Kieskeurige pony qua voer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nona99

Kieskeurige pony qua voer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:06

Hoy bokkers,

Sinds gisteren doet mijn pony moeilijk wat haar voer betreft...

Ze krijgt der korrels, ze peuzelt er bepaalde vlokjes en korrels uit, maar de gewone donkerbruine langwerpige korrels laat ze liggen.

Verder eet ze wel der hooi en voordroog in een razend tempo op.

Ook wortels, en paardensnoepjes werkt ze vlot naar binnen.

Verder is ook alles normaal, ze is lekker fris, en mest ook zoals voorheen...

Ik heb nu deze avond gewoon der korrels die ze overgelaten had in der bak gelaten.
Ze heeft wel nog een plak voordroog gekregen...

Wat vinden jullie dat ik moet doen?

Haar laten staan met de korrels in der bak, of alles eruithalen, en morgen opnieuw verse korrels gaan voeren?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:10

Een paardentandarts bellen? Laat die eens kijken. Mijn paard had rare eetgewoontes en bleek last van een tand te hebben. Een pony hier ook. Onze eigen pony at zijn hooi alleen nog nat. Allemaal tandproblemen. Ik weet wel een goeie, maar die zit in Noord-Brabant. Hij komt wel overal.

supersambo

Re: Kieskeurige pony qua voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:14

Door een tandarts na laten kijken is natuurlijk altijd goed, maar het lijkt me niet direct een tandprobleem of ze moet echt meer moeite hebben met de brokjes die er in zitten.
Je zou bij een fourage handelaar kunnen vragen om proefzakjes van ander voer om te kijken of daar wel iets tussen zit wat ze wel eet.
Wellicht vindt ze dit gewoon niet lekker.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:14

idefix4 schreef:
Een paardentandarts bellen? Laat die eens kijken. Mijn paard had rare eetgewoontes en bleek last van een tand te hebben. Een pony hier ook. Onze eigen pony at zijn hooi alleen nog nat. Allemaal tandproblemen. Ik weet wel een goeie, maar die zit in Noord-Brabant. Hij komt wel overal.

hier ga ik in mee, waarschijnlijk iets met haar tanden. ik ken ook een goede ta ;) ook uit nb
Laatst bijgewerkt door ferropaard op 12-01-11 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:14

de tandarts is vorige maand langs geweest voor het gewone nazicht en onderhoud...
Dus het zou me verwonderen, dat het daaraan ligt...

Ook dat ze voor de rest alles gewoon eet...
Ze eet der hooi of voordrrog normaal, ze eet wortels, snoepjes, ze graast ook gewoon...

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:16

supersambo schreef:
Door een tandarts na laten kijken is natuurlijk altijd goed, maar het lijkt me niet direct een tandprobleem of ze moet echt meer moeite hebben met de brokjes die er in zitten.
Je zou bij een fourage handelaar kunnen vragen om proefzakjes van ander voer om te kijken of daar wel iets tussen zit wat ze wel eet.
Wellicht vindt ze dit gewoon niet lekker.

Ik kan eventueel een ander voer gaan proberen, maar ze vindt dit voer al een tijdje wel lekker...
Kan het ook dat ze het gewoon moe gegeten is?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:18

sinds een dag anders in eetpatroon vind ik een beetje raar, is het voer veranderd, is het nieuw, heeft het lang in een ton/bak gezeten, ruikt het hetzelfde als normaal? En als ze gewoon het hooi eet zonder moeite, en ze geen voerpropjes maakt denk ik niet dat er ineens iets gebeurd is met haar gebit.

ik zou morgen kijken of ze het toch opgegeten heeft, zo niet dan de korrels er uit halen en morgen nieuwe korrels geven, en minder dan vandaag, kijken of ze het dan wel op eet. Doe je ook dingen als lijnzaad olie of poedertjes door het voer heen? Daar kunnen sommige pony's ook het voer van weigeren, en dan pikken ze alleen de lekkerste dingetjes er uit., maar van de een op andere dag is wel apart... Morgen even checken of ze het niet toch opgegeten heeft, misschien wilde ze eerst alle lekkere dingen opeten, en de brokjes voor later bewaren :Y)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:18

Ik zou een paar dagen buiten hooi enkel brok voeren dan moet ze het bwv wel eten nu heeft ze de keuze

Als jij keuze had uit iets lekkers en iets vies krijgt weet je toch ook wel wat je kiest?

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:22

Het voer is al enkele maanden gewoon hetzelfde...

Hooi/voordroog van dezelfde boer, en brokken steeds van hetzelfde merk...
De zak is sinds zondag open, en meteen in een goede voerton gegaan...
Dus lang staat het nog niet open...

Was ok een beetje ongerust, omdat Nona normaal een veelvraat is, en meestal schiet er na een paar minuten niets meer over van wat er in haar bak gegoten is...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:50

Ik ben bang dat je haar toch wat te veel geeft. laat de wortels en snoepjes eens een poosje achterwege, ik denk dat ze het dan wel wil eten.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 08:51

nynke55 schreef:
Ik ben bang dat je haar toch wat te veel geeft. laat de wortels en snoepjes eens een poosje achterwege, ik denk dat ze het dan wel wil eten.

Ik heb per dag 1 worteltje bij en 2 van die vierkante paardensnoepjes...
Gisteren heb ik ze gegeven om te kijken of ze echt nog eetlust had...
Want toen Nona vorige keer ziek was, wou ze echt niets meer eten vandaar...

Maar denk niet dat 1 wortel en 2 van die blokjes echt een heel groot verschil gaan maken...
Ze krijgt het overgins zo al Meer dan 9 maand...

Maar zolang ze der korrels nu niet opeet, krijgt ze geen snoep...
Net een klein kind...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:12

OPG-->VS

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:12

hier op stal 2 merries met maagklachten en die krijgen beide muesli, wortels en gewoon droog hooi. Wanneer ze echt maagpijn hebben eten ze alleen hun wortels en hooi en met mondjes maat hun krachtvoer. wat bij de volgende voerbeurt over blijft zijn de dikkere korrels van de muesli, de granen, zemelen, luzerne en lijnzaad die in de muesli zitten eten ze er tussenuit...

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:14

petitparis schreef:
hier op stal 2 merries met maagklachten en die krijgen beide muesli, wortels en gewoon droog hooi. Wanneer ze echt maagpijn hebben eten ze alleen hun wortels en hooi en met mondjes maat hun krachtvoer. wat bij de volgende voerbeurt over blijft zijn de dikkere korrels van de muesli, de granen, zemelen, luzerne en lijnzaad die in de muesli zitten eten ze er tussenuit...

Over wat voor maagklachten heb je het dan?

Wordt hier ook de DA bijgehaald, of is het iets wat weer verdwijnt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:29

bij de ene zou het louter stress zijn door bv een dagje binnen blijven omdat de weide echt te nat ligt en bij de andere vermoeden we zweren. We halen er niet elke keer een DA meer bij omdat op dat moment er weinig kan aan doen. De eerste heeft ook echt maar enkele uren koliekachtige symptomen. wat naar de buik kijken en gaan liggen, alleen hooi eten, maar nadat ze wat hooi gegeten heeft betert het alweer, alleen aan de voerbak zie je het nog enkele dagen. brokjes zijn tegen de volgende voerbeurt steeds weg hoor, maar deze blijven een uurtje langer liggen...
Bij de andere vermoeden we maagzweren, omdat ze enorm goed reageert op maagzuurneutralisators zoals Gaviscon, Maalox,... DA vind het daarom een onnodige een gastroscopie uit te voeren omdat de bevestiging niets veranderd aan de "behandeling". Zij krijgen een maagwand beschermer, enkele dagen een maagzuurneutralisator voor het eten van krachtvoer en indien nodig een kuur omeprazole (maagzuurremmer als bv 2 kort op elkaar er niet gegeten wordt en/of heftige reactie op de singel komt)

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:37

Petitparis: Bedankt voor de uitleg...

Nona is voor de rest heel erg fris en oplettend...
Ze kijkt ook niet naar haar buik ofzo...

Ze is gewoon zoals ze anders is...
Ze wil ook gewoon graag aan het werk gezet worden, dus ik denk niet dat er echt iets ergs aan de hand is...

Misschien kan ik even aan de Da vragen voor gaviscon...
Kan dan kijken of zij hierop ook goed reageert.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:40

op zich helpen ze zichzelf door voldoende ruwvoer te eten en een paard dat minder "werkt" heeft, eet soms ook wat minder en als ze meer dan voldoende krijgen, eten ze eerst wat ze het lekkerst vinden ;) dus niet te snel panikeren, gewoon in het oog houden en als er steeds meer krachtvoer blijft liggen DA contacteren.