Mager in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mager in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:50

Beetje vroeg misschien, maar voorkomen is beter dan genezen :D

Nou ja, ik heb 2 shetters, waarvan één vrij rank is qua bouw. Erg mooi moet ik zeggen :))
Maar in de zomer ziet hij er super uit, slank maar niet mager. Maar in de winter valt hij altijd af. Onder die dikke wintervacht voel je zijn ribben gewoon veel te goed zitten. Er verandert niets aan het voedingspatroon, hij krijgt zelfs iets meer in de winter en ze krijgen meer hooi. Maar toch valt hij af, ongeacht hoeveel ik voer. Ik heb hem vorig jaar zelfs nog slobber gegeven maar dat hielp ook niet. Wormen zijn het ook niet, daar worden ze regelmatig op gecontroleerd.

Iemand?

EDIT: Even getemd, toch maar bij Voeding en Supplementen plaatsen :)

Hananas

Re: Mager in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:51

Hoe oud is de mager wordende shet?

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:54

Wij hadden hetzelfde probleem en hebben onze shetlander luzerne bij haar brokken gedaan . Dit heeft goed geholpen. Ze ziet er nu weer mooi en goed uit. Deze shetlander was dan vooral bij haar ribben erg mager want ze had nog best wel een hangbuik :o . Ze staat nu ook op dieet.

Hier nog een link met advies voor als de Shetlander al wat op leeftijd is:
http://www.pavo.nl/voeding/voeding-van- ... ander.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:57

heb je de tanden weleens na laten kijken?
Paarden die s'winters terugvallen hebben vaak last van hun gebit,daar hebben ze in het voorjaar minder last van omdat er dan wat gras groeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:59

Dorienn schreef:
Hoe oud is de mager wordende shet?

4,5 , dus daar ligt het niet aan :)
Hm, maar in de winter laat ik ze ook nog op het land hoor :) Ze staan zeg maar de hele tijd in een paddockje, en +/- 4 uur op gras, verder hooi. In de winter is dit ook nog zo :) Dus ik denk eigenlijk dat het daar niet aan kan liggen...

Maar ik zal eens kijken voor luzerne :j

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:03

Ok daar ligt het niet aan. Heb je al bloed laten nemen? Want een magere shetter dat is toch wel een fenomeen ;) Dit gebeurde bij mijn merrie ook, het was een voorbode op de cushing die ze nu heeft. Maar 4.5 jaar is wat jong daarvoor, maar niets is onmogelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:03

Maar alleen in de winter? Want nu staat hij er echt prima bij hoor :) ?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:04

komt het niet omdat in de winter het gras niet zo voedzaam is als in de zomer? Hoeveel voer je bij in de winter?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:06

Omdat er toen geen gras meer groeide viel ze erorm af. Vond het toen ook vreemd omdat ze constant hooi kreeg, maar volgens de DA valt dat vaker voor.
Zijn de tanden gecontroleerd? Of misschien gaat ie stiekem naar de fitness :Y)
Wat je kan doen is maisvlokken geven. Een lichamelijk gezond paard wordt daar dik van.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:09

Ik ken ook een elegante shet die de afgelopen winter nogal was teruggevallen, ondanks tandarts, ontworming en meer dan voldoende goed hooi en voer. Bij haar hielp het een dekentje om te doen. Ondanks de wintervacht verbruikte ze kennelijk toch (te) veel energie om zich warm te houden. Voordeel is dat je dan ook niet gelijk veel meer hoeft te gaan voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:10

Millanka schreef:
komt het niet omdat in de winter het gras niet zo voedzaam is als in de zomer? Hoeveel voer je bij in de winter?

Toch behoorlijk wat plakken hooi sowieso :D Maar ze krijgen normaal 1 schepje voer (niet zo'n 'voederschep', maar iets anders weet dus niet precies hoeveel), maar ik durf hem dan best 2 scheppen te geven ('s ochtends 1, 's avonds 1). Maar zelfs dat helpt niet...

Ik heb er ook aan gedacht om een dekentje aan te schaffen, maar hoeveel grams kan ik dan het beste nemen? En wanneer omdoen?

Tanden zijn nog niet gecontroleerd, was ik sowieso al van plan maar niet vanwege het mager worden ;) Maar daar ligt het sowieso niet denk ik, dan zou het in de zomer net zo erg moeten zijn? :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:24

SMP -> VS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:26

Bedankt :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:27

gras kauwt makkelijker als hooi. Of krijgen ze in de zomer ook hooi ? In dat geval is een deken de oplossing. Dan zal hij toch veel energie verliezen door de koude.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:29

In de zomer ook :j
Het is zeg maar 4 uur op de wei, en dan 2 á 3 plakken hooi, lijkt weinig maar daar doen ze erg lang mee :)

Dan ga ik op zoek naar een dekentje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:33

Domme vraag hoor, maar wanneer moet dat deken op? Zogauw hij weer wintervacht aan gaat maken of wat := ? En hoeveel grams?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:39

Is d'r ergens een dakje waar 'ie onder kan schuilen? Dat had die shet die ik ken wel, dus daarom deden we de deken alleen maar op als het vroor. Zonder dakje zou ik het als ik jou was per keer bekijken. Van een fikse bui en wind kunnen ze behoorlijk afkoelen, terwijl het op een windstille zonnige dag weer goed te doen is. Ik meen trouwens dat het een 100 grams deken was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:41

Ja, hebben ze :j Maar of hij erin gaat staan _O- Met slecht weer blijft hij altijd buiten staan, gek ding :D

Maar ik zal 'ns kijken, dan doe ik hem wel gewoon om als het koud is :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:35

je kunt beginnen met een ongevoerd regendekentje?
Dat zal wel schelen denk ik.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:29

Ik denk eerder dat je het inwendig moet zoeken. Ik zou eens een keer een homeopaat erbij halen! Dat kan echt super goed werken! Ik heb 5 jaar geleden een shet bij mij op het land gehad die ook zo enorm dun was. Het meisje heeft er toen een homeopaat bij gehaald en ik moet zeggen, nadat het paardje druppeltjes heeft gekregen, na een periode van 6 maanden ontzettend was opgeknapt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:30

Alleen in de winter ;) ?
En ik ben niet zo van het homeopaat gedoe ;)

Enneh, een slanke shet is niet per se ongezond, eerder gezonder dan die dikke shets die er helaas veel teveel zijn. :)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:42

Eet hij al zijn hooi op, of laat hij het liggen. Als alles op is heeft hij wellicht toch meer nodig.

Wordt er met de pony gereden?

Klinkt raar, maar sommige shetten die goed aan het werk moeten hebben een behoorlijke hoeveelheid voer nodig om niet in te teren in de winter.

Ik moet mijn shetten ook apart voeren, de 1 wordt dik van de lucht (optimale spijsvertering waarschijnlijk), en de andere heeft gewoon meer nodig. Dekens werken bij mij niet echt omdat ze er een spelletje van maakte, wie trekt het eerst de deken van de ander. Was een dure liefhebberij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:45

In de winter worden ze net zoveel aan het werk gezet als in de zomer. Er verandert eigenlijk niets :))

Het hooi wordt wel helemaal opgegeten, maar hier doen ze een hele dag over, dus wel met pauzes.

Maest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 02:42

Beste Bizzybijtje,
Ik weet niet zoveel van paarden af, maar wij hebben ook een pony die in de winter het nodige vet mag hebben!
Mijn vriendin begon met bijvoeren, maar ze is nogal kieskeurig. Nu in de zomer ziet ze er al zoveel beter uit, maar wij houden ons hart vast als het weer winter word!
Gras doet deze pony erg goed. Kan je niet een deel van de wei laten groeien en daar van de winter die pony opzetten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 03:12

Ik heb ook een paard wat in de winter altijd veel afvalt en in de lente weer snel bijkomt als er weer jong gras groeit, dat is schijnbaar toch het beste medicijn.
Zij krijgt in de zomer gras en een halfje muesli, in de winter onbeperkt voordroog, 2 kg muesli en een scheut olie en staat bovendien met een 200 grams deken, toch valt ze nog af, ik ben dan ook altijd erg blij als het gras weer begint te groeien.

Je zou een dekentje kunnen proberen, dat scheelde bij mij ook een stuk, 100 grams is voor een shetter waarschijnlijk wel genoeg en die leg je op als het zo rond het vriespunt is.
Als je brokken voert kun je eens proberen ze te vervangen door muesli en daar een flinke scheut olie aan toevoegen (zonnebloemolie van de supermarkt is prima, beginnen met een klein beetje en kun je opvoeren tot 1,5 koffiekopje per dag), olie is een goede en snelle energiebron die vooral goed van pas komt als je je in de winter warm moet houden.