Mijn 29jarige had begin dit jaar een keelontsteking, ben me kapotgeschrokken ze at ineens niet meer. 4dgn DA erbij nog eens 10 dgn AB kuur- de eerste keer in 25 jaar dat ik voor haar een DA heb moeten laten komen.
Vond echter al een tijdje dat ze magerder was, niet te mager, maar niet zo vol als de afgelopen 26 jaar zeg maar. Dus heb haar wat meer gevoerd.
2 weken geleden een algehele checkup laten doen, ook aanwijzingen voor cushings en IR laten testen, heel uitgebreid bloedonderzoek. Daar kwam verhoogde leverwaarden uit, verder 100% in orde. De meest voor de hand liggende conclusie was JJK, maar dat is absoluut uitgesloten.
De DA is eentje van de oude stempel, van een grote kliniek die ook o.a. koliekoperaties doen etc. (dus geen huis tuin en keuken DA) en de verraste mij door te zeggen dat hij dit beeld ook vaak tegen kwam bij "oude" paarden die eigenlijk niet oud zijn...zoals die van mij en die op zeer hoogwaardig voer staan. Goed in de spieren, ook op de rug (ruggegraat en schouders niet ingevallen) Als ik ze in de wei zet dan speert ze weg in rengalop

Vervolgens zei hij (terwijl hij niet weet wat ik voer) voornamelijk Cavalor en Pavo seniorenmeusli...en ze kreeg dus seniorix van Cavalor (wat ik dus ook verhoogd had) Normaal gesproken kan een ouder paard de voergift niet meer zo goed verteren, reden waarom we ze hoogwaardige eiwitten geven in de vorm van seniorenvoer. Maar als de vertering dus nog wel goed is, is dit een extra belasting voor de lever.
Ik moet nu sober gaan voeren