Hai mijn pony heeft bijhoorlijk staart en manen eczeem. Na de goede erhalen over marstall voeders dacht ik: laat ik het eens proberen. Nou ja: ze haalt haar neus er voor op en eet het gewoon niet op, weidegenoot wel... fijn van dat dure voer om over die poeder maar niet te spreken...
Tips om ze dit voer wel te laten eten of een ander eczeem voer???
Paarden met manen en staart eczeem zijn vaak gevoelig voor suikers en zetmeel, dus daarom: 1. Sober voeren, dus weidegang beperken (bij klachten helemaal onthouden en in een zandpaddock laten lopen) en grofstengeling hooi gaan voeren. Ook het krachtvoer minimaliseren maar wel extra vitaminen en mineralenpreparaat geven om tekorten te voorkomen; 2. Direct contact met de knutten voorkomen, dus opstallen rond zonsopgang en zonsondergang en overgevoelige dieren met een speciale deken bedekken; 3. Aangedane plekken behandelen door bijv met zwavelteershampoo te wassen en te smeren met diverse jeukverlichtende zalven; 4. Insectwerende middelen op het dier en in de stal gebruiken; 5. Dieren met veel last kunnen in de voeding extra ondersteund worden met omega 3, msm, magnesium en zink.
Ik zou dus al sik jou was gewoon op zoek gaan naar een ander soort voer, wat ze wel lekker vind, een voer soort wat laa gin de suikers, zetmeel en eiwitten zit maar waar wel voldoende energie in zit.
ze staat op kale wei, heeft deken, smeer met derfen, krijgt alleen hooi en dus die marstall maaar die eet ze dus niet........ tips om de zak op te maken
petitparis
Geplaatst: 11-03-11 16:17
wat doe je als je paard het niet eet, haal je het weg, laat je het liggen en/of geef je iets anders? Als mijn paard iets echt niet eet, dan sla ik 's morgens de krachtvoerbeurt over en geef iets minder hooi, geef bij de volgende voerbeurt 1/2 van wat ik normaal aan krachtvoer zou geven en geef weer iets minder hooi. Laat het voer in de voerbak tot de volgende ochtend. Meestal eet mijn paard het dan wel op tegen 's morgens...
Anders zou ik het eens als slobber proberen desnoods met een scheutje extra lijnzaadolie of appelazijn. voor de smaak. (Appel)azijn werkt eetlust opwekkend.
Als laatste optie je zak voor de helft van de prijs proberen doorverkopen en een vitaminekorreltje (marstal force, pavo vital, D&H uiltimte balancer,...) aanschaffen en het krachtvoer vaarwel zeggen of eventueel voor gelijk gewicht (niet volume) SPELT (werkt zuiverend) en luzerne met eventueel een scheutje olie...
Waarom zou je je paard dwingen iets te eten wat hij niet wil? Jij eet toch ook geen dingen die je niet lust? Al was het nog zo duur....
Snap dat je het zonde vind hoor....
Iemand heeft mij ooit eens verteld dat paarden heel goed weten wat wel en niet goed voor ze is qua voer, en dat wanneer een paard zijn voer nit eet hier waarschijnlijk veelvuldig stoffen in zitten die niet goed zijn voor het dier.
Mijn pony is hier een mooi voorbeeld van: In de zomer voer ik haar Vit. E en selenium bij als ze 24/7 op de wei (onbemest) staat. Ze krijgt 1 handje krachtvoer en meer niet. Dit eet ze netjes zonder problemen op. Wanneer we in de winter weer op stal staan, en ze dus 3x per dag hooi en 2x per dag krachtvoer krijgt, laat ze haar eten staan als ik het er doorheen doe, ze haal namelijk voldoende vitaminen uit haar gewone voer....
Maak er een stalgenootje blij mee en ga gewoon op zoek naar iets anders....
mijne doet dat met mais, eet alles op en gooit het mais op de grond. of laat het liggen. maar om hem dik te houden moet hij het wel hebben. ik heb nu een voerzak waardoor hij het niet meer op de grond kan gooien. hij ziet nu ook niet wat hij eet, en eet nu alles wel op bij agradi kost dat 9 euro.
Tinky12
Geplaatst: 11-03-11 16:31
Ander voer nemen,als ze het niet lusten dan houd het op
Ik gebruik Marstall Naturell en meng dat 1 op 1 met Pre Alpin Aspero, Staat laag in de energie en suiker...bovendien is er ook geen extra suiker/Melasse aan toegevoegd. Een van mijn jongens heeft ook eczeem en doet het er goed op,gebruik wel Ökazon erbij.
De Naturell wordt makkelijk gegeten,bij mij zijn alle paarden er dol op.
funnyhorses
Geplaatst: 11-03-11 17:42
kim1207 schreef:
wanneer ik oude voer erdoor doe vist ze dat er uit en laat ze de marstall liggen, zal t eens met water proberen vandaag!
Neem het beste lauw warm water,koud vinden ze soms ook niet lekker.
Lambiekske
Geplaatst: 11-03-11 17:48
Ze adviseerde mij ook Marstall, ik heb verschillende soorten van Marstall geprobeerd maar ze vreet het echt niet! (en ze vreet echt alles, bijna dan) Ik heb van die vito zelf slobber gemaakt (dat kon zeiden ze) maar dat werd zo'n vieze derrie dat ik het maar weggegooid heb. Ik heb nu Herba mix van Mijten en dat vindt ze heerlijk. Probeer eens de Nova-mix van Mijten das ook speciaal voor exceemgevoelige paarden. http://www.mijten.be/_ln/paarden_novamix.php?part=pv Ze verkopen het bij de boerenbond en er staan emmers met voer zodat je kan voelen, ruiken etc
Nee het lijkt me ook erg vervelend. Maar als hij het echt niet eet... Je kan het alleen smakelijker maken, door het zoeter te maken, door bijv appelmoes er aan toe te voegen... maar ja dat is met een eczemer weer niet heel handig. Denk dat er niks anders op zit dan deze zak als verloren te beschouwen. Misschien kan je hem nog doorverkopen.