voordroof of hooi ?à

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke___

voordroof of hooi ?à

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:10

voordroog of hooi ? :?

ik ken het verschil er niet echt tussen ...:?

wie kan mij helpen :? :)

biancavos

Re: voordroof of hooi ?à

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:28

voordroog zit in plastic verpakt en hooi niet..

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:50

Het verschil zit hem in de wijze van conservering

Hooi is niks meer en niks minder dan gedroogd gras, na het maaien wordt het gras op het land gedroogd tot het een drogestof gehalte heeft van om en nabij 83 %, daarna wordt het in balen geperst ( 22-25 kg of grote balen van 400 -500 kg ), zonder plastic, het kan ook in een hooitas ( berg ) los opgeslagen worden.
Dit produkt is dan op deze wijze houdbaar, omdat het dermate droog is, dat bacterien en schimmels geen kans krijgen zich te ontwikkelen.

Voordroog kuilgras, wordt na het maaien op het land gedroogd tot een droge stof gehalte van tussen de 30% ( koeienkuil) en 75 %, voor paarden zien we het liefst hele droge voordroogkuil ( tussen de 55 en 75 % droge stof )
Omdat het produkt niet helemaal droog is, zou er makkelijk rotting en schimmelvorming kunnen onstaan, om dit te voorkomen wordt het produkt luchtdicht verpakt ( in plastic balen of in een betonnen silo met plastic eroverheen. )
Vervolgens vindt er een conserveringsproces plaats waarbij anaerobe bacterien suikers in het gras gaan omzetten in zuren en deze zuren zorgen er dan voor dat het produkt niet gaat rotten e.d. Dat verpakken in plastic is dus noodzakelijk, omdat de betreffende bacterien alleen onder zuurstofarme omstandigheden kun werk kunnen doen en daar zorgt dus dat plastic voor.
Het conserveringsprocess duurt gemiddeld zo'n 6 weken.
Hoe natter het oorspronkelijke produkt is, hoe meer zuren er nodig zijn om te zorgen dat de conservering slaagt, dus hoe zuurder de kuil zal ruiken.
Aan goed droog kuilgras, zal je nauwelijks het zuur ruiken, maar het is wel degelijk aanwezig, echt zure natte kuilen zijn niet geschikt voor paarden.

Nutritioneel gezien zit er in voordroogkuil vaak wat meer eiwit, omdat het gras wat jonger wordt gemaaid, dan gras voor hooi.
De reden daarvoor is, dat jonger slapper gras makkelijker is samen te persen en luchtvrij te maken, dan het stengelige hooigras en daarmee wordt de kans van slagen van het conserveringsprocess vergroot.
Afhankelijk van de weersomstandigheden en de hoeveelheid vocht in het kuilgras ligt het suikergehalte ook lager, omdat een deel van de suikers immers in zuren wordt omgezet.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:05

Bevat voordroog ook meer voedingwaarde dan hooi?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:43

Kaspar schreef:
Bevat voordroog ook meer voedingwaarde dan hooi?

Ja, over het algemeen wel, heeft eenerzijds te maken, dat het jonger materiaal is ( bij het ouder worden van het gras wordt er meer slecht verteerdbaar ruwecelstof gevormd ), dus verhoudingsgewijs meer bladdelen en minder stengel, de verteerbaarheid is daardoor hoger, verder heeft er een soort voorvertering plaats gevonden door het conserveringsproces en de gevormde zuren ( zoals b.v. propionzuur ), vormen ook een enegie bron ( dus de energie van de omgezette suikers gaat niet helemaal verloren.)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:44

Ik kies sowieso voor hooi ;) Houdt het lichaam beter aan het werk

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:18

en kan je het ook beiden geven ? :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:24

biancavos schreef:
voordroog zit in plastic verpakt en hooi niet..

Dat is dus niet waar, hooi kan ook verpakt zitten, het is meer andersom; voordroog zit altijd verpakt en hooi niet perse.
Paul11 schreef:
Voordroog kuilgras, wordt na het maaien op het land gedroogd tot een droge stof gehalte van tussen de 30% ( koeienkuil) en 75 %, voor paarden zien we het liefst hele droge voordroogkuil ( tussen de 55 en 75 % droge stof )

Zoals je nu eigenlijk al zegt; 30% is kuil, dan heb je het al niet meer over voordroog, zulke kuil wordt meestal niet gedroogd, dus gemaaid en direkt ingekuild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:27

Femke___ schreef:
en kan je het ook beiden geven ? :D

Ja hoor. Ik voer het beiden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:27

Doe je dat met een reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:30

Yep, ik zie het gewoon als 2 verschillende soorten ruwvoer.
In totaal voer ik 3 soorten ruwvoer: voordroog, hooi en Wiesencobs.
Lekker voor de afwisseling.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:32

Maar behalve afwisseling geen (medische) reden?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:38

Citaat:
Afhankelijk van de weersomstandigheden en de hoeveelheid vocht in het kuilgras ligt het suikergehalte ook lager, omdat een deel van de suikers immers in zuren wordt omgezet.

Kan ik een hoefbevangenheidgevoelige pony dan beter voordroog geven? Tot nu toe juist hooi gegeven (het liefst grofstengelig) juist om de suikers... De stal waar ik nu sta, voeren ze voordroog en hooi. Maar voor hooi moet je bijbetalen. Doe ik graag hoor, maar als voordroog eigenlijk beter is dan is het weer zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:45

anneliesdj schreef:
Maar behalve afwisseling geen (medische) reden?

Nope.

Wat ik wel op een vorige stal heb gehad, is dat mijn oudste merrie (fjordje) geen kuilgras mocht hebben. Die kreeg dan hooi. De ruin verdraagt kuilgras wel, maar de merrie niet. Die krijgt dan bultjes. Maar kuilgras is een gradatie natter en zuurder dan voordroog.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:52

Embe schreef:
Citaat:

Kan ik een hoefbevangenheidgevoelige pony dan beter voordroog geven? Tot nu toe juist hooi gegeven (het liefst grofstengelig) juist om de suikers... De stal waar ik nu sta, voeren ze voordroog en hooi. Maar voor hooi moet je bijbetalen. Doe ik graag hoor, maar als voordroog eigenlijk beter is dan is het weer zonde.

Voor een hoefbevangen paard zou ik hooi kiezen, (wat niet in plastic heeft gezeten!)
Eigenlijk aan ieder paard zou ik hooi geven ipv voordroog/kuil!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:54

@cabbalos: dat dacht ik ook altijd maar als ik bovenstaande lees begin ik te twijfelen...

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:45

Embe schreef:
Citaat:

Dat zou ik zo niet gelijk adviseren, zoals ik al eerder hebt aangegeven, de voederwaarde van kuilgras ligt veelal wat hoger als die van hooi, daarbij is die voederwaarde niet alleen afhankelijk van het suiker gehalte maar ook van de verteerbaarheid van de diverse nutrienten, als eiwit, celstof , vet e.d.
Het suikergehalte kan wel lager zijn, maar de andere componenten hoger.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:47

Embe schreef:
@cabbalos: dat dacht ik ook altijd maar als ik bovenstaande lees begin ik te twijfelen...

Je hebt het altijd goed gedacht! Gewoon hooi voeren!

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:14

ik hou het denk ik ook bij gewoon hooi hou
:D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:59

Caballos schreef:

Waarom?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:28

Caballos schreef:
Embe schreef:

Je hebt het altijd goed gedacht! Gewoon hooi voeren!

Ja, het gaat ook goed met de pony dus ik laat hem lekker hooi eten. :D

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:33

Ik voer zowel voordroog als graszaad hooi.
Voordroog 2,5 specie ton per dag verdelld over 3 voerbeurten en graszaadhooi onbeperkt, daarnaast nog 3x daags een schep lucerne.
Op deze manier houd ik mijn paarden mooi op gewicht. Zou ik meer voordroog voeren dan groeien ze dicht.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:13

anneliesdj schreef:
Caballos schreef:

Waarom?

Omdat ingepakt hooi een fermentatie proces heeft doorstaan. En ook dat het te zuur is voor paarden!
Ken een hoop paarden die niet tegen voordroog kunnen, ken niet 1 paard die niet tegen hooi kan.
Ze krijgen buikpijn, andere ontlastig en ga zo maar door.
Hooi is perfect geschikt voor paarden, voordroog/kuil/in plastic gezeten hooi niet. Bovendien zit er vaak genoeg schimmel in ook die je niet ziet.

Dit is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:51

Caballos schreef:
Ken een hoop paarden die niet tegen voordroog kunnen, ken niet 1 paard die niet tegen hooi kan.

Ikke eigenlijk best wel een hoop. Denk daarbij vooral aan stofallergie en gevoeligheid voor pollen ed.

Als ik zou moeten kiezen tussen elke dag m'n hooi spoelen en voordroog voeren, dan ging ik niet met water lopen te klooien.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:59

Ik heb ook een paard met stofallergie, maar ik loop veeeeel liever met water te klooien als dat ik mijn paard voordroog/kuil zou gaan voeren!! Precies om de redenen die caballos zegt. Kuil is veel te zuur voor de paardenmaag, paardenmaag is simpelweg niet geschikt om kuil goed te kunnen verteren. Kuil is van oorsprong koeienvoer en koe heeft een heel ander spijsverteringskanaal dan een paard. Hoeveel paarden er last hebben van maagzweren, koliek, diarree, etc... en een heel groot deel van deze paarden krijgen kuil gevoerd.

Nee hoor, ik klooi wel met water... Maar dat is mijn mening...