Zomereczeem en biergist

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

Zomereczeem en biergist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:12

Hallo allemaal,

Ben nu sinds maart dit jaar aan het zoeken naar de juiste behandeling voor de zomereczeem van mijn tinker.

Afgelopen week werd mij TWM horse mix aangeraden, hier heb ik verschillende positieve recensies van gelezen. Alleen er zit wel een maar aan, de prijs. Na enig onderzoek ben ik er achter gekomen dat dit product voor ongeveer 80% uit biergist en bijna 20% uit lijnzaad bestaat.

Biergist wordt blijkbaar ook gevoerd door andere paardenhouders, alleen ik kan nergens iets vinden over hoeveelheden en in welke vorm dit wordt gevoerd? En zijn hier ook bijwerkingen, nadelen aan?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen in mijn zoektocht.

Revanches

Re: Zomereczeem en biergist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:21

VSW-->VS.

pepperrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:27

Wij hebben de merrie nu onder een zomerdeken, speciaal voor zomerexceem. Lijf en hals ingepakt. Af en toe een vliegenmasker om die ook over haar oren gaat. Het ziet er niet uit, maar ze heeft er wel baat bij.
Met het mooie weer geregeld gewassen met Tea Tree. Nu met het koudere weer doe ik het allicht niet !! Daarna haar gevoelige (jeukende lichaamsdelen) insmeren==> vet houden.
Ik masseer haar manen iedere keer na het rijden in met baby-olie. Vindt ze heerlijk en de jeuk wordt echt minder. Manen waren voor een paar maand terug nog helemaal kaal door het schuren (incl.staart bovenzijde). Groeit langzaam maar zeker weer aan ;-)
Wij gebruiken dus geen voedingssupplementen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:44

een supplement kan wel ondersteunend werken omdat een paard met zomereczeem een verstoord immuunsysteem heeft,.
het blijft altijd allergisch voor de prik van het vliegje ,maar een ondersteunend supplement kan wel helpen om het paard zo gezond mogelijk te houden en het immuunsteem te helpen om de boel wat beter in balans te houden.

biergist is hier wel te verkrijgen:
http://www.homeopaard.nl/page10.php?vie ... category=5

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:43

Biergist voer je ongeveer 30 tot 50 gram per dag

Butchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:48

Probeer eens PrimeVal Omega 3-6-9.

PrimeVal Omega 3-6-9 is zeer effectief tegen eczeemklachten, zoals zomereczeem. PrimeVal Omega 3-6-9 bevat een uitgebalanceerde combinatie van uitsluitend meervoudige onverzadigde vetzuren van het type 3, 6 en 9, die de huid in optimale conditie houden. Bij de omzetting van deze vetzuren in het paardenlichaam worden ontstekingsremmende stoffen geproduceerd die allergische klachten en huidirritatie tegen gaan; zo ook de klachten van zomereczeem. PrimeVal Omega 3-6-9 ondersteunt de remming van ontstekingsprocessen en bevordert de wondgenezing van de huid.

Helpt goed hoor! :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:25

Het belangrijkste is niet een supplement, maar juist alle andere omstandigheden waarin je paard zich bevindt. Dus lijkt me het handigst als je vertelt hoe je tinker wordt gehouden en wat hij te eten krijgt. :)

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:25

dorientjuh schreef:
Het belangrijkste is niet een supplement, maar juist alle andere omstandigheden waarin je paard zich bevindt. Dus lijkt me het handigst als je vertelt hoe je tinker wordt gehouden en wat hij te eten krijgt. :)

Op het moment 24/7 op de wei, ze krijgt twee keer per dag een paar plakken hooi en daarnaast een halve kilo Pavo liga en een halve kilo Nature's Best(beiden eiwit arm)

Allemaal bedankt voor de info tot nu toe!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:32

in pavo nature's best zit behoorlijk veel suiker, en dat is juist waar paarden met zomerexzeem meestal op reageren.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:51

Ik geef mijn haf elke dag 15 biergist pillen (gewoon van de etos) en dan kan ze zonder deken naar buiten. Alleen heer buik is nog wat kriebelig.
Een paar jaar geleden heeft ze heel haar manen aan gort geschuurd van de jeuk, en moest ze onder een deken met hals. Sinds de biergist heeft ze bijna geen last meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:52

kijk eens in minn oderschrift op de site staat links boven een kopje over zomerexzeem.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:26

Je kan natuurlijk altijd even kijken op www.zomereczeem.info

Wat ook erg goed werkt is Derfen dan moet je om de dag smeren

En bij Atorka weten ze altijd vrij veel over zomereczeem www.atorka.nl

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:36

Ik heb via de da Cavalesse gebruikt.

1. Voor een tinker van 10 jaar die ingepakt stond in een exceemdeken. Dit bleek in de zomermaanden (vanaf juni) toch niet voldoende te zijn. Toen hebben we haar 1x daags Cavalesse gegeven.
2. Voor een 2 jarige KWPN-er die het verschrikkelijk had. Zowel staart/manen maar ook rug/buik/benen. Zelfs zo ernstig dat inslapen een optie werd. We hebben haar vanaf mei Cavalesse gegeven en dat werkte goed tot eind juli. Toen namen de klachten toch weer dusdanig toe dat ze op de prednisolon is gezet. Wellicht als we volgend jaar eerder beginnen met Cavalesse dat we het wel onder controle kunnen houden.
3 Voor een 3/4 volbloed van 9 jaar. Deze merrie heeft niet zozeer zomerexceem maar een allergie voor alles wat steekt en vliegt (alle soorten vliegen/dazen/muggen). Zij krijgt geen jeuk maar haar slijmvliezen in de neus irriteren met als gevolg dat ze een headshaker wordt. Bij de geringste verdenking van weer gaan schudden zijn we ook bij haar begonnen om het te gebruiken. En het resultaat vond ik echt om vrolijk van te worden.

Cavalesse is een antihistamine. Hierdoor is het geen symtoombestrijdig, maar een (blijkbaar) een effectief middel. Het schijnt nog niet zolang op de markt te zijn dus het is altijd de vraag hoe lang werkt het en bij wie. Tot nu toe ben ik echt tevreden over het middel en zal het volgend jaar zeker (maar wel eerder) weer gebruiken.
Overigens zijn bij alle bovenstaande paarden de allergieen middels uitgebreid bloedonderzoek vastgesteld.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:49

biancavos schreef:
in pavo nature's best zit behoorlijk veel suiker, en dat is juist waar paarden met zomerexzeem meestal op reageren.

Dit is wat op de Pavo site staat hierover:
"Met Nature’s Best krijgt jouw paard het beste uit de natuur.
•Het laagste suiker- én zetmeelgehalte van alle muesli’s"

Waar heb jij je informatie vandaan?

Alani schreef:
Ik heb via de da Cavalesse gebruikt.

1. Voor een tinker van 10 jaar die ingepakt stond in een exceemdeken. Dit bleek in de zomermaanden (vanaf juni) toch niet voldoende te zijn. Toen hebben we haar 1x daags Cavalesse gegeven.
2. Voor een 2 jarige KWPN-er die het verschrikkelijk had. Zowel staart/manen maar ook rug/buik/benen. Zelfs zo ernstig dat inslapen een optie werd. We hebben haar vanaf mei Cavalesse gegeven en dat werkte goed tot eind juli. Toen namen de klachten toch weer dusdanig toe dat ze op de prednisolon is gezet. Wellicht als we volgend jaar eerder beginnen met Cavalesse dat we het wel onder controle kunnen houden.
3 Voor een 3/4 volbloed van 9 jaar. Deze merrie heeft niet zozeer zomerexceem maar een allergie voor alles wat steekt en vliegt (alle soorten vliegen/dazen/muggen). Zij krijgt geen jeuk maar haar slijmvliezen in de neus irriteren met als gevolg dat ze een headshaker wordt. Bij de geringste verdenking van weer gaan schudden zijn we ook bij haar begonnen om het te gebruiken. En het resultaat vond ik echt om vrolijk van te worden.

Cavalesse is een antihistamine. Hierdoor is het geen symtoombestrijdig, maar een (blijkbaar) een effectief middel. Het schijnt nog niet zolang op de markt te zijn dus het is altijd de vraag hoe lang werkt het en bij wie. Tot nu toe ben ik echt tevreden over het middel en zal het volgend jaar zeker (maar wel eerder) weer gebruiken.
Overigens zijn bij alle bovenstaande paarden de allergieen middels uitgebreid bloedonderzoek vastgesteld.

Ik ga er even wat over opzoeken, dankjewel! Is het erg prijzig in de maand?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:56

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-stimulan
het suiker+zetmeel gehalte is 26,5% (zetmeel word ook in suiker omgezet)

voor pavo's doen is dat misschien laag, maar er zijn veel merken die veel lager zitten.
Ik voer marstall vito daar zit 10,7% in, dat scheelt toch wel heel erg veel.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:52

@hel1 vind ik wel meevallen. Volgens mij rond de € 30,=

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:17

ik heb biergist ook gegeven aan mijn eczemer. gewoon op de markt gehaald (voor mensen) en 9 tabletjes per dag door het voer.

wat bij die van mij het beste werkt is een deken. verder krijgt ze helemaal niks meer (behalve gras, water en hooi ;) ) ik heb heel veel dingen geprobeerd, maar niks hielp echt heel erg. Ik smeer alleen onder haar buik nog een zalfje (even de naam kwijt, het is voor ruwe babybilletjes). ik ga de deken van de winter dusdanig aanpassen dat ook tussen haar achterbenen beschermt is door de deken. Dit is imo het enige dat echt helpt (bij die van mij iig)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:20

bij die van mij dus ook.
gewoon schraal gras, een goede deken en aanvullende vitamines om tekorten die je hebt door het schrale gras weer aan te vullen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:47

Volgens mij is het bij zomerexceem altijd uitproberen. Wat voor de een werkt, doet bij een ander helemaal niets.

Zo'n 25 jaar geleden (ja zo oud ben ik al) had mn zusje een Welshpony met zomerexceem. Van alles hebben we geprobeerd. Nu zoveel jaren later, is er nog geen adequate behandeling tegen zomerexceem. Gelukkig heeft het kankeronderzoek meer ontwikkeling ondergaan.

@ikenindi; je bedoelt vast Sudocreme. Zit oa zink in en kan idd goed helpen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:44

klopt, ik had even op stal gekeken ook. idd sudocreme...