Hooi testen: Hoe en kan je het zelf ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Hooi testen: Hoe en kan je het zelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:10

Hoi,

Ik vraag mij vaak af welke voedingswaarden er in hooi zitten. En specifieker, het hooi dat ik aan mijn paard voer. Je hoort ook heel erg vaak mensen die zich afvragen hoeveel hooi ze moeten voeren, of ze hier bij nog vitaminen moeten geven, of er niets schadelijks inzit, noem maar op. Daarom vroeg ik mij eigenlijk af, hoe dit wordt getest. Wat doen ze nu juist bij een zulke test ?

In het hoefbevangenheidtopic zijn er ook heel wat bokkers (waaronder ikzelf), maar ik denk eigenlijk iedereen die een paard(en) heeft, die wel een DIY test voor hooi of zo iets zouden willen hebben. Hoe gemakkelijk is het, dat je even je eigen hooi kan testen en opeens weet hoeveel en wat er in zit ? Ik heb even gezocht op internet, maar ik vind hier over het algemeen weinig informatie over. Kan dit of bestaat dit ?

Iemand die hier meer van af weet ? Bedankt!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:45

Jasmijn1989

Re: Hooi testen: Hoe en kan je het zelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:58

Dat kan je zelf niet testen. Wordt allemaal in het laberatiorum gedaan en verder dan met je gezond boeren verstand een inschatting maken kom je niet.
Als je weet waar je hooi vandaan komt kun je aan de hand van de percentages grassoorten in het hooi al wat het een en ander achterhalen, of het eerste snede of later was enz.
Anders zou ik zeggen. Laat het af en toe eens testen, dan weet je altijd meer!

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:45

vaak kun je verschil van goed en slecht ook ruiken,goed ruikt echt lekker

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:46

Wilma, het gaat hier niet over goed of slecht, maar om het weten hoeveel vitaminen,... in je hooi zitten ;) Voor zover ik weet kan je dat niet ruiken :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:46

Wij laten al ons voer onderzoeken bij BLGG. Werken snel en nauwkeurig en de uitslag is voor iedereen leesbaar en begrijpbaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:55

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 00:01

Ja, ik weet ook wel dat ik hooi kan laten testen ;)
Maar dat vraag ik hier niet, wel hoe ze het juist doen, wat ze doen en of je het zelf kan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:10

Tuurlijk kun je hooi zelf testen op structuur, kleur, geur en daar zoek ik mijn hooi ook op uit, maar omdat ik graag wil weten wat mijn paarden eten laten wij het ook onderzoeken.
Paarden eten graag "prik", dus er moet voldoende structuur in het hooi zitten. Dit kun je testen door een flinke pluk in de hand te nemen en hierin te knijpen. Prikt het, dan zit er voldoende structuur in. De kleur moet gewoon aantrekkelijk zijn. Groen/bruin van kleur, te groen is te jong, te bruin kan wijzen op schimmel of nattigheid. Hooi moet lekker geurig ruiken. Muf hooi bevat vaak schimmel.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:10

Ik denk dat mijn vraag je niet helemaal duidelijk is. Het gaat mij om de voedingswaarden die in het hooi zitten, de hoeveelheid vitaminen, mineralen,... Wat ze dus doen tijdens zo'n lab onderzoek.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:15

Ik denk dat je dit niet zelf kunt doen.
De apparatuur die ze daar hebben is zo nauwkeurig dat je dat zelf niet kunt uitvoeren.
Een minime afwijking kan soms voor het advies al gote gevolgen hebben.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:25

in goed hooi zit veel gekrulde stukjes!..

Moeilijk uit te leggen, maar die gekrulde stukjes zijn erg voedzaam, dat zit zowel in droge als in natte hooi.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:59

Liene schreef:
Ik denk dat mijn vraag je niet helemaal duidelijk is. Het gaat mij om de voedingswaarden die in het hooi zitten, de hoeveelheid vitaminen, mineralen,... Wat ze dus doen tijdens zo'n lab onderzoek.

Ik heb jouw vraag prima begrepen en daarom gaf ik ook aan dat als je wilt weten wat je paarden eten de enige mogelijkheid is om dit door een lab te laten onderzoeken. Alleen geur, kleur en structuur kun je zelf onderzoeken ;)