Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
madelief88 schreef:Jessybelle schreef:Maar als je elke dag rijdt, kan je je paard dan wel zonder krachtvoer zetten?
Dat kan prima, mijn PRE staat ook op alleen ruwvoer, het zijn hele sobere paardjes die vaak niet veel nodig hebben.
Jessybelle schreef:Maar hij heeft wel weinig energie, als ik dan bv geen krachtvoer meer zou geven, wordt dit dan niet nog minder?
Jessybelle schreef:heeft iemand misschien ervaring met pavo liga? Het zou krachtvoer zijn speciaal voor sobere rassen, die weinig energie en met een laag eiwitgehalte, en veel vitamines en mineralen..
Cchanny schreef:Jessybelle schreef:heeft iemand misschien ervaring met pavo liga? Het zou krachtvoer zijn speciaal voor sobere rassen, die weinig energie en met een laag eiwitgehalte, en veel vitamines en mineralen..
Waarom probeer je het niet gewoon is zonder. (niet aanvallend bedoeld)
Er zijn er al 2 die gezegt hebben dat ze makkelijk zonder krachtvoer kunnen.
En om hem niet van het ene krachtvoer naar het andere kracht voer te gooien. En misschien zelf ook wel geldverspilling,
om hem dan gewoon op ruw voer te zetten? Kijken hoe dat resulteert.
En je kan daarna altijd nog Pavo Liga kopen
Upgrade1 schreef:Pavo summerfit koeken
Jessybelle schreef:Cchanny schreef:Waarom probeer je het niet gewoon is zonder. (niet aanvallend bedoeld)
Er zijn er al 2 die gezegt hebben dat ze makkelijk zonder krachtvoer kunnen.
En om hem niet van het ene krachtvoer naar het andere kracht voer te gooien. En misschien zelf ook wel geldverspilling,
om hem dan gewoon op ruw voer te zetten? Kijken hoe dat resulteert.
En je kan daarna altijd nog Pavo Liga kopen
Ik wil het gerust wel eens proberen zonder hoor, maar hij krijgt al zijn hele leven wel krachtvoer.. Alleen weet ik niet het welke, en op de vorige stal kreeg ik niks los van de eigenaar want zij beweerde dat hij alles kreeg (krachtvoer, de vraag welke werd niet beantwoord, biotine, lijnzaadolie, look vlokken) Maar sinds ik van stal ben veranderd gaat het niet goed, en ik wil hem het liefst wel op krachtvoer houden, omdat hij het altijd zo heeft gehad.. Ik kan hem ook geen massa's hooi geven, want gewoon hooi reageert hij allergisch op, en in voordroog zit te veel eiwit om hem daar op te laten 'overleven' om het zo te zeggen..
Nouvel schreef:Ik zou voor een Lusitano zoveel mogelijk naar een dieet gaan met veel ruwvoer en weinig krachtvoer.
Dat zijn ze van oudsher gewend en doordat ze vrij sober zijn kunnen ze het daar ook prima op doen.
Geef je heel erg weinig krachtvoer zou je een vitaminesupplement bij kunnen geven en bij stijve spieren en veel spanning magnesium en vit E.
Mijn 13-jarige Lusitano-merrie die zowel aangespannen als onder het zadel loopt (en aan de lange teugel en aan de longe) en zo'n 5 tot 6 dagen in de week een half uur tot anderhalf uur werkt krijgt het volgende op dit moment (per dag):
krachtvoer:
1/2 tot 3/4 schep basismuesli
1/2 schep zemelen met scheutje omega olie
ruwvoer:
ong. 6 kg compactgras
3 voerscheppen lucerne
3 tot 4 plakken hooi (kleine baal)
supplementen:
Force (totaalvitamines)
Equilin (vit E en magnesium)
Ik heb wel een paard dat snel terug valt in gewicht (dus niet makkelijk dik te krijgen is) en veel spanning heeft, dus veel verbruikt.
Jessybelle schreef:Ja het is inderdaad geen gemakkelijke situatie.. Ik denk dat ik morgen nog maar eens een DA ga laten komen, een andere dan mijn vorige want daar heb ik ook al wat problemen mee gehad, en eens ga kijken wat zij me aanraad en mij eventueel kan doorverwijzen naar een voedingsdeskundige, want op deze manier is het niet alleen financieel een heel zware taak, maar ook is het niet meer leuk om mijn paardje elke week met een nieuwe 'ziekte' in zijn stalletje te vinden.. Sinds ik van stal veranderd ben had ik gedacht dat hij veel gelukkiger en gezonder zou worden, want de stal waar ik hem heb gekocht was enorm vuil (heeft hij rotstraal aan overgehouden), kregen ze geen hooi en weidegang had hij daar amper, maar op deze stal die er voor mij veel beter uitzag, gaat het alleen maar slechter met hem. Ondertussen heb ik al alles veranderd en geprobeerd wat er te proberen valt, dus hoop ik dat het allemaal met het eten te maken zal hebben (wat de DA mij wel had mogen zeggen ipv altijd onderzoekjes en bloed te nemen), en dat het met het advies en de hulp van een nieuwe DA allemaal beter gaat worden. In elk geval iedereen al bedankt voor de goede raad!
Tieme schreef:je zegt dat hij allergisch reageerd op gewoon hooi. hoe reageerd hij dan precies?? hoesten of andere symptomen?? hooi/ruwvoer is het belangrijkste voer van een paard dus ik zou er persoonlijk voor zorgen dat hij dat ook in grote hoeveelheden krijgt. dus desnoods zoeken naar ander hooi waar hij misschien wel goed op reageerd. een paard(enmaag) moet gemiddeld 20 uur per dag te eten/knabbelen hebben om maag/darmproblemen en gedragsproblemen (verveling) te voorkomen. beste is onbeperkt hooi.
mijn fries krijgt zoveel mogelijk hooi (onbeperkt kan hier op stal jammer genoeg niet) en daarnaast 2x2 handjes powerplus mix van havens. hier zitten extra veel vitamines en vitamine e in. het krachtvoer krijgt hij eigenlijk alleen maar omdat de rest het ook krijgt en hij anders de tent afbreekt. hij kreeg eerst bijna 3 kg. per dag krachtvoer omdat hij niet vooruit te branden was. ik merk dat hij nu op de 2x2 handjes voer, een stuk sneller is. en soms heb je nu eenmaal paarden die niet zo pittig zijn. het helpt dan vaak echt niet om meerdere kg te gaan voeren. hoe meer krachtvoer je geeft hoe minder het vaak opgenomen wordt.
Tieme schreef:je zegt dat hij allergisch reageerd op gewoon hooi. hoe reageerd hij dan precies?? hoesten of andere symptomen?? hooi/ruwvoer is het belangrijkste voer van een paard dus ik zou er persoonlijk voor zorgen dat hij dat ook in grote hoeveelheden krijgt. dus desnoods zoeken naar ander hooi waar hij misschien wel goed op reageerd. een paard(enmaag) moet gemiddeld 20 uur per dag te eten/knabbelen hebben om maag/darmproblemen en gedragsproblemen (verveling) te voorkomen. beste is onbeperkt hooi.
mijn fries krijgt zoveel mogelijk hooi (onbeperkt kan hier op stal jammer genoeg niet) en daarnaast 2x2 handjes powerplus mix van havens. hier zitten extra veel vitamines en vitamine e in. het krachtvoer krijgt hij eigenlijk alleen maar omdat de rest het ook krijgt en hij anders de tent afbreekt. hij kreeg eerst bijna 3 kg. per dag krachtvoer omdat hij niet vooruit te branden was. ik merk dat hij nu op de 2x2 handjes voer, een stuk sneller is. en soms heb je nu eenmaal paarden die niet zo pittig zijn. het helpt dan vaak echt niet om meerdere kg te gaan voeren. hoe meer krachtvoer je geeft hoe minder het vaak opgenomen wordt.
Nouvel schreef:ik heb net in je andere topic deze reaktie getypt:Nouvel schreef:Ik zou voor een Lusitano zoveel mogelijk naar een dieet gaan met veel ruwvoer en weinig krachtvoer.
Dat zijn ze van oudsher gewend en doordat ze vrij sober zijn kunnen ze het daar ook prima op doen.
Geef je heel erg weinig krachtvoer zou je een vitaminesupplement bij kunnen geven en bij stijve spieren en veel spanning magnesium en vit E.
Mijn 13-jarige Lusitano-merrie die zowel aangespannen als onder het zadel loopt (en aan de lange teugel en aan de longe) en zo'n 5 tot 6 dagen in de week een half uur tot anderhalf uur werkt krijgt het volgende op dit moment (per dag):
krachtvoer:
1/2 tot 3/4 schep basismuesli
1/2 schep zemelen met scheutje omega olie
ruwvoer:
ong. 6 kg compactgras
3 voerscheppen lucerne
3 tot 4 plakken hooi (kleine baal)
supplementen:
Force (totaalvitamines)
Equilin (vit E en magnesium)
Ik heb wel een paard dat snel terug valt in gewicht (dus niet makkelijk dik te krijgen is) en veel spanning heeft, dus veel verbruikt.
Nouvel schreef:succes ermee!
laat je even weten hoe het verder gaat?
even als toevoeging:
Mijn Lusitano-merrie heeft ook gevoelige luchtwegen en hoest snel.
Daarom geef ik compactgras en lucerne, dat is vrijwel stof- en schimmelvrij.
Hooi voor de avond week ik even kort in een ton water, zodat stof en schimmel eruit zijn.