Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:44

Hallo Bokkers.

Zo'n twee weken gelden heb ik al eerder een topic aangemaakt met vraag, hoe na slokdarmverstopping opbouwen naar brok. Ik heb wel goede tip(s) gekregen, maar mijn paard staat nu nog steeds aan de slobber.

Ik geen mijn paard nu ruim 2 weken slobber. Ben begonnen met alleen de avond driekwart schep en dat aanmaken.
Beetje maismeel (lees 2 handjes) en zeewier, maar hier heeft zij niet voldoende aan. Het is een merrie van 1.72 en staat in de winter aan 3 a 4 kilo brok en 2 x per dag kuil.

Ik heb haar nu in de nachten binnenstaan (vanaf afgelopen weekend), zodat ik haar minimaal 2 maal per dag wat slobber kan geven en probeer haar nu dus ook wat meer ruwvoer te geven, maar dit laatste gaat nog niet super.

Eergisteren heb ik een hooinet opgehangen en het ging goed, maar gisteren begon ze weer met schranzen en ja hoor weer een hele prop. Je zag het gewoon wegzakken en ze was er zelf toch ook wel weer van geschrokken en stopte direct met eten.

Hoe kan haar nu weer voorzichtig ruwvoer gaan geven, want ze heeft dit echt nodig. Ze valt zienderogen af en weet even niet meer wat te doen.

Heeft iemand de zelfde ervaring meegemaakt en hoe hebben jullie het opgebouwd van vloeibaar, maar brok en ruwvoer?

Bedankt voor het lezen en ik hoop natuurlijk op goede tips die mij en mijn paard zouden kunnen helpen.

Groetjes Marijke

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:48

er is ruwvoer in de handel speciaal voor paarden met slokdarmverstopping,zijn meerdere topic op bokt even de zoekfunctie gebruiken

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:49

Heb je al eens lucerne geprobeerd?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:51

Ik weet niet wat de mazen van je hooinet zijn, maar om langzaam te laten eten heb je een hooinet met flink kleinere mazen nodig dan wat je meestal in de ruitersportzaak kan vinden.

Een goed compleetvoer (kracht+ruwvoer) wat je ook als aanvulling en dikmaker kan gebruiken is seniores priores van subli.

Taniya
Berichten: 1094
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: around the stables

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:12

Pre Alpin Senior en dit bevat ook nog extra lijnzaad wordt ook gegeven aan paarden die niet meer kunnen kauwen.
Ook zijn er nieuwe hooinetten op de markt deze zijn veilig, sterk, en voorkomen schrokken.
kijk maar eens even op de website van magics-spirit

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:17

Hallo

Zo bedankt voor jullie reactie zeg...

timokyana; Bedankt ga daar ook eens naar op zoek.

Jolliegirl; Nee nog niet, ga eens navragen bij ons op stal. Kan dat gewoon door de slobber heen?

tamary; De mazen van het hooinet wat ik nu gebruik zijn echt TE GROOT. De eerste keer ging het goed en had dus weer een beetje hoop, maar helaas. Ga morgen direct even kijken voor een ander net.

Ik heb vorige week ook iets gehaald bij een ruitersportzaak, maar weet even niet hoe het heet. Het lijkt op hooi, maar dan korter met daarin meer granen enz (ook iets lucerne heb ik me laten vertellen), maar dit past niet in een hooinet "niet in die ik nu heb" ;) en probeer het met de hand te geven, maar dat is ook niet alles. Misschien dan toch maar laagje voor laagje in haar bak.

Het blijft gewoon eng en kan er niet aan wennen.
Nogmaals bedankt voor jullie nuttige tips.

Marijke

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:19

Mijn paard heeft nu tot 3 keer toe slokdarmverstopping gehad. De enige manier waarop hij nu hooi en voordroog kan eten is nat. Ik stop het hooi in een speciekuip en vul die tot de rand met water. Je kunt het met kuip en al de box inschuiven, maar je kunt het ook laten uitlekken en dan in de box gooien. In de winter krijgt hij 3 speciekuipen per dag. Er past echt een hoop in (vooral als je er nog even opgaat staan haha). Eerst hooi erin en dan het water, dat werkt het makkelijkst. Het water is nog een heuze delicatesse geworden voor mijn paard en de paarden die naast hem staan. Ik vervang het water iedere dag.

moos1984

Berichten: 115
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:25

Wij hebben ook een pony op stal staan die hier regelmatig last van had. Na de laatste keer hebben we hem een periode geen hooi gevoerd (dit leek bij hem telkens de oorzaak te zijn van de verstopping) Hij heeft vervolgens een periode lucerne gehad met muesli, dit deden we in een grote emmer en maakte we flink nat zodat het bijna soep was. Ook kreeg hij hiernaast als hij terug kwam van de wei een bak slobber. Sinds afgelopen week eet hij weer hooi uit een hooinet met mazen van 5 cm.
Tot nu toe gaat dat allemaal goed. Maar we blijven de lucerne en muesli nog steeds op deze manier voeren.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:32

Jeetje wat ben ik blij met deze reacties. Je leest het wel vaken, maar toch heb je het gevoel dat je de enige bent met dit probleem ha ha.

Ik heb het hooi ook al natgemaakt, maar zij is echt aan het hamsteren. Ze neemt een hap en kauwt dan goed en ze neemt direct weer een hap en dan slikt ze het in een keer weg, dat is dan iets te veel van het goede.
Ik ga zeker kijken voor een ander hooinet / hooitas.
Heb de site van magics-spirit ook al bekeken en dat ziet er goed uit. Na mijn werk kijk ik er nog eens rustig naar.

Lucerne hoor ik goede berichten over en ga daar ook maar eens achteraan en dan misschien over een week of iets langer kijken of muesli kan.

Super bedankt weer

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:33

Als je het aanstampt in een speciekuip moeten ze er nog aardig aan trekken om het los te krijgen. Ik betwijfel of lucerne genoeg kan zijn als enige ruwvoer. Kan de jouwe wel stro eten? Vreemd genoeg gaat dat bij mijn paard wel goed :) .

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:00


petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:08

ik zou geweekte bietenpulp erbij geven (mag geweekt een volle emmer/dag) en langzaamaan ook je brok door de slobber doen en steeds het aandeel slobber minderen en de brok minder nat maken

verder misschien wat lucerne of een echte grasbrok zoeken waar ze goed moet op kauwen en eventueel zo'n fijnmazig hooinet zodat ze niet teveel ineens kan opeten...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:22

Misschien heeft je paard zo'n honger dat hij daarom gaat schransen.
Hoevaak krijgt hij per dag hooi/kuil?
En hoe staat het met het gebit van je paard?

De pardendrogist verkoop hooinetten met 5cm mazen

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:31

biancavos: bedankt voor quote. Ga hier vanavond even naar kijken (zit op mijn werk)

petitparis: bedankt voor je tips

Cowgirl: klopt ze heeft ook te veel honger.
Mijn paard heeft dit jaar voor het eerst 24/7 op de wei gestaan en werd echt te vet. heb haar nog zo nu en dan wel wat bijgegeven, maar geen kuil. Wij hadden op dat moment heel vet kuil, dus niet echt goed als ze ook nog eens op een vette wei staan. Mijn paard heeft chronische bronchitis en daarom toch beter dat ze buitenstaat. Op stal staat ze op vlas..., dus niets te doen natuurlijk. Heb nu wat stro door haar stal heengedaan en dat gaat prima, maar is wel snel op en dat kan je ook niet te veel geven. Probeer haar honger nu dus te stillen, maar alleen met slobber?! gaat niet best.

Gebit is goed. Tandarts is in mei geweest en na de eerste verstopping heeft de DA nog wat van haar voortanden afgehaald, zodat ze beter kon malen. Kiezen waren dus te kort gemaakt..... Denk dat ze ook gewoon nog schrik heeft van de eerste keer en vandaar nu aan het hamsteren is.

Nogmaals bedankt

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:38

Cowgirl schreef:
Misschien heeft je paard zo'n honger dat hij daarom gaat schransen.
Hoevaak krijgt hij per dag hooi/kuil?
En hoe staat het met het gebit van je paard?

De pardendrogist verkoop hooinetten met 5cm mazen



Nog even inhaken op "hoeveel hooi/kuil krijgt ze"
Probeer het nu op te bouwen, maar dat gaat niet goed, dus bijna niets |(
Normaal 2 a 3 maal daags.

GR Marijke

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:23

Heb je geen mogenlijkheid je paard schraler te zetten. Misschien iets van strookbegrazing.
Begrijp ik goed dat je paard overdag wel op de wei staat?

Ik zou toch zo'n fijnmazig hooinet proberen en als het mogenlijk is wat oud hooi daarin stoppen, dit vult maar zet niet aan.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 09:13

Mijn paard staat inderdaad hele dagen op de wei, maar deze is nu vrij kaal en daar heeft ze nu niet genoeg aan.

Ze staat nu de nachten binnen en krijgt nu 3 x daags een beetje slobber met maismeel.
Ochtend: 3 kwart schep
Na het rijden: Halve schep
Avond: 3 kwart schep

Heb haar gisteren voor het eerst dat ruwvoer gegeven.
Soort hooi, maar dan korter en is een complete voeding.
Het ging er gelukkig goed in en doen vanavond maar weer een poging. Ze is echt zo afgevallen, ik kan wel janken..

Dat fijnmazige hooinet ga ik deze week halen, dan heeft ze op stal ook iets te doen. Alleen op vlas en zonder knabbelen is ook niets.

We tobben voort en komt allemaal wel goed, maar ik hoop snel.

GR

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:15

Wat mijn paard ook goed kon eten was Compact Grass van Hartog, daar kreeg hij geen slokdarmverstopping van. Hij vond het alleen na een paar dagen niet meer lekker... Dat zou je ook kunnen proberen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:40

Is er niet een ander stukje wei aanwezig waar meer gras op staat?

Van de lucerne zul je een behoorlijke hoeveelheid moeten geven aan jou paard wil je resultaat zien.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Geen Kuil en Hooi kunnen voeren ivm slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:46

misschien eens een andere tandarts erbij halen?
Paarden malen namelijk niet met hun voortanden,maar met hun kiezen....als de tandarts dat heeft gezegt is het tijd voor eentje die er wel verstand van heeft.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 10:56

geerke schreef:
misschien eens een andere tandarts erbij halen?
Paarden malen namelijk niet met hun voortanden,maar met hun kiezen....als de tandarts dat heeft gezegt is het tijd voor eentje die er wel verstand van heeft.


Hoi

Denk je mijn bericht niet goed begrepen heb: Zie mijn quote
Gebit is goed. Tandarts is in mei geweest en na de eerste verstopping heeft de DA nog wat van haar voortanden afgehaald, zodat ze beter kon malen. Kiezen waren dus te kort gemaakt..... Denk dat ze ook gewoon nog schrik heeft van de eerste keer en vandaar nu aan het hamsteren is.

De tandarts heeft haar kiezen te kort gemaakt en de Dierenarts heeft haar voortanden korter moeten maken, zodat haar kiezen elkaar weer kunnen raken en daardoor weer beter gaat malen.
Groetjes

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:58

oh...ik begrijp het...
jee,daar is wel een beun de haas aan de gang geweest dan :(

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 11:00

Pytje schreef:
Wat mijn paard ook goed kon eten was Compact Grass van Hartog, daar kreeg hij geen slokdarmverstopping van. Hij vond het alleen na een paar dagen niet meer lekker... Dat zou je ook kunnen proberen.



Ik denk dat ik het zelfde heb.
Het is een soort hooi, met veel granen en een beetje lucerne.
"complete voeding"

Zij heeft dit gisteren ook goed kunnen eten. Heb het wel natgemaakt hoor.
Blijf dit voorlopig ook maar even doen en als dit goed blijft gaan, dan weer langzaam over op kuil

Ik hoop gewoon dat ze snel weer aankomt.
Ze heeft daarintegen looplust voor 10

GR

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 11:03

geerke schreef:
oh...ik begrijp het...
jee,daar is wel een beun de haas aan de gang geweest dan :(


Ja inderdaad en baalde er ook echt echt van... Leer voor de volgende keer "die komt dus niet meer"

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:51

Hoi Bokkers.

Even een update:
Het gaat met de slobber steeds beter. Maak het nu steeds dikker, dat ze echt moet gaan eten ipv slurpen ha ha.

Het ruwvoer is 3 dagen goed gegaan, maar vandaag verkrampte ze weer even en heb toen een rondje gestapt en het was weer over. Ze heeft daarna nog wel haar twee laatste happen netjes opgegeten. Ik baal natuurlijk wel.... Ze komt nu wel al ietsje pietsje aan. Kijk het nog een paar weken aan en als het dan niet beter gaat, dan toch nog even een da laten kijken. Ze heeft begin dit jaar 4 x een scopie gehad ivm bronchitis en misschien zit er nu wel littekenweefsel, waardoor ze het nu moeilijker heeft met eten. We zullen zien en ik geef de moed niet op.

Groetjes