Veulen wil niet eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neffesh
Berichten: 327
Geregistreerd: 27-12-06

Veulen wil niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:27

Hallo

Wij hebben sinds zaterdag onze nieuwe aanwinst Elmo van 5 maand oud :+
De fokker zei dat we best konden bijvoeren omdat hij geen melk meer krijgt en dus wat ging vermageren...
Zaterdag is hij pas van zijn moeder weggehaald en naar ons gebracht.
Hij staat samen bij Cartouch ( onze andere hengst) en zit bij hem steeds naar melk te zoeken.

Nu hebben wij Cavalor gekocht voor veulens maar hij eet er niet van. We hebben al 3x geprobeerd en telkens ruikt hij er eens aan, proeft hij een beetje en gaat hij weer weg. Heb het ook al eens geweekt omdat het dan makkelijker zou eten maar dat wilt hij ook niet.

Wat moet ik nu doen ? Gewoon blijven proberen ?
Gras eet hij wel genoeg....

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Veulen wil niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:31

Alsie wel genoeg gras eet kun je het gewoon blijven proberen... Een worteltje of een snoepje oid eet ie wel? Lastig... Blij dat mijn pony eerst een week al binnen had gestaan bij de fokker na het afspenen...

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:27

Heeft de fokker hem dan geen brok oid gegeven? Ik denk dat voor veulen van 5 maanden alleen gras niet genoeg bevat. Of zie ik het verkeerd...? Onze veulens hebben in hun eigen tempo lekker met moeder kunnen mee eten, gewoon muesli.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Veulen wil niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:37

Veel jonge veulens lopen 24/7 met hun mams in de wei en kennen geen brok. Geen probleem, als ze maar in een goede wei lopen en niet zo'n schraal paardenlandje.

@TS: staat hij samen met jullie eigen hengst en zijn ze even oud? Als dat zo is, gaat hij het gedrag van jullie hengst naƤpen en leert hij wel brokjes eten. Kan ff duren, maar dat komt goed. Vergeet ook niet dat hij heel wat meemaakt nu; zonder moeder, een vreemde omgeving, nieuwe geuren, ander voer, etc. Als hij strakjes wel brokjes eet, geef hem dan geen grote hoeveelheden. Niet meer dan 0,5 kg per keer. De maag is nog zo klein. Zorg voor zoveel mogelijk ruwvoer met veel voeding. Ook nu belangrijk om maagproblemen te voorkomen (afspenen levert voor veulens veel stress op. Maagzweren/-problemen komen vaak voor). Ook voor een mooie gelijkmatige groei moet je niet te veel krachtvoer geven; ze hoeven niet hard te groeien. Ze moeten mooi groeien. Een harde groei vergroot ook de kans op OC(D) eens.

Succes met je nieuwe aanwinst.