Zemelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 08:47

Korte vraag:

Hoe en waarom voer je zemelen?

Is het een dikmaker, of juist een buikvuller?
Hoeveel voer je er van?
Met warm of koud water aanmaken?

Ashley5760

Re: Zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:02

Buikvuller.
Kan met beide geloof ik, ik doe met koud water.
Ongeveer een voerschep.
(Als je je paard dikker wil is het slim om zemelen icm pulp te voeren)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:54

Ligt eraan, dacht ik ik had gelezen dat je zemelen in slobber (een sorrt pap) kunt doen dan is het een dikmaker en buikvuller, zemelen los is het denk buikvuller ;)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:39

Ik geef in de winter zemelen als 'buikvuller'.
Mijn pony krijgt ongeveer 1/8 schep
Echt in de winter doe ik het met warm water, als het niet meer zo heel koud is doe ik het met koud water.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:33

Ik heb gehoord dat je zemelen beter kunt mengen met pulp. Dit had te maken met de verhoudingen fosfor/kalk. Als je het dan in deze samenstelliong voert is het een dikmaker

Koud water

aman1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:07

Een grote merrie op stal waar ik gewerkt heb kreeg elke dag zemelen omdat ze gevoelig was voor koliek. Dit werd dan natuurlijk nog wel vermengt met water en wat granen/luzerne (middageten).
Deze kreeg een hele schep. De hoeveelheid werd daar afhankelijk van de grote en gewicht van het paard bepaald.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:14

Zemelen is zeker een buikvuller (dacht ik altijd) :j en ik zou mengen met koud water, de zemelen moeten het water opnemen dus je moet zorgen dat het vochtig tot nat is maar niet overdreven nat zodat het meer sloeberen word met het water dan zemelen eten. Zemelen nooit droog geven. Maar echt een dikmaker is het niet (geloof ik). Ik voer de mijne een schep zemelen (geen idee hoevel gram) en een schep maise, beide buikvullers geloof ik en maise is ook een beetje een dikmaker (anders word ze zo mager). Ze krijgen het elke avond en beide zijn niet dik (andere pony krijgt alleen maar zemelen).
Laatst bijgewerkt door ElineThera op 19-05-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:26

Ik geef zemelen warm, 2 scheppen zemelen en 1 schep musli. Ligt natuurlijk aan het paard en aan de inspanning die je er van vraagt. Warm of koud maakt niet uit, het lijkt mij warm lekkerder iig :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:30

Zemelen laxeren! Dus het is eigenlijk geen dik maker! Droog hebben ze een andere werking, dan zetten ze aan, maar je mag een paard nooit droge zemelen geven i.v.m verslikken.
Er zit weinig voedings waarde in zemelen.
Een echte dik maker is maismeel, ook dat niet droog voeren.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:44

Zemelen houden de darmen aan de gang, echter zit er weinig voedingswaarde in. Wanneer je zemelen voert (zéker in combinatie met granen) dan moet je calcium-fosfor goed in de gaten houden.
Mijn paarden krijgen resp. 1 en 1/2 schep per dag met koud water aangemaakt.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:01

Dank jullie wel voor de reacties.
Mijn Haflinger heeft een slokdarmprobleem. Op advies van de VA voer ik muesli door geweekte bietenpulp (30ml brokjes en daar royaal water bij). Hij gaf aan dat zemelen ook een idee was om te voeren.
Ze wordt makkelijk dik, en pulp is wel echt een dikmaker. Ik voer er dan ook heel weinig van, met als gevolg dat de zak niet op raakt... ;) Ik zou dus wel iets willen voeren waar ik haar meer van kan geven, maar waar ze niet dik van wordt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:14

Ja dan kan je inderdaad wel zemelen gaan voeren. Gebroken mais doen ze ook wel wat langer mee al is dat ook een dik maker. Ook bestaat er een soort van lucerne wat je door het voer kan mengen en dan moeten ze ook langer eten, een steen in de voerbak help ook.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:18

Het gaat niet zozeer om het langzamer eten, meer om het eten wat zachter/dikker te maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:19

Dan zijn zemelen heel goed!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:24

Paarden bij ons krijgen 's winters een volle voerschep zemelen, aangemaakt met koud water.
Het moet een soort brinta worden... Wij zetten het rond 17.30 gereed en de paarden krijgen het rond 22.00 uur.

Wij voeren dit 's winters omdat de paarden dan in de bak staan en daar ook een plak hooi krijgen. Hierdoor kan er weleens wat zand mee naar binnen gaan, waardoor de paarden zandkoliek kunnen krijgen. Zemelen helpt dat zand af te voeren.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:27

Ok, nu weet ik zeker dat zemelen ga halen ;)

Weet iemand of er ook kleinere zakken te krijgen zijn? Mijn dame lust namelijk niet alles, dus een kleinere hoeveelheid om te testen zou handig zijn!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:55

Volgens mij kan je het ook in een reform winkel halen! Ik heb zakken van 20 kilo.
Maar als je het door ander voer mengt dan eten denk ik alle paarden het wel.
Bij mij staan 30 paarden op stal en alles eet het...wel in een combinatie van ander voer...heerlijk op!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:51

Die zakjes van de reformwinkel daar zitten hele fijne zemelen in (fijne structuur). Je zou ze volgens mij wel kunnen gebruiken, maar ik heb nog geen enkel paard gezien die ze niet lust. Daarbij is dat nog stervensduur in vergelijking met de grote zakken.
Zit er niemand bij jou op de rijvereniging of bij jou op stal, vriendinnen met een paard waar je wat van kan proberen?
Ik heb ook zakken van 20kg, daar doe je met 2 paarden ongeveer een maand mee.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:21

Ik ken niemand die zemelen voert.
Dat kleine zakjes bij de reformwinkel duur zijn, dat geloof ik gelijk!
Dan ga ik toch maar een zak van 20kg halen, en dan hopen dat ze het eet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:35

vraag eens bij een bakkerij?
Ik voer al meer dan 30 jaar zemelen,kleine hoeveelheden 2x daags.Een half literbakje,dat is ongeveer 200 gram,meer voeren is niet goed.
Er zitten redelijk wat koolhydraten in,hangt ook af van de kwaliteit,als r nog een restant meel inzit ijn de koolhydraten nog meer.
Het moeten echt alleen schilletjes zijn.
Zemelen zit stikvol magnesium en vezels,ik meng het met geweekte bietenpulp,wat al vochtig is....dus wordt het geheel 'rul' zeg maar.
Door de vezels zorgt zemelen ervoor dat de andere voeding goed de darm passeert.
Kleddernat laxeert het,droog stopt het....rul voeren dus,vochtig.
Sommige beweren dat het zandkoliek en gewone koliek voorkomt,dat weet ik niet.
Ik heb nog nooit koliek gehad,terwijl mijn ene paard op een ontzettend kaal stuk loopt dus ongetwijfelt zand binnenkrijgt.
In Engeland,waar ik mijn studie heb gedaan kregen alle paarden zemelen(met krachtvoer)....op rustdagen of door ziekte boxrust, alleen zemelen met epsom salts erin.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:34

Zemelen kun je ook in de winkel halen geloof ik, al zijn deze nog wat fijner gemaakt als dat je ze in een paardenwinkel haalt, want ook wij kunnen precies dezelfde zemelen eten ;) maar zo kan je wel een kleine hoeveelheid proberen en hoef je niet meteen een kilo of 19 weg te gooien waarneer ze het niet lust. Al twijfel ik daar een beetje aan want veel paarden eten het met alle liefde op, meng het met wat je nu hebt en dan bouw je langzaam die geweekte bietenpulp af en steeds meer zemelen met musli. Al moet het denk ik geen probleem zijn :) Succes met het proberen en hopelijk slaat het aan!
Zemelen helpt trouwens zoals iemand hierboven zijn inderdaad goed tegen zandafvoer, nog een van de redenen waarom ik het aan de mijne voer ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 07:29

VSW-->VS

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:07

even een vraagje. kan je ipv bietenpulp ook pulpbrok geven?? Die van arie blok?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:22

Pin me er niet op vast, maar volgens mij moet je pulpbrok ook weken. Staat dat niet op de verpakking?

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:32

dank je, ja ,oet je ook weken, maar ik vroeg me aff of deze meer suiker bevatten. Maar dat schijnt niet zo te hoeven zijn (wel als er melasse is toegevoegd natuurlij)