Wat eet jouw eiwit-gevoelige paard wel en niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wat eet jouw eiwit-gevoelige paard wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 18:15

Ik ben erg benieuwd.. Mijn aanstaande is namelijk eiwitgevoelig. Ze krijgt dan jeuk en gaat schuren.
Ik begrijp dat zij het op sober hooi goed doet, en gras niet zo'n tof idee is :')

Wat geven jullie je eiwitgevoelige paarden? En dan ook als snacks enzo? of beloningssnoepjes?
En wat geven jullie absoluut niet/reageerde je paard helemaal verkeerd op?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat eet jouw eiwit-gevoelige paard wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:09

mijn shets doe bevangen zijn geweest krijgen droog hooi en om de dag/om de 2 dagen Natural Balance, een klein handje.
Snoep en andere beloningsvoer doe ik niet aan, er komen ook kindjes bij mijn pony's en ik wil geen schooiende pony's

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 03:14

bij hoefbevangenheid moet je uitkijken met suiker/zetmeel, dat je uit moet kijken met eiwitten is achterhaald..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 06:18

daarom is mijn vraag ook of dat er is vastgesteld door een dierenarts dat dit paard gevboelig is voor eiwitten?
paarden hebben die namelijk wel nodig in de voeding voor het goed functioneren van het lichaam, suiker is veel minder belangrijk.

heeft de dierenarts dit dus vastegesteld?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:02

mijn ervaring met eiwitgevoelig paarden is dat ze vol bulten "eiwitbrand" gaan staan, maar niet zozeer dat ze jeuk krijgen en gaan schuren...

Mijn paard is licht eiwitgevoelig, maar eet alles wat een ander paard eet, gaat 8u per dag op de weide,... MAAR ik kan bv ze niet op een recent ingezaaid en bemest weiland zetten zonder krachtvoer te minderen EN voldoende hooi te geven voor ze buiten gaat. OF geen voordroog in combi met luzerne als ruwvoer en veel krachtvoer OF veel krachtvoer zonder arbeid

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:09

ellepel schreef:
daarom is mijn vraag ook of dat er is vastgesteld door een dierenarts dat dit paard gevboelig is voor eiwitten?
paarden hebben die namelijk wel nodig in de voeding voor het goed functioneren van het lichaam, suiker is veel minder belangrijk.

heeft de dierenarts dit dus vastegesteld?

hmm.. zou ik eens moeten vragen..
Ik weet dat ze zijn gaan zoeken naar de oorzaak van de jeuk (die buiten het mugjesseizoen viel) en dus met sober voer ze stopt met jeuken..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:36

sober voer is meestal vnl lager in suikers/zetmeel en dit is dan ook nefast bij de meeste eczemers...

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:52

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 13:58

Gister even bij tentenkamp langs de pavostand gegaan, zegt ze eerst dat alles wat zij hebben juist veel eiwit had.. maar begint daarna alsnog haar verkooppraatje..
dus ik daarna zelf kijken op de 'koeken' waar ze het over had..
bijna 11% eiwit.. het hoofdingredient zelfs!
Nou nee dus :P

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:11

Nee, Pavo staat erom bekend dat er een groot percentage eiwit in zit. Ik voerde altijd pavo Gold. Maar dit is mij een tijd terug sterk afgeraden (door bekende ruiter die weet waar hij mee bezig is). En toen wist hij ook nog niet eens dat ze eiwit gevoelig is..

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:24

Ik heb zelf ook 1 paard dat overgevoelig is voor eiwitten. Gisterochtend zat ze flink onder de bulten.
Helemaal mijn fout natuurlijk, want ik had haar in een nieuwe wei gezet met mooi fris (lang) groen gras.
Als er iets eiwitrijk is, dan is het dat wel.
Dus nu toch maar in de 'paddock' (zwarte gelopen wei) teruggezet, met 1 merrie gezelschap erbij. Dat gras is toch maar een extraatje, het gaat mij erom dat ze lekker buiten zijn en kunnen bewegen.

Als dagelijks voer geef ik ze goede kwaliteit hooi en een deel Quattro-mix van Mijten, verder soms wat kuilmaïs of 5 granenmix met lijnzaadolie ter variatie.
Wat ik zeker niet geef zijn bix, daar zit de grootst mogelijke paasei die je je maar kan bedenken; o.a melasse(overschot van suikerbieten) en vaak veel eiwitten.
Wat niet bevorderlijk is voor quarters, daar worden ze vaak stijf (vooral de wat jongere) en toch wat drukker van. (zie het als kleurstoffen en suikers bij kinderen)

kabriolefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:54

mijn paardje is ook rap te dik en krijgt in totaal 4kg hooi op een dag en ongv.1.5kg korrels (pavo nature's best) en ongv. 4u op de wei en 5-6 maal in de week werken en ze vermagerd nu stilaan xd

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:35

Ik was maar van plan om de eerste snee eerst te laten maaien en ze dan het land in te doen.. Ik moet dus nog even geduld hebben!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:54

Mijn oude merrie heeft het ook, eiwitovergevoelig.
Ze kreeg voornamelijk hooi, liefst wat ouder en stengelig. Het is een fjord en ook nog eentje die snel dik wordt, dus hoefde ook niet zoveel te hebben.
Ze liep ook wel eens op het gras, kreeg ze wel wat last,maar was binnen de perken te houden.
Feitelijk verder alleen een liksteen erbij en water.

Tijdens het eind van haar dracht eens op merriebrok gezet, dat was een foutje!! Heb de rest van de zak weggegeven. Ook lucerne niet doen!!

Als ze al wat bij kreeg was het ponybrok van subli (welkoop), daar zitten verhoudingsgewijs meer vitaminen en mineralen in en hoef je dus minder van te geven en daar deed ze het goed op.

Ik was ook niet weg van Pavo..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:56

Bedankt voor je ervaring!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 17:21

Peet_Paneel schreef:
Voor het geschikte krachtvoer is Vente's Horse Balance Gold een aanrader! Speciaal voor eiwit-gevoelige paarden en het krachtvoer met het minimale eiwitten percentage van de merken die in Nederland te verkrijgen zijn!
http://www.vente-veevoeder.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=83&Itemid=104

Waar kan ik dit kopen? edit: ik zag al een 'dealerlijst' op de site ;)
Want het is wel handig om iets naast het hooi te gaan geven als ik met haar aan de slag ga, aangezien ze geen reserves heeft..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:11

Klijntjuh schreef:
Peet_Paneel schreef:
Voor het geschikte krachtvoer is Vente's Horse Balance Gold een aanrader! Speciaal voor eiwit-gevoelige paarden en het krachtvoer met het minimale eiwitten percentage van de merken die in Nederland te verkrijgen zijn!
http://www.vente-veevoeder.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=83&Itemid=104

Waar kan ik dit kopen? edit: ik zag al een 'dealerlijst' op de site ;)
Want het is wel handig om iets naast het hooi te gaan geven als ik met haar aan de slag ga, aangezien ze geen reserves heeft..

Ik ben erg tevreden tot nu toe! Voer het nog niet zo lang maar ik heb er een goed gevoel bij en mijn paard vindt het erg smakelijk.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:40

Ik ben benieuwd.. ik moet er wel even voor reizen zie ik ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:02

Die van mij krijg nu 1x dags beetje gewelde grasbrok, handje Equine senstive (D&H) met een klein beetje Fibergy (luzerne van D&H). De luzerne is eigenlijk om het naar binnen schrokken tegen te gaan. En voor de rest graszaadhooi onbeperkt met beperkt gras. Nu nog een uurtje zonder greenguard (grasmasker) en straks langer met grasmasker.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:19

Klijntjuh schreef:
Ik ben benieuwd.. ik moet er wel even voor reizen zie ik ;)

Bezorgen doen ze niet? Ik heb ook nog eens het voordeel dat het hier aan huis wordt bezorgd! en gemak dient de mens ;)
Ik kan al echt zeggen dat ze ook langer eraan blijft trekken tijdens een training met dit warme weer. Ze krijgt Nav EnerG van de paardendrogist erbij. Daar zit minder dan 1 % eiwit in dus dat is een goed product voor extra energie. En ze krijgt anderhalve kilo HBG brok en moet nog een beetje lijnen voor de optimale conditie :P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 16:51

Ik ga eens even kijken inderdaad ;)

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:35

Peet_Paneel schreef:

Quote Vente Veevoeder: "Omdat HBG-brok enerzijds ± 20% meer energie en anderzijds 25-30% minder eiwit bevat dan een standaard paardenvoer verkleint dit de kans op hoefbevangenheid aanzienlijk."

Erg achterhaalde "wetenschap", dat eiwit een oorzaak is van hoefbevangenheid. :n Mijn vertrouwen zou niet bepaald hoog zijn in een bedrijf die dit soort dingen nog beweerd. >;)

Erger nog, Vente's Horse Balance Gold bevat 54% suiker en zetmeel . En dan nog te zeggen dat deze suikerbom GOED is om de kans op hoefbevangenheid te verkleinen? :n

TS: zoek richting Dodson and Horrell, Safe en Sound, bijvoorbeeld. Daar zijn meerdere produkten die net zo laag eiwit hebben (en ook lager) als Vente, maar die niet stijf van de suikers staan. +:)+

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:47

Ik blijf bij Quattro-mix van Mijten. eiwit, zetmeel én suiker arm!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:05

2nc schreef:
Peet_Paneel schreef:

Quote Vente Veevoeder: "Omdat HBG-brok enerzijds ± 20% meer energie en anderzijds 25-30% minder eiwit bevat dan een standaard paardenvoer verkleint dit de kans op hoefbevangenheid aanzienlijk."

Erg achterhaalde "wetenschap", dat eiwit een oorzaak is van hoefbevangenheid. :n Mijn vertrouwen zou niet bepaald hoog zijn in een bedrijf die dit soort dingen nog beweerd. >;)

Erger nog, Vente's Horse Balance Gold bevat 54% suiker en zetmeel . En dan nog te zeggen dat deze suikerbom GOED is om de kans op hoefbevangenheid te verkleinen? :n

TS: zoek richting Dodson and Horrell, Safe en Sound, bijvoorbeeld. Daar zijn meerdere produkten die net zo laag eiwit hebben (en ook lager) als Vente, maar die niet stijf van de suikers staan. +:)+

Tja,, dat is ook wel zo. Maar ik zoek nou eenmaal wel een soort voer waar mijn paard de pit echt uit moet halen.. Ik heb heet idee dat dit wel werkt ook al ben ik geen fan van het overmatige suikergehalte..

Iemand nog tips voor een soort voer waar mijn paard dan ook veel energie uit kan halen?

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:22