Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:26

Ik heb een merrie gered van een rancho waar alle paarden zwaar vermagert zijn, slecht verzorgd en heel zwaar moeten werken.
Gisteren hebben we haar opgehaald en vandaag zijn haar tanden gevijld. Ze had flinke haken en wonden in haar tandvlees. Het lukt haar niet om hooi te eten. Of brokjes. Mijn ruin eet 4 keer per dag hooi. Zij krijgt het ook 4 keer per dag aangeboden. Haar bak is tot nu toe nooit leeg geweest niet eens een kwart van gegeten.
Hoelang duurt het na het bijvijlen voordat ze beter kan kauwen? Wat en hoeveel kan ik haar voeren? Mijn voorkeur gaat uit naar hooi.
Ik heb vanmorgen dommelse watermolen 600 gram brokjes in een paar liter water laten weken dat heeft ze goed opgeslurpt.
Ze zal zo'n 5 keer per week een half uur tot een uur gereden worden, lichte arbeid.
Ik woon op Aruba en we hebben veel merken van het voer dat ze in Nederland verkopen niet. Er is een winkel met dommelse watermolen voer, meusli, basisbrok zemelen, grasmix. Ook is er een emmer van Pavo te krijgen met vitaminen. ( ik ben een beetje huiverig hiervoor 2 paarden werden hoefbevangen na het gebruiken hiervan).
Ik heb echt advies nodig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:21

je kunt in principe wel alle soorten voer gaan weken met water zodat ze het makkelijker kan opnemen.

ligt aan de pijn hoe lang het duurt voor ze weer gaat eten..
ik heb ze wel gezien die na 4 dagen nog niks wilden hebben dan slobber of een beetje gras

grasmix is wel heel goed, zijn het brokken of is het echt los gedroogd gras?
als het brokken zijn moet je dit wel een tijdje laten weken met water want dit zet wel behoorlijk uit.
geef niet al teveel, en liefst meerdere malen per dag aanbieden
het hooi kun je ook natmaken zodat het zachter word. :j

kijk een beetje uit met volproppen,vaak kunnen dit soort paarden daar juist niet tegen en krijgen ze maagpijn/koliek.
probeer eerst of ze eventueel nat hooi wil eten,of de grasmix.,maar daar ook niet teveel van
daarnaast kun je dan wat brokken weken zodat dat ook makkelijker naar binnen gaat
,maar als ze helemaal geen krachtvoer gewent is zou ik niet meer dan een kilo geven en het liefst dan nog in vier keer over de dag verdelen zodat alles wat beter word opgenomen.

Rhys

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:24

Idd niet alleen geweekt krachtvoer geven, dat komt niet goed.

Kan ze niet op het gras, of is dat een raar idee? Paarden met een slecht gebit krijgen dat vaak beter weg dan hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:32

Grasmix of lucerne is veel korter dan hooi, misschien dat ze dat beter weg krijgt, evt vochtig gemaakt...
en verder slobber maken van zemelen met wat muesli misschien...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:34

je kunt het hooi ook weken,dat maakt het zachter zodat ze het makkelijker wegkrijgt.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:55

Ellepel dank je wel voor je reactie. Ik heb geen ervaring met paarden die niet kunnen eten door gebitsproblemen. Alle paarden die ken worden gek zodra ze "de emmer" zien.
Nu ik weet dat het een paar dagen kan duren, hoef ik me niet meer zo ongerust te maken. Het moeilijk haar niet vol te proppen ze is zo magertjes. Vergeleken met mijn andere paard is hij een dikke olifant.
Ik heb haar hooi net in water geweekt en ga nu 4 keer per dag biks/basisbrik 250 gram weken en verdeeld over de dag geven. Ik heb de zoutblok een beetje losgemaakt en een paar kruimels in haar geweekte brokjes gezet. Ik las op internet dat je paarden die mager zijn een of twee theelepels maisolie kan geven door hun eten heen. Ik heb vanmorgen een theelepel gegeven. Dan hoop ik dat ze in een paar dagen lekker hooi kan gaan eten.
Jammer dat het vandaag koningendag is de winkels zijn vandaag en maandag ( andere nationel feestdag) dicht. Ik ga dinsdag meteen grasmix halen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:57

Onbeperkt hooi geven. Kun je aan bietenpulpbrok komen? Of aan grasbrok? Dat werkt ook wel goed. Wel weken!!

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:59

ik weet niet of je daar aan maispulp (is lekker vettig) kunt komen, maar dat heeft een aantal jaren mijn paard (die ik had laten adopteren en broodmager daar weer weg heb gehaald) gered. Ze worden er lekker vol van, maar 'spatten niet uit elkaar van de energie' die je van krachtvoer/biks etc. krijgt en het is heel makkelijk te eten.
Heel veel succes, hoop dat we over een tijdje goede berichten hier mogen lezen over je paardje :j .

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 23:16

Arabesk ik heb 5 balen hooi thuis mijn andere paard staat alleen op hooi. Volgens mij is er wel grasbrok alphlfa te koop is dat beter dan grasmix? Bietenpulp hebben we volgens mij niet. Ik kan pas dinsdag gaan zoeken ( wat een pech) alles is dicht.
Is maispulp net als biks of is het meel. Ik heb maisolie gegeven ik las op een reddingsite in usa dat ze dat geven voor de calorieen en vetten aan te vullen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 23:45

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:02

Arabesk schreef:
Onbeperkt hooi geven. Kun je aan bietenpulpbrok komen? Of aan grasbrok? Dat werkt ook wel goed. Wel weken!!

Bietenpulp altijd in combinatie met zemelen voeren (2:1)!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:07

bietenpulp zijn brokjes die je moet weken en dan houd je pulp over, dat is makkelijker weg te werken dan broke n hooi
ook kun je kijken of ze mail hebben, of maismeel, waarvan je ook een slobber kan maken, is ook dikmakend
als het paardje een tijd met pijn heeft moeten eten, zal hetw el een paar dagen duren voordat de wonden in de mond dicht zijn en zal het erna wel beter gaan eten

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:24

Ik heb haar hooi geweekt in water gisteren maar ze heeft zo goed als alles laten staan. Ik heb net hooi in kleine stukjes geknipt en daar is ze nu mee bezig, maar het gaat er ook niet echt vlot in.
Ik heb de eigenaresse van de paardenvoer een email gestuurd om te vragen of ze bietenpulp en maismeel verkoopt. Worden paarden niet heet van maismeel?
Alleen zemelen geven is niet genoeg?

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:27

Wat lekker is en voedzaam en makkelijk is

Slobber
Zemelen
Mash (is een soort slobber wordt vaak gegeven aan paarden die ziek zijn geweest en dus vermagerdt ) of gewoon erg mager of slecht gebit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:31

ergens had ik al verwacht dat ze het natte hooi zou laten staan,dat ruikt dan wat minder lekker (mijn pony vind nat hooi ook niet te eten)
wel fijn dat ze het geknipte hooi wel eet,ik vraag me af wat er zou gebeuren als je het hooi wat lekkerder zou maken door er bijvoorbeeld wat appelsap overheen te doen??
niet teveel natuurlijk,gewoon net puur voor de geur.
of eventueel wat brok weken in water en dat water er overheen doen zodat het lekker daar naar ruikt en ze misschien wat eten wil?

kijk, basisvoer voor haar is toch hooi/gras , dus dat moet ze eigenlijk wel gaan eten.
ik zou daarom niet zo snel kiezen voor andere middelen.
maismeel hebben wij ook wel gegeven,maar heb nooit gemerkt dat ze daar druk van worden

heb je eigenlijk ook gras in de buurt?
gras is zacht en dat eten ze vaak wel ook al hebben ze pijn in de mond :j
ik heb de foto's gezien en ze is wel wat dunnetjes,maar ik vind het niet schrikbarend hoor.
heb ze wel dunner gezien :j

belangrijkste is dat ze haar hooi gaat eten :)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:44

...ik zou niet 1 kg basisbrok geven aan een uitgemergeld paard dat niets gewend is en ook niet hoeft te werken op dit moment...zou eerder aan luzerne, gras, onbeperkt hooi of dergelijke denken.

edit : Misschien kan je het geweekte, kleingemaakte hooi met wat appelsap eroverheen smakelijker maken voor haar...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 15:40

Zij eet totaal geen hooi ik heb het geknipt en in water geweekt. Ze krijgt het niet weggekauwd.
Als ik haar de geweekte brokjes niet geef eet ze helemaal niks. De brokjes kreeg ze al op die rancho.
Haar probleem is kauwen. Ze wil wel eten ze hapt in het hooi en na een anderhalf uur is er nog niks weggekauwd. Ik vrees dat wij op Aruba geen echt groen gras hebben. Maar meer van dat geel gedroogde gras. Ik heb balen luzerne hooi. De smaak is niet het probleem denk ik ,maar ik ga vanmiddag met appelsap proberen.
Heb net een email terug gekregen van de winkel ze verkopen alleen zemelen. Is dat iets wat haar zal helpen?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:42

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:03

Misschien kan je een mix'je geven.. Brokjes met luzerne of dat maismeel mengen, of wat appelsap erdoorheen.. Iets dat het extra aantrekkelijk maakt, maar wat je kan weken en mengen..

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 16:10

Wissmiss de brokjes slurpt ze gewoon op kan ik daar de stukjes hooi bij doen? Ik ben wel bang dat ze het dan niet goed gaat kauwen. Als ze hooi eet blijft haar mond vol met schuim. Ik hoop dat ze over een paar dagen normaal kan kauwen.
Denken jullie dat ik het hooi in de blender kan gooien met appelsap en water erbij?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:05

olie door het voer, en dat langzaam opbouwen, zetten ze ook goed van aan

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:11

Jennasilver schreef:
Arabesk ik heb 5 balen hooi thuis mijn andere paard staat alleen op hooi. Volgens mij is er wel grasbrok alphlfa te koop is dat beter dan grasmix? Bietenpulp hebben we volgens mij niet. Ik kan pas dinsdag gaan zoeken ( wat een pech) alles is dicht.
Is maispulp net als biks of is het meel. Ik heb maisolie gegeven ik las op een reddingsite in usa dat ze dat geven voor de calorieen en vetten aan te vullen.

Maispulp zijn een soort van vettige schilfertjes, dus geen meel of soort van biks. Het ligt hier meestal bij boerderijen onder het plastic (van die bulten) en daar voeren ze hun vee (koeien o.a.) mee en voor mijn paard was het echt super om aan te sterker en vooral weer dikker te worden zonder helemaal hyperactief te worden.
Hoop dat je het daar ook kunt kopen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:02

Hoeveel olie kan ik door het voer doen? doe nu een theelepel. Ik heb navraag gedaan we hebben alleen grasmix, biks en zemelen. De brokjes die ze heeft zijn van luzerne, bietenmelasse, trawegries enz.
Dus op zich niet eens de slechtste brokjes. De Amerikaanse brokjes die hier te krijgen zijn zitten vol suiker.
Ze heeft gisteren een paar hondert gram hooi naar binnen gekregen. Het is niet veel maar altijd beter dan niks.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:37

alvast zemelen bij door haar geweekte brokken doen en als het hoofdbestanddeel luzerne is, dan zou ik toch meer dan 1kg/dag ongeweekt geven... en zoals hierboven aangegeven een scheut olie voor extra energie (kan je opbouwen tot 1kopje/dag mits ze niet aan de diarree gaan)

misschien dat je nog grasmix kan proberen...

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:06

slobber is makkelijker te kauwen (je hoefd eigenlijk neit te kauwen, maar ja)...

suc6