Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dorientjuh schreef:Het belangrijkste is niet een supplement, maar juist alle andere omstandigheden waarin je paard zich bevindt. Dus lijkt me het handigst als je vertelt hoe je tinker wordt gehouden en wat hij te eten krijgt.
biancavos schreef:in pavo nature's best zit behoorlijk veel suiker, en dat is juist waar paarden met zomerexzeem meestal op reageren.
Alani schreef:Ik heb via de da Cavalesse gebruikt.
1. Voor een tinker van 10 jaar die ingepakt stond in een exceemdeken. Dit bleek in de zomermaanden (vanaf juni) toch niet voldoende te zijn. Toen hebben we haar 1x daags Cavalesse gegeven.
2. Voor een 2 jarige KWPN-er die het verschrikkelijk had. Zowel staart/manen maar ook rug/buik/benen. Zelfs zo ernstig dat inslapen een optie werd. We hebben haar vanaf mei Cavalesse gegeven en dat werkte goed tot eind juli. Toen namen de klachten toch weer dusdanig toe dat ze op de prednisolon is gezet. Wellicht als we volgend jaar eerder beginnen met Cavalesse dat we het wel onder controle kunnen houden.
3 Voor een 3/4 volbloed van 9 jaar. Deze merrie heeft niet zozeer zomerexceem maar een allergie voor alles wat steekt en vliegt (alle soorten vliegen/dazen/muggen). Zij krijgt geen jeuk maar haar slijmvliezen in de neus irriteren met als gevolg dat ze een headshaker wordt. Bij de geringste verdenking van weer gaan schudden zijn we ook bij haar begonnen om het te gebruiken. En het resultaat vond ik echt om vrolijk van te worden.
Cavalesse is een antihistamine. Hierdoor is het geen symtoombestrijdig, maar een (blijkbaar) een effectief middel. Het schijnt nog niet zolang op de markt te zijn dus het is altijd de vraag hoe lang werkt het en bij wie. Tot nu toe ben ik echt tevreden over het middel en zal het volgend jaar zeker (maar wel eerder) weer gebruiken.
Overigens zijn bij alle bovenstaande paarden de allergieen middels uitgebreid bloedonderzoek vastgesteld.