Voederbieten of bietenpulp of winterwortels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Voederbieten of bietenpulp of winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:03

Weet iemand de voedingswaarde van voederbieten, bietenpulp en winterwortels.

Vorig jaar heb ik bietenpulp gevoerd, dit jaar heb ik Voederbieten (dus geen suikerbieten).

Voederbieten is heel bewerkelijk om ze te voeren (halen, bewaren, wassen (OOK ALS HET VRIEST) en ze kosten toch 50 euro per 1000 kilo.
Vorig jaar heb ik 3 zakken bietenpulp gevoerd á 7euro, dus goedkoper en minder werk heb ik ermee.., ik heb ze toen ook winterwordtels bij gevoerd.

De pony's worden recreatief bereden en het zijn sobere rassen. Ik Voer het alleen om bezig te zijn en buikvulling, want ze worden gemakkelijk te dik.

Wat kan ik het beste voeren met zo min mogelijk voedingswaarde? ( Ze krijgen dagelijks goed hooi en musli)

tamary

Re: Voederbieten of bietenpulp of winterwortels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:16

Bietenpulp is een dikmaker, dus als bezigheidstherapie voor pony's die van de lucht al dik worden niet echt een aanrader.
Wortelen bevatten veel suiker en van grotere hoeveelheden krijgen sommige pony's daarom jeuk.
Voederbieten weet ik niet qua nadelen. Ik kan er niet aankomen, dus heb er ook geen ervaring mee.

Als extra buikvulling gebruik ik hier voederstro, nu omdat ik dat het makkelijkste kan krijgen is dat gerstestro, maar haverstro kan ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:39

ik denk dat qua bezigheid een voederbiet leuker is voor een paard dan bietenpulp... Maar idd 't is wat omslachtiger... wortelen zou niet zo goed zijn voor de maag en spijsvertering en zeker niet ideaal voor paarden die aanleg hebben om dik te worden. of toch niet in de mate je zou geven als buikvulling en bezigheidstherapie...
Ik heb al jaren geenbietenpulp meer gegeven dus weet de energetische waarde niet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:43

bietenpulp geeft dezelfde energie als haver...er zitten voornamelijk vezels in en calcium....en ze worden er dik van.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:01

ik zou gewoon meer hooi geven, en dan het liefst op een manier waarop ze minder snel eten zoals een fijnmazig hooinet (mazen van 3x3)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:36

Ik zou juist wel wat wortels geven, die zitten vol met caroteen, een stof die van nature ook in vers gras voorkomt. In de winter krijgen paarden vaak veel gedroogd voer waar dit nauwelijks in zit. Wees er wel voorzichtig mee, want wortelen bevatten veel suikers en die hebben ze niet nodig, dus met mate voeren.
Overigens is er nog een verschil tussen paarden die een ruwvoerbuik hebben en paarden die echt te dik zijn. Als ze echt te dik zijn, dan zie je o.a. veel vet op de manenkam en op het kruis. Verder vertekent een wintervacht soms ook heel erg.

Ik zou ze gewoon hooi geven, misschien een rooster op de voerbak leggen (of kippengaas) waardoor ze alleen kleine beetjes tegelijk kunnen opnemen en er langer over doen. Rooster uiteraard goed vastmaken.
Je kunt ook wat gehakseld tarwestro door het hooi heen doen, of een kleine hoeveelheid ongehakseld stro er door mengen.

In bietenpulp zit idd veel te veel voeding, het is een restproduct van de suikerindustrie, dus een restant van suikerbieten en het bevat ook aardig wat suiker dus ik zou dat zelf niet geven. Bovendien is de verhouding fosfor:calcium in bietenpulp verre van ideaal voor een paard, dus ik zou het niet voeren.

Voederbieten bevatten vooral veel water en een beetje suiker, dus dat kun je dan beter voeren dan de pulp als ze snel dik worden. Met zo'n biet zijn ze ook wel even zoet, wel het zand er goed af borstelen.

Een paar wilgentakken zijn ook goed als bezigheidstherapie.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:47

Agnes75 schreef:
In bietenpulp zit idd veel te veel voeding, het is een restproduct van de suikerindustrie, dus een restant van suikerbieten en het bevat ook aardig wat suiker dus ik zou dat zelf niet geven. Bovendien is de verhouding fosfor:calcium in bietenpulp verre van ideaal voor een paard, dus ik zou het niet voeren.

Het voordeel van bietenpulp is dat er maar hooguit 5% suiker in zit.
Verhouding calcium-fosfor is heel makkelijk op te lossen in het complete voermanagement/-dieet.

B-pulp is een zeer nuttige voer: hoog gehalte aan pectine. Ideaal voor de darmbacterie-huishouding van het paard.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:43

Ik wist dus niet dat bietenpulp een dikmaker is. Ze doen het nu goed op de voederbieten, maar het is behoorlijk wat werk, ik was het zand eraf voordat ik ze geef en met deze vorst heb ik geen gevoel meer in mijn vingers van de kou.
Ik dacht dat bietenpulp ongeveer de zelfde samenstelling zou hebben als voederbieten en dan zou pulp gemakkelijker zijn. Wortels wist ik dat die goed zijn met mate i.v.m de suiker. Ze krijgen bij mij 4 x per dag kruidenhooi en eten ongeveer 20 kilo per dag met zijn drieen op (shetje, c-pony veulen en een e-pony), dus dat moet voldoende zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:40

Bietenpulp kun je het beste icm zemelen voeren (dan blijven de verhoudingen voedingsstoffen in 'balans').
(Let wel op dat je de pulp nooit! onafgedekt/onafgesloten laat rondslingeren, zeker als het niet geweekt is)
Voederbieten ook goed alternatief, ze mogen alleen niet bevriezen, en sommige paarden willen het absoluut niet.
Winterwortelen zijn goedkoop, maar er zit niks in, paard krijgt mooie kleur ervan en voor de rest is het water.
Eventueel is mais een optie?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:35

paarden worden makkelijk dik schrijft ze, dan moet je vooral geen mais gaan geven

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:48

Sorry overheen gelezen (nam aan dat als je bieten wil voeren je ook extra kg's wil ;))
En mais is idd dik maker ;)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:22

Ik was van plan om voederbieten te zaaien als afleiding voor de paarden.
Verbaasd me te zien dat er nog zo veel suiker in zit, niet goed voor verzuring dus
Tabel 3.4. Voederwaarde analyses voederbieten en bietenpulp (g/kg droge stof)
Voederbiet
(CVB)a
Bietenpulp
(CVB)a
VEM 1033 1062
RE 84 98
DVE 75 110
OEB -52 -72
FOS 779 716
ZETMEEL - 1
SW - 1,05
RC 67 199
SUIKER 500 30

Eerste rijtje is de voederbiet.

Vond het op deze site, een onderzoek naar voer voor geiten.
Ik heb zelf aardperen in de tuin dus dat stuk ook nog even lezen (helaas ook te veel suikers )
a) Centraal veevoederbureau (2005).

En dan wortels
Per kg product

EWPa 0,14
VREp 7 gr
Ruw eiwit 0,9%
Ruw vet 0,2%
Ruwe celstof 1,0%
Ruw as 1,1%
Suiker 3,9%
Calcium 0,5 gr
Fosfor 0,4 gr
Magesium 0,8 gr
Kalium 3,1 gr
B-Caroteen 6 mg

Zou je toch denken dat wortels de beste keuze is toch?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:56

:j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:42

Bietenpulp zet alleen aan .... zo is mijn ervaring.... bij ruim voldoende ruwvoer
De pectine die bietenpulp rijk aan is, is een weldaad voor de bacteriehuishouding in de dikke darmen. Deze specifieke bacteriën zijn mede verantwoordelijk voor het omzetten van ruwvoer naar (vluchtige) vetzuren. Kortom, paard zet beter vet aan (ffkes zeer simplistisch beschreven).

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:07

Inderdaad toch veel suiker in voederbieten, dan lijkt me winterpeen toch wat beter voor mijn sobere paardjes. Ik geef het alleen om buikvulling te geven en om bezig te zijn. Ze zijn dik genoeg

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:35

van 1 voederbiet per dag worden ze echt niet dik hoor.
ik voer al jaren voederbieten, ook aan sobere rassen.
en bietenpulp is niet van voederbieten, maar van suikerbieten.
het is ook goed voor paarden die gevoelig zijn voor zandkoliek.
bij ons staan paarden die vaak zandkoliek hadden (voor ze bij ons kwamen)
en het nooit meer hebben gehad.
we hebben het zelf getest, kregen ze geen voederbieten, kregen ze weer zandkoliek.
nou ja het is je eigen keuze, veel succes verder.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:56

Ik heb het opgevraagd bij CHV van CHV bietenpulp (=meslassevrij!)

Citaat:
Deze pulpbrokken zijn inlandse pulp en daar wordt geen melasse aan toegevoegd.

De huidige samenstelling is als volgt:
Vocht 100
AS 69
RE 73
RVET 6
RC 182
Zetmeel 0,25
Suiker 88
Ca 9,8
P 0,65
Na 0,4
Cl 0,2
I 0,45
K 4,55
Mg 1,9
Cu 7
Fe 1280
Mn 61
Zn 35
Mo 0,3
Se 0,1
Co 0

Ik hoop dat ik u hier voldoende mee heb geinformeerd, als u nog vragen heeft hoor ik deze graag.

Met vriendelijke groet,

Cehave Landbouwbelang Voeders bv

Rob van Kempen

Ik voer het in combi met zemelen en spelt.

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:10

nou 1 ding weet ik wel kijk uit met te veel suiker,geef dan bv engels rai hooi daar kunnen ze in princiepe van eten wat ze willen

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:55

nee dat is fout, engels raai zit heelveel suiker in.
dat gebruiken ze voor land voor koeien, want dat groeit heel snel.
dus niet geschikt voor paarden.