Marstall muesli's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:50

dimmalimm74 schreef:
madamX schreef:
Je bedoelt hydrothermisch ontsloten graan.... Allemaal interessant klinkende woorden om de functionele structuur van granulaire (graan)zetmeel door hydrothermale enzymatische modificatie te veranderen. Ja ook ik kan interessante woorden gebruiken.
.


Inderdaad hydrothermisch..niets interessants aan hoor! Zo heet het proces gewoon. Maar zoals je kan zien aan mijn post was het al laat gister :z , dus gewoon een typ foutje. De s zit namelijk direct naast de d op het toetsenbord...althans bij mij wel. ;)


Ik vind wel dat de fabrikant hier wel een heel chique woord voor stomen/koken heeft gekozen, denk dat MadamX dat ook bedoeld. Dat het er wel heel chique staat maar dat het gewoon stomen/koken is en dat mensen op deze manier niet doorhebben dat daarbij ook de nadelen van koken/stomen er bij komen omdat het er ingewikkeld staat lijkt het ook ingewikkeld zeg maar.

dimmalimm74
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:29

Hydrothermisch ontsluiten van graan= is een speciale stoombehandeling van graan waardoor zetmelen omgezet worden in malthose.

Dit proces heet gewoon hydrothermisch ontsluiten. Net zo goed als je bijvoorbeeld au bainmarie verwarmen hebt van chocolade (in de keuken dan hè..heeft niets met paarden te maken ;) ) Dat is ook een speciale manier van verwarmen d.m.v. indirecte warmte.

Overigens doet Marstall er helemaal niet zo geheimzinnig of ingewikkeld over want op hun website staat een uitgebreide beschrijving van het proces, wat het inhoud en wat er precies gebeurd (hun hebben het dan ook gewoon over "koken").

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:34

Ik ben sinds een paar maanden ook overgestapt op Marstall en of er nu met termen als "hydrothermisch ontsluiten" wordt gesmeten of niet ;-) , ik ben erg tevreden over dit voer. Mijn paarden doen het er erg goed op, eten het graag en ik zie ook een verandering in hun mest. Ik voer nu nog de Freizeit, maar ga nu voor mij ene paard over op de corn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:35

Dat hydrothermisch ontsluiten heeft mij iig nooit kunnen boeien of imponeren. Mijn paard doet het er al langere tijd goed op en dat is wat telt voor mij.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:50

Juist Karin, dat bedoel ik ook. Voeren doe je "met het oog" en als je ziet dat het goed gaat met je paard, dan is het goed.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:13

Suzan_bobar schreef:
Voer je de sinfonie droog of geweekt?? Ik lees in de catalogus dat je die ook kunt weken namelijk.
Tot op heden nog steeds geen reactie ontvangen van Marstall,....


ik giet er voor het rijden wat heet water op, en na het rijden geef ik het als slobber...

als ik niet rijd geef ik soms een beetje door het gewone voer, dan week ik het niet...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:35

Ik denk dat ik de Corn ook maar eens moet proberen. Ik voer nu 1,5 kg brok (havens basissoprtbrok), hoeveel Corn zou ik moeten voeren denken jullie i.v.m. de hoeveelheid te bestellen voer. :)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:49

Ik geef de Champion ook als slobber (maar meestal droog), mijn paard is er gek op.

Mijn paard krijgt 's winters 2x een halve maatschep Corn, meer als onderhoud. Voorjaar/zomer/najaar doet hij meer, bij veel werk zit hij op 1.5 Corn en 0.5 Champion per dag. Gemiddeld iets daar tussenin dus.

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:47

Lante schreef:
Ik denk dat ik de Corn ook maar eens moet proberen. Ik voer nu 1,5 kg brok (havens basissoprtbrok), hoeveel Corn zou ik moeten voeren denken jullie i.v.m. de hoeveelheid te bestellen voer. :)


Men zegt dat je ongeveer 25% minder kan voeren dan brok van andere merken omdat het beter wordt opgenomen. Afijn je ziet door het gebruik snel genoeg hoe je paarden het er op doen natuurlijk.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:53

Dat is ook zo. :)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:36

Sowieso weegt een schep muesli minder dan een schep brok. Dus als je eerst één schep brok voerde en nu één schep muesli, dan voer je qua gewicht minder.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:46

Meestal weegt een zak musli ook geen 25 kilo.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:15

een zak muesli is meestal 20 kg, en een schep muesli weegt ong 0,75 kg

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:24

Hier nog een tevreden klant! De pensionstal waar ik stond voerde dit en ik heb mijn paard maar ook nog vele andere zien opknappen! Mooi in de vacht, goede mest, mooi in proportie gevuld. En hoe het proces van maken dan ook mag heten bij onze paarden werkte het goed!

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:33

Ik voer de Marstall Vito.

Ze krijgen niet veel maar doen het er wel goed op.

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:34

Ik geef mijn hete kikker Marstall Amino sportmusli. Paard is er wild op en het allerbelangrijkste ze wordt er niet het er van. Ben nu even overgestapt op iets anders, maar daar wordt ze weer heet van, zodra deze zak op is gaan weer snel over op Marstall.

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:05

Ja dat had ik ook begrepen, dat ze daar niet "heet"van worden. ;)

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:10

Ik heb reactie, ze komen thuis bezorgen en kost niets extra.
Het advies is 2x daags 1 schep Corn muesli.

Hij kon het vrijdag al leveren. Echter ga ik op vakantie en dus bel ik hem na de vakantie op. Ben benieuwd!

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:34

Van deze Marstall-gebruiker een vraag... zijn er ook mensen die hun Shetlander van dit merk voeren? Zo ja, welke?

Ze krijgt nu een paar korreltjes/vlokjes van de Corn maar heb 't idee dat ze te weinig vitamines binnenkrijgt zo.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:52

Puera schreef:
Van deze Marstall-gebruiker een vraag... zijn er ook mensen die hun Shetlander van dit merk voeren? Zo ja, welke?

Ze krijgt nu een paar korreltjes/vlokjes van de Corn maar heb 't idee dat ze te weinig vitamines binnenkrijgt zo.



Die van mij krijgt ook 2x daags een handje marstal vito.

elmo1
Berichten: 608
Geregistreerd: 12-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:05

Wij voeren onze paarden ook al jaren Marstall, een Fjord die weinig tot niets doet en een Arabisch Volbloed die veel werkt, beiden krijgen ze loon naar werk via Naturall met toevoeging van Force en de lijnzaad-distel olie,
we zijn al jaren heel tevreden en ik zou niets anders meer willen voeren, in de winter of na een flinke pittige rit krijgen ze Mash, een lekkere slobber.
Wij hebben goede afspraken met een leverancier uit de buurt die heeft altijd netjes alles voor ons op voorraad.
De Arabier is temperament vol maar absoluut heel makkelijk te rijden, ze staan 24/7 buiten zomer en winter en hebben onbeperkt hooi,

elmo1
Berichten: 608
Geregistreerd: 12-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:06

Puera schreef:
Van deze Marstall-gebruiker een vraag... zijn er ook mensen die hun Shetlander van dit merk voeren? Zo ja, welke?

Ze krijgt nu een paar korreltjes/vlokjes van de Corn maar heb 't idee dat ze te weinig vitamines binnenkrijgt zo.


Je kunt advies vragen via de site, mij lijkt voor een shetje die buiten loopt, Force voldoende, maar je moet het maar eens vragen

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:35

ik ben trouwens wel weer snel afgestapt van de luzerne van marstall. Die had ik geprobeerd maar er zit ontzettend veel melasse in. En ik ben voor mijn fjord juist overgestapt op de Naturell muesli van Marstall omdat ik niet wil dat ze veel melasse binnenkrijgt. Ik had af en toe hele plakkerige hompen in mijn handen, die zaten er tussen. Erg vies

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:49

Ik ga morgen beginnen met de Sinfonie aangezien de vito nergens op voorraad is, die laat ik dan gelijk bestellen. Nou heeft mijn pony met rijden nogal eens last van vastzittend slijm en stof van het zand en de sinfonie zou een goede uitwerking hebben op de luchtwegen? Iemand daar ervaring mee?

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:52

ik heb de sinfonie naast de western, werd mij ook speciaal aangeraden voor de luchtwegen...