Welk krachtvoer voor Lusitano?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessybelle

Welk krachtvoer voor Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 00:06

Hey iedereen,

het gaat de laatste tijd niet zo goed met Moxica, hij wordt snel ziek, heeft last van spierverzuring, stond vandaag met dikke benen op stal. Nu zat ik te denken om van krachtvoer te veranderen, maar zou niet zo meteen weten op welk. Ik zat te denken aan pavo energy control (had iemand mij aangeraden op het forum), pavo condition extra of pavo nature's best? Iemand ervaring met dit voedsel?

Ik zou liefst een voeding vinden met zoveel mogelijk energie, omdat hij nogal eens suf kan zijn tijdens het rijden, laag eiwitgehalte (voor de spierverzuring) en heeeel veel vitamines..

kehdra

Re: Welk krachtvoer voor Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:11

Rijd je veel? Niet elk paard heeft krachtvoer 'met veel er in' nodig namelijk.

Wanneer hij met dikke benen staat zou ik eerder zorgen dat hij meer beweging krijgt :j. Bij voorkeur buiten om ook direct wat weerstand op te bouwen. de spierverzuring durf ik zo niet te zeggen...

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:17

Pavo summerfit koeken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:18

Dikke benen kunnen van een eiwit overschot zijn maar ook door een virus
Sufheid kan hier ook door komen
Verzuring komt doordat een paard meer energie (suikers) binnen krijgt dan hij verwerkt
Ook een tekort aan Magnesium en Vitamine E kunnen verzuring van de spieren geven
Stop eens met het krachtvoer en geef alleen vitaminekorrel en veel ruwvoer

Is je paard snel te dik en wil je toch wat krachtvoer geven zou je Faser light (Marstall) kunnen geven evt. aangevuld met force en lijn/distelolie
Dan krijg je paard iig genoeg vitamine E en magnesium binnen

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:41

Ik rijd elke dag, behalve zaterdag, dan heeft hij een rustdag.. Hij wordt ook altijd goed uitgestapt enzo, dus ik dacht ook aan een eiwit teveel, want een virus is het niet want ik heb pas bloed laten afnemen, en virussen of infecties hebben ze niet gevonden. Maar als je elke dag rijdt, kan je je paard dan wel zonder krachtvoer zetten?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:46

Jessybelle schreef:
Maar als je elke dag rijdt, kan je je paard dan wel zonder krachtvoer zetten?

Dat kan prima, mijn PRE staat ook op alleen ruwvoer, het zijn hele sobere paardjes die vaak niet veel nodig hebben.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:50

madelief88 schreef:
Jessybelle schreef:
Maar als je elke dag rijdt, kan je je paard dan wel zonder krachtvoer zetten?

Dat kan prima, mijn PRE staat ook op alleen ruwvoer, het zijn hele sobere paardjes die vaak niet veel nodig hebben.

Maar hij heeft wel weinig energie, als ik dan bv geen krachtvoer meer zou geven, wordt dit dan niet nog minder?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:07

Jessybelle schreef:
Maar hij heeft wel weinig energie, als ik dan bv geen krachtvoer meer zou geven, wordt dit dan niet nog minder?

Soms kost het verwerken van grote hoeveelheden krachtvoer/suikers zo veel energie dat ze geen energie meer hebben voor het aangeboden werk..

Wat wel belangrijk is is voldoende Vit E (vooral in de winter hebben paarden deze tekorten)
en magnesium

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:49

heeft iemand misschien ervaring met pavo liga? Het zou krachtvoer zijn speciaal voor sobere rassen, die weinig energie en met een laag eiwitgehalte, en veel vitamines en mineralen..

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:51

Jessybelle schreef:
heeft iemand misschien ervaring met pavo liga? Het zou krachtvoer zijn speciaal voor sobere rassen, die weinig energie en met een laag eiwitgehalte, en veel vitamines en mineralen..

Waarom probeer je het niet gewoon is zonder. (niet aanvallend bedoeld)
Er zijn er al 2 die gezegt hebben dat ze makkelijk zonder krachtvoer kunnen.
En om hem niet van het ene krachtvoer naar het andere kracht voer te gooien. En misschien zelf ook wel geldverspilling,
om hem dan gewoon op ruw voer te zetten? Kijken hoe dat resulteert.
En je kan daarna altijd nog Pavo Liga kopen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:53

Mijn paard krijgt Hipro Performance, maar dan wel maar 2x een half schepje. Daar doet hij het goed op naast onbeperkt voordroog. Mijn ervaring met PAVO is minder.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:55

Cchanny schreef:
Jessybelle schreef:

En om hem niet van het ene krachtvoer naar het andere kracht voer te gooien. En misschien zelf ook wel geldverspilling,

Ik wil het gerust wel eens proberen zonder hoor, maar hij krijgt al zijn hele leven wel krachtvoer.. Alleen weet ik niet het welke, en op de vorige stal kreeg ik niks los van de eigenaar want zij beweerde dat hij alles kreeg (krachtvoer, de vraag welke werd niet beantwoord, biotine, lijnzaadolie, look vlokken) Maar sinds ik van stal ben veranderd gaat het niet goed, en ik wil hem het liefst wel op krachtvoer houden, omdat hij het altijd zo heeft gehad.. Ik kan hem ook geen massa's hooi geven, want gewoon hooi reageert hij allergisch op, en in voordroog zit te veel eiwit om hem daar op te laten 'overleven' om het zo te zeggen..

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:57

Is de kwaliteit van het ruwvoer op je nieuwe stal niet veel minder dan op je vorige stal?

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 13:59

Dat betwijfel ik, want op mijn vorige stal kregen we geen ruwvoer..

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:00

Upgrade1 schreef:
Pavo summerfit koeken

volgens mij zitten deze bordevol suikers, iets wat paarden juist niet ten goede komt

door een te veel aan slechte stoffen binnen te krijgen kunnen ze ook sloom (niet fit) worden
als je dan toch krachtvoer wilt blijven geven kijk dan voor een voer met zo min mogelijk ballast stoffen :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:17

Jessybelle schreef:
Cchanny schreef:

Ik wil het gerust wel eens proberen zonder hoor, maar hij krijgt al zijn hele leven wel krachtvoer.. Alleen weet ik niet het welke, en op de vorige stal kreeg ik niks los van de eigenaar want zij beweerde dat hij alles kreeg (krachtvoer, de vraag welke werd niet beantwoord, biotine, lijnzaadolie, look vlokken) Maar sinds ik van stal ben veranderd gaat het niet goed, en ik wil hem het liefst wel op krachtvoer houden, omdat hij het altijd zo heeft gehad.. Ik kan hem ook geen massa's hooi geven, want gewoon hooi reageert hij allergisch op, en in voordroog zit te veel eiwit om hem daar op te laten 'overleven' om het zo te zeggen..

Die informatie wist ik niet,
Jammer dat ze op die andere stal geen ruwvoer voerde.
Want daar zijn de darmen toch op ingesteld. Hoewel ik denk dat jou paard zijn darmen nu helemaal gewend zijn
aan krachtvoer.
Lastig..

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 15:13

Ja het is inderdaad geen gemakkelijke situatie.. Ik denk dat ik morgen nog maar eens een DA ga laten komen, een andere dan mijn vorige want daar heb ik ook al wat problemen mee gehad, en eens ga kijken wat zij me aanraad en mij eventueel kan doorverwijzen naar een voedingsdeskundige, want op deze manier is het niet alleen financieel een heel zware taak, maar ook is het niet meer leuk om mijn paardje elke week met een nieuwe 'ziekte' in zijn stalletje te vinden.. Sinds ik van stal veranderd ben had ik gedacht dat hij veel gelukkiger en gezonder zou worden, want de stal waar ik hem heb gekocht was enorm vuil (heeft hij rotstraal aan overgehouden), kregen ze geen hooi en weidegang had hij daar amper, maar op deze stal die er voor mij veel beter uitzag, gaat het alleen maar slechter met hem. Ondertussen heb ik al alles veranderd en geprobeerd wat er te proberen valt, dus hoop ik dat het allemaal met het eten te maken zal hebben (wat de DA mij wel had mogen zeggen ipv altijd onderzoekjes en bloed te nemen), en dat het met het advies en de hulp van een nieuwe DA allemaal beter gaat worden. In elk geval iedereen al bedankt voor de goede raad :) !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:24

ik heb net in je andere topic deze reaktie getypt:

Nouvel schreef:
Ik zou voor een Lusitano zoveel mogelijk naar een dieet gaan met veel ruwvoer en weinig krachtvoer.
Dat zijn ze van oudsher gewend en doordat ze vrij sober zijn kunnen ze het daar ook prima op doen.
Geef je heel erg weinig krachtvoer zou je een vitaminesupplement bij kunnen geven en bij stijve spieren en veel spanning magnesium en vit E.

Mijn 13-jarige Lusitano-merrie die zowel aangespannen als onder het zadel loopt (en aan de lange teugel en aan de longe) en zo'n 5 tot 6 dagen in de week een half uur tot anderhalf uur werkt krijgt het volgende op dit moment (per dag):
krachtvoer:
1/2 tot 3/4 schep basismuesli
1/2 schep zemelen met scheutje omega olie
ruwvoer:
ong. 6 kg compactgras
3 voerscheppen lucerne
3 tot 4 plakken hooi (kleine baal)
supplementen:
Force (totaalvitamines)
Equilin (vit E en magnesium)

Ik heb wel een paard dat snel terug valt in gewicht (dus niet makkelijk dik te krijgen is) en veel spanning heeft, dus veel verbruikt.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:46

Jessybelle schreef:
Ja het is inderdaad geen gemakkelijke situatie.. Ik denk dat ik morgen nog maar eens een DA ga laten komen, een andere dan mijn vorige want daar heb ik ook al wat problemen mee gehad, en eens ga kijken wat zij me aanraad en mij eventueel kan doorverwijzen naar een voedingsdeskundige, want op deze manier is het niet alleen financieel een heel zware taak, maar ook is het niet meer leuk om mijn paardje elke week met een nieuwe 'ziekte' in zijn stalletje te vinden.. Sinds ik van stal veranderd ben had ik gedacht dat hij veel gelukkiger en gezonder zou worden, want de stal waar ik hem heb gekocht was enorm vuil (heeft hij rotstraal aan overgehouden), kregen ze geen hooi en weidegang had hij daar amper, maar op deze stal die er voor mij veel beter uitzag, gaat het alleen maar slechter met hem. Ondertussen heb ik al alles veranderd en geprobeerd wat er te proberen valt, dus hoop ik dat het allemaal met het eten te maken zal hebben (wat de DA mij wel had mogen zeggen ipv altijd onderzoekjes en bloed te nemen), en dat het met het advies en de hulp van een nieuwe DA allemaal beter gaat worden. In elk geval iedereen al bedankt voor de goede raad :) !

Je nieuwe stal is imo ook wel beter, Alleen je paard is het dus absoluut niet gewend. Dus voelt hij zich 'niet lekker'.
Dierenarts laten komen zou ook een goed plan zijn ja. :j
Ik hoop voor jou dat het ook gewoon met het eten te maken heeft en niet rare kwaaltjes :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:01

je zegt dat hij allergisch reageerd op gewoon hooi. hoe reageerd hij dan precies?? hoesten of andere symptomen?? hooi/ruwvoer is het belangrijkste voer van een paard dus ik zou er persoonlijk voor zorgen dat hij dat ook in grote hoeveelheden krijgt. dus desnoods zoeken naar ander hooi waar hij misschien wel goed op reageerd. een paard(enmaag) moet gemiddeld 20 uur per dag te eten/knabbelen hebben om maag/darmproblemen en gedragsproblemen (verveling) te voorkomen. beste is onbeperkt hooi.

mijn fries krijgt zoveel mogelijk hooi (onbeperkt kan hier op stal jammer genoeg niet) en daarnaast 2x2 handjes powerplus mix van havens. hier zitten extra veel vitamines en vitamine e in. het krachtvoer krijgt hij eigenlijk alleen maar omdat de rest het ook krijgt en hij anders de tent afbreekt. hij kreeg eerst bijna 3 kg. per dag krachtvoer omdat hij niet vooruit te branden was. ik merk dat hij nu op de 2x2 handjes voer, een stuk sneller is. en soms heb je nu eenmaal paarden die niet zo pittig zijn. het helpt dan vaak echt niet om meerdere kg te gaan voeren. hoe meer krachtvoer je geeft hoe minder het vaak opgenomen wordt.

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:26

Tieme schreef:
je zegt dat hij allergisch reageerd op gewoon hooi. hoe reageerd hij dan precies?? hoesten of andere symptomen?? hooi/ruwvoer is het belangrijkste voer van een paard dus ik zou er persoonlijk voor zorgen dat hij dat ook in grote hoeveelheden krijgt. dus desnoods zoeken naar ander hooi waar hij misschien wel goed op reageerd. een paard(enmaag) moet gemiddeld 20 uur per dag te eten/knabbelen hebben om maag/darmproblemen en gedragsproblemen (verveling) te voorkomen. beste is onbeperkt hooi.

mijn fries krijgt zoveel mogelijk hooi (onbeperkt kan hier op stal jammer genoeg niet) en daarnaast 2x2 handjes powerplus mix van havens. hier zitten extra veel vitamines en vitamine e in. het krachtvoer krijgt hij eigenlijk alleen maar omdat de rest het ook krijgt en hij anders de tent afbreekt. hij kreeg eerst bijna 3 kg. per dag krachtvoer omdat hij niet vooruit te branden was. ik merk dat hij nu op de 2x2 handjes voer, een stuk sneller is. en soms heb je nu eenmaal paarden die niet zo pittig zijn. het helpt dan vaak echt niet om meerdere kg te gaan voeren. hoe meer krachtvoer je geeft hoe minder het vaak opgenomen wordt.

Zoals hierboven omschreven blijkt vaak onbeperkt hooi voeren een goede oplossing. Dit is ook iets wat het paard vanuit de natuur gewend is. Om het onbeperkt hooi voeren zo rendabel en meetbaar mogelijk te maken is het zeer handig de Haybar te gebruiken. Dit is een nieuwe voerbak die zeer binnenkort te koop zal zijn in Nederland. Het voordeel is dat je duidelijk kan meten hoeveel hooi je paard binnenkrijgt. Hij loopt het niet meer door zijn stal (vaak eten paarden hun hooi ook niet meer nadat ze erdoorheen gelopen hebben), waardoor al het hooi dat je haar voert ook daadwerkelijk gegeten kan worden door haar. Daarnaast is dus het contact met de grond/stro/mest niet meer aanwezig, wat de kans op worminfecties door het contact met het hooi zeer veel verkleind.
De Haybar is onlangs getest op DAP Bodegraven en op de faculteit Diergeneeskunde Uithof te Utrect. Beide superenthousiast. Binnenkort zal de Nederlandse website online gaan, tot dan check voor meer info www.haybar.co.uk of mail mij op info@mhstables.nl

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:05

Tieme schreef:

Hij gaat idd heel erg hoesten, en door het hoesten krijgt hij dan ademhalingsproblemen. Onbeperkt hooi kan bij ons op stal jammer genoeg niet, maar hij krijgt wel zijn hooi verdeeld over een hele dag zodat hij eigenlijk constant wel iets heeft om op te knabbelen. En vroeger was hij luier dan nu, dus aanvankelijk dacht ik dat het met het nieuwe voer wel goed ging. Maar nu begin ik er stilletjes aan toch aan te twijfelen, want door al de kwaaltjes waar hij ondertusse last van heeft gehad, is natuurlijk al die energie weer helemaal weg. Ik ga in elk geval morgen dierenarts eens laten komen, en hopen dat zij mij kan helpen om het beste dieet voor hem te vinden..

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:08

Nouvel schreef:
ik heb net in je andere topic deze reaktie getypt:

Nouvel schreef:
Ik zou voor een Lusitano zoveel mogelijk naar een dieet gaan met veel ruwvoer en weinig krachtvoer.
Dat zijn ze van oudsher gewend en doordat ze vrij sober zijn kunnen ze het daar ook prima op doen.
Geef je heel erg weinig krachtvoer zou je een vitaminesupplement bij kunnen geven en bij stijve spieren en veel spanning magnesium en vit E.

Mijn 13-jarige Lusitano-merrie die zowel aangespannen als onder het zadel loopt (en aan de lange teugel en aan de longe) en zo'n 5 tot 6 dagen in de week een half uur tot anderhalf uur werkt krijgt het volgende op dit moment (per dag):
krachtvoer:
1/2 tot 3/4 schep basismuesli
1/2 schep zemelen met scheutje omega olie
ruwvoer:
ong. 6 kg compactgras
3 voerscheppen lucerne
3 tot 4 plakken hooi (kleine baal)
supplementen:
Force (totaalvitamines)
Equilin (vit E en magnesium)

Ik heb wel een paard dat snel terug valt in gewicht (dus niet makkelijk dik te krijgen is) en veel spanning heeft, dus veel verbruikt.

Hey, ik ga in elk geval jouw voedingsschema ook eens aan mijn DA laten zien, maar ik denk dat het nu echt wel tijd wordt om DA erbij te halen, want zo kan het echt niet verder, en ik denk ook niet dat het zo'n goed idee is om misschien 10 verschillende soorten voeding uit te gaan proberen, zonder professioneel advies.. Maar toch bedankt en ik ga het haar zeker eens voorleggen ! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:19

succes ermee!
laat je even weten hoe het verder gaat?

even als toevoeging:
Mijn Lusitano-merrie heeft ook gevoelige luchtwegen en hoest snel.
Daarom geef ik compactgras en lucerne, dat is vrijwel stof- en schimmelvrij.
Hooi voor de avond week ik even kort in een ton water, zodat stof en schimmel eruit zijn.

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:23

Nouvel schreef:
succes ermee!
laat je even weten hoe het verder gaat?

even als toevoeging:
Mijn Lusitano-merrie heeft ook gevoelige luchtwegen en hoest snel.
Daarom geef ik compactgras en lucerne, dat is vrijwel stof- en schimmelvrij.
Hooi voor de avond week ik even kort in een ton water, zodat stof en schimmel eruit zijn.

Ja compact gras had ik ook al aan gedacht, en hooi nat maken heb ik idd ook eventjes gedaan, maar toen heb ik samen met de staleigenaars beslist om voor droog te gaan geven (toen wist ik nog niet dat hij misschien overgevoelig is aan eiwit) Dus ik hoop dat de DA mij morgen gaat zeggen dat hij zoals ik vermoed een teveel aan eiwitten heeft en dat ik mijn hooi moet veranderen, en zijn krachtvoer..
Als ik had geweten dat de lusitano's aan alles zo overgevoelig zijn, had ik misschien toch 2x nagedacht eer ik er mij eentje had aangeschaft..