ervaringen met grasmaskers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiesEnRijk

ervaringen met grasmaskers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:46

Hallo,

Ik heb geen idee of het hier goed staat??
maar ik wil graag ervaringen van de grasmaskers weten?
ik heb er gezien op de paardendrogist.nl van nylon..
maar ik heb het idee dat ze daar echt helemaal geen gras door naar binnen krijgen..
mijn paardje is gevoelig voor hoefbevangenheid hij mag wel op de wei maar niet teveel gras eten..
heeft iemand hier ervaringen mee ??

Groetjes Michelle

charissiej

Re: ervaringen met grasmaskers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:47

Ja, ik wil precies hetzelfde weten! Kan iemand mij vertellen of er veel gras moet staan om er door te kunnen eten? Ik heb namelijk een karige weide, maar toch raakt mijn pony nog bevangen!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:55

Mijn paardje heeft een graasmasker. Ze kan er prima mee eten. (alle paarden bij ons op stal die er een hebben trouwens) De eerste dagen is het wennen. Maan doet er ieder jaar 1,5 dag over om het weer goed onder de knie te krijgen. Zowel heel kort als lang gras krijgt ze goed binnen. Ik heb het gat in haar masker iets groter gemaakt dan hij origineel is. Ze mag namelijk wel iets meer eten van mij.
Een weidegenootje van Maan heeft de korf met een gewoon klein gat. Zij eet ook echt alles met masker op. Ik vind het fijne dingen. Ik heb zelf een lichtblauwe (minder warm met de zon erop) en ik heb er een paar bondjes in genaaid tegen eventueel schuren. Ik doe m overigens snachts af. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:02

charissiej schreef:
Ja, ik wil precies hetzelfde weten! Kan iemand mij vertellen of er veel gras moet staan om er door te kunnen eten? Ik heb namelijk een karige weide, maar toch raakt mijn pony nog bevangen!

Korter gras krijgen ze juist beter te pakken dan lang gras. Tenminste dat is mijn ervaring.

Ik heb voor de shetters een Greenguard en voor de paarden zo eentje: http://www.paardendrogist.nl/product/156/157/grasmasker/115305/
Mijn voorkeur gaat uit naar de Greenguard, maar de paarden kunnen ook prima overweg met hun masker. Wel heb ik het gat naar beneden verder uitgesneden, omdat het gat niet voor de lippen hing, maar meer voor de neus. Ze krijgen allemaal genoeg eten binnen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:05

prima dinge,paarden/pony's hier kunnen er gewoon mee eten.ik heb alleen 1 grotere maat genomen van de graskorf met gat,omdat ze dan het gat voor hun mond kunnen brengen en beetje bewegen met de korf

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:08

Kan ik hier mischien ook even een vraag stellen over de grasmaskers? Wat is jullie ervaring met speelse paarden met een grasmasker?

Ik zit er namelijk over te denken om toch een grasmasker te halen voor Amor maar hij is speels en de andere pony's van zijn groep ook. Vooral met Valentijn is hij vaak aan het spelen en zitten ze mekaar te krabben etc. Dat is eigelijk iets wat me tegenhoud om zo'n masker om te doen..

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:11

R0oszs schreef:
Kan ik hier mischien ook even een vraag stellen over de grasmaskers? Wat is jullie ervaring met speelse paarden met een grasmasker?

Ik zit er namelijk over te denken om toch een grasmasker te halen voor Amor maar hij is speels en de andere pony's van zijn groep ook. Vooral met Valentijn is hij vaak aan het spelen en zitten ze mekaar te krabben etc. Dat is eigelijk iets wat me tegenhoud om zo'n masker om te doen..

Dat heb ik nou ook!! Halster heb ik om deze reden ook al niet om.. maar zit er wel mee dat hij te veel eet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:13

zo'n masker ga je overwegen,bv als je pony snel/of al eens bevangen geweest is,of je pony/paard erg dik is.anders zou ik geen masker nemen.weet ook niet waarom jij een masker wilt overwegen voor je pony?
R0oszs schreef:

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:27

En welke maat zal ik nodig hebben? Ik heb een grote maat shetlander (1meter) met een normaal hoofd.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:33

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:44

@ keona,
Amor komt gewoon ondanks de trainingen en andere bewegingen en voer dat bestaat alleen uit ruwvoer niet op een gezond gewicht ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:50

Hoe zit dat eigenlijk met drinken?
Bij ons hebben ze automatische drinkbakken in de weilanden, dat gaat nooit passen met zo'n masker toch?!
Due dikke rolmops van mij staat nu overdag in de paddock en snachts op de wei. Maar het is nogal een gedoe om iedere keer naar stal te gaan om haar te verzetten. Zou best zo'n masker willen proberen alleen vind ik het niet echt handig als ze niet kan drinken, daarnaast moet ze dan een halster om om dat masker aan vast te maken. Dilemma dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:53

Mijn ervaring is dat je een groot deel van het sociale contact zoals lekker knabbelen met een ander paard ontneemt op deze manier.
Ook vond ik de graasmasker van bijv. greenguard schuren.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:11

Ik denk niet dat ze kunnen drinken met een automatische drinkbak.. Wij hebben grote bakken in de wei, dat geeft geen probleem.
Inderdaad gaat sociaal contact voor een deel verloren.. dat is een heel groot nadeel. Ook lekker geeuwen gaat moeilijker. Ik heb om die rede maar een paar uur per dag haar masker op.. Beter iets dan niets denk ik dan.

tukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:49

Mijn shetlander draagt ook zo`n nylon masker en kan er prima mee drinken uit die kleine automatische drinkbakken. Mijn ervaring is dat de maskers goed helpen om het rantsoen wat ze naar binnen proppen te verkleinen :+ . Ik moet de tijd van het dragen van het masker langzaam opbouwen omdat anders mijn pony zich helemaal openschuurd aan het masker. Eigenlijk zou ik graag `s nachts het masker ook om laten maar dat durf ik nog niet zo goed. Ben bang dat hij dan ergens achter blijft hangen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:52

Ik ben aan het wachten op mijn bestellig,hier gaat alles een graasmasker krijgen.
(ervaring met een Hb'/er dan word je voorzichtiger ;-) )
ben wel erg benieuwd of er hier meerdere zijn waar de paarden wel uit een automatische drinkbak drinken,anders moet ik andere voorzieningen treffen voor overdags op de weide.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:16

Ja, ze kunnen ermee uit een automatische drinkbak drinken.
Ik heb een grasmasker 1 week geprobeerd toen was mijn paard zo sjachie en had honger dat ik hem eraf heb gehaald. Niet ieder paard kan er dus mee overweg.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:22

ik heb ze hier zojuist binnen gehad.Ga ze vanavond op maat maken en morgen mogen ze ze uitproberen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:53

Wij hebben een weidepomp en zowel met de greenguard als met een nylon graasmasker kunnen ze er uit drinken. Met een nylon graasmasker lukt het denk ik wel om uit een automatische drinkbak te drinken, maar een greenguard maat paard zal denk ik niet gaan. Een greenguard kan je bij de paardendrogist een week uitproberen voor een klein bedrag, dus dan kan je even kijken of het drinken lukt.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:57

Die van mij [een ijslander en een shetlander] lopen sinds een week met de IR graaskorf. De ijslander kon er snel zijn weg mee vinden, de shetlander was even drie dagen dwars en mopperig maar eet er nu ook mee. Voor de shet heb ik een maat S en voor de ijslander een M. Zo kunnen ze toch lekker de hele dag op de weide i.p.v. maar een uurtje.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:02

dat was ook voor mij de doorslaggever,dat ze nu lekker wel lange tijd de weide op kunnen.
Ze zijn zo vrolijk als ze mogen!

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:07

De reden dat ik het ook heb gedaan is omdat ik wil dat de ijslander met zo'n korf leert eten. Ik doe wel mee met nvvr activiteiten en de paardenvierdaagse in Zorgvlied. De paarden komen dan op een groot stuk weiland te staan en je moet altijd maar afwachten hoeveel gras daar staat. Met zo'n ding om kunnen we dat dan mooi onder controle houden, mocht er wel idioot veel gras staan.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:08

bedankt voor alle reacties! ze kunnen er dus zowel kort als lang gras mee eten? hij is door zijn beschadigde haarvaten in zijn beide voorhoeven erg gevoelig op hoefbevangenheid. aangezien hij vrijdag naar een andere stal gaat waar hij dus overdag de wiede op gaat en ik gewoon 40 uur werk in de week kan ik niet elke keer terug naar stal om hem op de paddock te zetten vandaar dat ik zo'n grasmasker aan wil schaffen maar ze kunnen er dus wel ook gewoon mee drinken? wij hebben van die hele grote spaciekuipen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:42

Het masker van nylon is heel erg dieronvriendelijk... Je kunt beter de Greenguard nemen, die is ook verkrijgbaar bij de paardendrogist.

Met die van nylon kunnen ze moeilijk drinken en is het zelfs mogelijk om te verdrinken in het geval van een automatische waterbak. Dit is bij de Greenguard niet zo. Ook kunnen ze bij de nylon versie niet gapen, bij de GG wel. De neusgaten zijn volledig vrij en bij die van nylon niet (het is dus erg benauwend, wat zeker een groot nadeel is met warm weer!)
Daarnaast is het nylon dus als het nat wordt wordt het zwaar en droogt het langzaam. De GG is van kunststof en kan dus geen vocht opnemen.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:53

Mijn pony heeft vorig jaar een grasmasker gehad, had hem niet nodig maar was een andere reden voor...
Binnen 4 dagen was hij al zo slim om te weten hoe hij hem af moest krijgen.
Ik had er een groter gat in gemaakt zodat hij wel iets makkelijker gras binnen kon krijgen.
Hij had vrij snel door hoe hij er door moest eten, hij kon er ook prima mee drinken. :j