie heeft met de hoeveelheid gras die ze krijgen...

Maar had hij dan ook stijfheid van achter, of liep hij voor gevoelig?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:33

je hebt chronische en accute spierbevangenheid! Kan inderdaad door het gras komen. Eventueel bloed laten prikken zodat je weet hoe je paard er aan toe is. Ik heb een ruin gehad die nog gewoon ruim winst liep in het M waarvan achteraf bleek dat ie al maanden veel te hoog in zijn spierenzymen zat. Sommige paarden laten zich gewoon nog los werken en tonen niet zoveel. Hooguit wat minder buigzaam etc. Achteraf gezien had dit paard allang op rust moeten staan. Het zal mij niet zo snel meer een tweede keer gebeuren, maar spierbevangenheid kan erg verradelijk zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:33

Kan van het gras komen. Maar kan ook een andere oorzaak hebben. Zou even telefonisch contact opnemen met je dierenarts. En met hem/haar overleggen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:45

Bedankt voor alle adviezen, al denkt iedereen er toch redelijk verschillend over.
Ik kan inmiddels een hele verbetering zien bij mijn paard nu hij nog maar halve dagen op het land staat. Hij komt de eerste paar passen die hij zet nog wat stijf weg, maar daarna zie je er eigenijk niets meer aan. Wel is hij nog steeds veel te dik, al begint hij nu langzaam ook iets af te vallen. Heeft 's nachts geen onbeperkt hooi meer en maar een halve dag weide.
Zolang als er verbetering in zit, ga ik even rustig op deze manier door. Volgende maand had ik toch al een afspraak staan bij de fysio, dus die kan dan mooi ook even kijken naar de spierspanning. Als die dan toch nog veel te hoog is, zal ik direct de veearts bellen. Ook wanneer hij weer verslechterd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:49

als hij echt veel te dik is lijkt mij dit het begin van hoefbevangenheid.....dat begint namelijk met stijfheid.
En gaat ook vaak samen met spierbevangenheid.
Heb je een foto van hem?Om te kijken hoe dik ,dik is.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:02

Wat is veel te dik....
Als het een koudbloed zou zijn, zouden veel mensen denk ik zeggen, die is goed op gewicht. Want als ik de fjorden/haflingers bij mij op stal bekijk, die zijn vele malen dikker. Maar voor een kwpn-er is hij gewoon te zwaar.
Je kan zijn ribben met moeite nog voelen en dat zou gewoon veel makkerlijker moeten kunnen. Verder heeft hij nog geen harde manen kam, maar wel te veel vet op de billen en bij de staartinzet. Verder heeft hij een grasbuik. Een foto heb ik op dit moment helaas niet voorhanden.

Zelf denk ik ook dat het, het begin van hoefbevangenheid is geweest, doordat hij door een afgetrapt ijzer en vakantie van mij een periode te weinig heeft gedaan en wel in een vette weide heeft gelopen. Terwijl er normaal dagelijks fanatiek getraind werd.

Gelukkig lijkt er nu verbetering in te zitten, dus ik wacht het nog even af.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:11

Maar er kunnen veel meer oorzaken zijn, hoor.
Alleen al een afgetrapt ijzer kan een overbelasting veroorzaken, het kost best een klap om dat ding er af te krijgen. en daarna lopen ze ongelijk.
Ook moet een fanatiek getraint paard niet zomaar worden stilgezet, dat kan ook al ellende geven.
Het fructaan is in deze tijd niet hoog, dus bevangen worden ze dan niet zo snel, daarom twijfel ik daaraan.
Een ander paardje waarvan de symptomen hetzelfde waren, had een bessure aan het heilig been bijv., het is idd het verstandigst een fysio te laten kijken!
Sterkte ermee!

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:13

Het kan.
Mijn paard heeft het van kuil gehad.
Even bloed laten prikken door va, die ziet het aan de waardes.
Kan je ook gelijk andere dingen na laten kijken en uitsluiten of niet.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:18

Mijn paard had dit in deze periode ook, stijver als ze van het land kwam, na een dagje paddock weer verbetering, etc. Toch bleek ze weken later HB, zonder warme hoeven en pulsatie. Ze was net iets te dik, de meeste mensen zouden zeggen precies goed, dus daar kun je je nog in vergissen. Ze liep overigens maar 3 uurtjes in de middag op het land, 1 kilo KV, en gewone arbeid. Wees dus op je hoede, HB kan sluipen, en beter te snel gereageerd, dan te laat, want dan ben je veel verder van huis af!