Welk voer in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starshet

Welk voer in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 09:16

Wat geven jullie je paard/pony in de winter?
Ik geef constant hooi, is dit wel goed/genoeg?

Revanches

Re: Welk voer in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:49

VSW-->VS.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:08

Een beetje meer info zou wel handig zijn hé? ;)
Bv, wat voor pony/paard heb je, wat doe je er allemaal mee, staat ie 24/7 buiten of veel binnen enz enz enz..

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 15:00

Oeps vergeten, sorry!
Het is een shetlander die best breed gebouwd is. Ik rij er soms op (2/3x per week) en ik wandel vaak met hem door de bossen enzo.
Hij staat 24/7 buiten en gaat ook niet als het regent de stal in, maar als hij wilt kan het wel. Hij houdt gewoon van regen :)
Dat was het denk ik wel?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:28

Dan lijkt mij wat je nu geeft meer dan voldoende hoor :)
Lekker doorgaan zo :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:26

Als je shet erg breed is (dik dus) dan voer je misschien te veel hooi.
Ik weet dat er mensen zijn die het erg belangrijk vinden om onbeperkt hooi aan te bieden, maar voor sobere rassen is dit toch vaak te veel.
Wij voerden de shet max. een halve baal per dag; 2 plakjes s'morgens en 2 's avonds en zelfs daar bleef ze dik op.

Een liksteen erbij voor vitamines/mineralen is ook geen overbodige luxe als je geen brok voert.
Ik zie de shetjes bij de buren de boom helemaal kaal knagen en dus hing ik van de week mijn eigen liksteen eens even over het hek heen. Als 2 kinderen op een lollie hebben ze eraan staan likken en bijten, terwijl de paarden bij ons er niet eens naar om kijken (maar ja, die hebben ook keuze uit 3 verschillende likstenen; een vierkante rode, een ronde witte en een himalaya steen).
Als ik weer eens iemand bij de buren zie, dan moet ik daar toch eens een opmerking over maken.

En als je al iets van brok zou willen voeren ipv een liksteen, dan moet je een muesli nemen zonder haver en dan echt maar een bodempje per dag, niet meer.

appellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:29

je kunt hem ook af en toe wat winterwortels bijvoeren. Heel gezond en ze zijn er gek op. Ik geef mijn shetlandpony en mijn paard in de winter vaak zo'n zak van 20 kilo. daar doen ze een week mee. Ik zou hem geen biks of muesli geven, daar groeien ze alleen maar van. succes!

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 07:47

Heel erg bedankt allemaal, voor de tips!
Ik ga haar nu denk ik een paar plakken hooi geven, en een liksteen had ze al. En nadat we een wanndeling hebben gemaakt, wat ik veel doe, krijgt ze wel een winterpeen. :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:00

Hoi hoi, ik geef mijn Welsh safe and sound van Dodson & Horrell. Daar zit net wel wat in aan vitaminen en is erg geschikt voor ponies. Het is per zak wel heel duur, maar als je toch bijna niets geeft, doe je er heel lang mee. Winterpenen zijn overigens voor veel sobere rassen niet per sé goed (een keer een peen geeft natuurlijk niet)....ik zou ook lekker een paar plakken hooi per dag geven en als je wat gedaan hebt een handje muesli. Het kan zijn dat als je alleen hooi geeft, dat je pony dan op den duur een tekort aan mineralen enzo krijgt...je kan bij veel voerwinkels kleine verpakkingen muesli voor sobere rassen krijgen...dan kan je af en toe wat geven zonder dat hij te dik wordt. Veel plezier met haar :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:16

In wortels zit erg veel suiker, dus niet zo best om dat iedere dag een een ronde shet te voeren. Je kunt Pavo Summer Fit geven als aanvulling op het hooi, mn in de winter geeft dat de nodige vitaminen en mineralen: http://www.pavo.nl/producten/pavo+summerfit/29
Ik geef onze dikke shet momenteel hooi en hij mag momenteel maar 15 min per dag gras eten (ivm gevaar hoefbevangenheid). In de herfst krijgt hij een vitamine stoot en als er geen gras meer is krijgt hij een handje brok voor de vitaminen en mineralen, zowel 's morgens als 's avonds. Dit kun je natuurlijk vervangen door die koeken.