Omschakelen van eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blitsie

Berichten: 522
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: België

Omschakelen van eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:42

Hallo iedereen :)
Mijn pony staat nu op de manege waar hij 's morgens en 's avonds een schep krachtvoer krijgt. Zelf geef ik hem ook nog hooi bij.
Nu overweeg ik om mijn pony eventueel dichter bij huis te stallen in verband met school. Dan nu mijn vraag: Kan het kwaad om van de ene op de andere dag ander eten te gaan geven (ik dacht aan een granenmix) en hem meteen dag en nacht op de wei te zetten?

Van een aantal mensen hoor ik dat veranderen van eten geen probleem is, anderen zeggen dan weer dat je ermee moet oppassen.
Zelf had ik in gedachte om hem geleidelijk aan te laten wennen aan de wei en dus met een paar uurtjes te beginnen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gedachten, ervaringen en ideeën voor een betere aanpak zijn allemaal welkom!

Taniya
Berichten: 1094
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: around the stables

Re: Omschakelen van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:15

Voer veranderen moet je langzaam overgaan iedere keer wat minder van het oude en meer van het nieuwe voer een paard zijn spijsvertering moet daar echt aan wennen anders kan je koliek krijgen bij je paard, ook overgang naar de wei moet je langzaam opbouwen als een paard het niet gewend is ook dit kan of spijsverteringsproblemen geven of als er veel fructaan in het gras zit zelfs hoefbvangenheid.
Dus alles rustig opbouwen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Omschakelen van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:21

Ik ga mee met bovenstaande :)
Op dit moment dag en nacht op t land zetten zou geen kwaad kunnen als je paard al weidegang heeft op t moment, zo niet dan kunnen de darmen idd heftig reageren op het gras. Diarree is bv een grote kans op.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Omschakelen van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:24

als je pony nu ook al een granenmix of muesli als krachtvoer krijgt moet je je daar niet te veel zorgen over maken. de omschakeling naar 24/7 gras is delicater, hoewel je nu weer geluk hebt dat het aspect jong structuurloos gras (voorjaar) niet speelt en de zaken wel iets vergemakkelijkt

blitsie

Berichten: 522
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: België

Re: Omschakelen van eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 22:11

Bedankt voor de nuttige reacties!

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Omschakelen van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:45

Mijn pony is van de winter ook verhuisd van een manege naar een pensionstal met 24/7 weidegang. Geluk was dat het midden in de winter was en er geen gras beschikbaar was door de sneeuw.
Pony stond op oude rantsoen op 2 kg (sport) brok (was manegepony) en een pluk kuil.
Heb dat omgegooid tot onbeperkt hooi en had nog 25 kg brok van oude stal meegekregen om als ik gereden had te voeren. En ben dat na ong. 12 kilo gaan mengen met een andere voersoort.
Maar die 12 kilo was pas na een maand of 3 op, omdat hij midden in de winter eerst ook niet bereden werd. En ik hem alleen brok bijvoer na het rijden.
Kortom, de overgang van kuil naar hooi was vrij direct. Brok omschakeling is geleidelijk gegaan.
Pony doet het super, geen last gehad van de voerovergang.

Zou als ik jou was niet ineens een heel ander krachtvoer gaan geven, maar dat ook mengen, oud met nieuw en dan het aandeel oud afbouwen van 100% naar 0%.