Help !? wat moet ik voeren !?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deborah__

Help !? wat moet ik voeren !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:27

Hallo Bokkers ,

ik heb eind augustus 2010 een paard gekocht,een bonte merrie van 6 jaar,vanaf dag 1 is ze stevig tot dik volgens sommige!
ik heb der zelfs een keer laten opvoelen voor de zekerheid..
ik weet namelijk niks van haar achtergrond af.
bij ons op de manege word kuil gevoerd in het begin at ze dat haast niet,wij zijn toen hooi gaan voeren van ons zelf en dat at ze wel!
verder krijg ze suikervrij museli,wat peen en wat komkommer.
en afentoe een boterham,appeltje of mandarijntje?
in mijn ogen is komkommer en peen alleen maar vocht??!
ze krijgt over 3x verspreid een kilo biks per dag!
rijden doen we elke dag een uur en ze gaat een half uur tot uur de buitenbak in om lekker der ei kwijt te kunnen ( wij hebben vanuit de manege zelf geen weiland overdag tot beschikking enzo!)
in de loop der tijd zijn we er achter gekomen dat zij bij elke hap hooi gaat drinken,dus ze maakt der hooi in de mond nat zeg maar.
waardoor zij dus enorm veel water binnen krijg en soms ook echt een ''water buik'' heb!
dus zijn we weer kuil gaan proberen wat ze nu btw heerlijk vind hierbij sopt ze veeeel minder!
nou kwam ik er deze week achter dat ze eiwitbulten heeft?? van de kuil neem ik aan?? grazen doet ze niet?
de 1 zeg haal de museli weg daar zit mais in en daar word ze dik van?
de ander zeg dat ze dik word van kuil?
weer anderen zeggen dat hooi en kuil vrijwel op hetzelfde uitkomt?
mijn vraag/probleem is dat ik van een hoop mensen hoort dat ze bagger vet zou zijn maar niet al te veel mager moet worden want ze zou stevig gebouwd zijn.. ik vind dat er wel iets af mag maar bagger vet vind ik er niet!
ik weet niet meer wat ik der moet voeren eigenlijk..

mijn vraag is heeft iemand hier tips voor of ervaring mee?
zoja dan hoor ik ze graag!

foto's van deze week :
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Deborah!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-03-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit de tekst voor een betere leesbaarheid

mariposa

Re: Help !? wat moet ik voeren !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:38

poeh in peen zit heel veel suiker,

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:40

Zo van de foto's vind ik haar wel iets vet ogen maar dat is lastig te zeggen.

Soppen van het hooi wijst vaak op tandproblemen, is ze al eens bij de TA geweest?
Van kuil worden ze idd makkelijk dikker, ik zou haar dus sowieso terug zetten op hooi. Een kg biks lijkt me voldoende, maar je kan ook kijken of ze met minder afkan (bijv. een halve kilo per dag) zolang ze maar genoeg hooi krijgt.
Hoeveel ruwvoer (nu kuil dus) krijgt ze op een dag (in kilo's ?)
En ik zou de boterhammen, peen etc. even achterwege laten. Heeft ze niet nodig dus ik zou het ook niet voeren bij een te dik paard.

Een half uur tot een uur paddock per dag is véél te weinig. Dus dat moet sowieso meer worden! Kan je dat regelen? Misschien onderling? (Dus bijv. jij zet paard 1 buiten als jij er bent en de eigenaar van paard 1 zet jouw paard buiten als zij er is).

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:43

peen is vnml suiker, maar waarom krijgt ze zoveel biks dan?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:44

Mij lijkt met name een kwestie van veel (!) te weinig beweging en teveel biks. Uit je OP begrijp ik dat ze 3x per dag een kilo krijgt?
Van kuil worden ze wel degelijk dik en in wortels zit best veel suiker, al kan af en toe een wortel geen kwaad.
Even ophouden met alle lekkernijen en ervoor zorgen dat je paard veel meer beweging krijgt.
Ook zou ik in overleg met je manege een ander voerschema gaan opstellen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:50

Veel te weinig bewegeing en veel te veel biks, probeer haar meer naar buiten te doen en geef eens de helft biks, alle meusli en extra's weglaten want dat is ze niet nodig, gewoon weer hooi geven, als het kan wat ouder,grof hooi waar ze flink op moet kauwen. Ook de tanden laten nazien want goed kauwen is essentieel voor een goede spijsvertering van je paard.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:55

Even goed lezen er staat 1 kilo biks verpreid over de dag in 3 keer.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:32

handje is voldoende voorlopig...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:42

eiwitbulten sinds ze kuil krijgt, betekent terug gewoon hooi.
1kg brok/dag is niet zo heel veel, maar op het eerste zicht ziet jou paard er te dik uit.

Staat ze op stro? Zo ja, andere stalbedekking dei niet opgegeten wordt, hoeveelheid hooi gaan wegen zodat je effectief weet hoeveel je paard te eten krijgt. Tanden laten nakijken. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat ze van soppen een waterbuik krijgen. het is zelfs zo dat water niet in de maag van een paard blijft zoals bij mensen, dit gaat via een soort plooi onmiddelijk verder naar de darmen waar het opgenomen wordt en via de nieren weer afgevoerd...

Als je de ribben van je paard nog kan voelen dan is de dikke buik in eerste instantie een ruwvoerbuik en niet zo erg. indien je deze niet meer kan voelen zou ik toch ook de brok schrappen en vervangen door een vitaminebrokje en ook de wortels weglaten.
Wortelen en komkommer zijn idd vnl water, maar als je een te dik paard 1kg wortels geeft, krijgt hij alsnog bijna 200gram suikers binnen... Dus 1 of 2 wortels als beloning ok, maar meer ook niet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:53

Terug op hooi, zo arm mogelijk hooi geven en drie keer daags een handje basisbrok of -muesli. Verder op bootcamp om de spekjes eraf te trainen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:22

VSW-->VS

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:31

bedankt voor de reacties !
dan gaan we idd maar terug op de hooi!

tandarts is meteen na de aankoop geweest toen had ze haken maar nu 3 weekjes geleden is hij nog geweest en alles zag er goed uit zei die??

kwa wat ze krijg is het probleem dat ze word gevoert door de manege,ik weet dus nooit precies wat ze krijgt! op haar voerschema staat 3x kuil wat hooi was dan en in totaal 1 kilo biks wat vergeleken bij de rest van de paarden weinig is?

en kwa beweging kunnen we verder geen kant op?
het is een manege met 3 bakken waarvan 1 binnenbak waar heel de dag les in word gegeven en in de buitenbakken word heel de dag door paarden los gegooit!
nou is het wel zo dat ik een vriendin heb die helpt die der ook losgooit enzo!
ik werk,zit op school en loop stage ga zo vroeg mogelijk elke dag om extra te longeren,los te gooien en te rijden ik zelf had ook liever gehad dat ze elke dag lekker heel de dag naar buiten kon!

dat van de peen wist ik niet , mij is vertelt dat het puur vocht is!
nou krijgt ze er maar hooguit 5 ofzo maar zal erop letten!
ik wil der altijd ''belonen'' na het rijden door haar wat te geven museli met wat peen dus heeft iemand hier een vervanging voor?

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:33

@ petitparis : ze staat idd op stro en als ik haar minder voer dan is de andere dag echt vrijwel alle sto opgegeten dus ik dacht dat dat weer aangaf dat ze honger had ?

en kwa die waterbuik dat is mijn vertelt..maar ben blij met je reactie,weet ik dat ook weer :o !

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:45

hoe vaak wordt ze ontwormt ook daar kunnen ze vooral een dikke buik van krijgen.
misschien een keer test laten doen.
volgens mij geef je niet te veel brok maar misschien kun je deze wel vervangen door een sobere meusli.
en let op met hooi en zeker met kuil mij is altijd geleerd brok voor de energie en hooi voor volume.
succes en zet haar maar lekker aan het werk ze is nog jong genoeg * :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:25

Van peen wordt ze niet dik, maar dit zou je kunnen minderen naar 1 a 2 per dag. Het zal wrs het kuil en de biks zijn. Daarnaast de geringe beweging.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:40

Ik ben mee eens met de rest van de bokkers hier. Veel minder biks, (lijkt mij een kg per dag voldoende) meer beweging, meer buiten, hooi voerbeurten zo veel mogelijk verspreiden. Als je zorg maakt over voldoende vits en mineralen kan je altijd een volledig supplement geven.

Verder lees ik dat ze op een suiker-vrij muesli staat. Maar niet vergeten dat ook als een muesli "suiker arm/vrij is" bevat het nog zetmeel en het zetmeel wordt in de dunne darm afgebroken naar suiker. Kijk dus naar de totaal koolhydraat behaalt = suiker + zetmeel.

Succes er mee!

ps Ik heb ook een merrie die makkelijk aan komt, ondanks 2kg biks per dag / kuil / weidegaan elke dag en volop aan het trainen voor endurance!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:09

Ik zou in eerste instantie het krachtvoer laten vervalen of drastisch minderen. Suikervrije muesli bestaan nagenoeg niet.. Zie de post hierboven over suiker en zetmeel. Verder zou ik kiezen voor hooi, liefst nog overjarig waar je meer van kan voeren zodat het paard wel de hele dag wat te eten heeft en zich ook niet verveeld. Verder werkt het net als bij mensen, bewegen is het besten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:14

van stro worden ze niet vet, het geef alleen vulling in de darmen. In stro zitten geen voedingswaarden.
Stro kan wel verstopping veroorzaken!
Bix of muslie zou ik alleen een handje per voerbeurt doen. Dan heeft ze toch wat te knagen.
Oud stengelig hooi is voor haar waarschijnlijk een goede optie. Misschien waren haar tanden nog wat gevoelig na dat de tandarts geweest is? Anders misschien een andere tandarts laten komen? Bij mijn verzorgpony kwam ook altijd een tandarts, maar hij bleek ook dikke haken te hebben terwijl hij net gedaan was. De haken waren zo groot, dat ze er af geslepen moesten worden.
Geef haar verder geen extra's, alleen na het rijden kan een klein worteltje uiteraard wel.

Ik heb een veeeeeeeel te dikke merrie gehad, die heb ik op deze manier laten afvallen. Omdat andere paarden bix kregen, moest zij natuurlijk ook krachtvoer. Als de andere paarden niets bijgevoerd kregen had zij zeker niks extra's gekregen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:22

Voor het belonen is een wortel of af en toe een appel of 1 paardensnoepje voldoende, de grooste beloning voor een paard is dat je hem laat voelen dat hij het goed gedaan heeft.
Belonen met extra brok of muesli is eerder voor ons geweten. Die extra energie die je aanbied heeft het paard eigenlijk helemaal niet nodig.

Wat het stro eten betreft stro is vrij arm aan voedingstoffen en is een goede bezigheidstherapie. Opletten als ze het niet gewoon zijn, want dan kan het bij te weinig drinken idd verstoppingskoliek veroorzaken. Stro eten kan een teken van te weinig hooi zijn of verveling. Je hebt alleen ook paarden die zich zouden dood eten als ze de kans kregen. Hier op stal ook zo'n merrie, die eet een halve baal hooi (+/- 8kg) plus op de weide ook nog extra hooi en 2kg muesli, wel die heeft haar avond portie op een uurtje op gegeten en eet rustig verder stro, als je der een extra halve baal bijgooid is doe 's morgens ook opgegeten en wordt ze moddervet...
Sommige paarden worden echt dik van lucht en moet je geen extraatjes geven. Goed doseren en meermaals kleine porties geven of een "slow-feed" opstelling geven zodat ze lang met hun porties voer doen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:39

No_No schreef:
van stro worden ze niet vet, het geef alleen vulling in de darmen. In stro zitten geen voedingswaarden.

Dat is neit helemaal waar, stro heeft een EWpa van 0,25. Het is dus niet veel, maar het bevat wel degelijk voedingswaarden. Wanneer een paard zijn hele stal met stro leeg eet kan dit dus echt wel aanleiding zijn voor het te dik zijn.

Kijk als je je paard op vlas of iets zet wel uit dat ze dat niet gaat eten, want daar kunnen ze echt heel ziek van worden. Dan liever iets te dik en stro eten, al kan stro idd ook verstoppingen geven, maar die kans is minder groot als met vlas of zaagsel.

Zoals al eerder gezegd idd weer overstappen op hooi.

Soppen met hooi kan meerdere oorzaken hebben:

- soppen kan voorkomen uit maagpijn, dan maken paarden het hooi nat zodat het makkelijker te verteren is.
- paarden soppen met hun hooi omdat ze haken aan kiezen hebben en daardoor moeilijker kauwen.
- het hooi kan te grof zijn, en dan soppen ze omdat water het hooi zacht maakt
- soppen kan een gewoonte zijn die voort is gekomen uit bovenstaande problemen
- te kort aan vocht in het lichaam (door bijv. insulineresistentie)

Mijn pony sopt ook, dit doet ze (volgens mij) omdat ze anders een te kort aan vocht in haar lichaam heeft. Mijn pony is insulineresistent en drinkt sinds die tijd erg veel, dit schijnt een gevolg te zijn van de hoge insuline productie en de suikers die het lichaam niet kan verwerken. Met het eten van hooi krijgt ze suikers binnen en dus ook dorst....

Je zegt nu suikerarme muesli te voeren, maar heb je al eens gekeken hoeveel zetmeel daar in zit? Zetmeel wordt in het lichaam namelijk omgezet in suikers....

Kijk eens op www.voervergelijk.nl om de waarden van je voer na te trekken en eventueel te vergelijken.

Voor jou paardje zou ik adviseren, meer bewegen, overstappen op hooi, stoppen met het geven van tussendoortjes en goed een krachtvoer zoeken welke laag is in het zetmeel en suiker gehalte.

Als je nog meer vragen hebt mag je me altijd een pb sturen.

Vanuit mijn opleiding, stage (momenteel bij een mengvoederfabriek) en ervaring met pony met insulineresistentie heb ik me best behoorlijk verdiept in het voer van paarden dus kom maar op :P

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:13

@spiritlz : ze is ook pas nog ontwormd??

even voor de duidelijkheid ze krijgt 1 kilo biks per dag , niet 3 kilo!

nou op hooi terug gaan gaan we zeker!

en idd ik heb nooit gekeken naar dat aantal zetmeel in de museli!

en kwa verstopping; ze staat erom bekend dat ze enorm veel mest..tijdens het rijden zowiezo al stuk of 4 keer en naar de bak toe ook altijd een keer.. zegt dit ook iets? mij is vertelt dat het gewoon goed is?

Bedankt allemaal !!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:24

zolang de mest goed is van consistentie (dus vast en losse bolletje) betekend veel mesten gewoon dat ze ook gewoon heel veel eet. Dat ze tijdens het rijden ook veel mest heeft te maken met dat de darmtransit wat gestimuleerd wordt tijdens het rijden, wat vrij normaal is gezien je paard bijna de hele dag op stal staat.

Als het plattere mest is tijdens het rijden, dan speelt "stress" ook een rol...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:29

Misschien een vies praatje maar kijk eens kritisch naar de mest, zie je veel onverteerde deeltjes zitten in de mest? Schop ook even de mestballen een beetje kapot om dat te bekijken.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:36

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:43

coulash schreef:
Ken je deze pagina:
staat heeel veel achtergrondinformatie.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm

Groeten Bianca

Ik vind het inderdaad een goed site, maar blijf wel kritisch! Paardnatuurlijk.nl, de naam zegt het al, is groot voorstander van alles zo natuurlijk mogelijk, zij zijn dus wel bevooroordeeld he...
Ik zeg niet dat het niet goed is om natuurlijk te voeren enzo maar ik vind dat paardnatuurlijk.nl soms doorslaat in de dingen die ze schrijven.