Wat te doen met mais?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Soraya85

Wat te doen met mais?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 15:06

Hallo :)

Bij mij achter de wei, staat een boer met Mais.
Nu vind mijn achterbuurman het niet erg als ik eens een rondje loop met mijn emmer :D

Ik heb een paard (21) wat wel wat aan mag komen (wat reserve voor in de winter, ze is aan de dunne kant).
Ik dacht... ik heb gratis mais tot mijn beschikking dat komt wel goed.

Maar ik weet eigenlijk helemaal niet zo goed:
- wanneer het beste pluk moment is (meeste voedingswaarde/lekkersts)?
- wat ik er na het plukken mee moet doen (bladeren van de kolf halen en heel laten, korrels eraf, of iets anders)?
- hoeveel ik ervan moet geven (ze weeg ongeveer 900 kg, voorheen ongeveer 1000)?
- hoevaak ik ervan moet geven?

ps er zijn al een aantal dingen uitgesloten voor haar gewichtsverlies, tanden zijn in orde, bloed is in orde, mest is in orde, ze is super gezond, vrolijk en haar vacht glans super. Maar ze is laatste tijd wat ingevallen. Volgens de DA niks aan de hand -> ouderdom.
Ze staat 24/7 buiten en wordt nog aardig aan het werk gezet, dus ze mag best een extratje hebben.

Bedankt voor tips!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:51

mais moet geplet worden voor je het geeft. Nu is het nog te vroeg om te plukken. Ik zou gewoon een zak maisvlokken gaan halen, daar wordt je paard dik van en het is niet zo duur.
Langzaam opvoeren, begin met een handje en ik zou een halve kg geven. Wordt ze te dik, verminder je.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:17

verse mais hoef je niet te pletten hoor!
wij hebben ook mais naast de paarden staan en ik pluk het als de bloeiaren donkerbruin zijn.
bewaar ze droog en luchtig, zodra er schimmel op zit kun je ze niet meer voeren.,pas als ze droog zijn worden ze ook hard.

ik geef per paard ongeveer 3-4 kolven en dan niet dagelijks.
is een kwestie van uitproberen hoeveel jouw paard hebben kan,maar bewaren dat gaat dus niet zo makkelijk.
hebben wij ook wel gedaan,maar toch schimmelde het erg snel

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Isabonny

Re: Wat te doen met mais?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:05

doet die boer het toevallig niet inkuilen?
Anders haal je elke week wat kuilmais bij hem (als dat mag).
Dan heb je geen last van beschimmelde mais.
Wij hebben 1 keer een zak voorverpakte huilmais gekocht, maar dat was te veel voor 1 paard (1.65m) en dat ging schimmelen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie